TY - BOOK
T1 - Julkisten tutkimuslaitosten vaikutusten arviointi
T2 - Käytäntöjä, kokemuksia ja haasteita
AU - Kuitunen, Soile
AU - Hyytinen, Kirsi
PY - 2004/12/1
Y1 - 2004/12/1
N2 - Tämän käsikirjan tavoitteena on tarjota julkisille
tutkimuslaitoksille menetelmiä ja työkaluja niiden
vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointiin. Työkalujen ja
menetelmien lisäksi käsikirjassa tarkastellaan vaikutus-
ja vaikuttavuusarvioinnin haasteita, vahvuuksia ja
mahdollisuuksia sekä annetaan tätä kautta suuntaviivoja
tulevaisuuden evaluoinneille. Käsikirjassa vaikutus- ja
vaikuttavuusarviointia tarkastellaan sekä yleisesti että
yksityiskohtaisesti VTT:llä toteutettujen arviointien ja
arviointikäytäntöjen perusteella. Käsikirjan alussa
kuvataan t&k-arvioinnin ja julkisten tutkimuslaitosten
arvioinnin taustoja kiinnittämällä huomiota erityisesti
evaluointien motiiveihin ja rationaliteetteihin.
Vaikutusarviointien motiivit voidaan karkeasti ottaen
jakaa kahteen ryhmään: ulkoisiin ja sisäisiin
motiiveihin. Ulkoiset syyt liittyvät lähinnä
tehokkuusvaatimuksiin sekä vaatimuksiin pitää julkiset
tutkimuslaitokset vastuullisina rahoittajilleen ja viime
kädessä koko yhteiskunnalle. Sisäiset syyt kytkeytyvät
enemmän organisaatioiden, ohjelmien ja politiikkojen
kehittämistarpeisiin.
Käsikirjan toisessa ja kolmannessa osiossa kuvataan
työkalupakki julkisten tutkimuslaitosten vaikutusten ja
vaikuttavuuden arvioimiseksi. Työkalupakki sisältää
evaluoinnissa hyödynnettäviä vaikutus- ja
vaikuttavuuskäsitteitä ja kriteerejä sekä esimerkkejä
erilaisista empiirisistä aineistoista ja niiden
yhdistelmistä. Käsikirjassa korostetaan sitä, että
evaluoinneissa tulee hyödyntää laaja-alaisia
sosioekonomisia vaikutuksia, jotta niissä todella
päästään käsiksi julkisten tutkimuslaitosten rooliin ja
merkitykseen yhteiskunnassa. Raportissa tuodaan esiin
myös se, ettei mikään tietty empiirinen aineisto tai
tutkimusmenetelmä ole parempi tai huonompi suhteessa
muihin. Aineistojen ja menetelmien sopivuus on aina
riippuvainen asetetuista evaluointikysymyksistä.
Aineistojen ja menetelmien valinnan tuleekin pohjautua
evaluoinnille asetettujen kysymysten ja tavoitteiden
huolelliseen pohdintaan.
Käsikirjassa esitetään vaikutus- ja
vaikuttavuusarvioinnin malli, joka sisältää seitsemän eri
vaihetta. Nämä ovat evaluointikysymysten täsmentäminen;
evaluointimenetelmien valinta; tarkasteltavan
organisaation, ohjelman, politiikan tms. tavoitteiden
täsmentäminen; vaikutusmekanismien ja vaikutuksia
estävien ja edistävien tekijöiden tunnistaminen;
kontekstitekijöiden täsmentäminen; tavoitteiden ja
vaikutusten vertaaminen toisiinsa sekä viimeisenä
evaluoinnin ja sen tulosten hyödyntäminen erityisesti
suhteessa evaluoinnille asetettuihin tavoitteisiin.
AB - Tämän käsikirjan tavoitteena on tarjota julkisille
tutkimuslaitoksille menetelmiä ja työkaluja niiden
vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointiin. Työkalujen ja
menetelmien lisäksi käsikirjassa tarkastellaan vaikutus-
ja vaikuttavuusarvioinnin haasteita, vahvuuksia ja
mahdollisuuksia sekä annetaan tätä kautta suuntaviivoja
tulevaisuuden evaluoinneille. Käsikirjassa vaikutus- ja
vaikuttavuusarviointia tarkastellaan sekä yleisesti että
yksityiskohtaisesti VTT:llä toteutettujen arviointien ja
arviointikäytäntöjen perusteella. Käsikirjan alussa
kuvataan t&k-arvioinnin ja julkisten tutkimuslaitosten
arvioinnin taustoja kiinnittämällä huomiota erityisesti
evaluointien motiiveihin ja rationaliteetteihin.
Vaikutusarviointien motiivit voidaan karkeasti ottaen
jakaa kahteen ryhmään: ulkoisiin ja sisäisiin
motiiveihin. Ulkoiset syyt liittyvät lähinnä
tehokkuusvaatimuksiin sekä vaatimuksiin pitää julkiset
tutkimuslaitokset vastuullisina rahoittajilleen ja viime
kädessä koko yhteiskunnalle. Sisäiset syyt kytkeytyvät
enemmän organisaatioiden, ohjelmien ja politiikkojen
kehittämistarpeisiin.
Käsikirjan toisessa ja kolmannessa osiossa kuvataan
työkalupakki julkisten tutkimuslaitosten vaikutusten ja
vaikuttavuuden arvioimiseksi. Työkalupakki sisältää
evaluoinnissa hyödynnettäviä vaikutus- ja
vaikuttavuuskäsitteitä ja kriteerejä sekä esimerkkejä
erilaisista empiirisistä aineistoista ja niiden
yhdistelmistä. Käsikirjassa korostetaan sitä, että
evaluoinneissa tulee hyödyntää laaja-alaisia
sosioekonomisia vaikutuksia, jotta niissä todella
päästään käsiksi julkisten tutkimuslaitosten rooliin ja
merkitykseen yhteiskunnassa. Raportissa tuodaan esiin
myös se, ettei mikään tietty empiirinen aineisto tai
tutkimusmenetelmä ole parempi tai huonompi suhteessa
muihin. Aineistojen ja menetelmien sopivuus on aina
riippuvainen asetetuista evaluointikysymyksistä.
Aineistojen ja menetelmien valinnan tuleekin pohjautua
evaluoinnille asetettujen kysymysten ja tavoitteiden
huolelliseen pohdintaan.
Käsikirjassa esitetään vaikutus- ja
vaikuttavuusarvioinnin malli, joka sisältää seitsemän eri
vaihetta. Nämä ovat evaluointikysymysten täsmentäminen;
evaluointimenetelmien valinta; tarkasteltavan
organisaation, ohjelman, politiikan tms. tavoitteiden
täsmentäminen; vaikutusmekanismien ja vaikutuksia
estävien ja edistävien tekijöiden tunnistaminen;
kontekstitekijöiden täsmentäminen; tavoitteiden ja
vaikutusten vertaaminen toisiinsa sekä viimeisenä
evaluoinnin ja sen tulosten hyödyntäminen erityisesti
suhteessa evaluoinnille asetettuihin tavoitteisiin.
KW - Effectiveness
KW - Evaluation
KW - Methodologies for impact assessment
KW - Public research organizations
KW - R&D impacts
KW - Social impacts
KW - Technology policy
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=84884721601&partnerID=8YFLogxK
M3 - Report
AN - SCOPUS:84884721601
SN - 951-38-6210-0
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Julkisten tutkimuslaitosten vaikutusten arviointi
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -