TY - BOOK
T1 - Kehitysryhmätyöskentely organisaation oppimisen välineenä
T2 - Tapaustutkimus tietojärjestelmän käytönaikaisesta kehittämisestä
AU - Ilomäki, Sanna-Kaisa
N1 - Project code: G0SU00315
PY - 2003
Y1 - 2003
N2 - Yrityksissä tehdään paljon toiminnan kehittämistyötä
monista eri lähtökohdista. Organisaation pitkäjänteisen
kehittymisen kannalta yrityksissä toteutettavia
kehitysprojekteja tulisi suunnitella ja toteuttaa
organisaation oppimisen näkökulmasta. Tämä tutkimus
käsittelee yrityksen kehitysryhmätyöskentelyä
organisaation oppimisen välineenä. Tutkimuksessa
pyritään tunnistamaan organisatorisia oppimisprosesseja
kehitysryhmätyöskentelystä ja tarkastellaan, miten
työskentelymenetelmät ja -välineet tukevat näitä
prosesseja. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan
organisaatiota kehitysryhmätyöskentelyn kontekstina sekä
kehitystyön jatkuvuuden mahdollisuuksia organisaatiossa.
Tutkimuksessa myös arvioidaan tutkimuksen kohteena
olleen yrityksen tietojärjestelmän kehitysprojektin
toteutusta sekä sitä kautta kehitysryhmätyöskentelyn
soveltuvuutta tietojärjestelmän käytönaikaisen
kehittämisen välineeksi.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa
tarkastelukohteena ovat erään yrityksen tietojärjestelmän
kehittämisprojektissa toimineet projektiryhmät.
Tutkimuksen ensisijainen aineisto kerättiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluja
tehtiin 11 ja niissä haastateltiin kahden samassa
yrityksessä toimineen projektiryhmän jäseniä. Aineisto
analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla ja
pohdintavaiheessa aineistosta nousseita tuloksia
peilattiin projektiryhmien työskentelyn aikana
syntyneisiin dokumentteihin.
Tutkimuksessa kehitysryhmätyöskentelyssä voitiin
tunnistaa organisatorisia oppimisprosesseja.
Kehitysryhmätyöskentely toimi yrityksessä kontekstina
tiedon jakamiselle, tulkinnalle ja hyödyntämiselle.
Ryhmissä oppimisprosessit toteutuivat myös toiminnan
kyseenalaistamisen ja reflektoinnin kautta.
Organisatorisen oppimisen toteutumisen kannalta
keskeiseksi voitiin havaita tiedonsiirto kehitysryhmien
ja muun organisaation välillä. Tiedonsiirrossa oli
kuitenkin nähtävissä myös selkeimmät ongelmat.
Organisaation olosuhteet ja työssä omaksutut
toimintatavat vaikuttivat selvästi projektimuotoiseen
kehitystyöskentelyyn. Kehitystyön etenemisen kannalta
merkittäviksi tekijöiksi voitiin huomata ryhmien jäsenten
vastuunotto ja sitoutuminen työskentelyyn.
AB - Yrityksissä tehdään paljon toiminnan kehittämistyötä
monista eri lähtökohdista. Organisaation pitkäjänteisen
kehittymisen kannalta yrityksissä toteutettavia
kehitysprojekteja tulisi suunnitella ja toteuttaa
organisaation oppimisen näkökulmasta. Tämä tutkimus
käsittelee yrityksen kehitysryhmätyöskentelyä
organisaation oppimisen välineenä. Tutkimuksessa
pyritään tunnistamaan organisatorisia oppimisprosesseja
kehitysryhmätyöskentelystä ja tarkastellaan, miten
työskentelymenetelmät ja -välineet tukevat näitä
prosesseja. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan
organisaatiota kehitysryhmätyöskentelyn kontekstina sekä
kehitystyön jatkuvuuden mahdollisuuksia organisaatiossa.
Tutkimuksessa myös arvioidaan tutkimuksen kohteena
olleen yrityksen tietojärjestelmän kehitysprojektin
toteutusta sekä sitä kautta kehitysryhmätyöskentelyn
soveltuvuutta tietojärjestelmän käytönaikaisen
kehittämisen välineeksi.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa
tarkastelukohteena ovat erään yrityksen tietojärjestelmän
kehittämisprojektissa toimineet projektiryhmät.
Tutkimuksen ensisijainen aineisto kerättiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluja
tehtiin 11 ja niissä haastateltiin kahden samassa
yrityksessä toimineen projektiryhmän jäseniä. Aineisto
analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla ja
pohdintavaiheessa aineistosta nousseita tuloksia
peilattiin projektiryhmien työskentelyn aikana
syntyneisiin dokumentteihin.
Tutkimuksessa kehitysryhmätyöskentelyssä voitiin
tunnistaa organisatorisia oppimisprosesseja.
Kehitysryhmätyöskentely toimi yrityksessä kontekstina
tiedon jakamiselle, tulkinnalle ja hyödyntämiselle.
Ryhmissä oppimisprosessit toteutuivat myös toiminnan
kyseenalaistamisen ja reflektoinnin kautta.
Organisatorisen oppimisen toteutumisen kannalta
keskeiseksi voitiin havaita tiedonsiirto kehitysryhmien
ja muun organisaation välillä. Tiedonsiirrossa oli
kuitenkin nähtävissä myös selkeimmät ongelmat.
Organisaation olosuhteet ja työssä omaksutut
toimintatavat vaikuttivat selvästi projektimuotoiseen
kehitystyöskentelyyn. Kehitystyön etenemisen kannalta
merkittäviksi tekijöiksi voitiin huomata ryhmien jäsenten
vastuunotto ja sitoutuminen työskentelyyn.
KW - organisational learning processes
KW - organisational development
KW - teamwork
KW - SME
KW - information systems
M3 - Report
SN - 951-38-6149-X
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Kehitysryhmätyöskentely organisaation oppimisen välineenä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -