Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimus kartoittaa kaavasuunnitelmien liikenneturvallisuuden mittaamisen ongelmia. Aluksi selvitetään, mitä tietoja kaavasuunnitelma antaa turvallisuuden arvioinnin pohjaksi. Aluksi selvitetään, mitä tietoja kaavasuunnitelma antaa turvallisuuden arvioinnin pohjaksi. Ongelmaa lähestytään kirjallisuustutkimuksella ja haastatteluilla. Tarkastellaan, mitä vaatimuksia rakennuslaki ja -asetus asettavat kaava-asiakirjoille ja niiden sisällölle. Lisäksi selvitetään, mitä suunnitelmat todellisuudessa sisältävät ja esitetään eräiden kakupunkien kaavoittajien ja liikennesuunnittelijoiden mielipide liikenteen asemasta kaavoituksessa. Tarkastelun kohteena on myös rakennettujen alueiden liikenneturvallisuuden mittaaminen. Liikenneturvallisuutta mitataan onnettomuusriskillä eli suhteella onnettomuuksien määrä ja onnettomuudelle alttiinaolon määrä (riskistö). Selvitetään, millaisia riskistötietoja kaavasuunnitelmista voidaan saada ja miten käyttökelpoisia saatavat tiedot ovat. Pyritään myös määrittelemään vaatimuksia onnettomuusrekisteristä aikanaan saatavalle tiedolle, jotta rekisterin avulla voitaisiin tutkia erilaisten alueiden liikenneturvallisuutta ja tätä kautta saada tietoja liikenteen suunnittelua varten. Kokeillaan kahden suuren (asukasluku ja väyläpituus) soveltuvuutta riskistöksi Suomen kaupungeissa. Näiden suureiden avulla laskettujen riskimittojen perusteella tutkitaan eri kaupunkien ja kaupunkiryhmien liikenneturvallisuutta. Saatujen kokemusten perusteella kokeillaan asukasluvun soveltuvuutta riskistöksi Espoon kaupungin tilastoalueiden välisessä onnettomuusvertailussa. Näiden vertailujen perusteella saadaan tietoa ko. mittojen soveltuvuudesta suunnitelmien liikenneturvallisuuden arviointiin.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages110
    ISBN (Print)951-38-1555-2
    Publication statusPublished - 1982
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
    Number113
    ISSN0358-5077

    Fingerprint

    traffic
    towns
    urban areas
    planning

    Keywords

    • traffic safety

    Cite this

    Peltola, H. (1982). Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 113
    Peltola, Harri. / Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 110 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 113).
    @book{bb2f2bec84734f9fbeab4d611192b679,
    title = "Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus",
    abstract = "Tutkimus kartoittaa kaavasuunnitelmien liikenneturvallisuuden mittaamisen ongelmia. Aluksi selvitet{\"a}{\"a}n, mit{\"a} tietoja kaavasuunnitelma antaa turvallisuuden arvioinnin pohjaksi. Aluksi selvitet{\"a}{\"a}n, mit{\"a} tietoja kaavasuunnitelma antaa turvallisuuden arvioinnin pohjaksi. Ongelmaa l{\"a}hestyt{\"a}{\"a}n kirjallisuustutkimuksella ja haastatteluilla. Tarkastellaan, mit{\"a} vaatimuksia rakennuslaki ja -asetus asettavat kaava-asiakirjoille ja niiden sis{\"a}ll{\"o}lle. Lis{\"a}ksi selvitet{\"a}{\"a}n, mit{\"a} suunnitelmat todellisuudessa sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t ja esitet{\"a}{\"a}n er{\"a}iden kakupunkien kaavoittajien ja liikennesuunnittelijoiden mielipide liikenteen asemasta kaavoituksessa. Tarkastelun kohteena on my{\"o}s rakennettujen alueiden liikenneturvallisuuden mittaaminen. Liikenneturvallisuutta mitataan onnettomuusriskill{\"a} eli suhteella onnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a} ja onnettomuudelle alttiinaolon m{\"a}{\"a}r{\"a} (riskist{\"o}). Selvitet{\"a}{\"a}n, millaisia riskist{\"o}tietoja kaavasuunnitelmista voidaan saada ja miten k{\"a}ytt{\"o}kelpoisia saatavat tiedot ovat. Pyrit{\"a}{\"a}n my{\"o}s m{\"a}{\"a}rittelem{\"a}{\"a}n vaatimuksia onnettomuusrekisterist{\"a} aikanaan saatavalle tiedolle, jotta rekisterin avulla voitaisiin tutkia erilaisten alueiden liikenneturvallisuutta ja t{\"a}t{\"a} kautta saada tietoja liikenteen suunnittelua varten. Kokeillaan kahden suuren (asukasluku ja v{\"a}yl{\"a}pituus) soveltuvuutta riskist{\"o}ksi Suomen kaupungeissa. N{\"a}iden suureiden avulla laskettujen riskimittojen perusteella tutkitaan eri kaupunkien ja kaupunkiryhmien liikenneturvallisuutta. Saatujen kokemusten perusteella kokeillaan asukasluvun soveltuvuutta riskist{\"o}ksi Espoon kaupungin tilastoalueiden v{\"a}lisess{\"a} onnettomuusvertailussa. N{\"a}iden vertailujen perusteella saadaan tietoa ko. mittojen soveltuvuudesta suunnitelmien liikenneturvallisuuden arviointiin.",
    keywords = "traffic safety",
    author = "Harri Peltola",
    year = "1982",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-1555-2",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "113",
    address = "Finland",

    }

    Peltola, H 1982, Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 113, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus. / Peltola, Harri.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 110 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 113).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus

    AU - Peltola, Harri

    PY - 1982

    Y1 - 1982

    N2 - Tutkimus kartoittaa kaavasuunnitelmien liikenneturvallisuuden mittaamisen ongelmia. Aluksi selvitetään, mitä tietoja kaavasuunnitelma antaa turvallisuuden arvioinnin pohjaksi. Aluksi selvitetään, mitä tietoja kaavasuunnitelma antaa turvallisuuden arvioinnin pohjaksi. Ongelmaa lähestytään kirjallisuustutkimuksella ja haastatteluilla. Tarkastellaan, mitä vaatimuksia rakennuslaki ja -asetus asettavat kaava-asiakirjoille ja niiden sisällölle. Lisäksi selvitetään, mitä suunnitelmat todellisuudessa sisältävät ja esitetään eräiden kakupunkien kaavoittajien ja liikennesuunnittelijoiden mielipide liikenteen asemasta kaavoituksessa. Tarkastelun kohteena on myös rakennettujen alueiden liikenneturvallisuuden mittaaminen. Liikenneturvallisuutta mitataan onnettomuusriskillä eli suhteella onnettomuuksien määrä ja onnettomuudelle alttiinaolon määrä (riskistö). Selvitetään, millaisia riskistötietoja kaavasuunnitelmista voidaan saada ja miten käyttökelpoisia saatavat tiedot ovat. Pyritään myös määrittelemään vaatimuksia onnettomuusrekisteristä aikanaan saatavalle tiedolle, jotta rekisterin avulla voitaisiin tutkia erilaisten alueiden liikenneturvallisuutta ja tätä kautta saada tietoja liikenteen suunnittelua varten. Kokeillaan kahden suuren (asukasluku ja väyläpituus) soveltuvuutta riskistöksi Suomen kaupungeissa. Näiden suureiden avulla laskettujen riskimittojen perusteella tutkitaan eri kaupunkien ja kaupunkiryhmien liikenneturvallisuutta. Saatujen kokemusten perusteella kokeillaan asukasluvun soveltuvuutta riskistöksi Espoon kaupungin tilastoalueiden välisessä onnettomuusvertailussa. Näiden vertailujen perusteella saadaan tietoa ko. mittojen soveltuvuudesta suunnitelmien liikenneturvallisuuden arviointiin.

    AB - Tutkimus kartoittaa kaavasuunnitelmien liikenneturvallisuuden mittaamisen ongelmia. Aluksi selvitetään, mitä tietoja kaavasuunnitelma antaa turvallisuuden arvioinnin pohjaksi. Aluksi selvitetään, mitä tietoja kaavasuunnitelma antaa turvallisuuden arvioinnin pohjaksi. Ongelmaa lähestytään kirjallisuustutkimuksella ja haastatteluilla. Tarkastellaan, mitä vaatimuksia rakennuslaki ja -asetus asettavat kaava-asiakirjoille ja niiden sisällölle. Lisäksi selvitetään, mitä suunnitelmat todellisuudessa sisältävät ja esitetään eräiden kakupunkien kaavoittajien ja liikennesuunnittelijoiden mielipide liikenteen asemasta kaavoituksessa. Tarkastelun kohteena on myös rakennettujen alueiden liikenneturvallisuuden mittaaminen. Liikenneturvallisuutta mitataan onnettomuusriskillä eli suhteella onnettomuuksien määrä ja onnettomuudelle alttiinaolon määrä (riskistö). Selvitetään, millaisia riskistötietoja kaavasuunnitelmista voidaan saada ja miten käyttökelpoisia saatavat tiedot ovat. Pyritään myös määrittelemään vaatimuksia onnettomuusrekisteristä aikanaan saatavalle tiedolle, jotta rekisterin avulla voitaisiin tutkia erilaisten alueiden liikenneturvallisuutta ja tätä kautta saada tietoja liikenteen suunnittelua varten. Kokeillaan kahden suuren (asukasluku ja väyläpituus) soveltuvuutta riskistöksi Suomen kaupungeissa. Näiden suureiden avulla laskettujen riskimittojen perusteella tutkitaan eri kaupunkien ja kaupunkiryhmien liikenneturvallisuutta. Saatujen kokemusten perusteella kokeillaan asukasluvun soveltuvuutta riskistöksi Espoon kaupungin tilastoalueiden välisessä onnettomuusvertailussa. Näiden vertailujen perusteella saadaan tietoa ko. mittojen soveltuvuudesta suunnitelmien liikenneturvallisuuden arviointiin.

    KW - traffic safety

    M3 - Report

    SN - 951-38-1555-2

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

    BT - Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Peltola H. Kaavoitus ja taajamien liikenneturvallisuus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 110 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 113).