@book{80e8b64d1ba644bda582edf3f50d1f48,
title = "Kaupan suuryksik{\"o}t ja kunnallistalous: Tutkimus kuuden suuryksik{\"o}n vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla",
abstract = "Tutkimuksessa tuotettiin kunnalliselle p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoj{\"a}rjestelm{\"a}lle tietoa kaupan suuryksik{\"o}iden aiheuttamista kunnallistaloudellisista vaikutuksista. Tapaustutkimusten avulla etsittiin vastausta siihen, mihin kunnallistalouden osiin kaupan suuryksik{\"o}t vaikuttavat, miten n{\"a}it{\"a} vaikutuksia voidaan selvitt{\"a}{\"a}, kuinka suuria n{\"a}m{\"a} vaikutukset ovat ja miten ne jakautuvat seudulla. Vaikutukset selvitettiin todellisuudessa toteutuneina tulo- ja menoerin{\"a}. Mik{\"a}li todellista tietoa ei ollut saatavissa, ao. vaikutuserien suuruus arvioitiin. Tutkimuksen kohteena oli kolme keskustassa sijaitsevaa kauppakeskusta ja kolme keskustan ulkopuolella sijaitsevaa automarkettyyppist{\"a} kaupan suuryksikk{\"o}{\"a} Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Kunta voi saada kaupan suuryksik{\"o}st{\"a} merkitt{\"a}vi{\"a} nettotuottoja. Nyt tutkituissa kohteissa p{\"a}{\"a}omitetut nettotuotot ovat suurimmillaan yli 26 milj. mk, pienimmill{\"a}{\"a}n menn{\"a}{\"a}n jo tappion puolelle eli nettomenoksi muodostuu yli 2 milj. mk. Automarketit ja keskustassa sijaitsevat kauppakeskukset eroavat selv{\"a}sti toisistaan. Automarkettien aiheuttamat kunnallistaloudelliset menot ovat keskim{\"a}{\"a}rin kaksin- tai kolminkertaisia keskustassa sijaitseviin kauppakeskuksiin verrattuna. Kun otetaan huomioon my{\"o}s kunnallistaloudelliset tulot, keskustoissa sijaitsevien kauppakeskusten edut kasvavat entisest{\"a}{\"a}n. Kunnallistaloudellisen nettovaikutuksen muotoutumiseen vaikuttavat ratkaisevimmin kiinteist{\"o}verot sek{\"a} erityisesti automarkettien osalta kunnallistekniikan ja varsinkin liikennealueiden rakentamisesta ja kunnossapidosta aiheutuvat kustannukset. My{\"o}s tutkimuskohteiden aiheuttamien kauppakuolemien ja ty{\"o}paikkojen v{\"a}henemisen kautta syntyvien v{\"a}lillisten kustannusten vaikutus osoittautui merkitt{\"a}v{\"a}ksi, etenkin kun n{\"a}m{\"a} vaikutukset kohdistuvat kauppayksik{\"o}n sijaintikunnan ohella my{\"o}s naapurikuntien puolelle. Osa kunnallistaloudellisista tulo- ja menoerist{\"a} toteutuu jo hankkeen alkuvaiheessa ja osa (kuten kiinteist{\"o}verotulot) vasta v{\"a}hitellen. Asiakkaiden matkoihin kaupan suuryksik{\"o}t vaikuttavat siten, ett{\"a} matkasuoritteet (henkil{\"o}kilometrit) kasvavat. T{\"a}m{\"a} koskee erityisesti automarketteja. P{\"a}{\"a}omitettuna lis{\"a}kustannukset voivat olla jopa 17 milj. mk kauppayksikk{\"o}{\"a} kohti.",
keywords = "municipal financies, local government, economics, commerce, urban costs, shopping centre, shopping mall, benefit cost analysis, economic analysis, economic evaluations, Helsinki metropolitan area, Tampere urban area, Turku urban area",
author = "Kimmo Koski and Pekka Lahti and Antti Luukkanen",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4839-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1684",
address = "Finland",
}