@book{07bbab3c88334e74995922ec33679497,
title = "Kevyen liikenteen v{\"a}ylien konfliktitutkimuksia p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla",
abstract = "Julkaisussa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n kahta konfliktitutkimusta, jotka on tehty kevyen liikenteen v{\"a}ylill{\"a} p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla. Vuonna 1981 tehdyss{\"a} tutkimuksessa tarkasteltiin v{\"a}ylien erityispiirteiden vaikutuksia ja vuoden 1983 tutkimuksessa v{\"a}ylien erottelun vaikutuksia. Molemmissa mittauksissa tarkkailtiin kevyen liikenteen v{\"a}yli{\"a} k{\"a}ytt{\"a}vien v{\"a}lisi{\"a} vaaratilanteita (konflikteja ja potentiaalisia konfliktitilanteita), jalankulkijoiden ja py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden kaistan valintaa ja kaistan vaihtoja sek{\"a} liikennem{\"a}{\"a}ri{\"a}. Erottelun vaikutuksia tutkittaessa tarkkailtiin py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden nopeuksia. V{\"a}ylien erityispiirteist{\"a} m{\"a}et eiv{\"a}t turvallisuudeltaan n{\"a}ytt{\"a}neet erottuvan tutkittujen v{\"a}ylien tasaisista v{\"a}yl{\"a}osuuksista. Kaarteissa vaarallisten tilanteiden riskin arvioitiin olevan suurempi kuin tasaisella, suoralla v{\"a}yl{\"a}osuudella. Alikulkujen kohdalla tulisi n{\"a}kemien olla tarpeeksi pitk{\"a}t. Muut liittym{\"a}t n{\"a}yttivat aiheuttavan h{\"a}iri{\"o}it{\"a} sek{\"a} yhdistetyill{\"a} ett{\"a} erotelluilla v{\"a}ylill{\"a}. Esim. suojateiden kohdalla kannattaisi tilan salliessa ilmeisesti ohjata v{\"a}yl{\"a}n kulku siten, ett{\"a} kadunylityst{\"a} odottavat eiv{\"a}t h{\"a}iritse v{\"a}yl{\"a}n liikennett{\"a}. Linja-autopys{\"a}kkien kohdat n{\"a}yttiv{\"a}t my{\"o}s olevan vaarallisia v{\"a}yl{\"a}kohtia. Linja-auton tullessa pys{\"a}kille jalankulkijat eiv{\"a}t kiinnit{\"a} tarpeeksi huomiota sivuilta l{\"a}hestyviin py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}ihin. T{\"a}m{\"a}n vuoksi pys{\"a}kkien odotustilat tulisi ilmeisesti yritt{\"a}{\"a} sijoittaa aivan ajoradan viereen. Jalankulkijoiden ja polkupy{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden kaistojen erottelun todettiin v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n jonkin verran vaaratilanteiden riskej{\"a} kevyen liikenteen v{\"a}ylill{\"a}. V{\"a}ylien erityiskohdissa (esim. risteyksiss{\"a}) saattoi kuitenkin esiinty{\"a} uusia ongelmia. Yleens{\"a} erotelluilla v{\"a}ylill{\"a} kuljettiin jonkin verran paremmin omalla puolella v{\"a}yl{\"a}{\"a} ja kaistan vaihtoja oli v{\"a}hemm{\"a}n kuin yhdistetyill{\"a} v{\"a}ylill{\"a}. Py{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden nopeudet nousivat yleens{\"a} hieman erottelun j{\"a}lkeen. Kun erotteluun k{\"a}ytettiin erillist{\"a} kaistaa (n. 50 cm), n{\"a}ytti sek{\"a} vaaratilanteiden lukum{\"a}{\"a}r{\"a} ett{\"a} kaistan vaihtojen m{\"a}{\"a}r{\"a} olevan pienempi kuin viivalla ja tunnuksilla erotellullla v{\"a}ylill{\"a}.",
keywords = "conflict studies, pedestrians, pedestrian paths, bicycle lanes, urban areas, separation, traffic flow, field studies, traffic safety",
author = "Risto Kulmala and Kirsi Pajunen",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38- 2241-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "410",
address = "Finland",
}