@book{82c893ded03a41bfa57703cb3235a98d,
title = "Keraamiset materiaalit m{\"a}nt{\"a}moottoreissa",
abstract = "Kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan keraamisten materiaalien ominaisuuksia ja keraamisten komponenttien soveltuvuutta diesel- ja ottomoottoreihin sek{\"a} arvioidaan keraamisen teknologian nykyist{\"a} valmiusastetta ja taloudellisuutta. Suurin hy{\"o}ty keraamisista materiaaleista on saavutettavissa ahdetuissa dieselmoottoreissa. L{\"a}mp{\"o}erist{\"a}m{\"a}ll{\"a} moottorit kohotetaan pakokaasujen energiaa, joka voidaan edelleen hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} ahtimien avulla. Hy{\"o}tysuhteen arvioidaan nousevan parhaimmillaan 50 %:iin. Moottori pienenee ja kevenee, koska j{\"a}{\"a}hdytysj{\"a}rjestelm{\"a} pienenee tai j{\"a}{\"a} kokonaan pois. Lis{\"a}ksi moottoreissa voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} nykyist{\"a} huonompia polttoaineita. Sek{\"a} otto- ett{\"a} dieselmoottoreiden suorityskyky{\"a} voidaan parantaa mm. erist{\"a}m{\"a}ll{\"a} imukanava ja korvaamalla turboahtimen roottori keraamisella roottorilla. Keraamisten materiaalien kitka- ja kulumisominaisuudet liukukosketuksessa vastinmateriaalina ter{\"a}s ovat hyv{\"a}t. N{\"a}it{\"a} ominaisuuksia voidaan hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} helpoimmin venttiilikoneistossa. Keraamisista materiaaleista zirkoniumdioksidi ja alumiinititanaatti ovat hyvi{\"a} l{\"a}mp{\"o}eristeit{\"a}. Zirkoniumdioksidi on lis{\"a}ksi suhteellisen luja materiaali ja sen l{\"a}mp{\"o}laajenemiskerroin on ter{\"a}sten luokkaa. Piinitridiin ja karbidiin pohjautuvat materiaalit ovat kuumalujia ja selv{\"a}sti keve{\"a}mpi{\"a} kuin kuumalujat metalliseokset. L{\"a}hitulevaisuudessa keraamiset materiaalit korvannevat tietyiss{\"a} kohteissa kalliit superseokset. Lis{\"a}ksi keramiikka yleistyy venttiilinnostimen tapaisissa kohteissa ylivoimaisten k{\"a}ytt{\"o}ominaisuuksiensa vuoksi. Kaukaisempana tavoitteena on j{\"a}{\"a}hdytt{\"a}m{\"a}t{\"o}n dieselmoottori.",
keywords = "ceramics, piston engines, oxides, silicon inorganic compound, production methods, quality, utilization",
author = "Matti Kyt{\"o} and Nils-Olof Nylund",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2544-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "560",
address = "Finland",
}