Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena

Aulis Vakkilainen, Nils-Olof Nylund

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Kirjallisuustutkimuksessa selvitetään pölymäisten kiinteiden polttoaineiden käyttöä moottoripolttoaineena. Nykyiset nestemäisillä polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviytyäkseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinteät hiukkaset lisäävät kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen syöttöjärjestelmässä ja kaikkialla, missä hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteitä polttoaineita käytettäessä jopa 100-kertainen nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppinä suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit näyttävät täyttävän parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsiläisen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-%. Palaminen on ollut melko täydellistä, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta näyttävät ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitystyö on aivan alussa eikä kiinteää polttoainetta käyttävää moottoria tehdä lähitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. Pölymäinen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinteän polttoaineen pölyn ja nesteen seos, jolloin käsittelyongelmat ovat huomattavasti pienemmät kuin pelkkää pölyä käytettäessä. Pölyjen valmistaminen nykytekniikoita käyttäen tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteillä, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. Tällaisen pölyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä taloudellisesti mielekästä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages76
    ISBN (Print)951-38-2620 -1
    Publication statusPublished - 1986
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number590
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • solid fuels
    • utilization
    • engines
    • pulverized fuels

    Cite this