@book{891812a961d34a1a9b5d1eab2dd4942a,
title = "Kasvukompassi: 50+ -yritysten menestyksellisen kasvun ja kehitt{\"a}misen mallit",
abstract = "Yritykset, rahoittajat ja asiantuntijat ovat selvitt{\"a}neet yli 50 henkil{\"o}{\"a} ty{\"o}llist{\"a}vien yritysten kasvuedellytyksi{\"a} ja -mahdollisuuksia. Monet yritykset haluavat ainakin periaatteessa kasvaa, mutta mitk{\"a} ovat k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} menestyksellisen kasvun edellytykset ja mahdollisuudet? Nopeaan ja yksinkertaiseen kasvuhalukkuuden ja -mahdollisuuksien selvitt{\"a}miseen on kehitetty Kasvukompassi-ty{\"o}kalu. Kasvukompassi soveltuu pk-yrityksille. Kohderyhm{\"a}n{\"a} ovat erityisesti 50-500 henkil{\"o}{\"a} ty{\"o}llist{\"a}v{\"a}t yritykset ja vastaavan kokoiset konsernien yksik{\"o}t. Kartoitus voidaan tehd{\"a} joko koko yritykselle tai jollekin sen keskeiselle liiketoiminta-alueelle. Kasvukompassissa keskeiset kasvua mahdollistavat tekij{\"a}t on jaettu nelj{\"a}ksi tekij{\"a}ksi: kasvuhistoriaan ja nykytilaan, kasvuhalukkuuteen, kasvukyvykkyyteen ja kasvumahdollisuuksiin. Avainkysymyksi{\"a} yrityksen kasvun kannalta ovat seuraavat: Onko yrityksess{\"a} halua kasvaa menestyksellisesti? Mink{\"a}laiset ovat yrityksen l{\"a}ht{\"o}kohdat kasvaa menestyksellisesti? Mitk{\"a} ovat yrityksen vahvuudet ja heikkoudet kasvumahdollisuuksien kannalta? Miten yrityksess{\"a} pit{\"a}isi konkreettisesti edet{\"a}, jotta kasvu mahdollistuu? Kartoituksen tuloksena saadaan havainnollinen yleiskuva kasvuun ja sen toteuttamismahdollisuuksiin vaikuttavista tekij{\"o}ist{\"a}. Sen pohjalta voidaan laatia yhteenveto kehityskohteista ja esiin tulleista jatkotoimista. Kartoituksen perusteella yrityksen tilannetta voidaan my{\"o}s verrata muihin yrityksiin, jolloin kehitysmahdollisuuksille ja -edellytyksille saadaan konkreettisia vertailukohtia. Kasvukompassi-kartoituksessa kannattaa k{\"a}ytt{\"a}{\"a} asiaan perehtynytt{\"a} asiantuntijaa. Aikaa yrityksen avainhenkil{\"o}ilt{\"a} tarvitaan esitietojen kokoamiseen noin tunti ja asiantuntijan ohjaamaan ty{\"o}seminaariin tyypillisesti enint{\"a}{\"a}n puoli p{\"a}iv{\"a}{\"a}, mik{\"a} sis{\"a}lt{\"a}{\"a} analyysin ja alustavan palautekeskustelun tuloksista. K{\"a}ytyjen keskustelujen pohjalta asiantuntija laatii kirjallisen yhteenvedon ja jatkotoimenpidesuositukset. Yhteenveto ja johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset k{\"a}yd{\"a}{\"a}n tarvittaessa l{\"a}pi yhdess{\"a} yrityksen kanssa erillisess{\"a} ty{\"o}kokouksessa.",
keywords = "companies, business activities, economic indicators, development plans, growth potential, competitiveness, management, organization, resources, financing",
author = "Timo Liukko and Merja Airola and Sanna-Kaisa Ilom{\"a}ki and Markku Mikkola and Magnus Simons and Petteri Pohto",
note = "Project code: 625 ",
year = "2006",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6817-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2353",
address = "Finland",
}