TY - BOOK
T1 - Julkisen sektorin innovaatiot ja innovaatiotoiminta
T2 - Katsaus kansainväliseen kirjallisuuteen
AU - Lovio, Raimo
AU - Kivisaari, Sirkku
N1 - Project code: 43029
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Tämä kirjallisuuskatsaus julkisen sektorin
innovaatiotoiminnan peruslähtökohdista pohjautuu
kansainvälisen tuoreen tutkimuksen tarkasteluun.
Analyysin kohteena ovat eräät keskeiset innovaatioalan
lehdet viime vuosilta sekä joukko julkishallinnon
tutkimuksia, joissa on käytetty innovaatiokäsitettä.
Syventäviä esimerkkejä on tuotu esille
Pohjois-Amerikasta, Isosta-Britanniasta, Tanskasta ja
Hollannista.
Katsauksessa innovaatiot jaotellaan palvelutuotannon,
johtamisen ja politiikan innovaatioihin. Lisäksi
käytetään sellaisia käsitteitä kuin systeemiset
innovaatiot, asemointi-innovaatiot, käsitteelliset
innovaatiot ja disruptiiviset innovaatiot.
Julkisella sektorilla innovaatio on käsitteenä melko
uusi. Innovaatioita on toki tehty aikaisemminkin, mutta
niistä on usein käytetty erilaisia nimiä, kuten
esimerkiksi hyvät käytännöt, organisaatioiden oppiminen
tai älykäs regulaatio. Innovaatiokäsitteistön
käyttöönotolla saattaa olla joitakin hyödyllisiä
vaikutuksia. Se voi vahvistaa
uudistumissuuntautuneisuutta tai tarjota uusia näkökulmia
sekä analyysi- ja suunnittelukeinoja. Parhaimmillaan se
voi innostaa ja motivoida, koska henkilöstöllä keskeinen
rooli niiden tekemisessä ja innovaatiot voidaan nähdä
keinoksi uudistaa hyödylliseksi (eikä rasitteeksi)
koettua julkista sektoria. Palvelutuotannon
innovaatioiden tutkimusta on tehty eniten sosiaali- ja
terveydenhuollon sektorilla. Tärkeä tutkimuksellinen
haaste onkin vetää yhteen terveydenhuollon tutkimuksen
tuloksia ja tarkastella, mitä niistä voitaisiin oppia
muiden sektoreiden kannalta.
Tämä kirjallisuuskatsaus julkisen sektorin
innovaatiotoiminnan peruslähtökohdista pohjautuu
kansainvälisen tuoreen tutkimuksen tarkasteluun.
Analyysin kohteena ovat eräät keskeiset innovaatioalan
lehdet viime vuosilta sekä joukko julkishallinnon
tutkimuksia, joissa on käytetty innovaatiokäsitettä.
Syventäviä esimerkkejä on tuotu esille
Pohjois-Amerikasta, Isosta-Britanniasta, Tanskasta ja
Hollannista.
Katsauksessa innovaatiot jaotellaan palvelutuotannon,
johtamisen ja politiikan innovaatioihin. Lisäksi
käytetään sellaisia käsitteitä kuin systeemiset
innovaatiot, asemointi-innovaatiot, käsitteelliset
innovaatiot ja disruptiiviset innovaatiot.
Julkisella sektorilla innovaatio on käsitteenä melko
uusi. Innovaatioita on toki tehty aikaisemminkin, mutta
niistä on usein käytetty erilaisia nimiä, kuten
esimerkiksi hyvät käytännöt, organisaatioiden oppiminen
tai älykäs regulaatio. Innovaatiokäsitteistön
käyttöönotolla saattaa olla joitakin hyödyllisiä
vaikutuksia. Se voi vahvistaa
uudistumissuuntautuneisuutta tai tarjota uusia näkökulmia
sekä analyysi- ja suunnittelukeinoja. Parhaimmillaan se
voi innostaa ja motivoida, koska henkilöstöllä keskeinen
rooli niiden tekemisessä ja innovaatiot voidaan nähdä
keinoksi uudistaa hyödylliseksi (eikä rasitteeksi)
koettua julkista sektoria. Palvelutuotannon
innovaatioiden tutkimusta on tehty eniten sosiaali- ja
terveydenhuollon sektorilla. Tärkeä tutkimuksellinen
haaste onkin vetää yhteen terveydenhuollon tutkimuksen
tuloksia ja tarkastella, mitä niistä voitaisiin oppia
muiden sektoreiden kannalta.
Kansainvälinen kirjallisuus liittää
johtamisinnovaatio-teeman yleisempään keskusteluun
julkisjohtamisen malleista. Kirjallisuudessa erotetaan
kolme toisiaan täydentävää ja toistensa kanssa
kilpailevaa julkisjohtamisen mallia: julkishallinnon
perinteinen toimintamalli, uusi julkisjohtaminen ja
verkostoitunut julkishallinta. Uuteen julkisjohtamiseen
pohjautuvat innovaatiot ovat ehkä dominoineet liikaa,
erityisesti kustannuslähtöistä innovaatioajattelua ja
siksi kahden muun mallin tarjoamia lähtökohtia on tärkeää
tutkia nykyistä enemmän.
Innovaatiopolitiikan kehittämistä on tutkittu paljon.
Lisäksi sosiaali- ja terveyspolitiikan sekä ympäristö- ja
energiapolitiikan tutkimus on ollut vireää.
Politiikkainnovaatioiden tutkimuksessa sekä policy- että
politics-näkökulmat ovat vahvasti mukana. Kirjallisuus
tuo esille, että poliittiset päättäjätkin voivat olla
innovaattoreita. Uusin kirjallisuus painottaa, että
arvopohjaista politiikkaa ei pidä häivyttää julkisen
sektorin innovaatiotoiminnasta. Sen sijaan se tulee tuoda
näkyväksi osaksi innovointia. Kirjallisuudessa korostuvat
alhaalta ylöspäin kulkevat innovaatioprosessit sekä
ammattitaitoisen henkilöstön ja paikallisten kokeilun
tukeminen. Mutta toki innovaatioita synnytetään myös
ylhäältä alaspäin. Viimeaikaisessa kirjallisuudessa
korostetaan innovaatioverkostojen johtamisen merkitystä,
koska usein monilla sidosryhmillä on intressejä ja
vaikutusvaltaa innovaation syntyyn. Myös erilaisten
ammattikuntien tuen saanti on tärkeää.
AB - Tämä kirjallisuuskatsaus julkisen sektorin
innovaatiotoiminnan peruslähtökohdista pohjautuu
kansainvälisen tuoreen tutkimuksen tarkasteluun.
Analyysin kohteena ovat eräät keskeiset innovaatioalan
lehdet viime vuosilta sekä joukko julkishallinnon
tutkimuksia, joissa on käytetty innovaatiokäsitettä.
Syventäviä esimerkkejä on tuotu esille
Pohjois-Amerikasta, Isosta-Britanniasta, Tanskasta ja
Hollannista.
Katsauksessa innovaatiot jaotellaan palvelutuotannon,
johtamisen ja politiikan innovaatioihin. Lisäksi
käytetään sellaisia käsitteitä kuin systeemiset
innovaatiot, asemointi-innovaatiot, käsitteelliset
innovaatiot ja disruptiiviset innovaatiot.
Julkisella sektorilla innovaatio on käsitteenä melko
uusi. Innovaatioita on toki tehty aikaisemminkin, mutta
niistä on usein käytetty erilaisia nimiä, kuten
esimerkiksi hyvät käytännöt, organisaatioiden oppiminen
tai älykäs regulaatio. Innovaatiokäsitteistön
käyttöönotolla saattaa olla joitakin hyödyllisiä
vaikutuksia. Se voi vahvistaa
uudistumissuuntautuneisuutta tai tarjota uusia näkökulmia
sekä analyysi- ja suunnittelukeinoja. Parhaimmillaan se
voi innostaa ja motivoida, koska henkilöstöllä keskeinen
rooli niiden tekemisessä ja innovaatiot voidaan nähdä
keinoksi uudistaa hyödylliseksi (eikä rasitteeksi)
koettua julkista sektoria. Palvelutuotannon
innovaatioiden tutkimusta on tehty eniten sosiaali- ja
terveydenhuollon sektorilla. Tärkeä tutkimuksellinen
haaste onkin vetää yhteen terveydenhuollon tutkimuksen
tuloksia ja tarkastella, mitä niistä voitaisiin oppia
muiden sektoreiden kannalta.
Tämä kirjallisuuskatsaus julkisen sektorin
innovaatiotoiminnan peruslähtökohdista pohjautuu
kansainvälisen tuoreen tutkimuksen tarkasteluun.
Analyysin kohteena ovat eräät keskeiset innovaatioalan
lehdet viime vuosilta sekä joukko julkishallinnon
tutkimuksia, joissa on käytetty innovaatiokäsitettä.
Syventäviä esimerkkejä on tuotu esille
Pohjois-Amerikasta, Isosta-Britanniasta, Tanskasta ja
Hollannista.
Katsauksessa innovaatiot jaotellaan palvelutuotannon,
johtamisen ja politiikan innovaatioihin. Lisäksi
käytetään sellaisia käsitteitä kuin systeemiset
innovaatiot, asemointi-innovaatiot, käsitteelliset
innovaatiot ja disruptiiviset innovaatiot.
Julkisella sektorilla innovaatio on käsitteenä melko
uusi. Innovaatioita on toki tehty aikaisemminkin, mutta
niistä on usein käytetty erilaisia nimiä, kuten
esimerkiksi hyvät käytännöt, organisaatioiden oppiminen
tai älykäs regulaatio. Innovaatiokäsitteistön
käyttöönotolla saattaa olla joitakin hyödyllisiä
vaikutuksia. Se voi vahvistaa
uudistumissuuntautuneisuutta tai tarjota uusia näkökulmia
sekä analyysi- ja suunnittelukeinoja. Parhaimmillaan se
voi innostaa ja motivoida, koska henkilöstöllä keskeinen
rooli niiden tekemisessä ja innovaatiot voidaan nähdä
keinoksi uudistaa hyödylliseksi (eikä rasitteeksi)
koettua julkista sektoria. Palvelutuotannon
innovaatioiden tutkimusta on tehty eniten sosiaali- ja
terveydenhuollon sektorilla. Tärkeä tutkimuksellinen
haaste onkin vetää yhteen terveydenhuollon tutkimuksen
tuloksia ja tarkastella, mitä niistä voitaisiin oppia
muiden sektoreiden kannalta.
Kansainvälinen kirjallisuus liittää
johtamisinnovaatio-teeman yleisempään keskusteluun
julkisjohtamisen malleista. Kirjallisuudessa erotetaan
kolme toisiaan täydentävää ja toistensa kanssa
kilpailevaa julkisjohtamisen mallia: julkishallinnon
perinteinen toimintamalli, uusi julkisjohtaminen ja
verkostoitunut julkishallinta. Uuteen julkisjohtamiseen
pohjautuvat innovaatiot ovat ehkä dominoineet liikaa,
erityisesti kustannuslähtöistä innovaatioajattelua ja
siksi kahden muun mallin tarjoamia lähtökohtia on tärkeää
tutkia nykyistä enemmän.
Innovaatiopolitiikan kehittämistä on tutkittu paljon.
Lisäksi sosiaali- ja terveyspolitiikan sekä ympäristö- ja
energiapolitiikan tutkimus on ollut vireää.
Politiikkainnovaatioiden tutkimuksessa sekä policy- että
politics-näkökulmat ovat vahvasti mukana. Kirjallisuus
tuo esille, että poliittiset päättäjätkin voivat olla
innovaattoreita. Uusin kirjallisuus painottaa, että
arvopohjaista politiikkaa ei pidä häivyttää julkisen
sektorin innovaatiotoiminnasta. Sen sijaan se tulee tuoda
näkyväksi osaksi innovointia. Kirjallisuudessa korostuvat
alhaalta ylöspäin kulkevat innovaatioprosessit sekä
ammattitaitoisen henkilöstön ja paikallisten kokeilun
tukeminen. Mutta toki innovaatioita synnytetään myös
ylhäältä alaspäin. Viimeaikaisessa kirjallisuudessa
korostetaan innovaatioverkostojen johtamisen merkitystä,
koska usein monilla sidosryhmillä on intressejä ja
vaikutusvaltaa innovaation syntyyn. Myös erilaisten
ammattikuntien tuen saanti on tärkeää.
KW - public service innovation
KW - public governance innovation
KW - public policy innovations
KW - management of innovation in public sector
KW - innovation in public sector
M3 - Report
T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes
BT - Julkisen sektorin innovaatiot ja innovaatiotoiminta
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -