Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen

Antti Hynninen, Jukka Tanttari, Heikki Isomoisio, Virpi Hankaniemi, Mikko Matalamäki

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsProfessional

    Abstract

    Pakoääni on yksi mäntämoottorivoimalaitoksen merkittävimmistä melukomponenteista. Mäntämoottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa pakoäänenvaimentimen suorituskyky on kyettävä ennakoimaan riittävän hyvin ennen tuotantoversion valmistamista. Ennakoinnissa hyödynnetään koko äänensyntyketjun simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset lähdeominaisuudet, eli lähdevoimakkuus ja lähdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen lähdeominaisuudet voidaan määrittää kokeellisesti monikuormamenetelmällä. Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan tyypillisesti asentamalla pääkanavaan eripituisia sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan monikuormamenetelmän soveltaminen keskinopean mäntämoottorin pakomelun määrittämiseen on erittäin työlästä ellei mahdotonta. Tässä työssä esitellään uusi, niin sanottu kapselikuormamenetelmä keskinopean mäntämoottorin pakopuolen akustisten lähdeominaisuuksien kokeelliseen määrittämiseen vaikeissa olosuhteissa. Menetelmää sovelletaan VTT:n Wärtsilä Vasa 4L32DF koemoottorin pakopuolen lähdeominaisuuksien määrittämiseen.
    Original languageEnglish
    Title of host publicationAkustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017
    Subtitle of host publicationArtikkelit ja ohjelma
    PublisherAkustinen Seura ry
    Pages357-362
    ISBN (Print)978-952-60-3733-2, 978-952-60-3734-9
    Publication statusPublished - 2017
    MoE publication typeD3 Professional conference proceedings
    EventAkustiikkapäivät 2017 - Espoo, Finland
    Duration: 24 Aug 201725 Aug 2017
    http://www.akustinenseura.fi/wp-content/uploads/2017/08/akustiikkapaivat_2017_eprosari.pdf (All presentations)

    Conference

    ConferenceAkustiikkapäivät 2017
    CountryFinland
    CityEspoo
    Period24/08/1725/08/17
    Internet address

    Keywords

    • source characterization
    • capsule tube method
    • in-duct multi-load method
    • medium speed IC-engine
    • exhaust noise

    Cite this

    Hynninen, A., Tanttari, J., Isomoisio, H., Hankaniemi, V., & Matalamäki, M. (2017). Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. In Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma (pp. 357-362). Akustinen Seura ry.
    Hynninen, Antti ; Tanttari, Jukka ; Isomoisio, Heikki ; Hankaniemi, Virpi ; Matalamäki, Mikko. / Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, 2017. pp. 357-362
    @inproceedings{e4d34fa16c3842ea966964524d0913a6,
    title = "Kapselikuormamenetelm{\"a} moottorin akustisten l{\"a}hdeominaisuuksien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen",
    abstract = "Pako{\"a}{\"a}ni on yksi m{\"a}nt{\"a}moottorivoimalaitoksen merkitt{\"a}vimmist{\"a} melukomponenteista. M{\"a}nt{\"a}moottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa pako{\"a}{\"a}nenvaimentimen suorituskyky on kyett{\"a}v{\"a} ennakoimaan riitt{\"a}v{\"a}n hyvin ennen tuotantoversion valmistamista. Ennakoinnissa hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n koko {\"a}{\"a}nensyntyketjun simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset l{\"a}hdeominaisuudet, eli l{\"a}hdevoimakkuus ja l{\"a}hdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen l{\"a}hdeominaisuudet voidaan m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} kokeellisesti monikuormamenetelm{\"a}ll{\"a}. Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan tyypillisesti asentamalla p{\"a}{\"a}kanavaan eripituisia sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan monikuormamenetelm{\"a}n soveltaminen keskinopean m{\"a}nt{\"a}moottorin pakomelun m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen on eritt{\"a}in ty{\"o}l{\"a}st{\"a} ellei mahdotonta. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} esitell{\"a}{\"a}n uusi, niin sanottu kapselikuormamenetelm{\"a} keskinopean m{\"a}nt{\"a}moottorin pakopuolen akustisten l{\"a}hdeominaisuuksien kokeelliseen m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen vaikeissa olosuhteissa. Menetelm{\"a}{\"a} sovelletaan VTT:n W{\"a}rtsil{\"a} Vasa 4L32DF koemoottorin pakopuolen l{\"a}hdeominaisuuksien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen.",
    keywords = "source characterization, capsule tube method, in-duct multi-load method, medium speed IC-engine, exhaust noise",
    author = "Antti Hynninen and Jukka Tanttari and Heikki Isomoisio and Virpi Hankaniemi and Mikko Matalam{\"a}ki",
    note = "Project code: 109793",
    year = "2017",
    language = "English",
    isbn = "978-952-60-3733-2",
    pages = "357--362",
    booktitle = "Akustiikkap{\"a}iv{\"a}t 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017",
    publisher = "Akustinen Seura ry",
    address = "Finland",

    }

    Hynninen, A, Tanttari, J, Isomoisio, H, Hankaniemi, V & Matalamäki, M 2017, Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. in Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, pp. 357-362, Akustiikkapäivät 2017, Espoo, Finland, 24/08/17.

    Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. / Hynninen, Antti; Tanttari, Jukka; Isomoisio, Heikki; Hankaniemi, Virpi; Matalamäki, Mikko.

    Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, 2017. p. 357-362.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsProfessional

    TY - GEN

    T1 - Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen

    AU - Hynninen, Antti

    AU - Tanttari, Jukka

    AU - Isomoisio, Heikki

    AU - Hankaniemi, Virpi

    AU - Matalamäki, Mikko

    N1 - Project code: 109793

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - Pakoääni on yksi mäntämoottorivoimalaitoksen merkittävimmistä melukomponenteista. Mäntämoottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa pakoäänenvaimentimen suorituskyky on kyettävä ennakoimaan riittävän hyvin ennen tuotantoversion valmistamista. Ennakoinnissa hyödynnetään koko äänensyntyketjun simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset lähdeominaisuudet, eli lähdevoimakkuus ja lähdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen lähdeominaisuudet voidaan määrittää kokeellisesti monikuormamenetelmällä. Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan tyypillisesti asentamalla pääkanavaan eripituisia sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan monikuormamenetelmän soveltaminen keskinopean mäntämoottorin pakomelun määrittämiseen on erittäin työlästä ellei mahdotonta. Tässä työssä esitellään uusi, niin sanottu kapselikuormamenetelmä keskinopean mäntämoottorin pakopuolen akustisten lähdeominaisuuksien kokeelliseen määrittämiseen vaikeissa olosuhteissa. Menetelmää sovelletaan VTT:n Wärtsilä Vasa 4L32DF koemoottorin pakopuolen lähdeominaisuuksien määrittämiseen.

    AB - Pakoääni on yksi mäntämoottorivoimalaitoksen merkittävimmistä melukomponenteista. Mäntämoottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa pakoäänenvaimentimen suorituskyky on kyettävä ennakoimaan riittävän hyvin ennen tuotantoversion valmistamista. Ennakoinnissa hyödynnetään koko äänensyntyketjun simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset lähdeominaisuudet, eli lähdevoimakkuus ja lähdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen lähdeominaisuudet voidaan määrittää kokeellisesti monikuormamenetelmällä. Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan tyypillisesti asentamalla pääkanavaan eripituisia sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan monikuormamenetelmän soveltaminen keskinopean mäntämoottorin pakomelun määrittämiseen on erittäin työlästä ellei mahdotonta. Tässä työssä esitellään uusi, niin sanottu kapselikuormamenetelmä keskinopean mäntämoottorin pakopuolen akustisten lähdeominaisuuksien kokeelliseen määrittämiseen vaikeissa olosuhteissa. Menetelmää sovelletaan VTT:n Wärtsilä Vasa 4L32DF koemoottorin pakopuolen lähdeominaisuuksien määrittämiseen.

    KW - source characterization

    KW - capsule tube method

    KW - in-duct multi-load method

    KW - medium speed IC-engine

    KW - exhaust noise

    M3 - Conference article in proceedings

    SN - 978-952-60-3733-2

    SN - 978-952-60-3734-9

    SP - 357

    EP - 362

    BT - Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017

    PB - Akustinen Seura ry

    ER -

    Hynninen A, Tanttari J, Isomoisio H, Hankaniemi V, Matalamäki M. Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. In Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry. 2017. p. 357-362