Kehityspolut työkoneiden biokaasutekniikkaan

Petri Söderena (Corresponding author)

    Research output: Book/ReportReport

    66 Downloads (Pure)

    Abstract

    Työkoneet muodostavat erittäin laajan ja monimuotoisen joukon erilaisia koneita, jotka ovat suunniteltu tietynlaisiin työsovelluksiin. Erityistä työkoneille on niiden käyttöprofiilin laaja jakauma riippuen koneen käyttötarkoituksesta. Työkoneiden käyttöympäristö eroaa tieliikennekulkuneuvoista merkittävästi käsittäen toisinaan äärimmäisen haastavat olosuhteet ja pitkät etäisyydet rakennettuun ympäristöön. Tällä hetkellä kaasukäyttöiset työkoneet ovat rajoittuneet vain haarukkatrukkeihin, joissa polttoaineena käytetään nestekaasua. Tieliikennepuolella raskaassa kalustossa on ollut käytössä jo pitkään paineistetulla ja nesteytetyllä maakaasulla toimivia kuorma-autoja sekä kaupunkibusseja. Työkonepuolella kaasulla toimivia työkoneita ei ole kuitenkaan ollut haarukkatrukkien lisäksi. Kaasunkäyttöä energialähteenä työkoneissa on rajoittanut tyyppihyväksynnän puuttuminen kaasua käyttäville moottoreille sekä tarvittavien kaasutankkien suuri koko ja työkoneiden käyttöolosuhteet sekä harva kaasunjakeluverkosto. Kaasua energialähteenä käyttäviksi työkoneiksi voisivat sopia parhaiten työkonetyypit, jotka täyttävät seuraavat kriteerit:-Matala kokonaisenergiankulutus -> Pienitehoiset työkoneet-Matala keskimääräinen työkoneen kuormitusaste, keskiteho luokkaa < 50 % -Käyttöympäristö lähellä kaasuntankkausasemia tai -tuotantoaToimenpiteet, joilla kaasunkäyttöä työkoneiden energialähteenä voisi Suomessa edistää voi jakaa kolmeen osakokonaisuuteen:1.Kaasulla toimivien työkoneiden tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen2.Julkisen sektorin ja lainsäädännön toimenpiteet biokaasun käytön edistämiseksi3.Biokaasun tuotannon ja jakelun kasvattaminenJatkotoimenpiteinä kaasun mielekkyyden ja soveltuvuuden selvittämiseksi työkoneiden polttoaineeksi on eri kaasumoottoriteknologioiden tarkempi selvitys ja perustutkimus välttämätöntä. Alla on listattuna kolme kyseeseen tulevaa eri teknologiavaihtoehtoa: 1.”Retrofit” kaksoispolttoaine -ratkaisujen soveltuvuus vanhoihin työkoneisiin 2. Dual-fuel -ratkaisun soveltuvuus ja potentiaali tulevassa Vaiheen V päästölainsäädännössä 3. Kipinäsytytteisen-kaasumoottorin soveltuvuus ja potentiaali tulevassa Vaiheen V päästölainsäädännössä.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages41
    Publication statusPublished - 28 Feb 2017
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Asiakasraportti
    NumberVTT-CR-01044-17

    Keywords

    • biokaasu
    • CNG
    • kaasulla toimivat työkoneet

    Cite this