@book{87a220c25a194597b1b2eb75325e6b60,
title = "Jalankulkijoiden ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden v{\"a}liset onnettomuudet ja vaaratilanteet",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} jalankulkijoiden ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden v{\"a}lisi{\"a} onnettomuuksia ja vaaratilanteita sek{\"a} arvioida vaaratilanteiden yleisyytt{\"a}. Lis{\"a}ksi selvitettiin n{\"a}iden tienk{\"a}ytt{\"a}jien kokemaa turvallisuuden tunnettaliikenteess{\"a}. Kokemuksia jalankulkijoiden ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden v{\"a}lisist{\"a} onnettomuuksista ja vaaratilanteista viimeisen kolmen vuoden ajalta selvitettiin nettikyselyll{\"a}. Kysely kohdistettiin kansalaisille, jotka asuvat sellaisissa Suomen kaupungeissa, joiden v{\"a}kiluku on yli 100 000. Aineisto sis{\"a}lsi 1 046 s{\"a}{\"a}nn{\"o}llisesti k{\"a}velev{\"a}{\"a} ja/tai py{\"o}r{\"a}ilev{\"a}{\"a} vastaajaa. Tulosten perusteella jalankulkijan ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"a}n v{\"a}lisi{\"a} vaaratilanteita tapahtuu noin 50 kertaa enemm{\"a}n kuinonnettomuuksia. Kyselyyn vastanneista vain 16 oli ollut osallisena jalankulkijan ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"a}n v{\"a}lisess{\"a} onnettomuudessa viimeisen kolmen vuoden aikana. Sek{\"a} onnettomuuksissa ett{\"a} vaaratilanteissa osalliset liikkuivat useimmin samaansuuntaan. Eniten onnettomuuksia ja vaaratilanteita tapahtui jalkak{\"a}yt{\"a}vill{\"a} ja yhdistetyill{\"a} kevyen liikenteen v{\"a}ylill{\"a}. Kulkutavoittain erotetuilla kevyen liikenteen v{\"a}ylill{\"a} tapauksia sattui huomattavasti v{\"a}hemm{\"a}n. Vaaratilanteiden yleisyys heijastuu my{\"o}s turvallisuuden tunteeseen, mik{\"a} n{\"a}kyy mm. siin{\"a}, ett{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}iss{\"a}, joissa tapahtuu paljon vaaratilanteita, my{\"o}s turvallisuuden tunne sek{\"a} halukkuus liikkua on heikompaa. Yleisimpin{\"a} onnettomuuksien ja vaaratilanteiden syntyyn my{\"o}t{\"a}vaikuttaneina tekij{\"o}in{\"a} mainittiin havainto- ja arviointivirheet, jalankulkijan yll{\"a}tt{\"a}v{\"a} toiminta, py{\"o}r{\"a}ilij{\"a}n liian kova vauhti, ep{\"a}selv{\"a}t tai monimutkaiset liikennej{\"a}rjestelyt, n{\"a}kyvyytt{\"a} haitannut kohde v{\"a}yl{\"a}n l{\"a}heisyydess{\"a} sek{\"a} esteet kulkuv{\"a}yl{\"a}ll{\"a}. Tulosten perusteella voidaan p{\"a}{\"a}tell{\"a}, ett{\"a} jalankulkijoiden ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden v{\"a}lisi{\"a} vaaratilanteita tapahtuu paljon,mutta varsinaisia onnettomuuksia huomattavasti harvemmin – todenn{\"a}k{\"o}isesti viel{\"a}kin harvemmin kuin aineiston perusteella laskettu noin yksi onnettomuus 50 vaaratilannetta kohden, koska onnettomuudet muistettaneen paljon paremmin kuin vaaratilanteet. Jalankulkijoiden ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden v{\"a}lisi{\"a} onnettomuuksia voitaisiin ehk{\"a}ist{\"a} erityisesti erottamalla kulkutavat nykyist{\"a} useammin toisistaan ja selkeytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} monimutkaisia liikennej{\"a}rjestelyj{\"a}. My{\"o}nteisi{\"a} vaikutuksia olisi my{\"o}s sill{\"a}, ett{\"a} molemmat tienk{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ryhm{\"a}t keskittyisiv{\"a}t paremmin liikenteeseen. Lis{\"a}ksi py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden tulisi noudattaa paremmin liikennes{\"a}{\"a}nt{\"o}j{\"a} sek{\"a} riitt{\"a}v{\"a}n alhaista ajonopeutta.",
keywords = "jalankulku, py{\"o}r{\"a}ily, vaaratilanne, onnettomuus, koettu turvallisuus, liikenneturvallisuus, pedestrians, cycling, dangerous situation, accident, experienced feeling of safety, traffic safety",
author = "Johannes Mesim{\"a}ki",
year = "2020",
month = mar,
day = "5",
language = "Finnish",
series = "Traficomin tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}virasto Traficom",
number = "3",
address = "Finland",
}