@book{3a9e0713049a4222bec4e5879f6f384b,
title = "Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ymp{\"a}rist{\"o}olosuhteet",
abstract = "Neuvostoliiton arktisilla ja subarktisilla alueilla oletetaan olevan puolet maan {\"o}ljyvaroista ja noin 90 % maan kaasuvaroista. N{\"a}ist{\"a} alueista varsinkin mannerjalustaa on puutteellisesti tutkittu. Suurimmat tunnetut {\"o}ljy- ja kaasuesiintym{\"a}t sijaitsevat Petsoran ja Obin jokilaaksoissa, siksi Petsoranmerta ja Karanmerta pidet{\"a}{\"a}n t{\"a}rkein{\"a} {\"o}ljyn- ja kaasunetsint{\"a}alueina. Ankaran talven takia ymp{\"a}rivuotisia koeporauksia ei voi tehd{\"a} ilman kiinteit{\"a} porausalustoja, jollaisiksi on kaavailtu mm. keinotekoisia, maarakenteisia saarekkeita. Pienen luiskankaltevuuden vuoksi maasaaren l{\"a}pimitta on suuri ja saaren rakentamiseen tarvittavan materiaalin m{\"a}{\"a}r{\"a} huomattava. T{\"a}st{\"a} syyst{\"a} on tarpeen arvioida rakennusmateriaalin saatavuus jo suunnitteluvaiheessa. Kartta-aineistoon ja kirjallisuuteen perustuvan arvion mukaan alueelta l{\"o}ytyy riitt{\"a}v{\"a}sti tekosaarirakennelmiin soveltuvia karkeita maalajeja. Rannikkomeri on l{\"a}hes kauttaaltaan hienon hiekkakerroksen peitt{\"a}m{\"a}. Siksi esimerkiksi imuruoppaajan k{\"a}ytt{\"o} materiaalin kaivussa ja kuljetuksessa on hyv{\"a} vaihtoehto. Materiaalin hankinta ja kuljetus mantereelta on my{\"o}s mahdollista. Suurehkot hiekka-soramoreenim{\"a}et, jokiterassit ja rantahietikot muodostavat p{\"a}{\"a}asiallisen, potentiaalisen materiaalivaraston. Ennen kuin ryhdyt{\"a}{\"a}n hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}{\"a}n materiaalisia kerrostumia, on selvitett{\"a}v{\"a} j{\"a}{\"a}tyneen materiaalin k{\"a}ytt{\"a}ytyminen mm. sit{\"a} tiivistett{\"a}ess{\"a} sek{\"a} tarkistettava maalajien yleiset geotekniset ominaisuudet. Alueen maalajien geoteknisten ominaisuuksien tarkempaan selvitt{\"a}miseen tarvittaisiin joko neuvostoliittolaisia tutkimustuloksia tai alueelta ker{\"a}ttyj{\"a} h{\"a}iriintym{\"a}tt{\"o}mia maan{\"a}ytteit{\"a}. Saven vaihtelevasta konsolidaatiotilasta johtuen tulee rakennesuunnittelussa varautua my{\"o}s paalutukseen tai s{\"a}teitt{\"a}iseen vetovaijerituentaan.",
keywords = "arctic regions, offshore structures, contential shelves, marine geology",
author = "Veijo Pirhonen",
year = "1984",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1892-6",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "295",
address = "Finland",
}