TY - BOOK
T1 - Jäätymisen vaikutuksia tuulivoimalan aerodynamiikkaan ja kuormituksiin
AU - Antikainen, Petteri
PY - 1998
Y1 - 1998
N2 - Raportissa tarkasteltiin mittausten ja simulointien
avulla jään vaikutusta tuulivoimalan aerodynamiikkaan ja
kuormituksiin. Jään kertyessä tuulivoimalan lapoihin
voimalan tuotanto pienenee, koska noste- ja vastusvoimat
muuttuvat. Jäätymisen edetessä noste pienenee ja vastus
kasvaa. Lapa sakkaa pienemmällä tuulennopeudella kuin
puhtaalla lavalla, mutta ei yhtä jyrkästi.Pyhätunturin
koevoimalan kuormitusmittauksissa käsiteltiin kahta
tuulioloiltaan samanlaista jaksoa, joista toisessa
voimala oli jäinen ja toisessa jäätön. Lavan kuormituksia
tarkasteltiin kahteen suuntaan, jänteen suuntaan ja
flap-suuntaan. Flap-suuntaisen momentin keskihajonta
pieneni jään vaikutuksesta 50 % ja 1P-taajuuspiikki
(kerran kierroksessa tapahtuva ilmiö) pieneni kertoimella
6. Jänteen suuntaisen momentin tehospektri osoitti
1P-piikin kasvaneen jäämassan vaikutuksesta. Lavan
ominaistaajuudella piikin kasvu oli viisinkertainen. Tämä
viittaa siihen, että jään kertyminen lavan pinnalle
pienentää vaimennusta. Tornin värähtelyt kasvoivat
jäätyneessä tilanteessa sekä ominaistaajuudella että
1P-taajuudella erittäin voimakkaiksi. 1P-muutos
aiheutunee roottorin massaepätasapainosta, mutta
värähtelyiden kasvua ominaistaajuudella ei pystytä
toistaiseksi selittämään. Sen vuorokauden aikana, jolloin
jäätyneen tapauksen kuormituksia mitattiin, oli voimalan
teho pienentynyt merkittävästi jään vaikutuksesta. Kun
oletetaan tuulen olevan Weibull-jakautunut, pienenee
energian tuotanto puoleen havaitun kaltaisella
jäätymisellä. Tuotettu teho oli pienentynyt, mutta tehon
keskihajonta pysyi ennallaan eikä pienentynyt kuten oli
odotettu muiden mittausten perusteella.Tuulivoimalan
dynamiikan mallinnus- ja analyysiohjelmistoa ADAMS/WT:a
kehitettiin VTT:ssä muutamalla lisäpiirteellä, joita ovat
pääakselin kallistuskulma (tilt), kärkijarru ja
simuloinnin transienttisen käynnistyksen vaimennin. Myös
aerodynamiikan laskevaan ohjelmaan tehtiin lisäyksiä.
Simuloinneissa saatiin samansuuntaisia tuloksia kuin
mittauksissa. Simulointitulosten tarkentaminen edellyttää
lisätuntemusta jäätymisen aiheuttamista muutoksista
voimalan toiminnassa. Jatkossa aiotaankin tehdä lisää
mittauksia täydennetyllä mittausjärjestelmällä.
AB - Raportissa tarkasteltiin mittausten ja simulointien
avulla jään vaikutusta tuulivoimalan aerodynamiikkaan ja
kuormituksiin. Jään kertyessä tuulivoimalan lapoihin
voimalan tuotanto pienenee, koska noste- ja vastusvoimat
muuttuvat. Jäätymisen edetessä noste pienenee ja vastus
kasvaa. Lapa sakkaa pienemmällä tuulennopeudella kuin
puhtaalla lavalla, mutta ei yhtä jyrkästi.Pyhätunturin
koevoimalan kuormitusmittauksissa käsiteltiin kahta
tuulioloiltaan samanlaista jaksoa, joista toisessa
voimala oli jäinen ja toisessa jäätön. Lavan kuormituksia
tarkasteltiin kahteen suuntaan, jänteen suuntaan ja
flap-suuntaan. Flap-suuntaisen momentin keskihajonta
pieneni jään vaikutuksesta 50 % ja 1P-taajuuspiikki
(kerran kierroksessa tapahtuva ilmiö) pieneni kertoimella
6. Jänteen suuntaisen momentin tehospektri osoitti
1P-piikin kasvaneen jäämassan vaikutuksesta. Lavan
ominaistaajuudella piikin kasvu oli viisinkertainen. Tämä
viittaa siihen, että jään kertyminen lavan pinnalle
pienentää vaimennusta. Tornin värähtelyt kasvoivat
jäätyneessä tilanteessa sekä ominaistaajuudella että
1P-taajuudella erittäin voimakkaiksi. 1P-muutos
aiheutunee roottorin massaepätasapainosta, mutta
värähtelyiden kasvua ominaistaajuudella ei pystytä
toistaiseksi selittämään. Sen vuorokauden aikana, jolloin
jäätyneen tapauksen kuormituksia mitattiin, oli voimalan
teho pienentynyt merkittävästi jään vaikutuksesta. Kun
oletetaan tuulen olevan Weibull-jakautunut, pienenee
energian tuotanto puoleen havaitun kaltaisella
jäätymisellä. Tuotettu teho oli pienentynyt, mutta tehon
keskihajonta pysyi ennallaan eikä pienentynyt kuten oli
odotettu muiden mittausten perusteella.Tuulivoimalan
dynamiikan mallinnus- ja analyysiohjelmistoa ADAMS/WT:a
kehitettiin VTT:ssä muutamalla lisäpiirteellä, joita ovat
pääakselin kallistuskulma (tilt), kärkijarru ja
simuloinnin transienttisen käynnistyksen vaimennin. Myös
aerodynamiikan laskevaan ohjelmaan tehtiin lisäyksiä.
Simuloinneissa saatiin samansuuntaisia tuloksia kuin
mittauksissa. Simulointitulosten tarkentaminen edellyttää
lisätuntemusta jäätymisen aiheuttamista muutoksista
voimalan toiminnassa. Jatkossa aiotaankin tehdä lisää
mittauksia täydennetyllä mittausjärjestelmällä.
KW - wind power generation
KW - low temperatures
KW - ice
KW - windmills
KW - turbine blades
M3 - Report
SN - 951-38-5306-3
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Jäätymisen vaikutuksia tuulivoimalan aerodynamiikkaan ja kuormituksiin
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -