TY - BOOK
T1 - Kehä- ja sauvarakenteiden epälineaarinen analyysi
AU - Kolari, Kari
PY - 1997
Y1 - 1997
N2 - Sauva- ja kehärakenteiden analysointi ja mitoitus
stabiliteetti-ilmiöiden suhteen johtaa usein
monimutkaisiin ja pitkiin laskelmiin. Mutkikkaitten
laskelmien syynä on perinteiseen
nurjahduspituusanalogiaan perustuva mitoitusmenetelmä,
joka kehittyneistä numeerisista analysointimenetelmistä
huolimatta on edelleenkin hallitseva menetelmä
kehärakenteiden mitoituksessa, vaikka
nurjahduspituusanalogian avulla esimerkiksi rakenteen
kokonaisvakavuuden selvittäminen on useissa tapauksissa
erittäin vaikeaa.
Epälineaarisen analyysin soveltaminen rakenteden
analyysiin on ollut vähäistä, vaikka useimpien
ohjelmistojen puolesta se olisi mahdollista. Eräänä syynä
on aihepiiriä käsittelevien suomenkielisten julkaisujen
puute. Tämä julkaisu pyrkii omalta osaltaan paikkaamaan
puutetta.
Painopisteenä on rakenteen ja sen osien stabiiliusilmiöt
ja niiden analysointi. Lisäksi selvitetään epälineaarisen
elementtimenetelmäanalyysin sovellusmahdollisuuksia kehä-
ja sauvarakenteiden mitoituksessa ja analyysissä. Aluksi
esitellään tasapainotilan stabiiliuteen ja
epälineaarisuuteen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä,
kuten symmetrinen ja epäsymmetrinen haarautuminen,
läpilyönti, ominaismuotojen yhteisvaikutus ja rakenteiden
häiriöherkkyys.
Tutkimuksessa käydään läpi kehärakenteiden epälineaarisen
mitoituksen periaate uuden eurooppalaisen mitoitusohjeen
Eurocode 3, part 1.1 mukaan sekä tarkastellaan sen
soveltuvuutta kehärakenteiden mitoitukseen
Tutkimuksessa esitetään alustava menetelmä tyypillisten
kehärakenteiden mitoittamiseksi epälineaarisen analyysin
avulla. Menetelmä soveltuu rakenteiden kimmoiseen ja
plastiseen mitoitukseen. Menetelmä perustuu lineaarisen
stabiiliusanalyysin mukaisten ominaismuotojen
käyttämiseen kehän geometrisena alkuvirheenä. Analyysin
päävaiheet esitetään "vuokaaviona". Lopuksi verrataan
menetelmällä saatuja tuloksia kokeellisesti
varmennettuihin tuloksiin.
Lisäksi annetaan peukalosääntöjä rakenteen
mallintamisesta, epälineaarisen analyysin
suorittamisesta, ajon aikaisista virheilmoituksista ja
varoituksia piilevistä sudenkuopista.
AB - Sauva- ja kehärakenteiden analysointi ja mitoitus
stabiliteetti-ilmiöiden suhteen johtaa usein
monimutkaisiin ja pitkiin laskelmiin. Mutkikkaitten
laskelmien syynä on perinteiseen
nurjahduspituusanalogiaan perustuva mitoitusmenetelmä,
joka kehittyneistä numeerisista analysointimenetelmistä
huolimatta on edelleenkin hallitseva menetelmä
kehärakenteiden mitoituksessa, vaikka
nurjahduspituusanalogian avulla esimerkiksi rakenteen
kokonaisvakavuuden selvittäminen on useissa tapauksissa
erittäin vaikeaa.
Epälineaarisen analyysin soveltaminen rakenteden
analyysiin on ollut vähäistä, vaikka useimpien
ohjelmistojen puolesta se olisi mahdollista. Eräänä syynä
on aihepiiriä käsittelevien suomenkielisten julkaisujen
puute. Tämä julkaisu pyrkii omalta osaltaan paikkaamaan
puutetta.
Painopisteenä on rakenteen ja sen osien stabiiliusilmiöt
ja niiden analysointi. Lisäksi selvitetään epälineaarisen
elementtimenetelmäanalyysin sovellusmahdollisuuksia kehä-
ja sauvarakenteiden mitoituksessa ja analyysissä. Aluksi
esitellään tasapainotilan stabiiliuteen ja
epälineaarisuuteen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä,
kuten symmetrinen ja epäsymmetrinen haarautuminen,
läpilyönti, ominaismuotojen yhteisvaikutus ja rakenteiden
häiriöherkkyys.
Tutkimuksessa käydään läpi kehärakenteiden epälineaarisen
mitoituksen periaate uuden eurooppalaisen mitoitusohjeen
Eurocode 3, part 1.1 mukaan sekä tarkastellaan sen
soveltuvuutta kehärakenteiden mitoitukseen
Tutkimuksessa esitetään alustava menetelmä tyypillisten
kehärakenteiden mitoittamiseksi epälineaarisen analyysin
avulla. Menetelmä soveltuu rakenteiden kimmoiseen ja
plastiseen mitoitukseen. Menetelmä perustuu lineaarisen
stabiiliusanalyysin mukaisten ominaismuotojen
käyttämiseen kehän geometrisena alkuvirheenä. Analyysin
päävaiheet esitetään "vuokaaviona". Lopuksi verrataan
menetelmällä saatuja tuloksia kokeellisesti
varmennettuihin tuloksiin.
Lisäksi annetaan peukalosääntöjä rakenteen
mallintamisesta, epälineaarisen analyysin
suorittamisesta, ajon aikaisista virheilmoituksista ja
varoituksia piilevistä sudenkuopista.
KW - steel structures
KW - framed structures
KW - trusses
KW - dimensioning
KW - finite element analysis
KW - nonlinear analysis
M3 - Report
SN - 951-38-5181-8
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Kehä- ja sauvarakenteiden epälineaarinen analyysi
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -