Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymissä

Marjaana Hyypiä, Risto Kulmala

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuskohteina oli neljä eritasoliittymää Haagan ja Kaivokselan välillä valtatie 3:lla. Liikennettä tarkkailtiin erilaisissa tie-, liikenne- ja sääoloissa. Havainnot tehtiin TV-kameroiden avulla ennen kiihdytyskaistojen rakentamista (12.2. - 10.5.1979) ja rakentamisen jälkeen (12.9.1979 -20.2.1980). Mittaustunteja kertyi yhteensä 22. Kiihdytyskaistojen rakentamisen jälkeen liittymisrampin välityskyky ja liikenteen sujuvuus paranivat. Kriittiset aikavälit valtatielle liityttyessä pienenivät 1,6 sekuntia. Rampilta tulevien autojen keski-nopeus kasvoi kiihdytyskaistojen rakentamisen jälkeen kuivalla ke-lillä noin 10 km/h ja liukkaalla noin 4 km/h. Liittymien liikenneturvallisuuskin lisääntyi kiihdytyskaistojen ra-kentamisen myötä. Vaarallisten tilanteiden eli konfliktien lukumää-rä ja riski vähenivät selvästi. Edullisimmat muutokset liikennetur-vallisuudessa, samoin kuin välityskyvyssä ja sujuvuudessa, havait-tiin vilkasliikenteisimmissä liittymissä. Valtatielle liityttiin kiihdytyskaistan kahdelta viimeiseltä neljän-nekseltä. Kiihdytyskaistan jatkeena oleva linja-autopysäkki aiheutti häiriötä ja vaaratilanteita rampilta tuleville ajoneuvoille.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages31
ISBN (Print)951-38-1182-4
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1
ISSN0358-5085

Fingerprint

traffic

Keywords

  • acceleration lanes
  • grade-separated junctions
  • conflict method
  • traffic safety

Cite this

Hyypiä, M., & Kulmala, R. (1981). Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1
Hyypiä, Marjaana ; Kulmala, Risto. / Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymissä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 31 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1).
@book{62871c12cc614a078578fad77c3097d0,
title = "Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymiss{\"a}",
abstract = "Tutkimuskohteina oli nelj{\"a} eritasoliittym{\"a}{\"a} Haagan ja Kaivokselan v{\"a}lill{\"a} valtatie 3:lla. Liikennett{\"a} tarkkailtiin erilaisissa tie-, liikenne- ja s{\"a}{\"a}oloissa. Havainnot tehtiin TV-kameroiden avulla ennen kiihdytyskaistojen rakentamista (12.2. - 10.5.1979) ja rakentamisen j{\"a}lkeen (12.9.1979 -20.2.1980). Mittaustunteja kertyi yhteens{\"a} 22. Kiihdytyskaistojen rakentamisen j{\"a}lkeen liittymisrampin v{\"a}lityskyky ja liikenteen sujuvuus paranivat. Kriittiset aikav{\"a}lit valtatielle liityttyess{\"a} pieneniv{\"a}t 1,6 sekuntia. Rampilta tulevien autojen keski-nopeus kasvoi kiihdytyskaistojen rakentamisen j{\"a}lkeen kuivalla ke-lill{\"a} noin 10 km/h ja liukkaalla noin 4 km/h. Liittymien liikenneturvallisuuskin lis{\"a}{\"a}ntyi kiihdytyskaistojen ra-kentamisen my{\"o}t{\"a}. Vaarallisten tilanteiden eli konfliktien lukum{\"a}{\"a}-r{\"a} ja riski v{\"a}heniv{\"a}t selv{\"a}sti. Edullisimmat muutokset liikennetur-vallisuudessa, samoin kuin v{\"a}lityskyvyss{\"a} ja sujuvuudessa, havait-tiin vilkasliikenteisimmiss{\"a} liittymiss{\"a}. Valtatielle liityttiin kiihdytyskaistan kahdelta viimeiselt{\"a} nelj{\"a}n-nekselt{\"a}. Kiihdytyskaistan jatkeena oleva linja-autopys{\"a}kki aiheutti h{\"a}iri{\"o}t{\"a} ja vaaratilanteita rampilta tuleville ajoneuvoille.",
keywords = "acceleration lanes, grade-separated junctions, conflict method, traffic safety",
author = "Marjaana Hyypi{\"a} and Risto Kulmala",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1182-4",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1",
address = "Finland",

}

Hyypiä, M & Kulmala, R 1981, Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymissä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymissä. / Hyypiä, Marjaana; Kulmala, Risto.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 31 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymissä

AU - Hyypiä, Marjaana

AU - Kulmala, Risto

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Tutkimuskohteina oli neljä eritasoliittymää Haagan ja Kaivokselan välillä valtatie 3:lla. Liikennettä tarkkailtiin erilaisissa tie-, liikenne- ja sääoloissa. Havainnot tehtiin TV-kameroiden avulla ennen kiihdytyskaistojen rakentamista (12.2. - 10.5.1979) ja rakentamisen jälkeen (12.9.1979 -20.2.1980). Mittaustunteja kertyi yhteensä 22. Kiihdytyskaistojen rakentamisen jälkeen liittymisrampin välityskyky ja liikenteen sujuvuus paranivat. Kriittiset aikavälit valtatielle liityttyessä pienenivät 1,6 sekuntia. Rampilta tulevien autojen keski-nopeus kasvoi kiihdytyskaistojen rakentamisen jälkeen kuivalla ke-lillä noin 10 km/h ja liukkaalla noin 4 km/h. Liittymien liikenneturvallisuuskin lisääntyi kiihdytyskaistojen ra-kentamisen myötä. Vaarallisten tilanteiden eli konfliktien lukumää-rä ja riski vähenivät selvästi. Edullisimmat muutokset liikennetur-vallisuudessa, samoin kuin välityskyvyssä ja sujuvuudessa, havait-tiin vilkasliikenteisimmissä liittymissä. Valtatielle liityttiin kiihdytyskaistan kahdelta viimeiseltä neljän-nekseltä. Kiihdytyskaistan jatkeena oleva linja-autopysäkki aiheutti häiriötä ja vaaratilanteita rampilta tuleville ajoneuvoille.

AB - Tutkimuskohteina oli neljä eritasoliittymää Haagan ja Kaivokselan välillä valtatie 3:lla. Liikennettä tarkkailtiin erilaisissa tie-, liikenne- ja sääoloissa. Havainnot tehtiin TV-kameroiden avulla ennen kiihdytyskaistojen rakentamista (12.2. - 10.5.1979) ja rakentamisen jälkeen (12.9.1979 -20.2.1980). Mittaustunteja kertyi yhteensä 22. Kiihdytyskaistojen rakentamisen jälkeen liittymisrampin välityskyky ja liikenteen sujuvuus paranivat. Kriittiset aikavälit valtatielle liityttyessä pienenivät 1,6 sekuntia. Rampilta tulevien autojen keski-nopeus kasvoi kiihdytyskaistojen rakentamisen jälkeen kuivalla ke-lillä noin 10 km/h ja liukkaalla noin 4 km/h. Liittymien liikenneturvallisuuskin lisääntyi kiihdytyskaistojen ra-kentamisen myötä. Vaarallisten tilanteiden eli konfliktien lukumää-rä ja riski vähenivät selvästi. Edullisimmat muutokset liikennetur-vallisuudessa, samoin kuin välityskyvyssä ja sujuvuudessa, havait-tiin vilkasliikenteisimmissä liittymissä. Valtatielle liityttiin kiihdytyskaistan kahdelta viimeiseltä neljän-nekseltä. Kiihdytyskaistan jatkeena oleva linja-autopysäkki aiheutti häiriötä ja vaaratilanteita rampilta tuleville ajoneuvoille.

KW - acceleration lanes

KW - grade-separated junctions

KW - conflict method

KW - traffic safety

M3 - Report

SN - 951-38-1182-4

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymissä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Hyypiä M, Kulmala R. Kiihdytyskaistojen vaikutus liikenteen sujuvuuteen eritasoliittymissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 31 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1).