@book{62871c12cc614a078578fad77c3097d0,
title = "Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymiss{\"a}",
abstract = "Tutkimuskohteina oli nelj{\"a} eritasoliittym{\"a}{\"a} Haagan ja Kaivokselan v{\"a}lill{\"a} valtatie 3:lla. Liikennett{\"a} tarkkailtiin erilaisissa tie-, liikenne- ja s{\"a}{\"a}oloissa. Havainnot tehtiin TV-kameroiden avulla ennen kiihdytyskaistojen rakentamista (12.2. - 10.5.1979) ja rakentamisen j{\"a}lkeen (12.9.1979 -20.2.1980). Mittaustunteja kertyi yhteens{\"a} 22. Kiihdytyskaistojen rakentamisen j{\"a}lkeen liittymisrampin v{\"a}lityskyky ja liikenteen sujuvuus paranivat. Kriittiset aikav{\"a}lit valtatielle liityttyess{\"a} pieneniv{\"a}t 1,6 sekuntia. Rampilta tulevien autojen keski-nopeus kasvoi kiihdytyskaistojen rakentamisen j{\"a}lkeen kuivalla ke-lill{\"a} noin 10 km/h ja liukkaalla noin 4 km/h. Liittymien liikenneturvallisuuskin lis{\"a}{\"a}ntyi kiihdytyskaistojen ra-kentamisen my{\"o}t{\"a}. Vaarallisten tilanteiden eli konfliktien lukum{\"a}{\"a}-r{\"a} ja riski v{\"a}heniv{\"a}t selv{\"a}sti. Edullisimmat muutokset liikennetur-vallisuudessa, samoin kuin v{\"a}lityskyvyss{\"a} ja sujuvuudessa, havait-tiin vilkasliikenteisimmiss{\"a} liittymiss{\"a}. Valtatielle liityttiin kiihdytyskaistan kahdelta viimeiselt{\"a} nelj{\"a}n-nekselt{\"a}. Kiihdytyskaistan jatkeena oleva linja-autopys{\"a}kki aiheutti h{\"a}iri{\"o}t{\"a} ja vaaratilanteita rampilta tuleville ajoneuvoille.",
keywords = "acceleration lanes, grade-separated junctions, conflict method, traffic safety",
author = "Marjaana Hyypi{\"a} and Risto Kulmala",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1182-4",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1",
address = "Finland",
}