TY - BOOK
T1 - Jääpitohyväksynnän yhteiskuntataloudelliset vaikutukset
AU - Kanner, Heikki
AU - Malmivuo, Mikko
N1 - Project code: 104977
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Suomessa on käytettävä henkilö- ja pakettiautoissa
nastoitettuja tai nastattomia talvirenkaita eli
kitkarenkaita joulukuun alusta helmikuun loppuun.
Renkaiden pitokyvylle talvisissa olosuhteissa ei
kuitenkaan ole asetettu mitään vaatimuksia.
Talvirengastesteissä on kuitenkin havaittu, että
jääkeleillä Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltujen
talvirenkaiden pitokyky on huomattavasti pienempi kuin
pohjoismaisiin oloihin suunniteltujen kitkarenkaiden
pitokyky. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää,
kannattaisiko Suomessa asettaa kitkarenkaille
jääpitohyväksyntävaatimus. Tutkimuksessa tarkasteltiin
neljää skenaarioita: A) nykytilannetta, jossa
henkilöautojen ja pakettiautojen erityyppisten
talvirenkaiden osuudet pysyvät ennallaan; B) tilannetta,
jossa erityyppisten talvirenkaiden osuudet pysyvät
ennallaan, mutta jääpitohyväksyntä on käytössä; C)
tilannetta, jossa kitkarenkaiden osuus kasvaa ja D)
tilannetta, jossa kitkarenkaiden osuus kasvaa, mutta
jääpitohyväksyntä on käytössä. Työssä selvitettiin
jääpitohyväksynävaatimuksen säätämiskustannukset, testin
kehittämiskustannukset, testauskustannukset,
valvontakustannukset ja onnettomuuskustannukset.
Onnettomuuskustannukset arvioitiin yhdistämällä
talvirengastyyppien turvallisuustutkimusten tuloksia
rengastestien tuloksiin. Tulosten mukaan pohjoismaisen
kitkarenkaan onnettomuusriski on talvirengaskaudella 7 %
ja Keski-Euroopan kitkarenkaan 10 % suurempi kuin
nastarenkaan. Jo ensimmäisenä vuonna jääpitohyväksynnän
onnettomuuskustannussäästöt ylittävät kustannukset
nykytilanteessa 60 000 eurolla ja kitkarengasasteen
kolminkertaistuessa 1,9 miljoonalla eurolla. Sen
jälkeisinä vuosina jääpitohyväksynnän vuosittaiset
onnettomuuskustannussäästöt ylittävät keskimääräiset
kustannukset skenaariosta riippuen 0,5 miljoonalla
eurolla tai 2,4 miljoonalla eurolla. Jääpitohyväksynnällä
ei ole suoria vaikutuksia maaperään, vesiin, ilmaan,
ilmastoon, kasvillisuuteen, eliöihin, näiden keskinäisiin
vuorovaikutussuhteisiin ja luonnon monimuotoisuuteen,
elinoloihin ja viihtyvyyteen, ihmisten terveyteen,
yhdyskunta-rakenteeseen, rakennuksiin, maisemaan,
kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön eikä luonnonvarojen
hyödyntämiseen. Onnettomuuksien vähenemisen myötä
pienenevät kuitenkin liikenteen kielteiset vaikutukset
ympäristöön ja ihmisiin. Jääpitohyväksyntä lisää
testaustoimintaa ja edistää Lapin kehittymistä.
Jääpitohyväksynnän leviäminen Ruotsiin ja Norjaan
parantaisi Pohjoismaiden liikenneturvallisuutta,
helpottaisi rajamuodollisuuksia ja toisi hyväksyttyjen
kitkarenkaiden valmistajille laajemmat markkinat.
AB - Suomessa on käytettävä henkilö- ja pakettiautoissa
nastoitettuja tai nastattomia talvirenkaita eli
kitkarenkaita joulukuun alusta helmikuun loppuun.
Renkaiden pitokyvylle talvisissa olosuhteissa ei
kuitenkaan ole asetettu mitään vaatimuksia.
Talvirengastesteissä on kuitenkin havaittu, että
jääkeleillä Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltujen
talvirenkaiden pitokyky on huomattavasti pienempi kuin
pohjoismaisiin oloihin suunniteltujen kitkarenkaiden
pitokyky. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää,
kannattaisiko Suomessa asettaa kitkarenkaille
jääpitohyväksyntävaatimus. Tutkimuksessa tarkasteltiin
neljää skenaarioita: A) nykytilannetta, jossa
henkilöautojen ja pakettiautojen erityyppisten
talvirenkaiden osuudet pysyvät ennallaan; B) tilannetta,
jossa erityyppisten talvirenkaiden osuudet pysyvät
ennallaan, mutta jääpitohyväksyntä on käytössä; C)
tilannetta, jossa kitkarenkaiden osuus kasvaa ja D)
tilannetta, jossa kitkarenkaiden osuus kasvaa, mutta
jääpitohyväksyntä on käytössä. Työssä selvitettiin
jääpitohyväksynävaatimuksen säätämiskustannukset, testin
kehittämiskustannukset, testauskustannukset,
valvontakustannukset ja onnettomuuskustannukset.
Onnettomuuskustannukset arvioitiin yhdistämällä
talvirengastyyppien turvallisuustutkimusten tuloksia
rengastestien tuloksiin. Tulosten mukaan pohjoismaisen
kitkarenkaan onnettomuusriski on talvirengaskaudella 7 %
ja Keski-Euroopan kitkarenkaan 10 % suurempi kuin
nastarenkaan. Jo ensimmäisenä vuonna jääpitohyväksynnän
onnettomuuskustannussäästöt ylittävät kustannukset
nykytilanteessa 60 000 eurolla ja kitkarengasasteen
kolminkertaistuessa 1,9 miljoonalla eurolla. Sen
jälkeisinä vuosina jääpitohyväksynnän vuosittaiset
onnettomuuskustannussäästöt ylittävät keskimääräiset
kustannukset skenaariosta riippuen 0,5 miljoonalla
eurolla tai 2,4 miljoonalla eurolla. Jääpitohyväksynnällä
ei ole suoria vaikutuksia maaperään, vesiin, ilmaan,
ilmastoon, kasvillisuuteen, eliöihin, näiden keskinäisiin
vuorovaikutussuhteisiin ja luonnon monimuotoisuuteen,
elinoloihin ja viihtyvyyteen, ihmisten terveyteen,
yhdyskunta-rakenteeseen, rakennuksiin, maisemaan,
kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön eikä luonnonvarojen
hyödyntämiseen. Onnettomuuksien vähenemisen myötä
pienenevät kuitenkin liikenteen kielteiset vaikutukset
ympäristöön ja ihmisiin. Jääpitohyväksyntä lisää
testaustoimintaa ja edistää Lapin kehittymistä.
Jääpitohyväksynnän leviäminen Ruotsiin ja Norjaan
parantaisi Pohjoismaiden liikenneturvallisuutta,
helpottaisi rajamuodollisuuksia ja toisi hyväksyttyjen
kitkarenkaiden valmistajille laajemmat markkinat.
M3 - Report
T3 - VTT Asiakasraportti
BT - Jääpitohyväksynnän yhteiskuntataloudelliset vaikutukset
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -