Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt

Uusimman dieseltekniikan suorituskyky

Nils-Olof Nylund, Kimmo Erkkilä, Tuukka Hartikka

Research output: Book/ReportReportProfessional

3 Citations (Scopus)

Abstract

Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteensä seitsemän autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssinä (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklillä. Polttoaineen kulutuksen lisäksi autoista mitattiin myös pakokaasupäästöt. Erot polttoaineen kulutuksessa ja käyttökustannuksissa jäävät loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 % enemmän polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleissä autojen väliset kulutuserot ovat vain 3-4 %, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen myötä erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyvän. Väylätyyppisessä ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 %. Volvon Euro 4 -auto antaa keskimäärin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 % vähemmän polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eivät anna yksiselitteistä vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekijää. Toisaalta paremmuusjärjestys riippuu ajosyklistä, toisaalta kaikkien autojen todellinen päästötaso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. Myöskään polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-päästöiltään aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti näitä päästöluokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sekä polttoaineen kulutus että pakokaasupäästöt. Jos pakokaasupäästöt jätettäisiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat vähän polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eivät kuitenkaan todellisten päästöjen osalta ole sitä tasoa, mitä kohtuudella voisi odottaa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages56
ISBN (Electronic)978-951-38-6905-2
ISBN (Print)978-951-38-6904-5
Publication statusPublished - 2007
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2372
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Pediculus
Motor Vehicles
Technology
naphtha

Keywords

  • public transport
  • urban transport
  • vehicles
  • buses
  • diesel engines
  • fuel consumption
  • exhaust emissions
  • performance
  • measurements
  • operating expences

Cite this

Nylund, N-O., Erkkilä, K., & Hartikka, T. (2007). Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2372
Nylund, Nils-Olof ; Erkkilä, Kimmo ; Hartikka, Tuukka. / Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt : Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 56 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2372).
@book{056113a0927d47f2a4370f6c4fadea94,
title = "Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky",
abstract = "Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteens{\"a} seitsem{\"a}n autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssin{\"a} (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklill{\"a}. Polttoaineen kulutuksen lis{\"a}ksi autoista mitattiin my{\"o}s pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t. Erot polttoaineen kulutuksessa ja k{\"a}ytt{\"o}kustannuksissa j{\"a}{\"a}v{\"a}t loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 {\%} enemm{\"a}n polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleiss{\"a} autojen v{\"a}liset kulutuserot ovat vain 3-4 {\%}, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen my{\"o}t{\"a} erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyv{\"a}n. V{\"a}yl{\"a}tyyppisess{\"a} ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 {\%}. Volvon Euro 4 -auto antaa keskim{\"a}{\"a}rin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 {\%} v{\"a}hemm{\"a}n polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eiv{\"a}t anna yksiselitteist{\"a} vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekij{\"a}{\"a}. Toisaalta paremmuusj{\"a}rjestys riippuu ajosyklist{\"a}, toisaalta kaikkien autojen todellinen p{\"a}{\"a}st{\"o}taso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}ilt{\"a}{\"a}n aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti n{\"a}it{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}luokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sek{\"a} polttoaineen kulutus ett{\"a} pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t. Jos pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t j{\"a}tett{\"a}isiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat v{\"a}h{\"a}n polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eiv{\"a}t kuitenkaan todellisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen osalta ole sit{\"a} tasoa, mit{\"a} kohtuudella voisi odottaa.",
keywords = "public transport, urban transport, vehicles, buses, diesel engines, fuel consumption, exhaust emissions, performance, measurements, operating expences",
author = "Nils-Olof Nylund and Kimmo Erkkil{\"a} and Tuukka Hartikka",
note = "Project code: C5SU00980, 15691",
year = "2007",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-6904-5",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2372",
address = "Finland",

}

Nylund, N-O, Erkkilä, K & Hartikka, T 2007, Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2372, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt : Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. / Nylund, Nils-Olof; Erkkilä, Kimmo; Hartikka, Tuukka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 56 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2372).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt

T2 - Uusimman dieseltekniikan suorituskyky

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Erkkilä, Kimmo

AU - Hartikka, Tuukka

N1 - Project code: C5SU00980, 15691

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteensä seitsemän autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssinä (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklillä. Polttoaineen kulutuksen lisäksi autoista mitattiin myös pakokaasupäästöt. Erot polttoaineen kulutuksessa ja käyttökustannuksissa jäävät loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 % enemmän polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleissä autojen väliset kulutuserot ovat vain 3-4 %, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen myötä erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyvän. Väylätyyppisessä ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 %. Volvon Euro 4 -auto antaa keskimäärin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 % vähemmän polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eivät anna yksiselitteistä vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekijää. Toisaalta paremmuusjärjestys riippuu ajosyklistä, toisaalta kaikkien autojen todellinen päästötaso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. Myöskään polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-päästöiltään aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti näitä päästöluokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sekä polttoaineen kulutus että pakokaasupäästöt. Jos pakokaasupäästöt jätettäisiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat vähän polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eivät kuitenkaan todellisten päästöjen osalta ole sitä tasoa, mitä kohtuudella voisi odottaa.

AB - Suomen Paikallisliikenneliito ry:n hankkeessa mitattiin yhteensä seitsemän autoa, kaksi kaksiakselista Euro 3 -autoa referenssinä (Scania ja Volvo), kolme uuttaa Euro 4 -tasoista kaksiakselista autoa (Mercedes-Benz, Scania ja Volvo) ja kaksi uutta kolmiakselista autoa (Euro 4 Scania ja Euro 5 Volvo). Mittaukset tehtiin alustadynamometrissa kolmella todellista ajoa kuvaavalla syklillä. Polttoaineen kulutuksen lisäksi autoista mitattiin myös pakokaasupäästöt. Erot polttoaineen kulutuksessa ja käyttökustannuksissa jäävät loppujen lopuksi odotettua pienemmiksi. Vertailukohteena olleista Euro 3 -autoista Volvo kuluttaa 7-10 % enemmän polttoainetta kuin Scania. Uusien kaksiakselisten autojen kaupunkiajoa kuvaavissa sykleissä autojen väliset kulutuserot ovat vain 3-4 %, vaikka erilaisten tekniikkaratkaisujen myötä erojen olisi voinut olettaa pikemmin kasvavan kuin pienentyvän. Väylätyyppisessä ajossa tosin kulutusero on suurimmillaan 11 %. Volvon Euro 4 -auto antaa keskimäärin alhaisimman polttoaineenkulutuksen. Kolmiakselisista autoista Scania kuluttaa 3-5 % vähemmän polttoainetta kuin Volvo. Mittaukset eivät anna yksiselitteistä vastausta siihen, kumpi tekniikka, EGR vai SCR, on parempi polttoaineen kulutuksen suhteen. Tarkastelua vaikeuttaa kaksi tekijää. Toisaalta paremmuusjärjestys riippuu ajosyklistä, toisaalta kaikkien autojen todellinen päästötaso ei vastaa odotuksia. Scanian Euro 4 -moottorit antavat korkeammat NOx-arvot kuin saman merkin Euro 3 -moottori. Myöskään polttoainetehokas Volvon Euro 4 -auto ei ole NOx-päästöiltään aidosti Euro 4 -tasoa. Mercedes-Benzin Euro 4 ja Volvon Euro 5 antavat aidosti näitä päästöluokkia vastaavat NOx-tulokset. Tarkastelussa on huomioitu sekä polttoaineen kulutus että pakokaasupäästöt. Jos pakokaasupäästöt jätettäisiin kokonaan huomioimatta, kalustovalinnat kohdistuisivat vähän polttoainetta kuluttaviin autoihin, jotka eivät kuitenkaan todellisten päästöjen osalta ole sitä tasoa, mitä kohtuudella voisi odottaa.

KW - public transport

KW - urban transport

KW - vehicles

KW - buses

KW - diesel engines

KW - fuel consumption

KW - exhaust emissions

KW - performance

KW - measurements

KW - operating expences

M3 - Report

SN - 978-951-38-6904-5

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O, Erkkilä K, Hartikka T. Kaupunkibussien polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt: Uusimman dieseltekniikan suorituskyky. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 56 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2372).