Kanavoitujen liittymien turvallisuus

Konfliktitutkimus kuudessa maantieliittymässä

Risto Kulmala

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Liikenteen turvallisuutta tutkittiin kuudessa maantieliittymässä ns. konfliktimenetelmän avulla. Kolmessa liittymässä selvitettiin pääsuunnan kanavoinnin vaikutuksia ennen- ja jälkeen-tarkasteluna. Muut kolme liittymää olivat jo pääsuunnaltaan kanavoituja, ja niiden kohdalla tavoitteena oli selvittää turvallisuutta huonontavat erityispiirteet liittymien tie- ja liikenneympäristössä. Tutkimus tehtiin tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kussakin liittymässä tehtiin kenttämittauksia maanantaista torstaihin klo 9-12 ja 14-17 eli yhteensä 24 tunnin ajan. Kenttämittauksissa tallennettiin havaittujen vaaratilanteiden lisäksi liittymän liikennemäärät kuvanauhoituslaitteiston avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi tarkasteluliittymissä vuosina 1978-1982 tapahtuneita poliisin raportoimia liikenneonnettomuuksia. Pääsuunnan kanavoinnin ei ennen- ja jälkeen-vertailussa havaittu parantavan liikenteen turvallisuutta tarkasteluliittymissä, joiden pääasiallisena ongelmana olivat risteämistilanteet. Tutkimus antoi jopa joitakin viitteitä siitä, että kanavointi voi juuri risteämistilanteiden osalta huonontaa lilkenneturvallisuutta. Tämän katsottiin aiheutuvan pääsuunnassa suoraan ajavien kohonneista nopeuksista, kääntyvien kaistalla olevien autojen muodostamista näkemäkatveista ja sivutieltä tulevien autojen ylittämän liittymäalueen levenemisestä kanavoinnin seurauksena. Konfliktimenetelmä näytti tutkimuksen mukaan soveltuvan hyvin ainakin vilkkaisiin maantieliittymiin. 24 tunnin vaaratilanneaineisto vastasi hyvin viiden vuoden onnettomuusaineistoa. Peräänajoihin johtavista tilanteista mittausaineisto antoi enemmän tietoa kuin näiden onnettomuuksien peittävyydeltään huono onnettomuusaineisto.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages108
ISBN (Print)951-38-3452-2
Publication statusPublished - 1989
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.1011
ISSN (Print)0358-5085

Fingerprint

Nefopam
Safety

Keywords

  • traffic safety
  • traffic accidents
  • channelisation
  • junction
  • roads
  • highways
  • field tests
  • statistics
  • vehicular traffic control

Cite this

Kulmala, R. (1989). Kanavoitujen liittymien turvallisuus: Konfliktitutkimus kuudessa maantieliittymässä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1011
Kulmala, Risto. / Kanavoitujen liittymien turvallisuus : Konfliktitutkimus kuudessa maantieliittymässä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 108 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1011).
@book{d1976a42823948f99b463608bf0c2474,
title = "Kanavoitujen liittymien turvallisuus: Konfliktitutkimus kuudessa maantieliittym{\"a}ss{\"a}",
abstract = "Liikenteen turvallisuutta tutkittiin kuudessa maantieliittym{\"a}ss{\"a} ns. konfliktimenetelm{\"a}n avulla. Kolmessa liittym{\"a}ss{\"a} selvitettiin p{\"a}{\"a}suunnan kanavoinnin vaikutuksia ennen- ja j{\"a}lkeen-tarkasteluna. Muut kolme liittym{\"a}{\"a} olivat jo p{\"a}{\"a}suunnaltaan kanavoituja, ja niiden kohdalla tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} turvallisuutta huonontavat erityispiirteet liittymien tie- ja liikenneymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}. Tutkimus tehtiin tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kussakin liittym{\"a}ss{\"a} tehtiin kentt{\"a}mittauksia maanantaista torstaihin klo 9-12 ja 14-17 eli yhteens{\"a} 24 tunnin ajan. Kentt{\"a}mittauksissa tallennettiin havaittujen vaaratilanteiden lis{\"a}ksi liittym{\"a}n liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}t kuvanauhoituslaitteiston avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lis{\"a}ksi tarkasteluliittymiss{\"a} vuosina 1978-1982 tapahtuneita poliisin raportoimia liikenneonnettomuuksia. P{\"a}{\"a}suunnan kanavoinnin ei ennen- ja j{\"a}lkeen-vertailussa havaittu parantavan liikenteen turvallisuutta tarkasteluliittymiss{\"a}, joiden p{\"a}{\"a}asiallisena ongelmana olivat riste{\"a}mistilanteet. Tutkimus antoi jopa joitakin viitteit{\"a} siit{\"a}, ett{\"a} kanavointi voi juuri riste{\"a}mistilanteiden osalta huonontaa lilkenneturvallisuutta. T{\"a}m{\"a}n katsottiin aiheutuvan p{\"a}{\"a}suunnassa suoraan ajavien kohonneista nopeuksista, k{\"a}{\"a}ntyvien kaistalla olevien autojen muodostamista n{\"a}kem{\"a}katveista ja sivutielt{\"a} tulevien autojen ylitt{\"a}m{\"a}n liittym{\"a}alueen levenemisest{\"a} kanavoinnin seurauksena. Konfliktimenetelm{\"a} n{\"a}ytti tutkimuksen mukaan soveltuvan hyvin ainakin vilkkaisiin maantieliittymiin. 24 tunnin vaaratilanneaineisto vastasi hyvin viiden vuoden onnettomuusaineistoa. Per{\"a}{\"a}najoihin johtavista tilanteista mittausaineisto antoi enemm{\"a}n tietoa kuin n{\"a}iden onnettomuuksien peitt{\"a}vyydelt{\"a}{\"a}n huono onnettomuusaineisto.",
keywords = "traffic safety, traffic accidents, channelisation, junction, roads, highways, field tests, statistics, vehicular traffic control",
author = "Risto Kulmala",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3452-2",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1011",
address = "Finland",

