Kesärenkaiden käyttö talvella henkilöautoissa

Salla Kuisma, Juha Luoma, Henri Sintonen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Kesärenkaita ei ole suunniteltu talvikeleille, joten niiden käyttö talvella voi lisätä onnettomuusriskiä. Vaikka aiempien tutkimusten perusteella talvirengaspakkoa on noudatettu hyvin, kesärenkaita käytetään silti talvella joissakin henkilöautoissa. Lisäksi vuonna 2016 todettiin noin viiden prosentin henkilöautoista olleen kesäaikaan varustettu niin kutsutuilla all season -renkailla. Tällaisten renkaiden käytöstä talvella ei aikaisempien tutkimusten perusteella ole tietoa.
Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida kesärenkaiden ja all season -renkaiden käyttöä talvella henkilöautoissa. Arviointi toteutettiin keräämällä talvirenkaiden käyttöpakon aikana 1 278 henkilöauton kenttähavaintoaineisto MannerSuomesta. Lisäksi selvitettiin, kuinka yleisiä mainitut renkaat olivat vuosina 2012–2016 talvella tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa onnettomuuksien syntyyn merkittävimmin vaikuttaneiden osallisten henkilöautoissa. Onnettomuustiedot pohjautuivat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keräämään aineistoon.
Tutkimuksen päätulosten perusteella talvirengaspakkoa noudatetaan nykyään hyvin. Kaikkiaan neljässä autossa havaittiin kesärenkaita, ja vain yhdessä näistä kesärengas löytyi sekä etu- että taka-akselilta. All season -renkaita ei aineistossa ollut lainkaan. Autoilijat siis näyttäisivät ymmärtävän tällaiset renkaat kesärenkaiksi M+S-merkinnästä huolimatta. Kesärenkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt myöskään tarkastellussa onnettomuusaineistossa.
Liikenneturvallisuuden kannalta tutkimuksen tulos on myönteinen. Luotettavan ja selkeän tiedon jakaminen on joka tapauksessa tärkeää, jotta renkaita ostavat kuluttajat osaavat varmasti tunnistaa Suomen talvioloihin soveltuvat talvirenkaat.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages20
ISBN (Electronic)978-951-38-8663-9
Publication statusPublished - 2018
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Technology
Number335
ISSN2242-1211

Fingerprint

tires
summer

Keywords

  • summer tyres
  • all-season tyres
  • passenger car
  • wintertime traffic
  • road safety

Cite this

Kuisma, S., Luoma, J., & Sintonen, H. (2018). Kesärenkaiden käyttö talvella henkilöautoissa. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 335
Kuisma, Salla ; Luoma, Juha ; Sintonen, Henri. / Kesärenkaiden käyttö talvella henkilöautoissa. VTT Technical Research Centre of Finland, 2018. 20 p. (VTT Technology; No. 335).
@book{0560a8b1d14e463c8def685ef5f5b259,
title = "Kes{\"a}renkaiden k{\"a}ytt{\"o} talvella henkil{\"o}autoissa",
abstract = "Kes{\"a}renkaita ei ole suunniteltu talvikeleille, joten niiden k{\"a}ytt{\"o} talvella voi lis{\"a}t{\"a} onnettomuusriski{\"a}. Vaikka aiempien tutkimusten perusteella talvirengaspakkoa on noudatettu hyvin, kes{\"a}renkaita k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n silti talvella joissakin henkil{\"o}autoissa. Lis{\"a}ksi vuonna 2016 todettiin noin viiden prosentin henkil{\"o}autoista olleen kes{\"a}aikaan varustettu niin kutsutuilla all season -renkailla. T{\"a}llaisten renkaiden k{\"a}yt{\"o}st{\"a} talvella ei aikaisempien tutkimusten perusteella ole tietoa. Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida kes{\"a}renkaiden ja all season -renkaiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} talvella henkil{\"o}autoissa. Arviointi toteutettiin ker{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} talvirenkaiden k{\"a}ytt{\"o}pakon aikana 1 278 henkil{\"o}auton kentt{\"a}havaintoaineisto MannerSuomesta. Lis{\"a}ksi selvitettiin, kuinka yleisi{\"a} mainitut renkaat olivat vuosina 2012–2016 talvella tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa onnettomuuksien syntyyn merkitt{\"a}vimmin vaikuttaneiden osallisten henkil{\"o}autoissa. Onnettomuustiedot pohjautuivat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ker{\"a}{\"a}m{\"a}{\"a}n aineistoon.Tutkimuksen p{\"a}{\"a}tulosten perusteella talvirengaspakkoa noudatetaan nyky{\"a}{\"a}n hyvin. Kaikkiaan nelj{\"a}ss{\"a} autossa havaittiin kes{\"a}renkaita, ja vain yhdess{\"a} n{\"a}ist{\"a} kes{\"a}rengas l{\"o}ytyi sek{\"a} etu- ett{\"a} taka-akselilta. All season -renkaita ei aineistossa ollut lainkaan. Autoilijat siis n{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t ymm{\"a}rt{\"a}v{\"a}n t{\"a}llaiset renkaat kes{\"a}renkaiksi M+S-merkinn{\"a}st{\"a} huolimatta. Kes{\"a}renkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt my{\"o}sk{\"a}{\"a}n tarkastellussa onnettomuusaineistossa.Liikenneturvallisuuden kannalta tutkimuksen tulos on my{\"o}nteinen. Luotettavan ja selke{\"a}n tiedon jakaminen on joka tapauksessa t{\"a}rke{\"a}{\"a}, jotta renkaita ostavat kuluttajat osaavat varmasti tunnistaa Suomen talvioloihin soveltuvat talvirenkaat.",
keywords = "summer tyres, all-season tyres, passenger car, wintertime traffic, road safety",
author = "Salla Kuisma and Juha Luoma and Henri Sintonen",
year = "2018",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "335",
address = "Finland",

}

Kuisma, S, Luoma, J & Sintonen, H 2018, Kesärenkaiden käyttö talvella henkilöautoissa. VTT Technology, no. 335, VTT Technical Research Centre of Finland.

Kesärenkaiden käyttö talvella henkilöautoissa. / Kuisma, Salla; Luoma, Juha; Sintonen, Henri.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2018. 20 p. (VTT Technology; No. 335).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kesärenkaiden käyttö talvella henkilöautoissa

AU - Kuisma, Salla

AU - Luoma, Juha

AU - Sintonen, Henri

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Kesärenkaita ei ole suunniteltu talvikeleille, joten niiden käyttö talvella voi lisätä onnettomuusriskiä. Vaikka aiempien tutkimusten perusteella talvirengaspakkoa on noudatettu hyvin, kesärenkaita käytetään silti talvella joissakin henkilöautoissa. Lisäksi vuonna 2016 todettiin noin viiden prosentin henkilöautoista olleen kesäaikaan varustettu niin kutsutuilla all season -renkailla. Tällaisten renkaiden käytöstä talvella ei aikaisempien tutkimusten perusteella ole tietoa. Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida kesärenkaiden ja all season -renkaiden käyttöä talvella henkilöautoissa. Arviointi toteutettiin keräämällä talvirenkaiden käyttöpakon aikana 1 278 henkilöauton kenttähavaintoaineisto MannerSuomesta. Lisäksi selvitettiin, kuinka yleisiä mainitut renkaat olivat vuosina 2012–2016 talvella tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa onnettomuuksien syntyyn merkittävimmin vaikuttaneiden osallisten henkilöautoissa. Onnettomuustiedot pohjautuivat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keräämään aineistoon.Tutkimuksen päätulosten perusteella talvirengaspakkoa noudatetaan nykyään hyvin. Kaikkiaan neljässä autossa havaittiin kesärenkaita, ja vain yhdessä näistä kesärengas löytyi sekä etu- että taka-akselilta. All season -renkaita ei aineistossa ollut lainkaan. Autoilijat siis näyttäisivät ymmärtävän tällaiset renkaat kesärenkaiksi M+S-merkinnästä huolimatta. Kesärenkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt myöskään tarkastellussa onnettomuusaineistossa.Liikenneturvallisuuden kannalta tutkimuksen tulos on myönteinen. Luotettavan ja selkeän tiedon jakaminen on joka tapauksessa tärkeää, jotta renkaita ostavat kuluttajat osaavat varmasti tunnistaa Suomen talvioloihin soveltuvat talvirenkaat.

AB - Kesärenkaita ei ole suunniteltu talvikeleille, joten niiden käyttö talvella voi lisätä onnettomuusriskiä. Vaikka aiempien tutkimusten perusteella talvirengaspakkoa on noudatettu hyvin, kesärenkaita käytetään silti talvella joissakin henkilöautoissa. Lisäksi vuonna 2016 todettiin noin viiden prosentin henkilöautoista olleen kesäaikaan varustettu niin kutsutuilla all season -renkailla. Tällaisten renkaiden käytöstä talvella ei aikaisempien tutkimusten perusteella ole tietoa. Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida kesärenkaiden ja all season -renkaiden käyttöä talvella henkilöautoissa. Arviointi toteutettiin keräämällä talvirenkaiden käyttöpakon aikana 1 278 henkilöauton kenttähavaintoaineisto MannerSuomesta. Lisäksi selvitettiin, kuinka yleisiä mainitut renkaat olivat vuosina 2012–2016 talvella tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa onnettomuuksien syntyyn merkittävimmin vaikuttaneiden osallisten henkilöautoissa. Onnettomuustiedot pohjautuivat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keräämään aineistoon.Tutkimuksen päätulosten perusteella talvirengaspakkoa noudatetaan nykyään hyvin. Kaikkiaan neljässä autossa havaittiin kesärenkaita, ja vain yhdessä näistä kesärengas löytyi sekä etu- että taka-akselilta. All season -renkaita ei aineistossa ollut lainkaan. Autoilijat siis näyttäisivät ymmärtävän tällaiset renkaat kesärenkaiksi M+S-merkinnästä huolimatta. Kesärenkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt myöskään tarkastellussa onnettomuusaineistossa.Liikenneturvallisuuden kannalta tutkimuksen tulos on myönteinen. Luotettavan ja selkeän tiedon jakaminen on joka tapauksessa tärkeää, jotta renkaita ostavat kuluttajat osaavat varmasti tunnistaa Suomen talvioloihin soveltuvat talvirenkaat.

KW - summer tyres

KW - all-season tyres

KW - passenger car

KW - wintertime traffic

KW - road safety

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Kesärenkaiden käyttö talvella henkilöautoissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Kuisma S, Luoma J, Sintonen H. Kesärenkaiden käyttö talvella henkilöautoissa. VTT Technical Research Centre of Finland, 2018. 20 p. (VTT Technology; No. 335).