Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky

Nils-Olof Nylund, Kimmo Erkkilä, Tuukka Hartikka

    Research output: Book/ReportReport

    3 Citations (Scopus)

    Abstract

    Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteensä seitsemän autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssinä (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklillä. Polttoaineen kulutuksen lisäksi autoista mitattiin myös pakokaasupäästöt. Erot polttoaineen kulutuksessa ja käyttökustannuksissa jäävät loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 % enemmän polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleissä autojen väliset kulutuserot ovat vain 3-4 %, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen myötä erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyvän. Väylätyyppisessä ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 %. Volvon Euro 4 -auto antaa keskimäärin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 % vähemmän polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eivät anna yksiselitteistä vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekijää. Toisaalta paremmuusjärjestys riippuu ajosyklistä, toisaalta kaikkien autojen todellinen päästötaso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. Myöskään polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-päästöiltään aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti näitä päästöluokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sekä polttoaineen kulutus että pakokaasupäästöt. Jos pakokaasupäästöt jätettäisiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat vähän polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eivät kuitenkaan todellisten päästöjen osalta ole sitä tasoa, mitä kohtuudella voisi odottaa.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages56
    ISBN (Electronic)978-951-38-6905-2
    ISBN (Print)978-951-38-6904-5
    Publication statusPublished - 2007
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number2372
    ISSN1235-0605

    Fingerprint

    Pediculus
    Motor Vehicles
    Technology
    naphtha

    Keywords

    • public transport
    • urban transport
    • vehicles
    • buses
    • diesel engines
    • fuel consumption
    • exhaust emissions
    • performance
    • measurements
    • operating expences

    Cite this

    Nylund, N-O., Erkkilä, K., & Hartikka, T. (2007). Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2372
    Nylund, Nils-Olof ; Erkkilä, Kimmo ; Hartikka, Tuukka. / Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt : Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 56 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2372).
    @book{056113a0927d47f2a4370f6c4fadea94,
    title = "Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky",
    abstract = "Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteens{\"a} seitsem{\"a}n autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssin{\"a} (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklill{\"a}. Polttoaineen kulutuksen lis{\"a}ksi autoista mitattiin my{\"o}s pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t. Erot polttoaineen kulutuksessa ja k{\"a}ytt{\"o}kustannuksissa j{\"a}{\"a}v{\"a}t loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 {\%} enemm{\"a}n polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleiss{\"a} autojen v{\"a}liset kulutuserot ovat vain 3-4 {\%}, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen my{\"o}t{\"a} erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyv{\"a}n. V{\"a}yl{\"a}tyyppisess{\"a} ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 {\%}. Volvon Euro 4 -auto antaa keskim{\"a}{\"a}rin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 {\%} v{\"a}hemm{\"a}n polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eiv{\"a}t anna yksiselitteist{\"a} vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekij{\"a}{\"a}. Toisaalta paremmuusj{\"a}rjestys riippuu ajosyklist{\"a}, toisaalta kaikkien autojen todellinen p{\"a}{\"a}st{\"o}taso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}ilt{\"a}{\"a}n aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti n{\"a}it{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}luokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sek{\"a} polttoaineen kulutus ett{\"a} pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t. Jos pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t j{\"a}tett{\"a}isiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat v{\"a}h{\"a}n polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eiv{\"a}t kuitenkaan todellisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen osalta ole sit{\"a} tasoa, mit{\"a} kohtuudella voisi odottaa.",
    keywords = "public transport, urban transport, vehicles, buses, diesel engines, fuel consumption, exhaust emissions, performance, measurements, operating expences",
    author = "Nils-Olof Nylund and Kimmo Erkkil{\"a} and Tuukka Hartikka",
    note = "Project code: C5SU00980, 15691",
    year = "2007",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-951-38-6904-5",
    series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "2372",
    address = "Finland",

    }

    Nylund, N-O, Erkkilä, K & Hartikka, T 2007, Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2372, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt : Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. / Nylund, Nils-Olof; Erkkilä, Kimmo; Hartikka, Tuukka.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 56 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2372).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt

    T2 - Uusimman dieseltekniikan suorituskyky

    AU - Nylund, Nils-Olof

    AU - Erkkilä, Kimmo

    AU - Hartikka, Tuukka

    N1 - Project code: C5SU00980, 15691

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteensä seitsemän autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssinä (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklillä. Polttoaineen kulutuksen lisäksi autoista mitattiin myös pakokaasupäästöt. Erot polttoaineen kulutuksessa ja käyttökustannuksissa jäävät loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 % enemmän polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleissä autojen väliset kulutuserot ovat vain 3-4 %, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen myötä erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyvän. Väylätyyppisessä ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 %. Volvon Euro 4 -auto antaa keskimäärin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 % vähemmän polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eivät anna yksiselitteistä vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekijää. Toisaalta paremmuusjärjestys riippuu ajosyklistä, toisaalta kaikkien autojen todellinen päästötaso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. Myöskään polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-päästöiltään aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti näitä päästöluokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sekä polttoaineen kulutus että pakokaasupäästöt. Jos pakokaasupäästöt jätettäisiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat vähän polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eivät kuitenkaan todellisten päästöjen osalta ole sitä tasoa, mitä kohtuudella voisi odottaa.

    AB - Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteensä seitsemän autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssinä (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklillä. Polttoaineen kulutuksen lisäksi autoista mitattiin myös pakokaasupäästöt. Erot polttoaineen kulutuksessa ja käyttökustannuksissa jäävät loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 % enemmän polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleissä autojen väliset kulutuserot ovat vain 3-4 %, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen myötä erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyvän. Väylätyyppisessä ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 %. Volvon Euro 4 -auto antaa keskimäärin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 % vähemmän polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eivät anna yksiselitteistä vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekijää. Toisaalta paremmuusjärjestys riippuu ajosyklistä, toisaalta kaikkien autojen todellinen päästötaso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. Myöskään polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-päästöiltään aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti näitä päästöluokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sekä polttoaineen kulutus että pakokaasupäästöt. Jos pakokaasupäästöt jätettäisiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat vähän polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eivät kuitenkaan todellisten päästöjen osalta ole sitä tasoa, mitä kohtuudella voisi odottaa.

    KW - public transport

    KW - urban transport

    KW - vehicles

    KW - buses

    KW - diesel engines

    KW - fuel consumption

    KW - exhaust emissions

    KW - performance

    KW - measurements

    KW - operating expences

    M3 - Report

    SN - 978-951-38-6904-5

    T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

    BT - Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Nylund N-O, Erkkilä K, Hartikka T. Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 56 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2372).