Kaupan suuryksiköt ja kunnallistalous

Tutkimus kuuden suuryksikön vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla

Kimmo Koski, Pekka Lahti, Antti Luukkanen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa tuotettiin kunnalliselle päätöksentekojärjestelmälle tietoa kaupan suuryksiköiden aiheuttamista kunnallistaloudellisista vaikutuksista. Tapaustutkimusten avulla etsittiin vastausta siihen, mihin kunnallistalouden osiin kaupan suuryksiköt vaikuttavat, miten näitä vaikutuksia voidaan selvittää, kuinka suuria nämä vaikutukset ovat ja miten ne jakautuvat seudulla. Vaikutukset selvitettiin todellisuudessa toteutuneina tulo- ja menoerinä. Mikäli todellista tietoa ei ollut saatavissa, ao. vaikutuserien suuruus arvioitiin. Tutkimuksen kohteena oli kolme keskustassa sijaitsevaa kauppakeskusta ja kolme keskustan ulkopuolella sijaitsevaa automarkettyyppistä kaupan suuryksikköä Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Kunta voi saada kaupan suuryksiköstä merkittäviä nettotuottoja. Nyt tutkituissa kohteissa pääomitetut nettotuotot ovat suurimmillaan yli 26 milj. mk, pienimmillään mennään jo tappion puolelle eli nettomenoksi muodostuu yli 2 milj. mk. Automarketit ja keskustassa sijaitsevat kauppakeskukset eroavat selvästi toisistaan. Automarkettien aiheuttamat kunnallistaloudelliset menot ovat keskimäärin kaksin- tai kolminkertaisia keskustassa sijaitseviin kauppakeskuksiin verrattuna. Kun otetaan huomioon myös kunnallistaloudelliset tulot, keskustoissa sijaitsevien kauppakeskusten edut kasvavat entisestään. Kunnallistaloudellisen nettovaikutuksen muotoutumiseen vaikuttavat ratkaisevimmin kiinteistöverot sekä erityisesti automarkettien osalta kunnallistekniikan ja varsinkin liikennealueiden rakentamisesta ja kunnossapidosta aiheutuvat kustannukset. Myös tutkimuskohteiden aiheuttamien kauppakuolemien ja työpaikkojen vähenemisen kautta syntyvien välillisten kustannusten vaikutus osoittautui merkittäväksi, etenkin kun nämä vaikutukset kohdistuvat kauppayksikön sijaintikunnan ohella myös naapurikuntien puolelle. Osa kunnallistaloudellisista tulo- ja menoeristä toteutuu jo hankkeen alkuvaiheessa ja osa (kuten kiinteistöverotulot) vasta vähitellen. Asiakkaiden matkoihin kaupan suuryksiköt vaikuttavat siten, että matkasuoritteet (henkilökilometrit) kasvavat. Tämä koskee erityisesti automarketteja. Pääomitettuna lisäkustannukset voivat olla jopa 17 milj. mk kauppayksikköä kohti.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages200
ISBN (Print)951-38-4839-6
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1684
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

finance
urban area
effect
shopping centre

Keywords

  • municipal financies
  • local government
  • economics
  • commerce
  • urban costs
  • shopping centre
  • shopping mall
  • benefit cost analysis
  • economic analysis
  • economic evaluations
  • Helsinki metropolitan area
  • Tampere urban area
  • Turku urban area

Cite this

Koski, K., Lahti, P., & Luukkanen, A. (1995). Kaupan suuryksiköt ja kunnallistalous: Tutkimus kuuden suuryksikön vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1684
Koski, Kimmo ; Lahti, Pekka ; Luukkanen, Antti. / Kaupan suuryksiköt ja kunnallistalous : Tutkimus kuuden suuryksikön vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 200 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1684).
@book{80e8b64d1ba644bda582edf3f50d1f48,
title = "Kaupan suuryksik{\"o}t ja kunnallistalous: Tutkimus kuuden suuryksik{\"o}n vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla",
abstract = "Tutkimuksessa tuotettiin kunnalliselle p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoj{\"a}rjestelm{\"a}lle tietoa kaupan suuryksik{\"o}iden aiheuttamista kunnallistaloudellisista vaikutuksista. Tapaustutkimusten avulla etsittiin vastausta siihen, mihin kunnallistalouden osiin kaupan suuryksik{\"o}t vaikuttavat, miten n{\"a}it{\"a} vaikutuksia voidaan selvitt{\"a}{\"a}, kuinka suuria n{\"a}m{\"a} vaikutukset ovat ja miten ne jakautuvat seudulla. Vaikutukset selvitettiin todellisuudessa toteutuneina tulo- ja menoerin{\"a}. Mik{\"a}li todellista tietoa ei ollut saatavissa, ao. vaikutuserien suuruus arvioitiin. Tutkimuksen kohteena oli kolme keskustassa sijaitsevaa kauppakeskusta ja kolme keskustan ulkopuolella sijaitsevaa automarkettyyppist{\"a} kaupan suuryksikk{\"o}{\"a} Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Kunta voi saada kaupan suuryksik{\"o}st{\"a} merkitt{\"a}vi{\"a} nettotuottoja. Nyt tutkituissa kohteissa p{\"a}{\"a}omitetut nettotuotot ovat suurimmillaan yli 26 milj. mk, pienimmill{\"a}{\"a}n menn{\"a}{\"a}n jo tappion puolelle eli nettomenoksi muodostuu yli 2 milj. mk. Automarketit ja keskustassa sijaitsevat kauppakeskukset eroavat selv{\"a}sti toisistaan. Automarkettien aiheuttamat kunnallistaloudelliset menot ovat keskim{\"a}{\"a}rin kaksin- tai kolminkertaisia keskustassa sijaitseviin kauppakeskuksiin verrattuna. Kun otetaan huomioon my{\"o}s kunnallistaloudelliset tulot, keskustoissa sijaitsevien kauppakeskusten edut kasvavat entisest{\"a}{\"a}n. Kunnallistaloudellisen nettovaikutuksen muotoutumiseen vaikuttavat ratkaisevimmin kiinteist{\"o}verot sek{\"a} erityisesti automarkettien osalta kunnallistekniikan ja varsinkin liikennealueiden rakentamisesta ja kunnossapidosta aiheutuvat kustannukset. My{\"o}s tutkimuskohteiden aiheuttamien kauppakuolemien ja ty{\"o}paikkojen v{\"a}henemisen kautta syntyvien v{\"a}lillisten kustannusten vaikutus osoittautui merkitt{\"a}v{\"a}ksi, etenkin kun n{\"a}m{\"a} vaikutukset kohdistuvat kauppayksik{\"o}n sijaintikunnan ohella my{\"o}s naapurikuntien puolelle. Osa kunnallistaloudellisista tulo- ja menoerist{\"a} toteutuu jo hankkeen alkuvaiheessa ja osa (kuten kiinteist{\"o}verotulot) vasta v{\"a}hitellen. Asiakkaiden matkoihin kaupan suuryksik{\"o}t vaikuttavat siten, ett{\"a} matkasuoritteet (henkil{\"o}kilometrit) kasvavat. T{\"a}m{\"a} koskee erityisesti automarketteja. P{\"a}{\"a}omitettuna lis{\"a}kustannukset voivat olla jopa 17 milj. mk kauppayksikk{\"o}{\"a} kohti.",
keywords = "municipal financies, local government, economics, commerce, urban costs, shopping centre, shopping mall, benefit cost analysis, economic analysis, economic evaluations, Helsinki metropolitan area, Tampere urban area, Turku urban area",
author = "Kimmo Koski and Pekka Lahti and Antti Luukkanen",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4839-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1684",
address = "Finland",

}

Koski, K, Lahti, P & Luukkanen, A 1995, Kaupan suuryksiköt ja kunnallistalous: Tutkimus kuuden suuryksikön vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1684, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kaupan suuryksiköt ja kunnallistalous : Tutkimus kuuden suuryksikön vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. / Koski, Kimmo; Lahti, Pekka; Luukkanen, Antti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 200 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1684).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kaupan suuryksiköt ja kunnallistalous

T2 - Tutkimus kuuden suuryksikön vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla

AU - Koski, Kimmo

AU - Lahti, Pekka

AU - Luukkanen, Antti

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - Tutkimuksessa tuotettiin kunnalliselle päätöksentekojärjestelmälle tietoa kaupan suuryksiköiden aiheuttamista kunnallistaloudellisista vaikutuksista. Tapaustutkimusten avulla etsittiin vastausta siihen, mihin kunnallistalouden osiin kaupan suuryksiköt vaikuttavat, miten näitä vaikutuksia voidaan selvittää, kuinka suuria nämä vaikutukset ovat ja miten ne jakautuvat seudulla. Vaikutukset selvitettiin todellisuudessa toteutuneina tulo- ja menoerinä. Mikäli todellista tietoa ei ollut saatavissa, ao. vaikutuserien suuruus arvioitiin. Tutkimuksen kohteena oli kolme keskustassa sijaitsevaa kauppakeskusta ja kolme keskustan ulkopuolella sijaitsevaa automarkettyyppistä kaupan suuryksikköä Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Kunta voi saada kaupan suuryksiköstä merkittäviä nettotuottoja. Nyt tutkituissa kohteissa pääomitetut nettotuotot ovat suurimmillaan yli 26 milj. mk, pienimmillään mennään jo tappion puolelle eli nettomenoksi muodostuu yli 2 milj. mk. Automarketit ja keskustassa sijaitsevat kauppakeskukset eroavat selvästi toisistaan. Automarkettien aiheuttamat kunnallistaloudelliset menot ovat keskimäärin kaksin- tai kolminkertaisia keskustassa sijaitseviin kauppakeskuksiin verrattuna. Kun otetaan huomioon myös kunnallistaloudelliset tulot, keskustoissa sijaitsevien kauppakeskusten edut kasvavat entisestään. Kunnallistaloudellisen nettovaikutuksen muotoutumiseen vaikuttavat ratkaisevimmin kiinteistöverot sekä erityisesti automarkettien osalta kunnallistekniikan ja varsinkin liikennealueiden rakentamisesta ja kunnossapidosta aiheutuvat kustannukset. Myös tutkimuskohteiden aiheuttamien kauppakuolemien ja työpaikkojen vähenemisen kautta syntyvien välillisten kustannusten vaikutus osoittautui merkittäväksi, etenkin kun nämä vaikutukset kohdistuvat kauppayksikön sijaintikunnan ohella myös naapurikuntien puolelle. Osa kunnallistaloudellisista tulo- ja menoeristä toteutuu jo hankkeen alkuvaiheessa ja osa (kuten kiinteistöverotulot) vasta vähitellen. Asiakkaiden matkoihin kaupan suuryksiköt vaikuttavat siten, että matkasuoritteet (henkilökilometrit) kasvavat. Tämä koskee erityisesti automarketteja. Pääomitettuna lisäkustannukset voivat olla jopa 17 milj. mk kauppayksikköä kohti.

AB - Tutkimuksessa tuotettiin kunnalliselle päätöksentekojärjestelmälle tietoa kaupan suuryksiköiden aiheuttamista kunnallistaloudellisista vaikutuksista. Tapaustutkimusten avulla etsittiin vastausta siihen, mihin kunnallistalouden osiin kaupan suuryksiköt vaikuttavat, miten näitä vaikutuksia voidaan selvittää, kuinka suuria nämä vaikutukset ovat ja miten ne jakautuvat seudulla. Vaikutukset selvitettiin todellisuudessa toteutuneina tulo- ja menoerinä. Mikäli todellista tietoa ei ollut saatavissa, ao. vaikutuserien suuruus arvioitiin. Tutkimuksen kohteena oli kolme keskustassa sijaitsevaa kauppakeskusta ja kolme keskustan ulkopuolella sijaitsevaa automarkettyyppistä kaupan suuryksikköä Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Kunta voi saada kaupan suuryksiköstä merkittäviä nettotuottoja. Nyt tutkituissa kohteissa pääomitetut nettotuotot ovat suurimmillaan yli 26 milj. mk, pienimmillään mennään jo tappion puolelle eli nettomenoksi muodostuu yli 2 milj. mk. Automarketit ja keskustassa sijaitsevat kauppakeskukset eroavat selvästi toisistaan. Automarkettien aiheuttamat kunnallistaloudelliset menot ovat keskimäärin kaksin- tai kolminkertaisia keskustassa sijaitseviin kauppakeskuksiin verrattuna. Kun otetaan huomioon myös kunnallistaloudelliset tulot, keskustoissa sijaitsevien kauppakeskusten edut kasvavat entisestään. Kunnallistaloudellisen nettovaikutuksen muotoutumiseen vaikuttavat ratkaisevimmin kiinteistöverot sekä erityisesti automarkettien osalta kunnallistekniikan ja varsinkin liikennealueiden rakentamisesta ja kunnossapidosta aiheutuvat kustannukset. Myös tutkimuskohteiden aiheuttamien kauppakuolemien ja työpaikkojen vähenemisen kautta syntyvien välillisten kustannusten vaikutus osoittautui merkittäväksi, etenkin kun nämä vaikutukset kohdistuvat kauppayksikön sijaintikunnan ohella myös naapurikuntien puolelle. Osa kunnallistaloudellisista tulo- ja menoeristä toteutuu jo hankkeen alkuvaiheessa ja osa (kuten kiinteistöverotulot) vasta vähitellen. Asiakkaiden matkoihin kaupan suuryksiköt vaikuttavat siten, että matkasuoritteet (henkilökilometrit) kasvavat. Tämä koskee erityisesti automarketteja. Pääomitettuna lisäkustannukset voivat olla jopa 17 milj. mk kauppayksikköä kohti.

KW - municipal financies

KW - local government

KW - economics

KW - commerce

KW - urban costs

KW - shopping centre

KW - shopping mall

KW - benefit cost analysis

KW - economic analysis

KW - economic evaluations

KW - Helsinki metropolitan area

KW - Tampere urban area

KW - Turku urban area

M3 - Report

SN - 951-38-4839-6

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Kaupan suuryksiköt ja kunnallistalous

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Koski K, Lahti P, Luukkanen A. Kaupan suuryksiköt ja kunnallistalous: Tutkimus kuuden suuryksikön vaikutuksista kunnallistalouteen Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseuduilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 200 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1684).