@book{1627225717a94d9395f476d1aae29aaf,
title = "Kartoitus eri liikennetelematiikkasovellusten radiotaajuustarpeista ja liikennetelematiikalle varatuista radiotaajuuksista",
abstract = "Ty{\"o}n tavoitteena oli kartoittaa liikennetelematiikkasovellusten k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} olevat radiotaajuudet sek{\"a} tarkastella eri sovellusten tulevia tarpeita muutaman vuoden aikaj{\"a}nteell{\"a}. Tavoitteena oli my{\"o}s laatia suosituksia tuleviksi toimenpiteiksi liikennetelematiikkaan ja radiotaajuuksiin liittyen. Ty{\"o}n tekij{\"a}t ja ty{\"o}n ohjausryhm{\"a} rajasivat ty{\"o}n alueeksi ensisijaisesti maaliikenteen telematiikan. Ty{\"o}n aineisto ker{\"a}ttiin l{\"a}hinn{\"a} painettuun ja s{\"a}hk{\"o}iseen materiaaliin kohdistuvan kirjallisuustutkimuksen avulla. Osana hanketta j{\"a}rjestettiin 14.1.2005 ty{\"o}paja, johon kutsuttiin eri liikennetelematiikkasovellusten asiantuntijoita sek{\"a} alalla toimivien yritysten edustajia. Ty{\"o}pajaan osallistui seitsem{\"a}n liikennetelematiikan ja satelliittipaikannuksen asiantuntijaa. Kirjallisuustutkimuksen ja j{\"a}rjestetyn ty{\"o}pajan lis{\"a}ksi aineistoa ker{\"a}ttiin asiantuntijahaastatteluiden avulla. Asiantuntijahaastatteluihin osallistui kolme henkil{\"o}{\"a}. Yleisesti ottaen liikennetelematiikan j{\"a}rjestelmien taajuustarpeet ovat lis{\"a}{\"a}ntym{\"a}{\"a}n p{\"a}in. Taajuuksien tarve riippuu monista tekij{\"o}ist{\"a} kuten j{\"a}rjestelmien toteutustavasta, sek{\"a} nopeudesta, jolla ne yleistyv{\"a}t. Merkitt{\"a}vi{\"a} ongelmia tarvittavien taajuuksien saatavuudessa tai k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} havaittiin vain joissakin yksitt{\"a}isiss{\"a} tapauksissa. Liikennetelematiikan j{\"a}rjestelmi{\"a} suunniteltaessa tulee kiinnitt{\"a}{\"a} huomiota radiotaajuuksiin, jota kyseess{\"a} oleva j{\"a}rjestelm{\"a} k{\"a}ytt{\"a}{\"a}. Radioaaltojen etenemisominaisuuksien sek{\"a} ITU-R:n ja Viestint{\"a}viraston m{\"a}{\"a}r{\"a}ysten lis{\"a}ksi taajuuksia valittaessa on huomioitava, mit{\"a} muita k{\"a}ytt{\"a}ji{\"a} kyseisell{\"a} taajuusalueella jo t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} on, sek{\"a} mahdollisuudet laajentaa j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} tulevaisuudessa. Liikennetelematiikkaa koskevan kansainv{\"a}lisen standardointity{\"o}n tulisi tapahtua mahdollisimman samanaikaisesti taajuuksia koskevien kansainv{\"a}listen p{\"a}{\"a}t{\"o}sten kanssa. T{\"a}h{\"a}n voidaan vaikuttaa seuraamalla kansainv{\"a}list{\"a} standardointity{\"o}t{\"a} ja osallistumalla siihen tarvittaessa Liikennetelematiikan k{\"a}ytt{\"a}miss{\"a} tekniikoissa kuten satelliittipaikannusj{\"a}rjestelmiss{\"a} tapahtuvaa tutkimusta ja tuotekehityst{\"a} tulee jatkuvasti seurata, jotta tarvittavien taajuuksien saatavuus voidaan varmistaa. Radiotaajuuksien k{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja liikennetelematiikan taajuustarpeita koskeva seuranta tulisi antaa jonkin olemassa olevan toimijan teht{\"a}v{\"a}ksi.",
keywords = "ITS, radio frequencies, applications",
author = "Risto {\"O}{\"o}rni",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "952-201-117-7",
series = "AINO-julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
number = "5/2005",
address = "Finland",
}