Kevyen liikenteen väylien konfliktitutkimuksia pääkaupunkiseudulla

Risto Kulmala, Kirsi Pajunen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Julkaisussa käsitellään kahta konfliktitutkimusta, jotka on tehty kevyen liikenteen väylillä pääkaupunkiseudulla. Vuonna 1981 tehdyssä tutkimuksessa tarkasteltiin väylien erityispiirteiden vaikutuksia ja vuoden 1983 tutkimuksessa väylien erottelun vaikutuksia. Molemmissa mittauksissa tarkkailtiin kevyen liikenteen väyliä käyttävien välisiä vaaratilanteita (konflikteja ja potentiaalisia konfliktitilanteita), jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kaistan valintaa ja kaistan vaihtoja sekä liikennemääriä. Erottelun vaikutuksia tutkittaessa tarkkailtiin pyöräilijöiden nopeuksia. Väylien erityispiirteistä mäet eivät turvallisuudeltaan näyttäneet erottuvan tutkittujen väylien tasaisista väyläosuuksista. Kaarteissa vaarallisten tilanteiden riskin arvioitiin olevan suurempi kuin tasaisella, suoralla väyläosuudella. Alikulkujen kohdalla tulisi näkemien olla tarpeeksi pitkät. Muut liittymät näyttivat aiheuttavan häiriöitä sekä yhdistetyillä että erotelluilla väylillä. Esim. suojateiden kohdalla kannattaisi tilan salliessa ilmeisesti ohjata väylän kulku siten, että kadunylitystä odottavat eivät häiritse väylän liikennettä. Linja-autopysäkkien kohdat näyttivät myös olevan vaarallisia väyläkohtia. Linja-auton tullessa pysäkille jalankulkijat eivät kiinnitä tarpeeksi huomiota sivuilta lähestyviin pyöräilijöihin. Tämän vuoksi pysäkkien odotustilat tulisi ilmeisesti yrittää sijoittaa aivan ajoradan viereen. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden kaistojen erottelun todettiin vähentävän jonkin verran vaaratilanteiden riskejä kevyen liikenteen väylillä. Väylien erityiskohdissa (esim. risteyksissä) saattoi kuitenkin esiintyä uusia ongelmia. Yleensä erotelluilla väylillä kuljettiin jonkin verran paremmin omalla puolella väylää ja kaistan vaihtoja oli vähemmän kuin yhdistetyillä väylillä. Pyöräilijöiden nopeudet nousivat yleensä hieman erottelun jälkeen. Kun erotteluun käytettiin erillistä kaistaa (n. 50 cm), näytti sekä vaaratilanteiden lukumäärä että kaistan vaihtojen määrä olevan pienempi kuin viivalla ja tunnuksilla erotellullla väylillä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages75
ISBN (Print)951-38- 2241-9
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number410
ISSN0358-5085

Keywords

  • conflict studies
  • pedestrians
  • pedestrian paths
  • bicycle lanes
  • urban areas
  • separation
  • traffic flow
  • field studies
  • traffic safety

Cite this