TY - BOOK
T1 - Kierrätettävyys ja elinkaariajattelu ajoneuvojen ja työkoneiden suunnittelussa
AU - Tonteri, Hannele
AU - Vatanen, Saija
PY - 2000
Y1 - 2000
N2 - Ajoneuvojen kierrätettävyyden lisäämisen päätavoitteena
on ajoneuvojen elinkaarenaikaisten ympäristövaikutusten
vähentäminen sekä raaka-ainevarojen kestävän kehityksen
mukainen käyttö.
Henkilöauton elinkaariarviointi osoitti, että
käyttövaiheella on selvästi suurimmat
ympäristövaikutukset henkilöauton elinkaaren aikana.
Lukuisia teknisiä parannuksia on toteutettu ajoneuvoihin,
etenkin moottoriin pakokaasupäästöjen määrän ja
haitallisuuden vähentämiseksi. Ajoneuvon painoa on
vähennetty polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi, jolloin
samalla pakokaasupäästöt on saatu pienemmiksi. Teknisten
uudistuksien lisäksi kuljettajan opastaminen oikeaan
ajotapaan on vähentänyt polttoaineen kulutusta.
Pakokaasupäästöjen haitallisuuden pienentämiseksi on
kehitetty bensiinin lyijyä korvaavia lisäaineita.
Ajoneuvoihin on lisätty myös uutta tekniikkaa
pakokaasupäästöjen haitallisuuden vähentämiseksi.
Käyttövaiheesta johtuvien ympäristövaikutusten lisäksi
myös muut elinkaaren vaiheet aiheuttavat
ympäristövaikutuksia. Metallien valmistus lähtien malmin
louhimisesta valmiiseen metalliin on pitkä ja
energiaintensiivinen prosessi. Hiukkaspäästöistä reilusti
yli puolet syntyy raaka-aineiden valmistusvaiheessa ja
rikkidioksidipäästöistä noin 40 % syntyy raaka-aineiden
valmistusvaiheessa. Vesipäästöistä jäteöljyt,
raskasmetallit ja muu orgaaninen aines syntyvät pääosin
raaka-aineiden ja osien tai komponenttien
valmistusvaiheessa. Loppukäsittelyn päästöt ovat pieniä
verrattuna raaka-aineiden ja osien tai komponenttien
valmistukseen tai käyttövaiheeseen.
Henkilöauton kierrätettävyyttä määritettäessä huomioidaan
loppukäsittelyn, murskauksen, yhteydessä syntyvä
jätemäärä. Henkilöauton elinkaariarvioinnin mukaan
henkilöauton elinkaaren aikana kertyvä jäte syntyy
pääasiassa raaka-aineiden ja polttoaineen valmistuksen
yhteydessä. Henkilöauton elinkaaren aikainen jätekertymä
on lähes kolminkertainen auton massaan verrattuna.
Tällöin käytön jälkeisen käsittelyn eli murskauksen
jätemäärä on keskimäärin ainoastaan alle 10 %
henkilöauton koko elinkaarensa aikana synnyttämästä
jätemäärästä. Henkilöautolle elinkaaren aikana tehtävien
huoltojen ja korjausten synnyttämä jätemäärä on lähes
samansuuruinen kuin murskauksen yhteydessä syntyvä
jätemäärä.
Metalliosia lukuun ottamatta auton kierrätys on
taloudellisesti ongelmallista. Tällä hetkellä autosta
otetaan talteen metalli, renkaat ja akkujen lyijy, kun
taas muu romu menee kaatopaikalle. Murskauksen jätteen,
ei-metallisten ajoneuvon valmistuksessa käytettävien
materiaalien, kuten muovin, kumin, tekstiilin ja lasin,
hyötykäyttömahdollisuuksia, esim. polttoa, tutkitaan
monella taholla. Jätevirtana se ei ole suuri, mutta sen
hyötykäyttömahdollisuudet ovat herättäneet kiinnostusta,
koska tuotteen kierrätettävyysaste halutaan saada
mahdollisimman korkeaksi.
Sekundäärisen raaka-aineen käytön lisäämiseksi metallien
valmistusprosesseissa on romun puhtauden ylläpitäminen
tärkeää. Sekaromun kautta raaka-aineeseen voi rikastua
ei-toivottuja aineita, kuten kupari, tina, lyijy ja
sinkki, jotka huonontavat valmistettavan metallin
materiaaliominaisuuksia tai voivat aiheuttaa
prosessiteknisiä tai työhygieenisiä ongelmia
valmistuksessa.
Ideaalinen kierrätysjärjestelmä olisi suljettu systeemi,
jossa jokainen purettu osa tai komponentti
uudelleenkäytetään varaosakierrätyksenä tai kierrätetään
korvaamaan uutta primääristä raaka-ainetta metallien
valmistusprosesseissa. Tällä varmistettaisiin, että osan
tai komponentin materiaali, esim. seossuhde, tulee
hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla ja
vähennetään uuden primäärisen samanlaisen seossuhteella
valmistettavan materiaalin määrää.
Tulevaisuudessa on löydettävä taloudellisesti kannattavat
menettelytavat purkamiselle. Kierrätystä edistävän
tuotesuunnittelun, kierrätysmyötäisen tuotesuunnittelun,
pääkehitystavoitteita on mahdollistaa ajoneuvon
materiaalien huolellinen erottelu, jotta erottelun
tuloksena saatavan materiaalin laatu ja hinta ovat
kilpailukykyisiä vastaavan primäärisen materiaalin laadun
ja hinnan kanssa.
AB - Ajoneuvojen kierrätettävyyden lisäämisen päätavoitteena
on ajoneuvojen elinkaarenaikaisten ympäristövaikutusten
vähentäminen sekä raaka-ainevarojen kestävän kehityksen
mukainen käyttö.
Henkilöauton elinkaariarviointi osoitti, että
käyttövaiheella on selvästi suurimmat
ympäristövaikutukset henkilöauton elinkaaren aikana.
Lukuisia teknisiä parannuksia on toteutettu ajoneuvoihin,
etenkin moottoriin pakokaasupäästöjen määrän ja
haitallisuuden vähentämiseksi. Ajoneuvon painoa on
vähennetty polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi, jolloin
samalla pakokaasupäästöt on saatu pienemmiksi. Teknisten
uudistuksien lisäksi kuljettajan opastaminen oikeaan
ajotapaan on vähentänyt polttoaineen kulutusta.
Pakokaasupäästöjen haitallisuuden pienentämiseksi on
kehitetty bensiinin lyijyä korvaavia lisäaineita.
Ajoneuvoihin on lisätty myös uutta tekniikkaa
pakokaasupäästöjen haitallisuuden vähentämiseksi.
Käyttövaiheesta johtuvien ympäristövaikutusten lisäksi
myös muut elinkaaren vaiheet aiheuttavat
ympäristövaikutuksia. Metallien valmistus lähtien malmin
louhimisesta valmiiseen metalliin on pitkä ja
energiaintensiivinen prosessi. Hiukkaspäästöistä reilusti
yli puolet syntyy raaka-aineiden valmistusvaiheessa ja
rikkidioksidipäästöistä noin 40 % syntyy raaka-aineiden
valmistusvaiheessa. Vesipäästöistä jäteöljyt,
raskasmetallit ja muu orgaaninen aines syntyvät pääosin
raaka-aineiden ja osien tai komponenttien
valmistusvaiheessa. Loppukäsittelyn päästöt ovat pieniä
verrattuna raaka-aineiden ja osien tai komponenttien
valmistukseen tai käyttövaiheeseen.
Henkilöauton kierrätettävyyttä määritettäessä huomioidaan
loppukäsittelyn, murskauksen, yhteydessä syntyvä
jätemäärä. Henkilöauton elinkaariarvioinnin mukaan
henkilöauton elinkaaren aikana kertyvä jäte syntyy
pääasiassa raaka-aineiden ja polttoaineen valmistuksen
yhteydessä. Henkilöauton elinkaaren aikainen jätekertymä
on lähes kolminkertainen auton massaan verrattuna.
Tällöin käytön jälkeisen käsittelyn eli murskauksen
jätemäärä on keskimäärin ainoastaan alle 10 %
henkilöauton koko elinkaarensa aikana synnyttämästä
jätemäärästä. Henkilöautolle elinkaaren aikana tehtävien
huoltojen ja korjausten synnyttämä jätemäärä on lähes
samansuuruinen kuin murskauksen yhteydessä syntyvä
jätemäärä.
Metalliosia lukuun ottamatta auton kierrätys on
taloudellisesti ongelmallista. Tällä hetkellä autosta
otetaan talteen metalli, renkaat ja akkujen lyijy, kun
taas muu romu menee kaatopaikalle. Murskauksen jätteen,
ei-metallisten ajoneuvon valmistuksessa käytettävien
materiaalien, kuten muovin, kumin, tekstiilin ja lasin,
hyötykäyttömahdollisuuksia, esim. polttoa, tutkitaan
monella taholla. Jätevirtana se ei ole suuri, mutta sen
hyötykäyttömahdollisuudet ovat herättäneet kiinnostusta,
koska tuotteen kierrätettävyysaste halutaan saada
mahdollisimman korkeaksi.
Sekundäärisen raaka-aineen käytön lisäämiseksi metallien
valmistusprosesseissa on romun puhtauden ylläpitäminen
tärkeää. Sekaromun kautta raaka-aineeseen voi rikastua
ei-toivottuja aineita, kuten kupari, tina, lyijy ja
sinkki, jotka huonontavat valmistettavan metallin
materiaaliominaisuuksia tai voivat aiheuttaa
prosessiteknisiä tai työhygieenisiä ongelmia
valmistuksessa.
Ideaalinen kierrätysjärjestelmä olisi suljettu systeemi,
jossa jokainen purettu osa tai komponentti
uudelleenkäytetään varaosakierrätyksenä tai kierrätetään
korvaamaan uutta primääristä raaka-ainetta metallien
valmistusprosesseissa. Tällä varmistettaisiin, että osan
tai komponentin materiaali, esim. seossuhde, tulee
hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla ja
vähennetään uuden primäärisen samanlaisen seossuhteella
valmistettavan materiaalin määrää.
Tulevaisuudessa on löydettävä taloudellisesti kannattavat
menettelytavat purkamiselle. Kierrätystä edistävän
tuotesuunnittelun, kierrätysmyötäisen tuotesuunnittelun,
pääkehitystavoitteita on mahdollistaa ajoneuvon
materiaalien huolellinen erottelu, jotta erottelun
tuloksena saatavan materiaalin laatu ja hinta ovat
kilpailukykyisiä vastaavan primäärisen materiaalin laadun
ja hinnan kanssa.
KW - automobiles
KW - vehicles
KW - work machines
KW - recycling
KW - life cycle assessment
KW - environmental impacts
KW - LCA
KW - life cycle analysis
KW - sustainable development
KW - utilization
KW - raw materials
M3 - Report
SN - 951-38-5631-3
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Kierrätettävyys ja elinkaariajattelu ajoneuvojen ja työkoneiden suunnittelussa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -