@book{7fbe0d6d21c043a9b543cbc16a1e6735,
title = "Joukkoliikenteen tutkimusohjelma (JOTU) 2004–2007: Ulkoinen arviointi",
abstract = "Arvioinnissa todettiin, ett{\"a} JOTU-ohjelman tavoitteet on suunnattu oikein. Se on laajentanut merkitt{\"a}v{\"a}sti joukkoliikennetutkimusta, erityisesti kulkutavan valintaperusteisiin, k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ryhmiin ja - potentiaaliin liittyen ja toisaalta alueellisesti painottuen keskisuuriin kaupunkeihin. Ohjelma on muovattu k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}nl{\"a}ht{\"o}iseksi ja yksi sen tavoitteista on ollut tulosten mahdollisimman suuri hy{\"o}dynnett{\"a}vyys. Saadut tulokset ovat perinteisist{\"a} tutkimusohjelmista poiketen helposti k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}n sovellettavia, ja niill{\"a} on merkitt{\"a}vi{\"a} sovellusmahdollisuuksia kaupunkiseutujen liikennesuunnittelussa, kaavoituksessa ja joukkoliikenteen kehitt{\"a}misess{\"a}. JOTU-ohjelman organisaatiorakennetta pidettiin toimivana. Johtoryhm{\"a}n, koordinaattorin ja LVM:ss{\"a} ohjelmasta vastanneen virkamiehen yhteisty{\"o}n katsottiin sujuneen hyvin. Sek{\"a} ohjelman johtoryhm{\"a} ett{\"a} hankkeiden ohjausryhm{\"a}t ovat olleet aktiivisia. My{\"o}s ryhmien j{\"a}senten rooli hankkeiden tulosten kommentoinnissa sek{\"a} tulosten eteenp{\"a}in viemisess{\"a} taustaorganisaatiossaan ja omien verkostojensa kautta on olennainen. Vastoin tavoitettaan ohjelma ei ole tuonut suomalaiseen joukkoliikennetutkimukseen merkitt{\"a}v{\"a}sti uusia toimijoita, mutta se on tiivist{\"a}nyt jo olemassa olevia yhteisty{\"o}verkostoja. T{\"a}rkeimm{\"a}ksi kehitt{\"a}miskohteeksi nousi tiedotus sek{\"a} suurelle yleis{\"o}lle ett{\"a} asiantuntijaverkostoissa. Erillisin{\"a} kehitt{\"a}misideoina tuotiin esiin tutkimusohjelmaa seuraava Kehitt{\"a}mis- ja kokeiluohjelma (K&K), jonka my{\"o}t{\"a} luotaisiin esimerkiksi kunnille ja joukkoliikenneoperaattoreille taloudelliset kannustimet k{\"a}ynnist{\"a}{\"a} tuloksia k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}n vievi{\"a} kokeiluja, sek{\"a} joukkoliikenteen Lobbarin k{\"a}sikirjan laatiminen pidempiaikaiseen asiatuntijavaikuttamiseen useilla tasoilla. Arvioinnissa on hy{\"o}dynnetty useita rinnakkaisia menetelmi{\"a}: asiakirja-analyysia, asiantuntijahaastatteluja, s{\"a}hk{\"o}ist{\"a} kysely{\"a} ja vuorovaikutteista ty{\"o}pajaa, johon ker{\"a}ttiin hankkeiden toteuttajia ja tulosten jalkauttamisen kannalta keskeisi{\"a} tahoja.",
keywords = "evaluation, public transport, research programme, development",
author = "Sampo Ruoppila and Maarit Vuorela and Marja Rosenberg",
year = "2007",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-201-962-2",
series = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
number = "67/2007",
address = "Finland",
}