@book{395a95def8ab4545ba8fee1df4e0dfa4,
title = "Kest{\"a}v{\"a}n rakentamisen ohjaus julkisissa rakennushankkeissa",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} julkaisussa esitetyn ty{\"o}n tavoitteena oli kuvata ja laatia suosituksia kest{\"a}v{\"a}n rakentamisen ohjaukseen julkisessa rakentamisessa ja erityisesti kunnissa. Ty{\"o}ss{\"a} k{\"a}siteltiin sek{\"a} kunnan roolia kest{\"a}v{\"a}n rakennushankkeen tilaajana ett{\"a} rakennusvalvonnan roolia rakentamisen ohjaamisessa. Edellisen suhteen tavoitteena oli erityisesti tarkastella suunnittelun ohjausta ja tehd{\"a} suosituksia suunnittelutiimin valintaan. Rakennusvalvonnan roolin suhteen tavoitteena oli pohtia ja tehd{\"a} johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksi{\"a} erityisesti neuvotteluohjauksesta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuusselvityksen, haastattelujen ja ty{\"o}pajojen avulla. Selvityksen pohjalta esitet{\"a}{\"a}n ehdotuksia ja suosituksia suunnittelun ja toteutuksen ohjaukseen kunnan rakennushankkeissa: 1. L{\"a}hes nollaenergiarakentamisen toimintaohjelman ja kest{\"a}v{\"a}n rakentamisen toimintaohjelman laatiminen kunnassa. 2. Hankesuunnitteluprosessin kehitt{\"a}minen, hankesuunnittelun tavoitteiden, roolien ja teht{\"a}vien uudelleenarviointi ja omaan toimintatapaan soveltuvan prosessin tarkka kuvaus. Hankesuunnitteluprosessin avulla t{\"a}ytyy voida k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} toteuttaa kunnan strategista tahtoa energiatehokkaan rakentamisen ja kest{\"a}v{\"a}n rakentamisen suhteen yksitt{\"a}isiss{\"a} hankkeissa. 3. Toimivuustavoitteet energiatehokkaan rakentamisen tilaamiseen. Jotta vaatimuksia voidaan asettaa j{\"a}rjestelm{\"a}llisesti ja jotta voidaan seurata pitk{\"a}j{\"a}nteisesti kunnan vaatimustason kehittymist{\"a}, tarvitaan toimivuusvaatimusten yleinen kehys. 4. Toimivuusvaatimusten hallinnan liittyminen mallipohjaiseen suunnitteluun. Mallipohjainen suunnittelu ja tiedon jakaminen tukevat sek{\"a} monitavoitteista suunnittelua ett{\"a} suunnittelun tulosten seurantaa. Mallipohjainen suunnittelu mahdollistaa useiden vaihtoehtojen tuottamisen ja niiden vertailun erilaisten indikaattoreiden suhteen. 5. Tarjouskilpailut ja laatuvaatimukset. Hankintalaki koetaan edelleen julkisissa hankinnoissa korkeatasoisten laatuvaatimuksien asettamista rajoittavana. Suosituksena on, ett{\"a} yleisesti kehitet{\"a}{\"a}n vaatimusten yksik{\"a}sitteist{\"a} esitt{\"a}mist{\"a} ja ehdotusten vertailukelpoisuuden varmistamista laatimalla t{\"a}t{\"a} koskevat periaatteet. 6. Yhteisty{\"o}prosessi ja tilaajan ohjaus vahvaksi. Yhteisen n{\"a}kemyksen aikaansaamiseksi ja tavoitteiden ymm{\"a}rt{\"a}misen varmistamiseksi suositetaan hankkeisiin otettavaksi aloitusseminaarik{\"a}yt{\"a}nt{\"o} ja tekij{\"o}iden ty{\"o}pajat. Rakennusvalvontaa k{\"a}sitelleen tutkimuksen mukaan neuvonnalla pystyt{\"a}{\"a}n vaikuttamaan erityisesti maallikkorakentajiin. Kest{\"a}v{\"a}n kehityksen mukainen rakentaminen ei ole useimmiten ratkaistavissa en{\"a}{\"a} nykyisenkaltaisen rakennuslupaprosessin vaiheessa, vaan asiakkaat tulisi tavoittaa aiemmin tai asiakkaiden tulisi saada tiedotusta ja neuvontaa jostakin muualta jo ennen kuin edes asetetaan tavoitteita rakennushankkeelle. Tontinluovutusehtoja pidet{\"a}{\"a}n hyv{\"a}n{\"a} keinona m{\"a}{\"a}r{\"a}ystasoa parempiin tavoitteisiin kannustamisessa ja keinoa suositellaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}n laajenevassa m{\"a}{\"a}rin. Toisena varhaisen tiedottamisen keinona olisi lis{\"a}t{\"a} kunnan rakennustapaohjeisiin nykyist{\"a} enemm{\"a}n vaatimuksia energiatehokkuudesta ja tietoa energiatehokkaan rakennuksen suunnittelun periaatteista. Rakennusvalvonnan neuvonnalla olisi vahvuutensa. Rakennushanketta aloittava on joka tapauksessa etsim{\"a}ss{\"a} vastauksia suunnitteluun ja rakentamiseen liittyviin kysymyksiin. T{\"a}ll{\"o}in neuvonta on vaikuttavaa ja sit{\"a} kannattaa tarjota. Jos tieto on lis{\"a}ksi mahdollista {"}annostella{"} prosessin aikana, sen omaksuminen helpottuu ja teht{\"a}vien valintojen j{\"a}rjestys on oikea. Rakennusvalvonta tarjoaa puolueetonta neuvontaa, ja siell{\"a} kaikki asioivat joka tapauksessa. Rakennusvalvonnan tuottaman neuvonnan kattavuus olisi todenn{\"a}k{\"o}isesti melko suuri. Henkil{\"o}kohtainen neuvonta ja ainakin viel{\"a} t{\"a}m{\"a}n hetken tilanteessa helppo saavutettavuus (paikallisuus) ovat vahvuuksia. Oulussa neuvonta on toteutettu laadunohjauksen koulutuksena, josta asiakkaat ohjataan my{\"o}s varsinaiseen valvontaprosessiin perinteist{\"a} prosessia aiemmin. Laadunohjauksen toimintamallin k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottamista suositellaan koko maassa. Tasokas ja vaikuttava neuvonta vaatii jatkuvaa kouluttautumista rakennusvalvonnan toimihenkil{\"o}ille tietotaitotason yll{\"a}pit{\"a}miseksi. Esiin tuotu este neuvonnan lis{\"a}{\"a}miselle oli resurssipula. Jos halutaan vahvaa ohjausvaikutusta, rakennusvalvonnan resursseja olisi lis{\"a}tt{\"a}v{\"a} tai saatava vapautettua muusta toiminnasta. Ehdotettu isompien, alueellisten rakennusvalvontojen muodostaminen todenn{\"a}k{\"o}isesti ratkaisisi resurssipulaan sek{\"a} erityisesti toiminnan vaihtelevaan tasoon liittyvi{\"a} ongelmia. S{\"a}hk{\"o}isten palvelujen tehokas k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto saattaisi olla keino vapauttaa resursseja rutiinity{\"o}st{\"a} neuvontaty{\"o}h{\"o}n. Rakennusvalvojat n{\"a}kiv{\"a}t sen my{\"o}s keinona jakaa ty{\"o}t{\"a} joustavasti valvontavirastojen kesken, jolloin pienten kuntien rakennusvalvontoja ei tarvitsisi sulkea osana rakenneuudistusta. Suomessa on hyv{\"a}{\"a} osaamista tietomallintavassa suunnittelussa, joten edellytykset tietomallinnuksen hy{\"o}dynt{\"a}miselle my{\"o}s rakennusvalvonnassa ovat olemassa. Tietomallintamisen arkip{\"a}iv{\"a}istyminen lis{\"a}isi laajemminkin energiatehokkuutta, rakentamisen laatua ja tehokkuutta. Suositetaan jatkamaan s{\"a}hk{\"o}isten palvelujen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa ja tietomalliin pohjautuvan rakennusvalvonnan kehitt{\"a}mist{\"a}. Rakennusvalvonnan kehitt{\"a}mist{\"a} tulisi koordinoida ylemm{\"a}lt{\"a} taholta, jos sen halutaan olevan tavoitteellista ja etenev{\"a}{\"a} eik{\"a} vain satunnaista.",
keywords = "kest{\"a}v{\"a} rakentaminen, hankesuunnittelu, rakentamisen ohjaus, julkinen rakentaminen, kunnat, rakennusvalvonta, sustainable building, building preparation, steering, building permission, building inspection, municipalities, public building",
author = "Mirkka Rekola and Tarja H{\"a}kkinen and Mia Ala-Juusela and Sakari Pulakka and Tarja M{\"a}kel{\"a}inen and Appu Haapio and Antti Ruuska",
note = "Project code: 81681 ",
year = "2014",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "179",
address = "Finland",
}