}

Kulmala, R 1989, Kanavoitujen liittymien turvallisuus: Konfliktitutkimus kuudessa maantieliittymässä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1011, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kanavoitujen liittymien turvallisuus : Konfliktitutkimus kuudessa maantieliittymässä. / Kulmala, Risto.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 108 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1011).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kanavoitujen liittymien turvallisuus

T2 - Konfliktitutkimus kuudessa maantieliittymässä

AU - Kulmala, Risto

PY - 1989

Y1 - 1989

N2 - Liikenteen turvallisuutta tutkittiin kuudessa maantieliittymässä ns. konfliktimenetelmän avulla. Kolmessa liittymässä selvitettiin pääsuunnan kanavoinnin vaikutuksia ennen- ja jälkeen-tarkasteluna. Muut kolme liittymää olivat jo pääsuunnaltaan kanavoituja, ja niiden kohdalla tavoitteena oli selvittää turvallisuutta huonontavat erityispiirteet liittymien tie- ja liikenneympäristössä. Tutkimus tehtiin tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kussakin liittymässä tehtiin kenttämittauksia maanantaista torstaihin klo 9-12 ja 14-17 eli yhteensä 24 tunnin ajan. Kenttämittauksissa tallennettiin havaittujen vaaratilanteiden lisäksi liittymän liikennemäärät kuvanauhoituslaitteiston avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi tarkasteluliittymissä vuosina 1978-1982 tapahtuneita poliisin raportoimia liikenneonnettomuuksia. Pääsuunnan kanavoinnin ei ennen- ja jälkeen-vertailussa havaittu parantavan liikenteen turvallisuutta tarkasteluliittymissä, joiden pääasiallisena ongelmana olivat risteämistilanteet. Tutkimus antoi jopa joitakin viitteitä siitä, että kanavointi voi juuri risteämistilanteiden osalta huonontaa lilkenneturvallisuutta. Tämän katsottiin aiheutuvan pääsuunnassa suoraan ajavien kohonneista nopeuksista, kääntyvien kaistalla olevien autojen muodostamista näkemäkatveista ja sivutieltä tulevien autojen ylittämän liittymäalueen levenemisestä kanavoinnin seurauksena. Konfliktimenetelmä näytti tutkimuksen mukaan soveltuvan hyvin ainakin vilkkaisiin maantieliittymiin. 24 tunnin vaaratilanneaineisto vastasi hyvin viiden vuoden onnettomuusaineistoa. Peräänajoihin johtavista tilanteista mittausaineisto antoi enemmän tietoa kuin näiden onnettomuuksien peittävyydeltään huono onnettomuusaineisto.

AB - Liikenteen turvallisuutta tutkittiin kuudessa maantieliittymässä ns. konfliktimenetelmän avulla. Kolmessa liittymässä selvitettiin pääsuunnan kanavoinnin vaikutuksia ennen- ja jälkeen-tarkasteluna. Muut kolme liittymää olivat jo pääsuunnaltaan kanavoituja, ja niiden kohdalla tavoitteena oli selvittää turvallisuutta huonontavat erityispiirteet liittymien tie- ja liikenneympäristössä. Tutkimus tehtiin tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kussakin liittymässä tehtiin kenttämittauksia maanantaista torstaihin klo 9-12 ja 14-17 eli yhteensä 24 tunnin ajan. Kenttämittauksissa tallennettiin havaittujen vaaratilanteiden lisäksi liittymän liikennemäärät kuvanauhoituslaitteiston avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi tarkasteluliittymissä vuosina 1978-1982 tapahtuneita poliisin raportoimia liikenneonnettomuuksia. Pääsuunnan kanavoinnin ei ennen- ja jälkeen-vertailussa havaittu parantavan liikenteen turvallisuutta tarkasteluliittymissä, joiden pääasiallisena ongelmana olivat risteämistilanteet. Tutkimus antoi jopa joitakin viitteitä siitä, että kanavointi voi juuri risteämistilanteiden osalta huonontaa lilkenneturvallisuutta. Tämän katsottiin aiheutuvan pääsuunnassa suoraan ajavien kohonneista nopeuksista, kääntyvien kaistalla olevien autojen muodostamista näkemäkatveista ja sivutieltä tulevien autojen ylittämän liittymäalueen levenemisestä kanavoinnin seurauksena. Konfliktimenetelmä näytti tutkimuksen mukaan soveltuvan hyvin ainakin vilkkaisiin maantieliittymiin. 24 tunnin vaaratilanneaineisto vastasi hyvin viiden vuoden onnettomuusaineistoa. Peräänajoihin johtavista tilanteista mittausaineisto antoi enemmän tietoa kuin näiden onnettomuuksien peittävyydeltään huono onnettomuusaineisto.

KW - traffic safety

KW - traffic accidents

KW - channelisation

KW - junction

KW - roads

KW - highways

KW - field tests

KW - statistics

KW - vehicular traffic control

M3 - Report

SN - 951-38-3452-2

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Kanavoitujen liittymien turvallisuus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kulmala R. Kanavoitujen liittymien turvallisuus: Konfliktitutkimus kuudessa maantieliittymässä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 108 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1011).