TY - BOOK
T1 - Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski
AU - Rajamäki, Riikka
N1 - Project code: 10404
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen
riskiä joutua osalliseksi kuolonkolariin kesäkuukausina
renkaiden eri urasyvyyksillä. Laittomaan, alle 1,6 mm:n
urasyvyyteen kuluneilla renkailla ajettiin vuonna 2007
touko-lokakuussa noin 900 miljoonaa kilometriä ja
vähintään 4 mm:n urilla varustetuilla renkailla 18 600
miljoonaa kilometriä. Riski joutua kuolonkolarin
aiheuttajaksi oli renkaiden laittomalla, alle 1,6 mm:n
urasyvyydellä lähes kolminkertainen verrattuna riskiin
vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä. Myös laillisella mutta
pienellä 1,6-2,4 mm:n urasyvyydellä riski joutua
kuolonkolarin aiheuttajaksi oli suurempi kuin
hyväkuntoisilla renkailla 1,4-kertainen. Riski joutua
kuolonkolarin muuksi osalliseksi kuin aiheuttajaksi on
kuluneilla renkailla sama tai jopa hieman pienempi kuin
urasyvyyksiltään hyvillä renkailla.
Suuri kuolonkolaririski renkaiden alle 1,6 mm:n
urasyvyydellä on pääosin seurausta muusta kuin renkaiden
kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta.
Noin yksi vuotuinen kuolonkolari olisi vältettävissä
sillä, että liikenteen pääsääntöjä noudattavat
kuljettajat käyttäisivät vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä
varustettuja renkaita alle 1,6 mm:n urasyvyisten
renkaiden sijaan.
Tulokset renkaiden urasyvyyden 1,6-3,4 mm vaikutuksesta
kuolonkolaririskiin olivat ristiriitaisia. Toisaalta
liikenteen pääsääntöjä noudattavat kuljettajat joutuivat
tällaisia renkaita käyttäessään keskimääräistä useammin
märän kelin kuolonkolareihin; toisaalta kuolonkolarien
määrä suhteessa liikennesuoritteeseen oli alhaisempi kuin
suuremmilla urasyvyyksillä. Päihteettömille, turvavöitä
käyttäville ja nopeusrajoitusta noudattaville
kuljettajille tapahtuu verraten harvoin (kesäkaudessa
noin kuusi) kostean tai märän kelin kuolonkolareita,
joissa autossa on alle 3,5 mm:n urasyvyydellä varustetut
renkaat. Tulokset eivät tue ehdotusta kesärenkaiden
laillisen urasyvyyden alarajan nostamisesta nykyisestä
1,6 mm:stä. Tuloksissa korostuu, että rengasvalistus on
tärkeää kytkeä osaksi muuta turvallisten ajotapojen
opetusta.
AB - Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen
riskiä joutua osalliseksi kuolonkolariin kesäkuukausina
renkaiden eri urasyvyyksillä. Laittomaan, alle 1,6 mm:n
urasyvyyteen kuluneilla renkailla ajettiin vuonna 2007
touko-lokakuussa noin 900 miljoonaa kilometriä ja
vähintään 4 mm:n urilla varustetuilla renkailla 18 600
miljoonaa kilometriä. Riski joutua kuolonkolarin
aiheuttajaksi oli renkaiden laittomalla, alle 1,6 mm:n
urasyvyydellä lähes kolminkertainen verrattuna riskiin
vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä. Myös laillisella mutta
pienellä 1,6-2,4 mm:n urasyvyydellä riski joutua
kuolonkolarin aiheuttajaksi oli suurempi kuin
hyväkuntoisilla renkailla 1,4-kertainen. Riski joutua
kuolonkolarin muuksi osalliseksi kuin aiheuttajaksi on
kuluneilla renkailla sama tai jopa hieman pienempi kuin
urasyvyyksiltään hyvillä renkailla.
Suuri kuolonkolaririski renkaiden alle 1,6 mm:n
urasyvyydellä on pääosin seurausta muusta kuin renkaiden
kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta.
Noin yksi vuotuinen kuolonkolari olisi vältettävissä
sillä, että liikenteen pääsääntöjä noudattavat
kuljettajat käyttäisivät vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä
varustettuja renkaita alle 1,6 mm:n urasyvyisten
renkaiden sijaan.
Tulokset renkaiden urasyvyyden 1,6-3,4 mm vaikutuksesta
kuolonkolaririskiin olivat ristiriitaisia. Toisaalta
liikenteen pääsääntöjä noudattavat kuljettajat joutuivat
tällaisia renkaita käyttäessään keskimääräistä useammin
märän kelin kuolonkolareihin; toisaalta kuolonkolarien
määrä suhteessa liikennesuoritteeseen oli alhaisempi kuin
suuremmilla urasyvyyksillä. Päihteettömille, turvavöitä
käyttäville ja nopeusrajoitusta noudattaville
kuljettajille tapahtuu verraten harvoin (kesäkaudessa
noin kuusi) kostean tai märän kelin kuolonkolareita,
joissa autossa on alle 3,5 mm:n urasyvyydellä varustetut
renkaat. Tulokset eivät tue ehdotusta kesärenkaiden
laillisen urasyvyyden alarajan nostamisesta nykyisestä
1,6 mm:stä. Tuloksissa korostuu, että rengasvalistus on
tärkeää kytkeä osaksi muuta turvallisten ajotapojen
opetusta.
KW - tyres
KW - vehicles
KW - tread pattern depth
KW - accidents
KW - road fatality
M3 - Report
SN - 978-951-38-7562-6
T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes
BT - Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -