Kaupan suuryksiköiden vaikutukset: Vaikutuskokonaisuuden määrittely ja hypermarketteihin liittyvien vaikutusten arviointimenetelmät

Kimmo Koski

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimus- ja menetelmäkehitystyössä kartoitettiin kaupan suuryksiköihin liittyvä vaikutuskokonaisuus ja muodostettiin arviointikehikot hypermarket-tyyppisten suuryksiköiden aiheuttamien vaikutusten selvittämiseksi. Vaikutusten kohdentumisen ja laajojen vaikutuskokonaisuuksien hahmottamisen helpottamiseksi tarkastelu toteutettiin näkökulmittain ("toimijoittain"): vaikutuksia tarkasteltiin valtiontalouden, kunnan, asukkaan, kaupan, kaupan työntekijän sekä muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen näkökulmasta katsottuna. Työssä systematisoitiin erilaisia vaikutuksia mahdollisimman laajasti, minkä vuoksi tarkastelua ei voitu viedä aivan yksityiskohtaiselle tasolle. Tarkastelun laajuudella pyrittiin mahdollisimman kattavaan kokonaiskuvaan, jossa tuodaan käsikirjatyyppisesti esiin kaupan suuryksiköiden vaikutustarkastelun muodostama moniulotteinen kokonaisuus arviointiongelmineen ja ratkaisuehdotuksineen. Vaikutuskokonaisuutta hahmotettaessa selvitettiin, millaisia vaikutuksia kaupan suuryksiköillä (hyper- ja supermarketeilla, tavarataloilla tai kauppakeskuksilla) on eri toimijoiden kannalta katsottuna. Kuhunkin näkökulmaan liittyvän vaikutuskokonaisuuden selvittäminen ja yksittäisten vaikutusten merkittävyystarkastelu perustuivat pääasiassa kirjallisuusselvitykseen. Kaupan ja kaupan työntekijän näkökulmiin liittyviä vaikutuksia kartoitettiin lisäksi kaupan edustajille suunnatulla kyselyllä hypermarkettien ja muiden myymälätyyppien välisistä suhteellisista eroista. Arviointikehikkoja muodostettaessa määriteltiin kussakin näkökulmassa tarkasteltavat vaikutukset ja kehitettiin arvioissa tarvittavat menetelmät. Monimutkaisten ja hyvin yksityiskohtaisten arviointimenetelmien sijasta pyrittiin suh-teellisen helposti eri tarpeisiin sovellettavissa oleviin menetelmiin, joilla kuitenkin saadaan riittävästi tietoa sekä yksittäisistä vaikutuksista että vaikutuskokonaisuuksista. Taustalla vaikutti pyrkimys tuottaa etenkin kunnille "arviointi-työkaluja", joiden tarve kasvaa uuden rakennuslain kaupan suuryksiköitä koskevien säännösten myötä. Kaikki näkökulmat eri vaikutuksineen kattavan arvioinnin toteuttaminen on huomattavan suuritöinen selvitys, jossa tarvitaan eri alojen asiantuntijoiden osaamista. Valtiontalouden, kunnan, asukkaan, kaupan työntekijän ja muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen näkökulmiin liittyvien vaikutusten selvittäminen edellyttää laajamittaista tiedonkeruuta ja tilasto- ym. aineistojen hankintaa, mutta työ on mahdollista toteuttaa nyt kehitetyillä menetelmillä ja/tai soveltamalla niitä kulloisenkin tarpeen (ja tarkasteltavan kauppayksikön) edellyttämällä tavalla. Kaupan näkökulmaan liittyvän vaikutuskokonaisuuden selvittäminen edellyttää kaupan edustajien osallistumista tutkimukseen, koska tämä valtaosaltaan markkamääräisiin tietoihin perustuva arvio voidaan toteuttaa vain kaupan itsensä toimesta tai toimeksiannosta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages222
ISBN (Print)951-38-5471-X
Publication statusPublished - 1999
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1977
ISSN1235-0605

Fingerprint

Mink

Keywords

  • supermarkets
  • hypermarkets
  • retail trade
  • evaluation
  • methods
  • effects
  • economic analysis
  • municipalities
  • inhabitants
  • companies

Cite this

Koski, K. (1999). Kaupan suuryksiköiden vaikutukset: Vaikutuskokonaisuuden määrittely ja hypermarketteihin liittyvien vaikutusten arviointimenetelmät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1977
Koski, Kimmo. / Kaupan suuryksiköiden vaikutukset : Vaikutuskokonaisuuden määrittely ja hypermarketteihin liittyvien vaikutusten arviointimenetelmät. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 222 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1977).
@book{509831de1ff943ee97030aa32967f644,
title = "Kaupan suuryksik{\"o}iden vaikutukset: Vaikutuskokonaisuuden m{\"a}{\"a}rittely ja hypermarketteihin liittyvien vaikutusten arviointimenetelm{\"a}t",
abstract = "Tutkimus- ja menetelm{\"a}kehitysty{\"o}ss{\"a} kartoitettiin kaupan suuryksik{\"o}ihin liittyv{\"a} vaikutuskokonaisuus ja muodostettiin arviointikehikot hypermarket-tyyppisten suuryksik{\"o}iden aiheuttamien vaikutusten selvitt{\"a}miseksi. Vaikutusten kohdentumisen ja laajojen vaikutuskokonaisuuksien hahmottamisen helpottamiseksi tarkastelu toteutettiin n{\"a}k{\"o}kulmittain ({"}toimijoittain{"}): vaikutuksia tarkasteltiin valtiontalouden, kunnan, asukkaan, kaupan, kaupan ty{\"o}ntekij{\"a}n sek{\"a} muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen n{\"a}k{\"o}kulmasta katsottuna. Ty{\"o}ss{\"a} systematisoitiin erilaisia vaikutuksia mahdollisimman laajasti, mink{\"a} vuoksi tarkastelua ei voitu vied{\"a} aivan yksityiskohtaiselle tasolle. Tarkastelun laajuudella pyrittiin mahdollisimman kattavaan kokonaiskuvaan, jossa tuodaan k{\"a}sikirjatyyppisesti esiin kaupan suuryksik{\"o}iden vaikutustarkastelun muodostama moniulotteinen kokonaisuus arviointiongelmineen ja ratkaisuehdotuksineen. Vaikutuskokonaisuutta hahmotettaessa selvitettiin, millaisia vaikutuksia kaupan suuryksik{\"o}ill{\"a} (hyper- ja supermarketeilla, tavarataloilla tai kauppakeskuksilla) on eri toimijoiden kannalta katsottuna. Kuhunkin n{\"a}k{\"o}kulmaan liittyv{\"a}n vaikutuskokonaisuuden selvitt{\"a}minen ja yksitt{\"a}isten vaikutusten merkitt{\"a}vyystarkastelu perustuivat p{\"a}{\"a}asiassa kirjallisuusselvitykseen. Kaupan ja kaupan ty{\"o}ntekij{\"a}n n{\"a}k{\"o}kulmiin liittyvi{\"a} vaikutuksia kartoitettiin lis{\"a}ksi kaupan edustajille suunnatulla kyselyll{\"a} hypermarkettien ja muiden myym{\"a}l{\"a}tyyppien v{\"a}lisist{\"a} suhteellisista eroista. Arviointikehikkoja muodostettaessa m{\"a}{\"a}riteltiin kussakin n{\"a}k{\"o}kulmassa tarkasteltavat vaikutukset ja kehitettiin arvioissa tarvittavat menetelm{\"a}t. Monimutkaisten ja hyvin yksityiskohtaisten arviointimenetelmien sijasta pyrittiin suh-teellisen helposti eri tarpeisiin sovellettavissa oleviin menetelmiin, joilla kuitenkin saadaan riitt{\"a}v{\"a}sti tietoa sek{\"a} yksitt{\"a}isist{\"a} vaikutuksista ett{\"a} vaikutuskokonaisuuksista. Taustalla vaikutti pyrkimys tuottaa etenkin kunnille {"}arviointi-ty{\"o}kaluja{"}, joiden tarve kasvaa uuden rakennuslain kaupan suuryksik{\"o}it{\"a} koskevien s{\"a}{\"a}nn{\"o}sten my{\"o}t{\"a}. Kaikki n{\"a}k{\"o}kulmat eri vaikutuksineen kattavan arvioinnin toteuttaminen on huomattavan suurit{\"o}inen selvitys, jossa tarvitaan eri alojen asiantuntijoiden osaamista. Valtiontalouden, kunnan, asukkaan, kaupan ty{\"o}ntekij{\"a}n ja muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen n{\"a}k{\"o}kulmiin liittyvien vaikutusten selvitt{\"a}minen edellytt{\"a}{\"a} laajamittaista tiedonkeruuta ja tilasto- ym. aineistojen hankintaa, mutta ty{\"o} on mahdollista toteuttaa nyt kehitetyill{\"a} menetelmill{\"a} ja/tai soveltamalla niit{\"a} kulloisenkin tarpeen (ja tarkasteltavan kauppayksik{\"o}n) edellytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} tavalla. Kaupan n{\"a}k{\"o}kulmaan liittyv{\"a}n vaikutuskokonaisuuden selvitt{\"a}minen edellytt{\"a}{\"a} kaupan edustajien osallistumista tutkimukseen, koska t{\"a}m{\"a} valtaosaltaan markkam{\"a}{\"a}r{\"a}isiin tietoihin perustuva arvio voidaan toteuttaa vain kaupan itsens{\"a} toimesta tai toimeksiannosta.",
keywords = "supermarkets, hypermarkets, retail trade, evaluation, methods, effects, economic analysis, municipalities, inhabitants, companies",
author = "Kimmo Koski",
year = "1999",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5471-X",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1977",
address = "Finland",

}

Koski, K 1999, Kaupan suuryksiköiden vaikutukset: Vaikutuskokonaisuuden määrittely ja hypermarketteihin liittyvien vaikutusten arviointimenetelmät. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1977, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kaupan suuryksiköiden vaikutukset : Vaikutuskokonaisuuden määrittely ja hypermarketteihin liittyvien vaikutusten arviointimenetelmät. / Koski, Kimmo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 222 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1977).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kaupan suuryksiköiden vaikutukset

T2 - Vaikutuskokonaisuuden määrittely ja hypermarketteihin liittyvien vaikutusten arviointimenetelmät

AU - Koski, Kimmo

PY - 1999

Y1 - 1999

N2 - Tutkimus- ja menetelmäkehitystyössä kartoitettiin kaupan suuryksiköihin liittyvä vaikutuskokonaisuus ja muodostettiin arviointikehikot hypermarket-tyyppisten suuryksiköiden aiheuttamien vaikutusten selvittämiseksi. Vaikutusten kohdentumisen ja laajojen vaikutuskokonaisuuksien hahmottamisen helpottamiseksi tarkastelu toteutettiin näkökulmittain ("toimijoittain"): vaikutuksia tarkasteltiin valtiontalouden, kunnan, asukkaan, kaupan, kaupan työntekijän sekä muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen näkökulmasta katsottuna. Työssä systematisoitiin erilaisia vaikutuksia mahdollisimman laajasti, minkä vuoksi tarkastelua ei voitu viedä aivan yksityiskohtaiselle tasolle. Tarkastelun laajuudella pyrittiin mahdollisimman kattavaan kokonaiskuvaan, jossa tuodaan käsikirjatyyppisesti esiin kaupan suuryksiköiden vaikutustarkastelun muodostama moniulotteinen kokonaisuus arviointiongelmineen ja ratkaisuehdotuksineen. Vaikutuskokonaisuutta hahmotettaessa selvitettiin, millaisia vaikutuksia kaupan suuryksiköillä (hyper- ja supermarketeilla, tavarataloilla tai kauppakeskuksilla) on eri toimijoiden kannalta katsottuna. Kuhunkin näkökulmaan liittyvän vaikutuskokonaisuuden selvittäminen ja yksittäisten vaikutusten merkittävyystarkastelu perustuivat pääasiassa kirjallisuusselvitykseen. Kaupan ja kaupan työntekijän näkökulmiin liittyviä vaikutuksia kartoitettiin lisäksi kaupan edustajille suunnatulla kyselyllä hypermarkettien ja muiden myymälätyyppien välisistä suhteellisista eroista. Arviointikehikkoja muodostettaessa määriteltiin kussakin näkökulmassa tarkasteltavat vaikutukset ja kehitettiin arvioissa tarvittavat menetelmät. Monimutkaisten ja hyvin yksityiskohtaisten arviointimenetelmien sijasta pyrittiin suh-teellisen helposti eri tarpeisiin sovellettavissa oleviin menetelmiin, joilla kuitenkin saadaan riittävästi tietoa sekä yksittäisistä vaikutuksista että vaikutuskokonaisuuksista. Taustalla vaikutti pyrkimys tuottaa etenkin kunnille "arviointi-työkaluja", joiden tarve kasvaa uuden rakennuslain kaupan suuryksiköitä koskevien säännösten myötä. Kaikki näkökulmat eri vaikutuksineen kattavan arvioinnin toteuttaminen on huomattavan suuritöinen selvitys, jossa tarvitaan eri alojen asiantuntijoiden osaamista. Valtiontalouden, kunnan, asukkaan, kaupan työntekijän ja muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen näkökulmiin liittyvien vaikutusten selvittäminen edellyttää laajamittaista tiedonkeruuta ja tilasto- ym. aineistojen hankintaa, mutta työ on mahdollista toteuttaa nyt kehitetyillä menetelmillä ja/tai soveltamalla niitä kulloisenkin tarpeen (ja tarkasteltavan kauppayksikön) edellyttämällä tavalla. Kaupan näkökulmaan liittyvän vaikutuskokonaisuuden selvittäminen edellyttää kaupan edustajien osallistumista tutkimukseen, koska tämä valtaosaltaan markkamääräisiin tietoihin perustuva arvio voidaan toteuttaa vain kaupan itsensä toimesta tai toimeksiannosta.

AB - Tutkimus- ja menetelmäkehitystyössä kartoitettiin kaupan suuryksiköihin liittyvä vaikutuskokonaisuus ja muodostettiin arviointikehikot hypermarket-tyyppisten suuryksiköiden aiheuttamien vaikutusten selvittämiseksi. Vaikutusten kohdentumisen ja laajojen vaikutuskokonaisuuksien hahmottamisen helpottamiseksi tarkastelu toteutettiin näkökulmittain ("toimijoittain"): vaikutuksia tarkasteltiin valtiontalouden, kunnan, asukkaan, kaupan, kaupan työntekijän sekä muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen näkökulmasta katsottuna. Työssä systematisoitiin erilaisia vaikutuksia mahdollisimman laajasti, minkä vuoksi tarkastelua ei voitu viedä aivan yksityiskohtaiselle tasolle. Tarkastelun laajuudella pyrittiin mahdollisimman kattavaan kokonaiskuvaan, jossa tuodaan käsikirjatyyppisesti esiin kaupan suuryksiköiden vaikutustarkastelun muodostama moniulotteinen kokonaisuus arviointiongelmineen ja ratkaisuehdotuksineen. Vaikutuskokonaisuutta hahmotettaessa selvitettiin, millaisia vaikutuksia kaupan suuryksiköillä (hyper- ja supermarketeilla, tavarataloilla tai kauppakeskuksilla) on eri toimijoiden kannalta katsottuna. Kuhunkin näkökulmaan liittyvän vaikutuskokonaisuuden selvittäminen ja yksittäisten vaikutusten merkittävyystarkastelu perustuivat pääasiassa kirjallisuusselvitykseen. Kaupan ja kaupan työntekijän näkökulmiin liittyviä vaikutuksia kartoitettiin lisäksi kaupan edustajille suunnatulla kyselyllä hypermarkettien ja muiden myymälätyyppien välisistä suhteellisista eroista. Arviointikehikkoja muodostettaessa määriteltiin kussakin näkökulmassa tarkasteltavat vaikutukset ja kehitettiin arvioissa tarvittavat menetelmät. Monimutkaisten ja hyvin yksityiskohtaisten arviointimenetelmien sijasta pyrittiin suh-teellisen helposti eri tarpeisiin sovellettavissa oleviin menetelmiin, joilla kuitenkin saadaan riittävästi tietoa sekä yksittäisistä vaikutuksista että vaikutuskokonaisuuksista. Taustalla vaikutti pyrkimys tuottaa etenkin kunnille "arviointi-työkaluja", joiden tarve kasvaa uuden rakennuslain kaupan suuryksiköitä koskevien säännösten myötä. Kaikki näkökulmat eri vaikutuksineen kattavan arvioinnin toteuttaminen on huomattavan suuritöinen selvitys, jossa tarvitaan eri alojen asiantuntijoiden osaamista. Valtiontalouden, kunnan, asukkaan, kaupan työntekijän ja muulla kuin kaupan alalla toimivan yrityksen näkökulmiin liittyvien vaikutusten selvittäminen edellyttää laajamittaista tiedonkeruuta ja tilasto- ym. aineistojen hankintaa, mutta työ on mahdollista toteuttaa nyt kehitetyillä menetelmillä ja/tai soveltamalla niitä kulloisenkin tarpeen (ja tarkasteltavan kauppayksikön) edellyttämällä tavalla. Kaupan näkökulmaan liittyvän vaikutuskokonaisuuden selvittäminen edellyttää kaupan edustajien osallistumista tutkimukseen, koska tämä valtaosaltaan markkamääräisiin tietoihin perustuva arvio voidaan toteuttaa vain kaupan itsensä toimesta tai toimeksiannosta.

KW - supermarkets

KW - hypermarkets

KW - retail trade

KW - evaluation

KW - methods

KW - effects

KW - economic analysis

KW - municipalities

KW - inhabitants

KW - companies

M3 - Report

SN - 951-38-5471-X

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Kaupan suuryksiköiden vaikutukset

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Koski K. Kaupan suuryksiköiden vaikutukset: Vaikutuskokonaisuuden määrittely ja hypermarketteihin liittyvien vaikutusten arviointimenetelmät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 222 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1977).