Junan havaitsemisetäisyys rautatietasoristeyksessä: Esitutkimus

Veli-Pekka Kallberg, Matti Anila, Jouni Hytönen, Mikko Malmivuo, Erkki Ritari

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten Ratateknisten määräysten ja ohjeiden (RAMO) tasoristeyksiä koskevat näkemävaatimukset vastaavat junan todellisia havaitsemisetäisyyksiä. Asiaa selvitettiin 68 mittauksella 56 rautatietasoristeyksessä. Mittauksista 23 tehtiin puolipuomillisissa ja 45 vartioimattomissa tasoristeyksissä. Ohjeiden mukaan näkemä mitataan tieltä 8 metrin päästä lähimmästä kiskosta ja 1,1 metrin korkeudelta. Näkemämittauksen vastinpiste on myös 1,1 metrin korkeudella kiskosta. Näin mitattuja näkemiä verrattiin siihen, kuinka kaukaa tasoristeystä lähestyvä juna oli havaittavissa tieltä 5 metrin päästä lähimmästä kiskosta 1,1 metrin korkeudelta. Odotetusti juna oli käytännössä aina havaittavissa kauempaa kuin ohjeissa määritetyllä tavalla mitatulta etäisyydeltä. Näkemiä 8 metrin päästä radasta rajoitti usein kasvillisuus. Sen raivaaminen paran-taisi usein näkemiä lähelle junan todellista havaitsemisetäisyyttä. Tästä pääteltiin, ettei näkemän mittaaminen 5 metrin päästä radasta nykyisen 8 metrin sijasta useimmissa tapauksissa olennaisesti pidentäisi näkemää, jos kasvillisuuden raivauksesta huolehditaan. Näkemää rajoittaa usein radan kaarre. Siksi näkemämittauksen radalla olevan vastinpisteen korkeuden nostaminen nykyisestä 1,1 metristä esimerkiksi kolmeen metriin, mikä vastaa paremmin veturin keulan korkeutta, ei myöskään läheskään aina pidentäisi mittaustulosta. Toisaalta näkemä voisi yksittäistapauksissa pidentyä merkittävästi, erityisesti silloin kun radassa on kupera kaarre.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages60
Publication statusPublished - 2002
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tutkimusraportti
NumberRTE759/02

Cite this