@book{9a05f10aabca487abb10cc80227c36c5,
title = "Kehityspolut ty{\"o}koneiden biokaasutekniikkaan",
abstract = "Ty{\"o}koneet muodostavat eritt{\"a}in laajan ja monimuotoisen joukon erilaisia koneita, jotka ovat suunniteltu tietynlaisiin ty{\"o}sovelluksiin. Erityist{\"a} ty{\"o}koneille on niiden k{\"a}ytt{\"o}profiilin laaja jakauma riippuen koneen k{\"a}ytt{\"o}tarkoituksesta. Ty{\"o}koneiden k{\"a}ytt{\"o}ymp{\"a}rist{\"o} eroaa tieliikennekulkuneuvoista merkitt{\"a}v{\"a}sti k{\"a}sitt{\"a}en toisinaan {\"a}{\"a}rimm{\"a}isen haastavat olosuhteet ja pitk{\"a}t et{\"a}isyydet rakennettuun ymp{\"a}rist{\"o}{\"o}n. T{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} kaasuk{\"a}ytt{\"o}iset ty{\"o}koneet ovat rajoittuneet vain haarukkatrukkeihin, joissa polttoaineena k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n nestekaasua. Tieliikennepuolella raskaassa kalustossa on ollut k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} jo pitk{\"a}{\"a}n paineistetulla ja nesteytetyll{\"a} maakaasulla toimivia kuorma-autoja sek{\"a} kaupunkibusseja. Ty{\"o}konepuolella kaasulla toimivia ty{\"o}koneita ei ole kuitenkaan ollut haarukkatrukkien lis{\"a}ksi. Kaasunk{\"a}ytt{\"o}{\"a} energial{\"a}hteen{\"a} ty{\"o}koneissa on rajoittanut tyyppihyv{\"a}ksynn{\"a}n puuttuminen kaasua k{\"a}ytt{\"a}ville moottoreille sek{\"a} tarvittavien kaasutankkien suuri koko ja ty{\"o}koneiden k{\"a}ytt{\"o}olosuhteet sek{\"a} harva kaasunjakeluverkosto. Kaasua energial{\"a}hteen{\"a} k{\"a}ytt{\"a}viksi ty{\"o}koneiksi voisivat sopia parhaiten ty{\"o}konetyypit, jotka t{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t seuraavat kriteerit:-Matala kokonaisenergiankulutus -> Pienitehoiset ty{\"o}koneet-Matala keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen ty{\"o}koneen kuormitusaste, keskiteho luokkaa < 50 % -K{\"a}ytt{\"o}ymp{\"a}rist{\"o} l{\"a}hell{\"a} kaasuntankkausasemia tai -tuotantoaToimenpiteet, joilla kaasunk{\"a}ytt{\"o}{\"a} ty{\"o}koneiden energial{\"a}hteen{\"a} voisi Suomessa edist{\"a}{\"a} voi jakaa kolmeen osakokonaisuuteen:1.Kaasulla toimivien ty{\"o}koneiden tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen2.Julkisen sektorin ja lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n toimenpiteet biokaasun k{\"a}yt{\"o}n edist{\"a}miseksi3.Biokaasun tuotannon ja jakelun kasvattaminenJatkotoimenpitein{\"a} kaasun mielekkyyden ja soveltuvuuden selvitt{\"a}miseksi ty{\"o}koneiden polttoaineeksi on eri kaasumoottoriteknologioiden tarkempi selvitys ja perustutkimus v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}t{\"o}nt{\"a}. Alla on listattuna kolme kyseeseen tulevaa eri teknologiavaihtoehtoa: 1.”Retrofit” kaksoispolttoaine -ratkaisujen soveltuvuus vanhoihin ty{\"o}koneisiin 2. Dual-fuel -ratkaisun soveltuvuus ja potentiaali tulevassa Vaiheen V p{\"a}{\"a}st{\"o}lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}ss{\"a} 3. Kipin{\"a}sytytteisen-kaasumoottorin soveltuvuus ja potentiaali tulevassa Vaiheen V p{\"a}{\"a}st{\"o}lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}ss{\"a}.",
keywords = "biokaasu, CNG, kaasulla toimivat ty{\"o}koneet",
author = "Petri S{\"o}derena",
year = "2017",
month = feb,
day = "28",
language = "Finnish",
series = "VTT Asiakasraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-CR-01044-17",
address = "Finland",
}