@book{056113a0927d47f2a4370f6c4fadea94,
title = "Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky",
abstract = "Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteens{\"a} seitsem{\"a}n autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssin{\"a} (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklill{\"a}. Polttoaineen kulutuksen lis{\"a}ksi autoista mitattiin my{\"o}s pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t. Erot polttoaineen kulutuksessa ja k{\"a}ytt{\"o}kustannuksissa j{\"a}{\"a}v{\"a}t loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 % enemm{\"a}n polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleiss{\"a} autojen v{\"a}liset kulutuserot ovat vain 3-4 %, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen my{\"o}t{\"a} erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyv{\"a}n. V{\"a}yl{\"a}tyyppisess{\"a} ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 %. Volvon Euro 4 -auto antaa keskim{\"a}{\"a}rin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 % v{\"a}hemm{\"a}n polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eiv{\"a}t anna yksiselitteist{\"a} vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekij{\"a}{\"a}. Toisaalta paremmuusj{\"a}rjestys riippuu ajosyklist{\"a}, toisaalta kaikkien autojen todellinen p{\"a}{\"a}st{\"o}taso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}ilt{\"a}{\"a}n aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti n{\"a}it{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}luokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sek{\"a} polttoaineen kulutus ett{\"a} pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t. Jos pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t j{\"a}tett{\"a}isiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat v{\"a}h{\"a}n polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eiv{\"a}t kuitenkaan todellisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen osalta ole sit{\"a} tasoa, mit{\"a} kohtuudella voisi odottaa.",
keywords = "public transport, urban transport, vehicles, buses, diesel engines, fuel consumption, exhaust emissions, performance, measurements, operating expences",
author = "Nils-Olof Nylund and Kimmo Erkkil{\"a} and Tuukka Hartikka",
note = "Project code: C5SU00980, 15691 ",
year = "2007",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-6904-5",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2372",
address = "Finland",
}