Jyrsinturpeen käsittely ja polttotekniikka Suomessa, Iranissa ja Neuvostoliitossa

Risto Seppälä, Martti Äijälä, Dan Asplund

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Polttolaitosten ilmoitusten mukaan jyrsinturpeen kuljetuksessa, käsittelyssä ja purkauksessa ilmenneet tärkeimmät ongelmat ovat olleet turpeen pölyäminen ja suuri puhdistustarve, turpeen jäätyminen junavaunuihin, kuljettimiin, purkaimiin ja siiloihin, turpeen tukkeutuminen ja halvaantuminen kuljettimiin ja siiloihin, kuljettimien ja parkaimien voimakas kuluminen ja suuri tehontarve sekä irtoaineksen aiheuttamat häiriöt kuljettimissa ja purkaimissa sekä niiden työläs poisto ritilän päältä. Suuret voimalaitokset ovat myllypolttolaitoksia. Näitä pienemmillä teollisuusvoimalaitoksilla kattilat ovat yleensä monipolttoainekattiloita. Polttotapoina ovat mylly-, arina-, yhdistetty pöly-arina- tai leijukerrospoltto. Uusilla keskikokoisilla voimalaitoksilla leijukerros ja yhdistetty pöly-arinapoltto näyttävät valtaavan alaa. Suunnitteilla olevat lämpö- ja höyrykeskukset ovat arina- tai leijukerroskattiloita. Tutkimuksessa on kerätty tietoja ja kokemuksia jyrsinturpeen polttolaitoksilta ja laitevalmistajilta Suomesta, Irlannista ja Neuvostoliitosta tutustumiskäyntien, kyselyjen ja kirjallisuuden avulla. Siinä on selvitetty turpeen merkitystä energianlähteenä, turpeen käsittely- ja polttotekniikkaa sekä niistä saatuja kokemuksia. Tiedotteessa annetaan myös suosituksia laitteille asetettavista vaatimuksista ja eri laitteiden soveltuvuudesta tärkeimpiin käyttökohteisiin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages507
ISBN (Print)951-38-1380-0
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number63
ISSN0358-5085

Cite this