Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla

Eeva Jauhiainen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan kevytvesireaktoreiden polttoainesauvojen pinnoille käytön aikana syntyvien korroosiotuotekerrostumien (crud) ominaisuuksia, saostumis- ja irtoamismekanismeja sekä kerrostumien vaikutuksia polttoaineen kestävyyteen. Polttoainesauvan pinnalle syntyvät korroosiotuotekerrostumat huonontavat suojakuoren lämmönsiirto-ominaisuuksia. Suuret crud-määrät voivat vaikuttaa myös polttoaineen termohydraulisiin ominaisuuksiin ja reaktiivisuuteen. Crudin sisältämä aktiivisuus johtaa crudin irrotessa polttoaineen käsittelypaikkojen ja laitteiden kontaminoitumiseen. Crudin syntyyn pystytään vaikuttamaan materiaalivalinnoilla sekä reaktorin käyttöolosuhteiden, kuten vesikemian, pintojen sähköstaattisten varausten, virtausolosuhteiden jne., tuntemisella ja tarkalla kontrollilla. Polttoainenippujen pinnoille saostuneen crudin poistaminen on myös mahdollista. Poistamismenetelmät on valittava crudin ominaisuuksien mukaan.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages32
ISBN (Print)951-38-1902-7
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume265

Cite this

Jauhiainen, E. (1983). Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 265
Jauhiainen, Eeva. / Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 32 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 265).
@book{d09bf8a310374e2a8d7af55bbfb07b4f,
title = "Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla",
abstract = "Kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan kevytvesireaktoreiden polttoainesauvojen pinnoille k{\"a}yt{\"o}n aikana syntyvien korroosiotuotekerrostumien (crud) ominaisuuksia, saostumis- ja irtoamismekanismeja sek{\"a} kerrostumien vaikutuksia polttoaineen kest{\"a}vyyteen. Polttoainesauvan pinnalle syntyv{\"a}t korroosiotuotekerrostumat huonontavat suojakuoren l{\"a}mm{\"o}nsiirto-ominaisuuksia. Suuret crud-m{\"a}{\"a}r{\"a}t voivat vaikuttaa my{\"o}s polttoaineen termohydraulisiin ominaisuuksiin ja reaktiivisuuteen. Crudin sis{\"a}lt{\"a}m{\"a} aktiivisuus johtaa crudin irrotessa polttoaineen k{\"a}sittelypaikkojen ja laitteiden kontaminoitumiseen. Crudin syntyyn pystyt{\"a}{\"a}n vaikuttamaan materiaalivalinnoilla sek{\"a} reaktorin k{\"a}ytt{\"o}olosuhteiden, kuten vesikemian, pintojen s{\"a}hk{\"o}staattisten varausten, virtausolosuhteiden jne., tuntemisella ja tarkalla kontrollilla. Polttoainenippujen pinnoille saostuneen crudin poistaminen on my{\"o}s mahdollista. Poistamismenetelm{\"a}t on valittava crudin ominaisuuksien mukaan.",
author = "Eeva Jauhiainen",
year = "1983",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1902-7",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Jauhiainen, E 1983, Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 265, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla. / Jauhiainen, Eeva.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 32 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 265).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla

AU - Jauhiainen, Eeva

PY - 1983

Y1 - 1983

N2 - Kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan kevytvesireaktoreiden polttoainesauvojen pinnoille käytön aikana syntyvien korroosiotuotekerrostumien (crud) ominaisuuksia, saostumis- ja irtoamismekanismeja sekä kerrostumien vaikutuksia polttoaineen kestävyyteen. Polttoainesauvan pinnalle syntyvät korroosiotuotekerrostumat huonontavat suojakuoren lämmönsiirto-ominaisuuksia. Suuret crud-määrät voivat vaikuttaa myös polttoaineen termohydraulisiin ominaisuuksiin ja reaktiivisuuteen. Crudin sisältämä aktiivisuus johtaa crudin irrotessa polttoaineen käsittelypaikkojen ja laitteiden kontaminoitumiseen. Crudin syntyyn pystytään vaikuttamaan materiaalivalinnoilla sekä reaktorin käyttöolosuhteiden, kuten vesikemian, pintojen sähköstaattisten varausten, virtausolosuhteiden jne., tuntemisella ja tarkalla kontrollilla. Polttoainenippujen pinnoille saostuneen crudin poistaminen on myös mahdollista. Poistamismenetelmät on valittava crudin ominaisuuksien mukaan.

AB - Kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan kevytvesireaktoreiden polttoainesauvojen pinnoille käytön aikana syntyvien korroosiotuotekerrostumien (crud) ominaisuuksia, saostumis- ja irtoamismekanismeja sekä kerrostumien vaikutuksia polttoaineen kestävyyteen. Polttoainesauvan pinnalle syntyvät korroosiotuotekerrostumat huonontavat suojakuoren lämmönsiirto-ominaisuuksia. Suuret crud-määrät voivat vaikuttaa myös polttoaineen termohydraulisiin ominaisuuksiin ja reaktiivisuuteen. Crudin sisältämä aktiivisuus johtaa crudin irrotessa polttoaineen käsittelypaikkojen ja laitteiden kontaminoitumiseen. Crudin syntyyn pystytään vaikuttamaan materiaalivalinnoilla sekä reaktorin käyttöolosuhteiden, kuten vesikemian, pintojen sähköstaattisten varausten, virtausolosuhteiden jne., tuntemisella ja tarkalla kontrollilla. Polttoainenippujen pinnoille saostuneen crudin poistaminen on myös mahdollista. Poistamismenetelmät on valittava crudin ominaisuuksien mukaan.

M3 - Report

SN - 951-38-1902-7

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Jauhiainen E. Kevytvesireaktoreiden Crud-kerrostumat polttoainesauvojen pinnoilla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 32 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 265).