TY - BOOK
T1 - Kenttäkoe rekisteröivällä nopeudenseurantajärjestelmällä
AU - Tapio, Juha
AU - Peltola, Harri
PY - 2003
Y1 - 2003
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksien seurantajärjestelmän
liikenneturvallisuusvaikutuksia
ja käyttäjien kokemuksia. Kenttäkokeessa autoihin asennettiin laite, joka
rekisteröi
ajonopeuksia eri nopeusrajoitusalueilla. Koekuljettajille, heidän
työnantajilleen ja nuorten
koekuljettajien vanhemmille lähetettiin säännöllisesti tietoja havaituista
ajonopeuksista ja
ylinopeuksista. Palautteen avulla kuljettajia motivoitiin turvallisempaan
ajokäyttäytymiseen.
Järjestelmän vaikutusten selville saamiseksi kuljettajien käyttämiä
ajonopeuksia
ennen palautejaksoa verrattiin kuljettajien käyttämiin nopeuksiin
palautejakson aikana.
Selkeimmin järjestelmän vaikuttavuus tuli esille taksiyrityksen kohdalla.
Tulosten mukaan
taksien keskimääräiset nopeudet laskivat yleisten teiden kehitykseen
verrattuna sekä
80 km/h että 100 km/h nopeusrajoitusalueilla. Järjestelmän avulla yritykseen
arvioitiin
olevan mahdollista valikoida työhön parhaiten soveltuvia kuljettajia, jotka
noudattavat
yrityksen hyväksymää nopeuskäyttäytymistä.
Perheiden kuljettajien seurannassa vaikutukset eivät olleet yhtä selkeitä
varsinkaan perheiden
vanhempien osalta. Nuorilla kuljettajilla yhdellä neljästä alenema 95 %:n
nopeudessa
näkyi kaikilla muilla paitsi 100 km/h nopeusrajoitusalueilla ja yhdellä
kuljettajalla
95 %:n nopeudet alenivat 50, 60 ja 80 km/h nopeusrajoitusalueilla. Tulos
viittaa siihen,
että järjestelmällä voidaan saavuttaa positiivisia turvallisuusvaikutuksia
myös nuorten
kuljettajien osalta.
Myös jakeluyrityksen seurannassa havaittiin selkeitä nopeuksien alenemisia
Maaseudulla
ajaneen kuljettajan keskimääräiset ylinopeudet alenivat n. 25 % 100, 80 ja 50
km/h nopeusrajoitusalueilla.
Kenttäkokeeseen osallistuneet yritykset ja heidän työntekijänsä pitivät
nopeuksien seurantajärjestelmää
hyväksyttävänä. Etukäteisoletukset vastustuksesta isoveli valvoo
-pelkojen tai työnantaja–työntekijä ristiriitojen vuoksi osoittautuivat
turhiksi.
Perheissä järjestelmän käyttöä pidettiin hyväksyttävänä, jos nuori käytti
vanhempiensa
autoa. Mikäli nuori ajaisi omistamaansa autoa seurantaa ei pidetty
hyväksyttävänä.
Kaksi seitsemästä nuoresta oli kiinnostunut saamaan palautetta
ajonopeuksistaan, mikäli
tällainen kaupallinen palvelu olisi olemassa. Vanhemmista kolme kahdeksasta
olisi halukas
käyttämään palvelua. Palvelusta oltiin valmiita maksamaan 5–10 €/kk.
Vastaajien
mielestä sopiva palauteväli olisi yksi kerta kuukaudessa.
Rekisteröivä järjestelmä soveltuu hyvin esimerkiksi yritysten ja kuljetusten
tilaajien laatujärjestelmien
osaksi, työsuhdeautojen käytön seurantaan, toistuvasti nopeusrikkomuksista
kiinni jääneiden seurantaan ja nuorten kuljettajien ajokäyttäytymisen
ohjaamiseen. Järjestelmän
yleistymistä olisi mahdollista edistää tarjoamalla niiden käyttäjille
taloudellisia
etuja.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin ajonopeuksien seurantajärjestelmän
liikenneturvallisuusvaikutuksia
ja käyttäjien kokemuksia. Kenttäkokeessa autoihin asennettiin laite, joka
rekisteröi
ajonopeuksia eri nopeusrajoitusalueilla. Koekuljettajille, heidän
työnantajilleen ja nuorten
koekuljettajien vanhemmille lähetettiin säännöllisesti tietoja havaituista
ajonopeuksista ja
ylinopeuksista. Palautteen avulla kuljettajia motivoitiin turvallisempaan
ajokäyttäytymiseen.
Järjestelmän vaikutusten selville saamiseksi kuljettajien käyttämiä
ajonopeuksia
ennen palautejaksoa verrattiin kuljettajien käyttämiin nopeuksiin
palautejakson aikana.
Selkeimmin järjestelmän vaikuttavuus tuli esille taksiyrityksen kohdalla.
Tulosten mukaan
taksien keskimääräiset nopeudet laskivat yleisten teiden kehitykseen
verrattuna sekä
80 km/h että 100 km/h nopeusrajoitusalueilla. Järjestelmän avulla yritykseen
arvioitiin
olevan mahdollista valikoida työhön parhaiten soveltuvia kuljettajia, jotka
noudattavat
yrityksen hyväksymää nopeuskäyttäytymistä.
Perheiden kuljettajien seurannassa vaikutukset eivät olleet yhtä selkeitä
varsinkaan perheiden
vanhempien osalta. Nuorilla kuljettajilla yhdellä neljästä alenema 95 %:n
nopeudessa
näkyi kaikilla muilla paitsi 100 km/h nopeusrajoitusalueilla ja yhdellä
kuljettajalla
95 %:n nopeudet alenivat 50, 60 ja 80 km/h nopeusrajoitusalueilla. Tulos
viittaa siihen,
että järjestelmällä voidaan saavuttaa positiivisia turvallisuusvaikutuksia
myös nuorten
kuljettajien osalta.
Myös jakeluyrityksen seurannassa havaittiin selkeitä nopeuksien alenemisia
Maaseudulla
ajaneen kuljettajan keskimääräiset ylinopeudet alenivat n. 25 % 100, 80 ja 50
km/h nopeusrajoitusalueilla.
Kenttäkokeeseen osallistuneet yritykset ja heidän työntekijänsä pitivät
nopeuksien seurantajärjestelmää
hyväksyttävänä. Etukäteisoletukset vastustuksesta isoveli valvoo
-pelkojen tai työnantaja–työntekijä ristiriitojen vuoksi osoittautuivat
turhiksi.
Perheissä järjestelmän käyttöä pidettiin hyväksyttävänä, jos nuori käytti
vanhempiensa
autoa. Mikäli nuori ajaisi omistamaansa autoa seurantaa ei pidetty
hyväksyttävänä.
Kaksi seitsemästä nuoresta oli kiinnostunut saamaan palautetta
ajonopeuksistaan, mikäli
tällainen kaupallinen palvelu olisi olemassa. Vanhemmista kolme kahdeksasta
olisi halukas
käyttämään palvelua. Palvelusta oltiin valmiita maksamaan 5–10 €/kk.
Vastaajien
mielestä sopiva palauteväli olisi yksi kerta kuukaudessa.
Rekisteröivä järjestelmä soveltuu hyvin esimerkiksi yritysten ja kuljetusten
tilaajien laatujärjestelmien
osaksi, työsuhdeautojen käytön seurantaan, toistuvasti nopeusrikkomuksista
kiinni jääneiden seurantaan ja nuorten kuljettajien ajokäyttäytymisen
ohjaamiseen. Järjestelmän
yleistymistä olisi mahdollista edistää tarjoamalla niiden käyttäjille
taloudellisia
etuja.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Kenttäkoe rekisteröivällä nopeudenseurantajärjestelmällä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -