Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ympäristöolosuhteet

Veijo Pirhonen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Neuvostoliiton arktisilla ja subarktisilla alueilla oletetaan olevan puolet maan öljyvaroista ja noin 90 % maan kaasuvaroista. Näistä alueista varsinkin mannerjalustaa on puutteellisesti tutkittu. Suurimmat tunnetut öljy- ja kaasuesiintymät sijaitsevat Petsoran ja Obin jokilaaksoissa, siksi Petsoranmerta ja Karanmerta pidetään tärkeinä öljyn- ja kaasunetsintäalueina. Ankaran talven takia ympärivuotisia koeporauksia ei voi tehdä ilman kiinteitä porausalustoja, jollaisiksi on kaavailtu mm. keinotekoisia, maarakenteisia saarekkeita. Pienen luiskankaltevuuden vuoksi maasaaren läpimitta on suuri ja saaren rakentamiseen tarvittavan materiaalin määrä huomattava. Tästä syystä on tarpeen arvioida rakennusmateriaalin saatavuus jo suunnitteluvaiheessa. Kartta-aineistoon ja kirjallisuuteen perustuvan arvion mukaan alueelta löytyy riittävästi tekosaarirakennelmiin soveltuvia karkeita maalajeja. Rannikkomeri on lähes kauttaaltaan hienon hiekkakerroksen peittämä. Siksi esimerkiksi imuruoppaajan käyttö materiaalin kaivussa ja kuljetuksessa on hyvä vaihtoehto. Materiaalin hankinta ja kuljetus mantereelta on myös mahdollista. Suurehkot hiekka-soramoreenimäet, jokiterassit ja rantahietikot muodostavat pääasiallisen, potentiaalisen materiaalivaraston. Ennen kuin ryhdytään hyödyntämään materiaalisia kerrostumia, on selvitettävä jäätyneen materiaalin käyttäytyminen mm. sitä tiivistettäessä sekä tarkistettava maalajien yleiset geotekniset ominaisuudet. Alueen maalajien geoteknisten ominaisuuksien tarkempaan selvittämiseen tarvittaisiin joko neuvostoliittolaisia tutkimustuloksia tai alueelta kerättyjä häiriintymättömia maanäytteitä. Saven vaihtelevasta konsolidaatiotilasta johtuen tulee rakennesuunnittelussa varautua myös paalutukseen tai säteittäiseen vetovaijerituentaan.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages94
ISBN (Print)951-38-1892-6
Publication statusPublished - 1984
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume295

Fingerprint

geology

Keywords

  • arctic regions
  • offshore structures
  • contential shelves
  • marine geology

Cite this

Pirhonen, V. (1984). Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ympäristöolosuhteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 295
Pirhonen, Veijo. / Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ympäristöolosuhteet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 295).
@book{3a9e0713049a4222bec4e5879f6f384b,
title = "Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ymp{\"a}rist{\"o}olosuhteet",
abstract = "Neuvostoliiton arktisilla ja subarktisilla alueilla oletetaan olevan puolet maan {\"o}ljyvaroista ja noin 90 {\%} maan kaasuvaroista. N{\"a}ist{\"a} alueista varsinkin mannerjalustaa on puutteellisesti tutkittu. Suurimmat tunnetut {\"o}ljy- ja kaasuesiintym{\"a}t sijaitsevat Petsoran ja Obin jokilaaksoissa, siksi Petsoranmerta ja Karanmerta pidet{\"a}{\"a}n t{\"a}rkein{\"a} {\"o}ljyn- ja kaasunetsint{\"a}alueina. Ankaran talven takia ymp{\"a}rivuotisia koeporauksia ei voi tehd{\"a} ilman kiinteit{\"a} porausalustoja, jollaisiksi on kaavailtu mm. keinotekoisia, maarakenteisia saarekkeita. Pienen luiskankaltevuuden vuoksi maasaaren l{\"a}pimitta on suuri ja saaren rakentamiseen tarvittavan materiaalin m{\"a}{\"a}r{\"a} huomattava. T{\"a}st{\"a} syyst{\"a} on tarpeen arvioida rakennusmateriaalin saatavuus jo suunnitteluvaiheessa. Kartta-aineistoon ja kirjallisuuteen perustuvan arvion mukaan alueelta l{\"o}ytyy riitt{\"a}v{\"a}sti tekosaarirakennelmiin soveltuvia karkeita maalajeja. Rannikkomeri on l{\"a}hes kauttaaltaan hienon hiekkakerroksen peitt{\"a}m{\"a}. Siksi esimerkiksi imuruoppaajan k{\"a}ytt{\"o} materiaalin kaivussa ja kuljetuksessa on hyv{\"a} vaihtoehto. Materiaalin hankinta ja kuljetus mantereelta on my{\"o}s mahdollista. Suurehkot hiekka-soramoreenim{\"a}et, jokiterassit ja rantahietikot muodostavat p{\"a}{\"a}asiallisen, potentiaalisen materiaalivaraston. Ennen kuin ryhdyt{\"a}{\"a}n hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}{\"a}n materiaalisia kerrostumia, on selvitett{\"a}v{\"a} j{\"a}{\"a}tyneen materiaalin k{\"a}ytt{\"a}ytyminen mm. sit{\"a} tiivistett{\"a}ess{\"a} sek{\"a} tarkistettava maalajien yleiset geotekniset ominaisuudet. Alueen maalajien geoteknisten ominaisuuksien tarkempaan selvitt{\"a}miseen tarvittaisiin joko neuvostoliittolaisia tutkimustuloksia tai alueelta ker{\"a}ttyj{\"a} h{\"a}iriintym{\"a}tt{\"o}mia maan{\"a}ytteit{\"a}. Saven vaihtelevasta konsolidaatiotilasta johtuen tulee rakennesuunnittelussa varautua my{\"o}s paalutukseen tai s{\"a}teitt{\"a}iseen vetovaijerituentaan.",
keywords = "arctic regions, offshore structures, contential shelves, marine geology",
author = "Veijo Pirhonen",
year = "1984",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1892-6",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Pirhonen, V 1984, Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ympäristöolosuhteet. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 295, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ympäristöolosuhteet. / Pirhonen, Veijo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 295).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ympäristöolosuhteet

AU - Pirhonen, Veijo

PY - 1984

Y1 - 1984

N2 - Neuvostoliiton arktisilla ja subarktisilla alueilla oletetaan olevan puolet maan öljyvaroista ja noin 90 % maan kaasuvaroista. Näistä alueista varsinkin mannerjalustaa on puutteellisesti tutkittu. Suurimmat tunnetut öljy- ja kaasuesiintymät sijaitsevat Petsoran ja Obin jokilaaksoissa, siksi Petsoranmerta ja Karanmerta pidetään tärkeinä öljyn- ja kaasunetsintäalueina. Ankaran talven takia ympärivuotisia koeporauksia ei voi tehdä ilman kiinteitä porausalustoja, jollaisiksi on kaavailtu mm. keinotekoisia, maarakenteisia saarekkeita. Pienen luiskankaltevuuden vuoksi maasaaren läpimitta on suuri ja saaren rakentamiseen tarvittavan materiaalin määrä huomattava. Tästä syystä on tarpeen arvioida rakennusmateriaalin saatavuus jo suunnitteluvaiheessa. Kartta-aineistoon ja kirjallisuuteen perustuvan arvion mukaan alueelta löytyy riittävästi tekosaarirakennelmiin soveltuvia karkeita maalajeja. Rannikkomeri on lähes kauttaaltaan hienon hiekkakerroksen peittämä. Siksi esimerkiksi imuruoppaajan käyttö materiaalin kaivussa ja kuljetuksessa on hyvä vaihtoehto. Materiaalin hankinta ja kuljetus mantereelta on myös mahdollista. Suurehkot hiekka-soramoreenimäet, jokiterassit ja rantahietikot muodostavat pääasiallisen, potentiaalisen materiaalivaraston. Ennen kuin ryhdytään hyödyntämään materiaalisia kerrostumia, on selvitettävä jäätyneen materiaalin käyttäytyminen mm. sitä tiivistettäessä sekä tarkistettava maalajien yleiset geotekniset ominaisuudet. Alueen maalajien geoteknisten ominaisuuksien tarkempaan selvittämiseen tarvittaisiin joko neuvostoliittolaisia tutkimustuloksia tai alueelta kerättyjä häiriintymättömia maanäytteitä. Saven vaihtelevasta konsolidaatiotilasta johtuen tulee rakennesuunnittelussa varautua myös paalutukseen tai säteittäiseen vetovaijerituentaan.

AB - Neuvostoliiton arktisilla ja subarktisilla alueilla oletetaan olevan puolet maan öljyvaroista ja noin 90 % maan kaasuvaroista. Näistä alueista varsinkin mannerjalustaa on puutteellisesti tutkittu. Suurimmat tunnetut öljy- ja kaasuesiintymät sijaitsevat Petsoran ja Obin jokilaaksoissa, siksi Petsoranmerta ja Karanmerta pidetään tärkeinä öljyn- ja kaasunetsintäalueina. Ankaran talven takia ympärivuotisia koeporauksia ei voi tehdä ilman kiinteitä porausalustoja, jollaisiksi on kaavailtu mm. keinotekoisia, maarakenteisia saarekkeita. Pienen luiskankaltevuuden vuoksi maasaaren läpimitta on suuri ja saaren rakentamiseen tarvittavan materiaalin määrä huomattava. Tästä syystä on tarpeen arvioida rakennusmateriaalin saatavuus jo suunnitteluvaiheessa. Kartta-aineistoon ja kirjallisuuteen perustuvan arvion mukaan alueelta löytyy riittävästi tekosaarirakennelmiin soveltuvia karkeita maalajeja. Rannikkomeri on lähes kauttaaltaan hienon hiekkakerroksen peittämä. Siksi esimerkiksi imuruoppaajan käyttö materiaalin kaivussa ja kuljetuksessa on hyvä vaihtoehto. Materiaalin hankinta ja kuljetus mantereelta on myös mahdollista. Suurehkot hiekka-soramoreenimäet, jokiterassit ja rantahietikot muodostavat pääasiallisen, potentiaalisen materiaalivaraston. Ennen kuin ryhdytään hyödyntämään materiaalisia kerrostumia, on selvitettävä jäätyneen materiaalin käyttäytyminen mm. sitä tiivistettäessä sekä tarkistettava maalajien yleiset geotekniset ominaisuudet. Alueen maalajien geoteknisten ominaisuuksien tarkempaan selvittämiseen tarvittaisiin joko neuvostoliittolaisia tutkimustuloksia tai alueelta kerättyjä häiriintymättömia maanäytteitä. Saven vaihtelevasta konsolidaatiotilasta johtuen tulee rakennesuunnittelussa varautua myös paalutukseen tai säteittäiseen vetovaijerituentaan.

KW - arctic regions

KW - offshore structures

KW - contential shelves

KW - marine geology

M3 - Report

SN - 951-38-1892-6

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ympäristöolosuhteet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Pirhonen V. Karanmeren ja Petsoranmeren geologia ja ympäristöolosuhteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 295).