Abstract
Pakoääni on yksi mäntämoottorivoimalaitoksen
merkittävimmistä melukomponenteista.
Mäntämoottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa
pakoäänenvaimentimen suorituskyky on kyettävä ennakoimaan
riittävän hyvin ennen tuotantoversion valmistamista.
Ennakoinnissa hyödynnetään koko äänensyntyketjun
simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset
lähdeominaisuudet, eli lähdevoimakkuus ja
lähdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen lähdeominaisuudet
voidaan määrittää kokeellisesti monikuormamenetelmällä.
Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan
tyypillisesti asentamalla pääkanavaan eripituisia
sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan
monikuormamenetelmän soveltaminen keskinopean
mäntämoottorin pakomelun määrittämiseen on erittäin
työlästä ellei mahdotonta. Tässä työssä esitellään uusi,
niin sanottu kapselikuormamenetelmä keskinopean
mäntämoottorin pakopuolen akustisten lähdeominaisuuksien
kokeelliseen määrittämiseen vaikeissa olosuhteissa.
Menetelmää sovelletaan VTT:n Wärtsilä Vasa 4L32DF
koemoottorin pakopuolen lähdeominaisuuksien
määrittämiseen.
Original language | English |
---|---|
Title of host publication | Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017 |
Subtitle of host publication | Artikkelit ja ohjelma |
Publisher | Akustinen Seura ry |
Pages | 357-362 |
ISBN (Print) | 978-952-60-3733-2, 978-952-60-3734-9 |
Publication status | Published - 2017 |
MoE publication type | D3 Professional conference proceedings |
Event | Akustiikkapäivät 2017 - Espoo, Finland Duration: 24 Aug 2017 → 25 Aug 2017 http://www.akustinenseura.fi/wp-content/uploads/2017/08/akustiikkapaivat_2017_eprosari.pdf (All presentations) |
Conference
Conference | Akustiikkapäivät 2017 |
---|---|
Country/Territory | Finland |
City | Espoo |
Period | 24/08/17 → 25/08/17 |
Internet address |
Keywords
- source characterization
- capsule tube method
- in-duct multi-load method
- medium speed IC-engine
- exhaust noise