Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus

Veli Himanen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Energiatalouden vaatimusten huomioon ottamista kaupunkilikenteen suunnittelussa selvitetään. Kehitetään järjestelmä, jonka puitteissa kaupunkiliikenteen energiankulutus voidaan ottaa mielekkäällä tavalla huomioon suunnitelmia arvioitaessa. Liikenne aiheuttaa monia seurausvaikutuksia, joilla on keskinäinen riippuvuus. Näitä riippuvuuksia selvitetään, ja erityisesti energian kulutuksen muiden seurausvaikutusten vuorovaikutussuhdetta tarkastellaan. Lisäksi arvioidaan energian kulutusta ja sen suhdetta muihin liikenteen seurausvaikutuksiin eräissä suomalaisissa kaupungeissa. Koska ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä liikennesuunnitelmien arviointimenetelmää, kehitetään tutkimuksessa arviointimenetelmä, joka yleensäkin soveltuu kaupunkiliikenteeen suunnitteluun. Tarkastelu rajataan koskemaan kaupunkien ja kaupunkiseutujen henkilöliikennettä, jonka osuus on 2 - 3 % energian kokonaiskulutuksesta Suomessa. Energian kulutusta voidaan tarkastella paikallisella, valtakunnallisella ja globaalisella tasolla. Paikallisella tasolla energiankulutus koetaan epäsuorasti liikkuvuutena, onnettomuusriskinä, ympäristöhaittoina ja rahan käyttönä. Päätökset liiikennejärjestelyistä voidaan tehdä näiden tekijöiden pohjalta. Erillistä energiankulutusta kuvaavaa tunnuslukua ei tarvita. Vaikuttaminen kaupunkiliikenteen energian kulutukseen jää valtakunnalliseksi tehtäväksi. Valtakunnantasolla on globaalisten näkökohtien, teknisen kehityksen ja veropolitiikan puitteissa valittava kulloiseenkin energiapolitiikkaan soveltuvat keinot. Näiden keinojen tarkastelu ei sisälly tähän tutkimukseen. Kuitenkin tässä tutkimuksessa esitetyt vuorovaikutussuhteet energiankulutuksen ja muiden liikenteen seuraustekijöiden välillä auttavat eri keinojen kerrannaisvaikutusen arvioimisessa valtakunnantasolla. Liikennesuunnitelmien arviointimenetelmässä tarkastellaan liikkuvuutta, turvallisuutta ja ympäristöhaittoja sekä rahan käyttöä. Tarkastelussa otetaan huomioon subjektiivinen ja objektiivinen tieto sekä eri näkökulmat. Näkökulmiin sisältyy tarkastelu liikenteen käyttäjien ja kohdealueen asukkaiden ja yrittäjien kannalta. Arviointimenetelmää tulisi edelleen kehittää käytännön tarpeita varten.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages94
ISBN (Print)951-38-1688-5
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume159

Fingerprint

Anadelphia
traffic
urban areas

Cite this

Himanen, V. (1983). Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 159
Himanen, Veli. / Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 159).
@book{e0fcdd180ed44612819bfbfb10dfe3b2,
title = "Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus",
abstract = "Energiatalouden vaatimusten huomioon ottamista kaupunkilikenteen suunnittelussa selvitet{\"a}{\"a}n. Kehitet{\"a}{\"a}n j{\"a}rjestelm{\"a}, jonka puitteissa kaupunkiliikenteen energiankulutus voidaan ottaa mielekk{\"a}{\"a}ll{\"a} tavalla huomioon suunnitelmia arvioitaessa. Liikenne aiheuttaa monia seurausvaikutuksia, joilla on keskin{\"a}inen riippuvuus. N{\"a}it{\"a} riippuvuuksia selvitet{\"a}{\"a}n, ja erityisesti energian kulutuksen muiden seurausvaikutusten vuorovaikutussuhdetta tarkastellaan. Lis{\"a}ksi arvioidaan energian kulutusta ja sen suhdetta muihin liikenteen seurausvaikutuksiin er{\"a}iss{\"a} suomalaisissa kaupungeissa. Koska ei ole olemassa yleisesti hyv{\"a}ksytty{\"a} liikennesuunnitelmien arviointimenetelm{\"a}{\"a}, kehitet{\"a}{\"a}n tutkimuksessa arviointimenetelm{\"a}, joka yleens{\"a}kin soveltuu kaupunkiliikenteeen suunnitteluun. Tarkastelu rajataan koskemaan kaupunkien ja kaupunkiseutujen henkil{\"o}liikennett{\"a}, jonka osuus on 2 - 3 {\%} energian kokonaiskulutuksesta Suomessa. Energian kulutusta voidaan tarkastella paikallisella, valtakunnallisella ja globaalisella tasolla. Paikallisella tasolla energiankulutus koetaan ep{\"a}suorasti liikkuvuutena, onnettomuusriskin{\"a}, ymp{\"a}rist{\"o}haittoina ja rahan k{\"a}ytt{\"o}n{\"a}. P{\"a}{\"a}t{\"o}kset liiikennej{\"a}rjestelyist{\"a} voidaan tehd{\"a} n{\"a}iden tekij{\"o}iden pohjalta. Erillist{\"a} energiankulutusta kuvaavaa tunnuslukua ei tarvita. Vaikuttaminen kaupunkiliikenteen energian kulutukseen j{\"a}{\"a} valtakunnalliseksi teht{\"a}v{\"a}ksi. Valtakunnantasolla on globaalisten n{\"a}k{\"o}kohtien, teknisen kehityksen ja veropolitiikan puitteissa valittava kulloiseenkin energiapolitiikkaan soveltuvat keinot. N{\"a}iden keinojen tarkastelu ei sis{\"a}lly t{\"a}h{\"a}n tutkimukseen. Kuitenkin t{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa esitetyt vuorovaikutussuhteet energiankulutuksen ja muiden liikenteen seuraustekij{\"o}iden v{\"a}lill{\"a} auttavat eri keinojen kerrannaisvaikutusen arvioimisessa valtakunnantasolla. Liikennesuunnitelmien arviointimenetelm{\"a}ss{\"a} tarkastellaan liikkuvuutta, turvallisuutta ja ymp{\"a}rist{\"o}haittoja sek{\"a} rahan k{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Tarkastelussa otetaan huomioon subjektiivinen ja objektiivinen tieto sek{\"a} eri n{\"a}k{\"o}kulmat. N{\"a}k{\"o}kulmiin sis{\"a}ltyy tarkastelu liikenteen k{\"a}ytt{\"a}jien ja kohdealueen asukkaiden ja yritt{\"a}jien kannalta. Arviointimenetelm{\"a}{\"a} tulisi edelleen kehitt{\"a}{\"a} k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n tarpeita varten.",
author = "Veli Himanen",
year = "1983",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1688-5",
series = "Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Himanen, V 1983, Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 159, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus. / Himanen, Veli.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 159).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus

AU - Himanen, Veli

PY - 1983

Y1 - 1983

N2 - Energiatalouden vaatimusten huomioon ottamista kaupunkilikenteen suunnittelussa selvitetään. Kehitetään järjestelmä, jonka puitteissa kaupunkiliikenteen energiankulutus voidaan ottaa mielekkäällä tavalla huomioon suunnitelmia arvioitaessa. Liikenne aiheuttaa monia seurausvaikutuksia, joilla on keskinäinen riippuvuus. Näitä riippuvuuksia selvitetään, ja erityisesti energian kulutuksen muiden seurausvaikutusten vuorovaikutussuhdetta tarkastellaan. Lisäksi arvioidaan energian kulutusta ja sen suhdetta muihin liikenteen seurausvaikutuksiin eräissä suomalaisissa kaupungeissa. Koska ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä liikennesuunnitelmien arviointimenetelmää, kehitetään tutkimuksessa arviointimenetelmä, joka yleensäkin soveltuu kaupunkiliikenteeen suunnitteluun. Tarkastelu rajataan koskemaan kaupunkien ja kaupunkiseutujen henkilöliikennettä, jonka osuus on 2 - 3 % energian kokonaiskulutuksesta Suomessa. Energian kulutusta voidaan tarkastella paikallisella, valtakunnallisella ja globaalisella tasolla. Paikallisella tasolla energiankulutus koetaan epäsuorasti liikkuvuutena, onnettomuusriskinä, ympäristöhaittoina ja rahan käyttönä. Päätökset liiikennejärjestelyistä voidaan tehdä näiden tekijöiden pohjalta. Erillistä energiankulutusta kuvaavaa tunnuslukua ei tarvita. Vaikuttaminen kaupunkiliikenteen energian kulutukseen jää valtakunnalliseksi tehtäväksi. Valtakunnantasolla on globaalisten näkökohtien, teknisen kehityksen ja veropolitiikan puitteissa valittava kulloiseenkin energiapolitiikkaan soveltuvat keinot. Näiden keinojen tarkastelu ei sisälly tähän tutkimukseen. Kuitenkin tässä tutkimuksessa esitetyt vuorovaikutussuhteet energiankulutuksen ja muiden liikenteen seuraustekijöiden välillä auttavat eri keinojen kerrannaisvaikutusen arvioimisessa valtakunnantasolla. Liikennesuunnitelmien arviointimenetelmässä tarkastellaan liikkuvuutta, turvallisuutta ja ympäristöhaittoja sekä rahan käyttöä. Tarkastelussa otetaan huomioon subjektiivinen ja objektiivinen tieto sekä eri näkökulmat. Näkökulmiin sisältyy tarkastelu liikenteen käyttäjien ja kohdealueen asukkaiden ja yrittäjien kannalta. Arviointimenetelmää tulisi edelleen kehittää käytännön tarpeita varten.

AB - Energiatalouden vaatimusten huomioon ottamista kaupunkilikenteen suunnittelussa selvitetään. Kehitetään järjestelmä, jonka puitteissa kaupunkiliikenteen energiankulutus voidaan ottaa mielekkäällä tavalla huomioon suunnitelmia arvioitaessa. Liikenne aiheuttaa monia seurausvaikutuksia, joilla on keskinäinen riippuvuus. Näitä riippuvuuksia selvitetään, ja erityisesti energian kulutuksen muiden seurausvaikutusten vuorovaikutussuhdetta tarkastellaan. Lisäksi arvioidaan energian kulutusta ja sen suhdetta muihin liikenteen seurausvaikutuksiin eräissä suomalaisissa kaupungeissa. Koska ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä liikennesuunnitelmien arviointimenetelmää, kehitetään tutkimuksessa arviointimenetelmä, joka yleensäkin soveltuu kaupunkiliikenteeen suunnitteluun. Tarkastelu rajataan koskemaan kaupunkien ja kaupunkiseutujen henkilöliikennettä, jonka osuus on 2 - 3 % energian kokonaiskulutuksesta Suomessa. Energian kulutusta voidaan tarkastella paikallisella, valtakunnallisella ja globaalisella tasolla. Paikallisella tasolla energiankulutus koetaan epäsuorasti liikkuvuutena, onnettomuusriskinä, ympäristöhaittoina ja rahan käyttönä. Päätökset liiikennejärjestelyistä voidaan tehdä näiden tekijöiden pohjalta. Erillistä energiankulutusta kuvaavaa tunnuslukua ei tarvita. Vaikuttaminen kaupunkiliikenteen energian kulutukseen jää valtakunnalliseksi tehtäväksi. Valtakunnantasolla on globaalisten näkökohtien, teknisen kehityksen ja veropolitiikan puitteissa valittava kulloiseenkin energiapolitiikkaan soveltuvat keinot. Näiden keinojen tarkastelu ei sisälly tähän tutkimukseen. Kuitenkin tässä tutkimuksessa esitetyt vuorovaikutussuhteet energiankulutuksen ja muiden liikenteen seuraustekijöiden välillä auttavat eri keinojen kerrannaisvaikutusen arvioimisessa valtakunnantasolla. Liikennesuunnitelmien arviointimenetelmässä tarkastellaan liikkuvuutta, turvallisuutta ja ympäristöhaittoja sekä rahan käyttöä. Tarkastelussa otetaan huomioon subjektiivinen ja objektiivinen tieto sekä eri näkökulmat. Näkökulmiin sisältyy tarkastelu liikenteen käyttäjien ja kohdealueen asukkaiden ja yrittäjien kannalta. Arviointimenetelmää tulisi edelleen kehittää käytännön tarpeita varten.

M3 - Report

SN - 951-38-1688-5

T3 - Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Himanen V. Kaupunkiliikenteen seurausvaikutukset ja energian kulutus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 159).