TY - BOOK
T1 - Keravan Ahjon joukkoliikenten vaihtoehdot
AU - Harmaajärvi, Irmeli
AU - Martamo, Reijo
AU - Rosenberg, Marja
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Selvityksessä on arvioitu Keravan Ahjon alueen joukkoliikenteen
vaihtoehtojen vaikutuksia Ahjon keskustan asemakaavan muutosta varten.
Tarkasteltavat vaihtoehdot ovat linja-autojen ja kutsutaksin varassa toimiva
joukkoliikenne sekä edellisten lisäksi henkilöliikenne lähijunalla.
Selvityksessä on tarkasteltu asukas- ja työpaikkamäärien ja työssäkäynnin
kehittymistä, joukkoliikennettä nykytilanteessa ja sen kehittämisen
vaikutuksia kannattavuuteen ja palvelutasoon sekä arvioitu junaliikenteen
aloittamisen edellytyksiä.
Selvityksen mukaan junaliikenteen aloittaminen Ahjoon on mahdollista, mutta
edellyttää yli 8 miljoonan markan ratainvestointeja. Junaliikenteen
aloittamisen kustannusvaikutuksista tehtyjen karkeiden arvioiden perusteella
lipputuloilla katettaisiin liikennöintikustannukset, mikäli junaliikenteen
palvelutaso vastaisi nykyistä K-junien vuoroväliä ainakin ruuhka-aikana.
Hiljaisena aikana vuoroväliä voitaisiin harventaa. Junaliikenteen aloittaminen
saattaisi heijastua bussiliikenteen palvelutason heikentymisenä alueella ja
Sipoon Nikkilässä. Asukas- ja työpaikkamäärien lisääminen alueelle parantaa
edellytyksiä järjestää toimiva joukkoliikenne joko busseilla tai junalla
Keravan keskustaan ja Helsinkiin. Molempien liikennemuotojen palvelujen
tarjoaminen alueelle ei ole taloudellisesti järkevää.
Ahjon alueen ja mahdollisesti myös Sipoon Nikkilän alueen
joukkoliikennepalveluista olisi hyvä laatia kokonaissuunnitelma liittyen
Helsinki-Kerava -junaliikenteen tarjonnasta tehtävään selvitykseen. Tällöin
tulisi tarkastella tarkemmin vaihtoehtoista joukkoliikennejärjestelmää, joka
perustuisi Ahjon junaliikenteeseen sekä liityntälinjoihin Keravan asemalle.
Tällöin määriteltäisiin myös tavoiteltava palvelutaso sekä juna- että
bussiliikenteelle. Vasta näiden suunnitelmien perusteella on mahdollista tehdä
tarkempia kannattavuusarvioita.
Junaliikenteen kustannuksia tulee jatkossa arvioida suhteessa siihen hyötyyn,
jota toimiva junaliikenne alueelle antaisi. Näitä tekijöitä on vaikea arvottaa
rahassa, mutta hyötyjä on löydettävissä alueen imagon, asuntojen arvon,
alueen kehittämismahdollisuuksien ja ympäristön viihtyvyyden muutosten kautta.
Mikäli henkilöjunaliikenteen aloittamista Keravan Ahjoon ja mahdollisesti
Sipoon Nikkilään pidetään tärkeänä alueiden kehittämisen ja asukkaiden
kannalta, voidaan harkita taloudellisia järjestelyjä, joilla voidaan turvata
liikennöitsijöiden toimintaedellytykset ja asukkaiden julkisen liikenteen
palvelutaso.
AB - Selvityksessä on arvioitu Keravan Ahjon alueen joukkoliikenteen
vaihtoehtojen vaikutuksia Ahjon keskustan asemakaavan muutosta varten.
Tarkasteltavat vaihtoehdot ovat linja-autojen ja kutsutaksin varassa toimiva
joukkoliikenne sekä edellisten lisäksi henkilöliikenne lähijunalla.
Selvityksessä on tarkasteltu asukas- ja työpaikkamäärien ja työssäkäynnin
kehittymistä, joukkoliikennettä nykytilanteessa ja sen kehittämisen
vaikutuksia kannattavuuteen ja palvelutasoon sekä arvioitu junaliikenteen
aloittamisen edellytyksiä.
Selvityksen mukaan junaliikenteen aloittaminen Ahjoon on mahdollista, mutta
edellyttää yli 8 miljoonan markan ratainvestointeja. Junaliikenteen
aloittamisen kustannusvaikutuksista tehtyjen karkeiden arvioiden perusteella
lipputuloilla katettaisiin liikennöintikustannukset, mikäli junaliikenteen
palvelutaso vastaisi nykyistä K-junien vuoroväliä ainakin ruuhka-aikana.
Hiljaisena aikana vuoroväliä voitaisiin harventaa. Junaliikenteen aloittaminen
saattaisi heijastua bussiliikenteen palvelutason heikentymisenä alueella ja
Sipoon Nikkilässä. Asukas- ja työpaikkamäärien lisääminen alueelle parantaa
edellytyksiä järjestää toimiva joukkoliikenne joko busseilla tai junalla
Keravan keskustaan ja Helsinkiin. Molempien liikennemuotojen palvelujen
tarjoaminen alueelle ei ole taloudellisesti järkevää.
Ahjon alueen ja mahdollisesti myös Sipoon Nikkilän alueen
joukkoliikennepalveluista olisi hyvä laatia kokonaissuunnitelma liittyen
Helsinki-Kerava -junaliikenteen tarjonnasta tehtävään selvitykseen. Tällöin
tulisi tarkastella tarkemmin vaihtoehtoista joukkoliikennejärjestelmää, joka
perustuisi Ahjon junaliikenteeseen sekä liityntälinjoihin Keravan asemalle.
Tällöin määriteltäisiin myös tavoiteltava palvelutaso sekä juna- että
bussiliikenteelle. Vasta näiden suunnitelmien perusteella on mahdollista tehdä
tarkempia kannattavuusarvioita.
Junaliikenteen kustannuksia tulee jatkossa arvioida suhteessa siihen hyötyyn,
jota toimiva junaliikenne alueelle antaisi. Näitä tekijöitä on vaikea arvottaa
rahassa, mutta hyötyjä on löydettävissä alueen imagon, asuntojen arvon,
alueen kehittämismahdollisuuksien ja ympäristön viihtyvyyden muutosten kautta.
Mikäli henkilöjunaliikenteen aloittamista Keravan Ahjoon ja mahdollisesti
Sipoon Nikkilään pidetään tärkeänä alueiden kehittämisen ja asukkaiden
kannalta, voidaan harkita taloudellisia järjestelyjä, joilla voidaan turvata
liikennöitsijöiden toimintaedellytykset ja asukkaiden julkisen liikenteen
palvelutaso.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Keravan Ahjon joukkoliikenten vaihtoehdot
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -