Abstract
Preferenskartläggning (preference mapping) är ett nytt verktyg för
marknadsorienterad produktutveckling. Genom preferenskartläggning kan man
förena produkters konsumentpreferenser med deras sensoriska egenskaper.
MåIsättningarna med denna studie var att jämföra resultaten av två olika
preferenskartläggningsmetoder; partial least squaresregression (PLS) och
principalkomponentregression (PCR) tillämpade på färskost och yoghurt och att
värdera hur väl preferenskartläggningsmetodema kan tillampas på dessa
provmaterial.
Provmaterialet utgjordes av tolv olika färskostar smaksatta med olika ört,-
grönsaks- och svampkryddor och tio olika fettfria jordgubbsyoghurtar.
Provmaterialen profilerades av en tränad sensorisk panel och bedömdes
hedoniskt av en konsumentpanel (färskost n=134, yoghurt n=160). Genom
klusteranalys delades konsumenterna in i kluster enligt vilka sampel de
prefererat med avseende på totalgillande. Sensoriska data och preferensdata
förenades med external preference mapping-metoderna PLS och PCR.
PLS- och PCR-analyserna gav generellt sett samma resultat. PLS-resultaten var
dock Iättare att tolka eftersom de inkluderade färre och mer
konsumentpreferensrelaterade dimensioner. Samtliga kluster i färskostprovet
prefererade lökaktiga, vitlöksaktiga, feta, släta, salta och osöta färskostar.
I yoghurtprovet prefererade de olika klustren olika egenskaper.
Denna studie visar att PLS resultaten är mer informativa om man betonar
konsumentpreferenserna och att resultaten är mer lättolkade om provmaterialet
är mer heterogent, vilket var en orsak till att yoghurtprovet lyckades bättre
än färskostprovet.
Preference mapping is a new tool for market oriented product development.
Preference mapping can be used to relate consumer preferences to the sensory
properties of a product. The aims of this study were to compare the results of
two different external preference mapping methods, partial least squares
regression (PLS) and principal component regression (PCR) and to test the
suitability of preference mapping for testing cream cheese and yoghurt.
The test material consisted of twelve different cream cheeses with similar
herb-vegetable-mushroom flavouring and ten different strawberry flavoured
light yoghurts. The test materials were profiled by a trained panel and tested
hedonically by a consumer panel (cream cheese n=134, yoghurt n=160). The
consumer panels were divided into clusters depending on their preferences
(total liking). Data from the sensory and hedonic tests were combined using
two different external preference mapping methods, PLS and PCR.
PLS and PCR results were generally the same. However, the PLS results were
easier to interpret since they included fewer dimensions which were more
closely related to consumer preferences.
This study shows that the PLS results are more informative in cases where the
emphasis is on consumer preferences and that the results are easier to
interpret if the group of test materials is more homogenous, which was one
reason that the yoghurt test was more easier to understand than the cream
cheese test.
Original language | Swedish |
---|---|
Qualification | Master Degree |
Awarding Institution |
|
Place of Publication | Helsingfors |
Publisher | |
Publication status | Published - 1999 |
MoE publication type | G2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis |
Keywords
- yoghurt
- färskost
- konsumentpreferenser
- sensorisk profilering
- partial least squares-regression (PLS)
- principalkomponentregression (PCR)
- external preference mapping