@book{fb1b8bc0523049f1b1df43c373eddd9e,
title = "J{\"a}{\"a}nleikkuukokeet",
abstract = "Leikkuukokeet k{\"a}sittelev{\"a}t leikkuuter{\"a}{\"a}n kohdistuvia voimia ja j{\"a}{\"a}n k{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} kun j{\"a}{\"a}t{\"a} leikataan suurella nopeudella. Tutkittavaksi valittu nopeusalue, 1-30 m/s, vastaa tavanomaisten laivapotkureiden lapojen etenemisnopeutta. Leikkuuter{\"a} kiinnitettiin suurehkoon vauhtipy{\"o}r{\"a}{\"a}n, joka kykeni varastoimaan hetkellisesti tarvittavan suuren tehon. Koestettavan j{\"a}{\"a}kappaleen suorakaiteen muotoisen leikkuupinnan leveys oli 100 mm ja pituus 150 mm. Kokeessa jouduttiin tyytym{\"a}{\"a}n n{\"a}in pieneen poikkipintaan, koska koej{\"a}rjestelyn massiivisuus kasvaa karkeasti ottaen mittakaavan kuutiossa ja johtaa eritt{\"a}in suuriin kustannuksiin. Kokeissa testattiin v{\"a}h{\"a}suolaisen, Suomen rannikolle tyypillisen, merij{\"a}{\"a}n leikkaamisessa leikkuuter{\"a}{\"a}n kohdistuvia voimia. Parametrisuureina muunneltiin leikkuuter{\"a}n ja j{\"a}{\"a}n v{\"a}list{\"a} kohtauskulmaa ja leikkuunopeutta. Lis{\"a}ksi muunneltiin ter{\"a}n poikkileikkauksen muotoa. Koestettava j{\"a}{\"a} oli joko tuoretta, juuri merelt{\"a} haettua, tai vuorokauden pakastimessa s{\"a}ilytetty{\"a}. Jokaisesta j{\"a}{\"a}laadusta tehtiin koesarja, jotta j{\"a}{\"a}n ep{\"a}homogeenisuudesta aiheutuvat vaihtelut tulisivat huomioon otetuksi. Samanaikaisesti m{\"a}{\"a}ritettiin my{\"o}s j{\"a}{\"a}laatujen puristuslujuudet ja n{\"a}ytteiden l{\"a}mp{\"o}tilat. Syntyv{\"a} kosketusvoima j{\"a}{\"a}n ja leikkuuter{\"a}n v{\"a}lill{\"a} keskittyi ter{\"a}n etureunaan. T{\"a}m{\"a} on varsin johdonmukaista, kun tarkastellaan mitk{\"a} ter{\"a}n pinnan alueet voivat olla kontaktissa ter{\"a}n liikkeiden perusteella. Merkitt{\"a}v{\"a}{\"a} on sen sijaan se, ett{\"a} resultoivan kosketusvoiman suunta oli poikkeuksetta poisp{\"a}in leikattavasta j{\"a}{\"a}n{\"a}ytteest{\"a} kaikilla tutkituilla ter{\"a}n muodoilla. T{\"a}m{\"a} on sopusoinnussa t{\"a}yskokoisena potkurilla tehtyjen mittaustulosten kanssa. J{\"a}{\"a}n k{\"a}ytt{\"a}ytyminen ei muutu oleellisesti tutkitulla nopeusalueella, sill{\"a} selv{\"a}{\"a} riippuvuutta kuormitusnopeuden ja mitattujen voimien v{\"a}lill{\"a} ei voitu havaita. T{\"a}m{\"a} merkitsee my{\"o}s sit{\"a}, ett{\"a} rikkoontunutta j{\"a}{\"a}murskaa kiihdytt{\"a}v{\"a}t voimat ovat huomattavasti pienempi{\"a} kuin j{\"a}{\"a}n murskaantumisen vaatimat voimat. Suurnopeuskameralla kuvatuista kokeista n{\"a}htiin my{\"o}s mainitun j{\"a}{\"a}murskeen purkaantuminen leikkuupinnoilta molemmin puolin ter{\"a}{\"a}.",
keywords = "sea ice, ice breakup, ice disintegration, cutting, cutting tools, force, velocity, strain tests, stress concentration, shape, profiles, propeller blades",
author = "Matti Jussila",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3993-1",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "745",
address = "Finland",
}