TY - BOOK
T1 - Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus
AU - Himanen, Veli
PY - 1983
Y1 - 1983
N2 - Energiatalouden vaatimusten huomioon ottamista
kaupunkilikenteen suunnittelussa selvitetään. Kehitetään
järjestelmä, jonka puitteissa kaupunkiliikenteen
energiankulutus voidaan ottaa mielekkäällä tavalla
huomioon suunnitelmia arvioitaessa. Liikenne aiheuttaa
monia seurausvaikutuksia, joilla on keskinäinen
riippuvuus. Näitä riippuvuuksia selvitetään, ja
erityisesti energian kulutuksen muiden seurausvaikutusten
vuorovaikutussuhdetta tarkastellaan. Lisäksi arvioidaan
energian kulutusta ja sen suhdetta muihin liikenteen
seurausvaikutuksiin eräissä suomalaisissa kaupungeissa.
Koska ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä
liikennesuunnitelmien arviointimenetelmää, kehitetään
tutkimuksessa arviointimenetelmä, joka yleensäkin
soveltuu kaupunkiliikenteeen suunnitteluun. Tarkastelu
rajataan koskemaan kaupunkien ja kaupunkiseutujen
henkilöliikennettä, jonka osuus on 2 - 3 % energian
kokonaiskulutuksesta Suomessa. Energian kulutusta voidaan
tarkastella paikallisella, valtakunnallisella ja
globaalisella tasolla. Paikallisella tasolla
energiankulutus koetaan epäsuorasti liikkuvuutena,
onnettomuusriskinä, ympäristöhaittoina ja rahan käyttönä.
Päätökset liiikennejärjestelyistä voidaan tehdä näiden
tekijöiden pohjalta. Erillistä energiankulutusta kuvaavaa
tunnuslukua ei tarvita.
Vaikuttaminen kaupunkiliikenteen energian kulutukseen jää
valtakunnalliseksi tehtäväksi. Valtakunnantasolla on
globaalisten näkökohtien, teknisen kehityksen ja
veropolitiikan puitteissa valittava kulloiseenkin
energiapolitiikkaan soveltuvat keinot. Näiden keinojen
tarkastelu ei sisälly tähän tutkimukseen. Kuitenkin tässä
tutkimuksessa esitetyt vuorovaikutussuhteet
energiankulutuksen ja muiden liikenteen seuraustekijöiden
välillä auttavat eri keinojen kerrannaisvaikutusen
arvioimisessa valtakunnantasolla. Liikennesuunnitelmien
arviointimenetelmässä tarkastellaan liikkuvuutta,
turvallisuutta ja ympäristöhaittoja sekä rahan käyttöä.
Tarkastelussa otetaan huomioon subjektiivinen ja
objektiivinen tieto sekä eri näkökulmat. Näkökulmiin
sisältyy tarkastelu liikenteen käyttäjien ja kohdealueen
asukkaiden ja yrittäjien kannalta. Arviointimenetelmää
tulisi edelleen kehittää käytännön tarpeita varten.
AB - Energiatalouden vaatimusten huomioon ottamista
kaupunkilikenteen suunnittelussa selvitetään. Kehitetään
järjestelmä, jonka puitteissa kaupunkiliikenteen
energiankulutus voidaan ottaa mielekkäällä tavalla
huomioon suunnitelmia arvioitaessa. Liikenne aiheuttaa
monia seurausvaikutuksia, joilla on keskinäinen
riippuvuus. Näitä riippuvuuksia selvitetään, ja
erityisesti energian kulutuksen muiden seurausvaikutusten
vuorovaikutussuhdetta tarkastellaan. Lisäksi arvioidaan
energian kulutusta ja sen suhdetta muihin liikenteen
seurausvaikutuksiin eräissä suomalaisissa kaupungeissa.
Koska ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä
liikennesuunnitelmien arviointimenetelmää, kehitetään
tutkimuksessa arviointimenetelmä, joka yleensäkin
soveltuu kaupunkiliikenteeen suunnitteluun. Tarkastelu
rajataan koskemaan kaupunkien ja kaupunkiseutujen
henkilöliikennettä, jonka osuus on 2 - 3 % energian
kokonaiskulutuksesta Suomessa. Energian kulutusta voidaan
tarkastella paikallisella, valtakunnallisella ja
globaalisella tasolla. Paikallisella tasolla
energiankulutus koetaan epäsuorasti liikkuvuutena,
onnettomuusriskinä, ympäristöhaittoina ja rahan käyttönä.
Päätökset liiikennejärjestelyistä voidaan tehdä näiden
tekijöiden pohjalta. Erillistä energiankulutusta kuvaavaa
tunnuslukua ei tarvita.
Vaikuttaminen kaupunkiliikenteen energian kulutukseen jää
valtakunnalliseksi tehtäväksi. Valtakunnantasolla on
globaalisten näkökohtien, teknisen kehityksen ja
veropolitiikan puitteissa valittava kulloiseenkin
energiapolitiikkaan soveltuvat keinot. Näiden keinojen
tarkastelu ei sisälly tähän tutkimukseen. Kuitenkin tässä
tutkimuksessa esitetyt vuorovaikutussuhteet
energiankulutuksen ja muiden liikenteen seuraustekijöiden
välillä auttavat eri keinojen kerrannaisvaikutusen
arvioimisessa valtakunnantasolla. Liikennesuunnitelmien
arviointimenetelmässä tarkastellaan liikkuvuutta,
turvallisuutta ja ympäristöhaittoja sekä rahan käyttöä.
Tarkastelussa otetaan huomioon subjektiivinen ja
objektiivinen tieto sekä eri näkökulmat. Näkökulmiin
sisältyy tarkastelu liikenteen käyttäjien ja kohdealueen
asukkaiden ja yrittäjien kannalta. Arviointimenetelmää
tulisi edelleen kehittää käytännön tarpeita varten.
M3 - Report
SN - 951-38-1688-5
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -