Kantavien puurakenteiden liitosten palonkestävyys

Markku Aarnio, Pekka Kallioniemi

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Liimapuurakenteiden liitosten palonkestävyyteen vaikuttavia perustekijöitä tutkittiin. Myös erilaisia pilarin ja palkin liitosvaihtoehtoja sekä liimapuisen pääpalkin ja sekundääripalkin välisiä eri tavalla suojattuja liitoksia tarkasteltiin. Liitoksessa olevan raon leveyden todettiin vaikuttavan olennaisesti liitoksen palonkestoaikaan. Jos raon leveys ylitti 5 mm, liimapuuosa hiiltyi koko raon syvyydeltä. Teräsosan kohdalta liimapuu hiiltyi neljännestunnin polttokokeessa normaalia hitaammin. Tunnin polttokokeessa teräs ei enää vaikuttanut hiiltymisnopeuteen. Kun teräsosan ja liimapuun kosketuskohdassa vaikutti pintapuristusjännitys, hiiltymisnopeus kasvoi huomattavasti. Teräsosien suojauksista tutkittiin kuutta erilaista vaihtoehtoa, joista parhaaksi osoittautui teräsosan upotus liimapuun sisään. Kotelosuojauksista oli tehokkain mineraalivillalla täytetty lastulevykotelo. Puolen tunnin polttokokeessa naulat hiillyttivät ympäröivää puuta 20 - 30 mm:n syvyydelle hiiltymisrajasta. 70 min:n polttokokeessa hiiltyminen ulottui noin 60 mm:n syvyydelle hiiltymisrajasta. Pultin kosketuspinnoilta puu hiiltyi polttokokeissa koko pultin matkalta jo 15 min:n kuluessa kokeen alkamisesta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages74
ISBN (Print)951-38-1882-9
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number233
ISSN0358-5077

Keywords

  • wooden structures
  • glued laminated wood
  • fire safety
  • fire tests

Cite this