Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski

Riikka Rajamäki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen riskiä joutua osalliseksi kuolonkolariin kesäkuukausina renkaiden eri urasyvyyksillä. Laittomaan, alle 1,6 mm:n urasyvyyteen kuluneilla renkailla ajettiin vuonna 2007 touko-lokakuussa noin 900 miljoonaa kilometriä ja vähintään 4 mm:n urilla varustetuilla renkailla 18 600 miljoonaa kilometriä. Riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli renkaiden laittomalla, alle 1,6 mm:n urasyvyydellä lähes kolminkertainen verrattuna riskiin vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä. Myös laillisella mutta pienellä 1,6-2,4 mm:n urasyvyydellä riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli suurempi kuin hyväkuntoisilla renkailla 1,4-kertainen. Riski joutua kuolonkolarin muuksi osalliseksi kuin aiheuttajaksi on kuluneilla renkailla sama tai jopa hieman pienempi kuin urasyvyyksiltään hyvillä renkailla. Suuri kuolonkolaririski renkaiden alle 1,6 mm:n urasyvyydellä on pääosin seurausta muusta kuin renkaiden kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta. Noin yksi vuotuinen kuolonkolari olisi vältettävissä sillä, että liikenteen pääsääntöjä noudattavat kuljettajat käyttäisivät vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä varustettuja renkaita alle 1,6 mm:n urasyvyisten renkaiden sijaan. Tulokset renkaiden urasyvyyden 1,6-3,4 mm vaikutuksesta kuolonkolaririskiin olivat ristiriitaisia. Toisaalta liikenteen pääsääntöjä noudattavat kuljettajat joutuivat tällaisia renkaita käyttäessään keskimääräistä useammin märän kelin kuolonkolareihin; toisaalta kuolonkolarien määrä suhteessa liikennesuoritteeseen oli alhaisempi kuin suuremmilla urasyvyyksillä. Päihteettömille, turvavöitä käyttäville ja nopeusrajoitusta noudattaville kuljettajille tapahtuu verraten harvoin (kesäkaudessa noin kuusi) kostean tai märän kelin kuolonkolareita, joissa autossa on alle 3,5 mm:n urasyvyydellä varustetut renkaat. Tulokset eivät tue ehdotusta kesärenkaiden laillisen urasyvyyden alarajan nostamisesta nykyisestä 1,6 mm:stä. Tuloksissa korostuu, että rengasvalistus on tärkeää kytkeä osaksi muuta turvallisten ajotapojen opetusta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages39
ISBN (Electronic)978-951-38-7563-3
ISBN (Print)978-951-38-7562-6
Publication statusPublished - 2010
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
Number2525
ISSN1235-0605

Keywords

  • tyres
  • vehicles
  • tread pattern depth
  • accidents
  • road fatality

Cite this

Rajamäki, R. (2010). Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2525
Rajamäki, Riikka. / Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 39 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2525).
@book{31e91ef225f74a76baf5c419509581aa,
title = "Kes{\"a}renkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski",
abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin henkil{\"o}- ja pakettiautojen riski{\"a} joutua osalliseksi kuolonkolariin kes{\"a}kuukausina renkaiden eri urasyvyyksill{\"a}. Laittomaan, alle 1,6 mm:n urasyvyyteen kuluneilla renkailla ajettiin vuonna 2007 touko-lokakuussa noin 900 miljoonaa kilometri{\"a} ja v{\"a}hint{\"a}{\"a}n 4 mm:n urilla varustetuilla renkailla 18 600 miljoonaa kilometri{\"a}. Riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli renkaiden laittomalla, alle 1,6 mm:n urasyvyydell{\"a} l{\"a}hes kolminkertainen verrattuna riskiin v{\"a}hint{\"a}{\"a}n 3,5 mm:n urasyvyydell{\"a}. My{\"o}s laillisella mutta pienell{\"a} 1,6-2,4 mm:n urasyvyydell{\"a} riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli suurempi kuin hyv{\"a}kuntoisilla renkailla 1,4-kertainen. Riski joutua kuolonkolarin muuksi osalliseksi kuin aiheuttajaksi on kuluneilla renkailla sama tai jopa hieman pienempi kuin urasyvyyksilt{\"a}{\"a}n hyvill{\"a} renkailla. Suuri kuolonkolaririski renkaiden alle 1,6 mm:n urasyvyydell{\"a} on p{\"a}{\"a}osin seurausta muusta kuin renkaiden kunnosta, l{\"a}hinn{\"a} ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta. Noin yksi vuotuinen kuolonkolari olisi v{\"a}ltett{\"a}viss{\"a} sill{\"a}, ett{\"a} liikenteen p{\"a}{\"a}s{\"a}{\"a}nt{\"o}j{\"a} noudattavat kuljettajat k{\"a}ytt{\"a}isiv{\"a}t v{\"a}hint{\"a}{\"a}n 3,5 mm:n urasyvyydell{\"a} varustettuja renkaita alle 1,6 mm:n urasyvyisten renkaiden sijaan. Tulokset renkaiden urasyvyyden 1,6-3,4 mm vaikutuksesta kuolonkolaririskiin olivat ristiriitaisia. Toisaalta liikenteen p{\"a}{\"a}s{\"a}{\"a}nt{\"o}j{\"a} noudattavat kuljettajat joutuivat t{\"a}llaisia renkaita k{\"a}ytt{\"a}ess{\"a}{\"a}n keskim{\"a}{\"a}r{\"a}ist{\"a} useammin m{\"a}r{\"a}n kelin kuolonkolareihin; toisaalta kuolonkolarien m{\"a}{\"a}r{\"a} suhteessa liikennesuoritteeseen oli alhaisempi kuin suuremmilla urasyvyyksill{\"a}. P{\"a}ihteett{\"o}mille, turvav{\"o}it{\"a} k{\"a}ytt{\"a}ville ja nopeusrajoitusta noudattaville kuljettajille tapahtuu verraten harvoin (kes{\"a}kaudessa noin kuusi) kostean tai m{\"a}r{\"a}n kelin kuolonkolareita, joissa autossa on alle 3,5 mm:n urasyvyydell{\"a} varustetut renkaat. Tulokset eiv{\"a}t tue ehdotusta kes{\"a}renkaiden laillisen urasyvyyden alarajan nostamisesta nykyisest{\"a} 1,6 mm:st{\"a}. Tuloksissa korostuu, ett{\"a} rengasvalistus on t{\"a}rke{\"a}{\"a} kytke{\"a} osaksi muuta turvallisten ajotapojen opetusta.",
keywords = "tyres, vehicles, tread pattern depth, accidents, road fatality",
author = "Riikka Rajam{\"a}ki",
note = "Project code: 10404",
year = "2010",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7562-6",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2525",
address = "Finland",

}

Rajamäki, R 2010, Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2525, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski. / Rajamäki, Riikka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 39 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2525).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski

AU - Rajamäki, Riikka

N1 - Project code: 10404

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen riskiä joutua osalliseksi kuolonkolariin kesäkuukausina renkaiden eri urasyvyyksillä. Laittomaan, alle 1,6 mm:n urasyvyyteen kuluneilla renkailla ajettiin vuonna 2007 touko-lokakuussa noin 900 miljoonaa kilometriä ja vähintään 4 mm:n urilla varustetuilla renkailla 18 600 miljoonaa kilometriä. Riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli renkaiden laittomalla, alle 1,6 mm:n urasyvyydellä lähes kolminkertainen verrattuna riskiin vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä. Myös laillisella mutta pienellä 1,6-2,4 mm:n urasyvyydellä riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli suurempi kuin hyväkuntoisilla renkailla 1,4-kertainen. Riski joutua kuolonkolarin muuksi osalliseksi kuin aiheuttajaksi on kuluneilla renkailla sama tai jopa hieman pienempi kuin urasyvyyksiltään hyvillä renkailla. Suuri kuolonkolaririski renkaiden alle 1,6 mm:n urasyvyydellä on pääosin seurausta muusta kuin renkaiden kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta. Noin yksi vuotuinen kuolonkolari olisi vältettävissä sillä, että liikenteen pääsääntöjä noudattavat kuljettajat käyttäisivät vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä varustettuja renkaita alle 1,6 mm:n urasyvyisten renkaiden sijaan. Tulokset renkaiden urasyvyyden 1,6-3,4 mm vaikutuksesta kuolonkolaririskiin olivat ristiriitaisia. Toisaalta liikenteen pääsääntöjä noudattavat kuljettajat joutuivat tällaisia renkaita käyttäessään keskimääräistä useammin märän kelin kuolonkolareihin; toisaalta kuolonkolarien määrä suhteessa liikennesuoritteeseen oli alhaisempi kuin suuremmilla urasyvyyksillä. Päihteettömille, turvavöitä käyttäville ja nopeusrajoitusta noudattaville kuljettajille tapahtuu verraten harvoin (kesäkaudessa noin kuusi) kostean tai märän kelin kuolonkolareita, joissa autossa on alle 3,5 mm:n urasyvyydellä varustetut renkaat. Tulokset eivät tue ehdotusta kesärenkaiden laillisen urasyvyyden alarajan nostamisesta nykyisestä 1,6 mm:stä. Tuloksissa korostuu, että rengasvalistus on tärkeää kytkeä osaksi muuta turvallisten ajotapojen opetusta.

AB - Tutkimuksessa tarkasteltiin henkilö- ja pakettiautojen riskiä joutua osalliseksi kuolonkolariin kesäkuukausina renkaiden eri urasyvyyksillä. Laittomaan, alle 1,6 mm:n urasyvyyteen kuluneilla renkailla ajettiin vuonna 2007 touko-lokakuussa noin 900 miljoonaa kilometriä ja vähintään 4 mm:n urilla varustetuilla renkailla 18 600 miljoonaa kilometriä. Riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli renkaiden laittomalla, alle 1,6 mm:n urasyvyydellä lähes kolminkertainen verrattuna riskiin vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä. Myös laillisella mutta pienellä 1,6-2,4 mm:n urasyvyydellä riski joutua kuolonkolarin aiheuttajaksi oli suurempi kuin hyväkuntoisilla renkailla 1,4-kertainen. Riski joutua kuolonkolarin muuksi osalliseksi kuin aiheuttajaksi on kuluneilla renkailla sama tai jopa hieman pienempi kuin urasyvyyksiltään hyvillä renkailla. Suuri kuolonkolaririski renkaiden alle 1,6 mm:n urasyvyydellä on pääosin seurausta muusta kuin renkaiden kunnosta, lähinnä ylinopeudesta ja rattijuopumuksesta. Noin yksi vuotuinen kuolonkolari olisi vältettävissä sillä, että liikenteen pääsääntöjä noudattavat kuljettajat käyttäisivät vähintään 3,5 mm:n urasyvyydellä varustettuja renkaita alle 1,6 mm:n urasyvyisten renkaiden sijaan. Tulokset renkaiden urasyvyyden 1,6-3,4 mm vaikutuksesta kuolonkolaririskiin olivat ristiriitaisia. Toisaalta liikenteen pääsääntöjä noudattavat kuljettajat joutuivat tällaisia renkaita käyttäessään keskimääräistä useammin märän kelin kuolonkolareihin; toisaalta kuolonkolarien määrä suhteessa liikennesuoritteeseen oli alhaisempi kuin suuremmilla urasyvyyksillä. Päihteettömille, turvavöitä käyttäville ja nopeusrajoitusta noudattaville kuljettajille tapahtuu verraten harvoin (kesäkaudessa noin kuusi) kostean tai märän kelin kuolonkolareita, joissa autossa on alle 3,5 mm:n urasyvyydellä varustetut renkaat. Tulokset eivät tue ehdotusta kesärenkaiden laillisen urasyvyyden alarajan nostamisesta nykyisestä 1,6 mm:stä. Tuloksissa korostuu, että rengasvalistus on tärkeää kytkeä osaksi muuta turvallisten ajotapojen opetusta.

KW - tyres

KW - vehicles

KW - tread pattern depth

KW - accidents

KW - road fatality

M3 - Report

SN - 978-951-38-7562-6

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Rajamäki R. Kesärenkaiden urasyvyys ja onnettomuusriski. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 39 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2525).