TY - BOOK
T1 - Jyrsinturvetuotannon työvaiheet ja tuotannonohjaus
AU - Leinonen, Arvo
AU - Jemivaara, Ilkka
AU - Ljokkoi, Risto
AU - Frilander, Pertti
PY - 1986
Y1 - 1986
N2 - Tutkimusjulkaisussa on esitetty vuonna 1982 - 1985 tehdyn
Jyrsinturpeen tuotanto- ja käsittelytekniikka
-tutkimuksen tuotantotekniikkaa käsittävän osan keskeisiä
tuloksia.
Tuotannon tutkimuksen tavoitteena oli lisätä
jyrsinturvetuotannon vuosittaista hehtaarisatoa
kehittämällä ja tutkimalla jyrsintää, karheamista,
tuotannon ohjausta sekä tuotantokentän kunnossapitoon
liittyviä perusteita.Tutkimukset on tehty käytännön
olosuhteissa, joita ei voida vakioida. Tämän vuoksi
tulokset eivät ole täysin yleispäteviä ja pitävät
paikkansa varmasti ainoastaan nyt tutkituissa
olosuhteissa. Saraturvekentällä (H4 - 6) tehdyissä
jyrsinkokeissa MTF-tappijyrsimellä saatiin keskimäärin
vähän suurempi jyrsöksen raekokojakauma kuin
ruuvijyrsimellä. Jyrsinnän jatkotutkimuksia varten
rakennettiin koejyrsin. Tutkimuksessa testattiin neljän
eri terämallin, turpeen ominaisuuksien ja
turpeenalkukosteuden vaikutusta jyrsöksen raekokoon.
Tutkimuksen mukaan jyrsöskosteudella on oleellinen
merkitys raekoon muodostuksessa.
Viivoitinkarheamista koskeva tutkimus osoitti, että
viivoitinkarheejalla päästään verrattain hyvään
keruusuhteeseen (> 70 %), kun tuotantokenttä on hyvä ja
tasainen. Tutkimustulosten mukaan suhteellisen pieni (1 -
1,5 %) kantopitoisuus alentaa huomattavasti
keruusuhdetta.
Haku-menetelmällä tapahtuvaa keruuta tutkittiin lähinnä
kuormaus- ja peräkärrytraktoriin sijoitetuilla
ajopiirtureilla. Tuloksista voitiin määrittää koko
tuotantokautta koskevia ajonopeuksien ja -matkojen,
nimellisten ja todellisten kuljetustehokkuaksien ja
kaluston käyttöasteen sekä niissä työvuorojen aikana
ilmenneiden vaihtelujen keskiarvoja. Tutkimuksen mukaan
karheen koko ei vaikuta ratkaisevasti kuormaustehoon.
Kuormauksessa karheelle jäi 25 - 29 % karheen
tilavuudesta. Tulosten perusteella on laadittu
ohjeellinen käyrästö peräkärrytraktoreiden määrän ja
ajomatkan pituuden välisestä riippuvuudesta.
Tuotannon ohjauksen tutkimuksessa luotiin
mikrotietokoneen avulla automaattinen
jyrsinturvetuotannon ohjausjärjestelmä aikaisemmin
kehitetyn yksinkertaisemman järjestelmän pohjalta.
Ohjausjärjestelmän eri osia tutkittaessa päätetään
siirtää haihduntamittarin haihdunnan mittaustaso
mahdollisimmanI lähelle maan pintaa. Turpeen kuivumisajan
laskennassa kokeiltiin myös matemaattista mallia.
Hakumenetelmää käytettäessä kenttä kuluu verrattain
tasaisesti silloin, kun karhe jokaisen karheaman jälkeen
kuormataan. Jos sen sijaan useamman satokierron karhe
tulee samalle karheelle, kenttä selvästi koveroituu.
Jyrsinturvealueilla pohjaveden syvyyden tulee olla 50 -
60 cm, sillä tällöin kapillaarinen vedennousu on hidasta
ja kenttien toipuminen nopeata sateen jälkeen. Sateen
jälkeen kentän pinta on veden kyllästämä ja näin
riippumaton pohjavesitasosta. Vasta pitkällä
poutajaksolla pohjavesitaso alkaa hallita pintakosteutta.
Tutkimuksen perusteella jyrsinturvetuotannon keskeiset
tutkimuskohteet jatkossa ovat jyrsöksen raekoon
kasvattaminen kehittämällä jyrsintä, viivointinkarheejan
keruusuhteen tutkiminen eri suo-olosuhteissa,
imukokoojavaunumenetelmän kehittäminen sekä
jyrsöspaksuuden säätelyn sisällyttäminen
jyrsinturvetuotannon ohjausjärjestelmään.
AB - Tutkimusjulkaisussa on esitetty vuonna 1982 - 1985 tehdyn
Jyrsinturpeen tuotanto- ja käsittelytekniikka
-tutkimuksen tuotantotekniikkaa käsittävän osan keskeisiä
tuloksia.
Tuotannon tutkimuksen tavoitteena oli lisätä
jyrsinturvetuotannon vuosittaista hehtaarisatoa
kehittämällä ja tutkimalla jyrsintää, karheamista,
tuotannon ohjausta sekä tuotantokentän kunnossapitoon
liittyviä perusteita.Tutkimukset on tehty käytännön
olosuhteissa, joita ei voida vakioida. Tämän vuoksi
tulokset eivät ole täysin yleispäteviä ja pitävät
paikkansa varmasti ainoastaan nyt tutkituissa
olosuhteissa. Saraturvekentällä (H4 - 6) tehdyissä
jyrsinkokeissa MTF-tappijyrsimellä saatiin keskimäärin
vähän suurempi jyrsöksen raekokojakauma kuin
ruuvijyrsimellä. Jyrsinnän jatkotutkimuksia varten
rakennettiin koejyrsin. Tutkimuksessa testattiin neljän
eri terämallin, turpeen ominaisuuksien ja
turpeenalkukosteuden vaikutusta jyrsöksen raekokoon.
Tutkimuksen mukaan jyrsöskosteudella on oleellinen
merkitys raekoon muodostuksessa.
Viivoitinkarheamista koskeva tutkimus osoitti, että
viivoitinkarheejalla päästään verrattain hyvään
keruusuhteeseen (> 70 %), kun tuotantokenttä on hyvä ja
tasainen. Tutkimustulosten mukaan suhteellisen pieni (1 -
1,5 %) kantopitoisuus alentaa huomattavasti
keruusuhdetta.
Haku-menetelmällä tapahtuvaa keruuta tutkittiin lähinnä
kuormaus- ja peräkärrytraktoriin sijoitetuilla
ajopiirtureilla. Tuloksista voitiin määrittää koko
tuotantokautta koskevia ajonopeuksien ja -matkojen,
nimellisten ja todellisten kuljetustehokkuaksien ja
kaluston käyttöasteen sekä niissä työvuorojen aikana
ilmenneiden vaihtelujen keskiarvoja. Tutkimuksen mukaan
karheen koko ei vaikuta ratkaisevasti kuormaustehoon.
Kuormauksessa karheelle jäi 25 - 29 % karheen
tilavuudesta. Tulosten perusteella on laadittu
ohjeellinen käyrästö peräkärrytraktoreiden määrän ja
ajomatkan pituuden välisestä riippuvuudesta.
Tuotannon ohjauksen tutkimuksessa luotiin
mikrotietokoneen avulla automaattinen
jyrsinturvetuotannon ohjausjärjestelmä aikaisemmin
kehitetyn yksinkertaisemman järjestelmän pohjalta.
Ohjausjärjestelmän eri osia tutkittaessa päätetään
siirtää haihduntamittarin haihdunnan mittaustaso
mahdollisimmanI lähelle maan pintaa. Turpeen kuivumisajan
laskennassa kokeiltiin myös matemaattista mallia.
Hakumenetelmää käytettäessä kenttä kuluu verrattain
tasaisesti silloin, kun karhe jokaisen karheaman jälkeen
kuormataan. Jos sen sijaan useamman satokierron karhe
tulee samalle karheelle, kenttä selvästi koveroituu.
Jyrsinturvealueilla pohjaveden syvyyden tulee olla 50 -
60 cm, sillä tällöin kapillaarinen vedennousu on hidasta
ja kenttien toipuminen nopeata sateen jälkeen. Sateen
jälkeen kentän pinta on veden kyllästämä ja näin
riippumaton pohjavesitasosta. Vasta pitkällä
poutajaksolla pohjavesitaso alkaa hallita pintakosteutta.
Tutkimuksen perusteella jyrsinturvetuotannon keskeiset
tutkimuskohteet jatkossa ovat jyrsöksen raekoon
kasvattaminen kehittämällä jyrsintä, viivointinkarheejan
keruusuhteen tutkiminen eri suo-olosuhteissa,
imukokoojavaunumenetelmän kehittäminen sekä
jyrsöspaksuuden säätelyn sisällyttäminen
jyrsinturvetuotannon ohjausjärjestelmään.
KW - milled peat
KW - peat production
M3 - Report
SN - 951-38-2690-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Jyrsinturvetuotannon työvaiheet ja tuotannonohjaus
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -