Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen

Antti Hynninen, Jukka Tanttari, Heikki Isomoisio, Virpi Hankaniemi, Mikko Matalamäki

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsProfessional

Abstract

Pakoääni on yksi mäntämoottorivoimalaitoksen merkittävimmistä melukomponenteista. Mäntämoottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa pakoäänenvaimentimen suorituskyky on kyettävä ennakoimaan riittävän hyvin ennen tuotantoversion valmistamista. Ennakoinnissa hyödynnetään koko äänensyntyketjun simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset lähdeominaisuudet, eli lähdevoimakkuus ja lähdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen lähdeominaisuudet voidaan määrittää kokeellisesti monikuormamenetelmällä. Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan tyypillisesti asentamalla pääkanavaan eripituisia sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan monikuormamenetelmän soveltaminen keskinopean mäntämoottorin pakomelun määrittämiseen on erittäin työlästä ellei mahdotonta. Tässä työssä esitellään uusi, niin sanottu kapselikuormamenetelmä keskinopean mäntämoottorin pakopuolen akustisten lähdeominaisuuksien kokeelliseen määrittämiseen vaikeissa olosuhteissa. Menetelmää sovelletaan VTT:n Wärtsilä Vasa 4L32DF koemoottorin pakopuolen lähdeominaisuuksien määrittämiseen.
Original languageEnglish
Title of host publicationAkustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017
Subtitle of host publicationArtikkelit ja ohjelma
PublisherAkustinen Seura ry
Pages357-362
ISBN (Print)978-952-60-3733-2, 978-952-60-3734-9
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeD3 Professional conference proceedings
EventAkustiikkapäivät 2017 - Espoo, Finland
Duration: 24 Aug 201725 Aug 2017
http://www.akustinenseura.fi/wp-content/uploads/2017/08/akustiikkapaivat_2017_eprosari.pdf (All presentations)

Conference

ConferenceAkustiikkapäivät 2017
CountryFinland
CityEspoo
Period24/08/1725/08/17
Internet address

Keywords

  • source characterization
  • capsule tube method
  • in-duct multi-load method
  • medium speed IC-engine
  • exhaust noise

Cite this

Hynninen, A., Tanttari, J., Isomoisio, H., Hankaniemi, V., & Matalamäki, M. (2017). Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. In Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma (pp. 357-362). Akustinen Seura ry.
Hynninen, Antti ; Tanttari, Jukka ; Isomoisio, Heikki ; Hankaniemi, Virpi ; Matalamäki, Mikko. / Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, 2017. pp. 357-362
@inproceedings{e4d34fa16c3842ea966964524d0913a6,
title = "Kapselikuormamenetelm{\"a} moottorin akustisten l{\"a}hdeominaisuuksien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen",
abstract = "Pako{\"a}{\"a}ni on yksi m{\"a}nt{\"a}moottorivoimalaitoksen merkitt{\"a}vimmist{\"a} melukomponenteista. M{\"a}nt{\"a}moottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa pako{\"a}{\"a}nenvaimentimen suorituskyky on kyett{\"a}v{\"a} ennakoimaan riitt{\"a}v{\"a}n hyvin ennen tuotantoversion valmistamista. Ennakoinnissa hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n koko {\"a}{\"a}nensyntyketjun simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset l{\"a}hdeominaisuudet, eli l{\"a}hdevoimakkuus ja l{\"a}hdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen l{\"a}hdeominaisuudet voidaan m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} kokeellisesti monikuormamenetelm{\"a}ll{\"a}. Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan tyypillisesti asentamalla p{\"a}{\"a}kanavaan eripituisia sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan monikuormamenetelm{\"a}n soveltaminen keskinopean m{\"a}nt{\"a}moottorin pakomelun m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen on eritt{\"a}in ty{\"o}l{\"a}st{\"a} ellei mahdotonta. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} esitell{\"a}{\"a}n uusi, niin sanottu kapselikuormamenetelm{\"a} keskinopean m{\"a}nt{\"a}moottorin pakopuolen akustisten l{\"a}hdeominaisuuksien kokeelliseen m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen vaikeissa olosuhteissa. Menetelm{\"a}{\"a} sovelletaan VTT:n W{\"a}rtsil{\"a} Vasa 4L32DF koemoottorin pakopuolen l{\"a}hdeominaisuuksien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen.",
keywords = "source characterization, capsule tube method, in-duct multi-load method, medium speed IC-engine, exhaust noise",
author = "Antti Hynninen and Jukka Tanttari and Heikki Isomoisio and Virpi Hankaniemi and Mikko Matalam{\"a}ki",
note = "Project code: 109793",
year = "2017",
language = "English",
isbn = "978-952-60-3733-2",
pages = "357--362",
booktitle = "Akustiikkap{\"a}iv{\"a}t 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017",
publisher = "Akustinen Seura ry",
address = "Finland",

}

Hynninen, A, Tanttari, J, Isomoisio, H, Hankaniemi, V & Matalamäki, M 2017, Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. in Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, pp. 357-362, Akustiikkapäivät 2017, Espoo, Finland, 24/08/17.

Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. / Hynninen, Antti; Tanttari, Jukka; Isomoisio, Heikki; Hankaniemi, Virpi; Matalamäki, Mikko.

Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, 2017. p. 357-362.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsProfessional

TY - GEN

T1 - Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen

AU - Hynninen, Antti

AU - Tanttari, Jukka

AU - Isomoisio, Heikki

AU - Hankaniemi, Virpi

AU - Matalamäki, Mikko

N1 - Project code: 109793

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Pakoääni on yksi mäntämoottorivoimalaitoksen merkittävimmistä melukomponenteista. Mäntämoottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa pakoäänenvaimentimen suorituskyky on kyettävä ennakoimaan riittävän hyvin ennen tuotantoversion valmistamista. Ennakoinnissa hyödynnetään koko äänensyntyketjun simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset lähdeominaisuudet, eli lähdevoimakkuus ja lähdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen lähdeominaisuudet voidaan määrittää kokeellisesti monikuormamenetelmällä. Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan tyypillisesti asentamalla pääkanavaan eripituisia sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan monikuormamenetelmän soveltaminen keskinopean mäntämoottorin pakomelun määrittämiseen on erittäin työlästä ellei mahdotonta. Tässä työssä esitellään uusi, niin sanottu kapselikuormamenetelmä keskinopean mäntämoottorin pakopuolen akustisten lähdeominaisuuksien kokeelliseen määrittämiseen vaikeissa olosuhteissa. Menetelmää sovelletaan VTT:n Wärtsilä Vasa 4L32DF koemoottorin pakopuolen lähdeominaisuuksien määrittämiseen.

AB - Pakoääni on yksi mäntämoottorivoimalaitoksen merkittävimmistä melukomponenteista. Mäntämoottorivoimalaitoksen meluoptimoinnissa pakoäänenvaimentimen suorituskyky on kyettävä ennakoimaan riittävän hyvin ennen tuotantoversion valmistamista. Ennakoinnissa hyödynnetään koko äänensyntyketjun simulointia. Simuloinnissa tarvitaan moottorin akustiset lähdeominaisuudet, eli lähdevoimakkuus ja lähdeimpedanssi. Tasoaaltoalueen lähdeominaisuudet voidaan määrittää kokeellisesti monikuormamenetelmällä. Laboratorio-olosuhteissa akustista kuormaa muunnellaan tyypillisesti asentamalla pääkanavaan eripituisia sivuhaaroja. Perinteisen sivuhaaroihin perustuvan monikuormamenetelmän soveltaminen keskinopean mäntämoottorin pakomelun määrittämiseen on erittäin työlästä ellei mahdotonta. Tässä työssä esitellään uusi, niin sanottu kapselikuormamenetelmä keskinopean mäntämoottorin pakopuolen akustisten lähdeominaisuuksien kokeelliseen määrittämiseen vaikeissa olosuhteissa. Menetelmää sovelletaan VTT:n Wärtsilä Vasa 4L32DF koemoottorin pakopuolen lähdeominaisuuksien määrittämiseen.

KW - source characterization

KW - capsule tube method

KW - in-duct multi-load method

KW - medium speed IC-engine

KW - exhaust noise

M3 - Conference article in proceedings

SN - 978-952-60-3733-2

SN - 978-952-60-3734-9

SP - 357

EP - 362

BT - Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017

PB - Akustinen Seura ry

ER -

Hynninen A, Tanttari J, Isomoisio H, Hankaniemi V, Matalamäki M. Kapselikuormamenetelmä moottorin akustisten lähdeominaisuuksien määrittämiseen. In Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry. 2017. p. 357-362