Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena

Aulis Vakkilainen, Nils-Olof Nylund

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Kirjallisuustutkimuksessa selvitetään pölymäisten kiinteiden polttoaineiden käyttöä moottoripolttoaineena. Nykyiset nestemäisillä polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviytyäkseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinteät hiukkaset lisäävät kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen syöttöjärjestelmässä ja kaikkialla, missä hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteitä polttoaineita käytettäessä jopa 100-kertainen nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppinä suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit näyttävät täyttävän parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsiläisen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-%. Palaminen on ollut melko täydellistä, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta näyttävät ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitystyö on aivan alussa eikä kiinteää polttoainetta käyttävää moottoria tehdä lähitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. Pölymäinen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinteän polttoaineen pölyn ja nesteen seos, jolloin käsittelyongelmat ovat huomattavasti pienemmät kuin pelkkää pölyä käytettäessä. Pölyjen valmistaminen nykytekniikoita käyttäen tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteillä, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. Tällaisen pölyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä taloudellisesti mielekästä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages76
ISBN (Print)951-38-2620 -1
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume590

Fingerprint

engines

Keywords

  • solid fuels
  • utilization
  • engines
  • pulverized fuels

Cite this

Vakkilainen, A., & Nylund, N-O. (1986). Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 590
Vakkilainen, Aulis ; Nylund, Nils-Olof. / Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 76 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 590).
@book{56d2ec75739f418ea128ca70a06eaa6c,
title = "Kiinteiden polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet moottoripolttoaineena",
abstract = "Kirjallisuustutkimuksessa selvitet{\"a}{\"a}n p{\"o}lym{\"a}isten kiinteiden polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} moottoripolttoaineena. Nykyiset nestem{\"a}isill{\"a} polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviyty{\"a}kseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinte{\"a}t hiukkaset lis{\"a}{\"a}v{\"a}t kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen sy{\"o}tt{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} ja kaikkialla, miss{\"a} hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteit{\"a} polttoaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} jopa 100-kertainen nestem{\"a}isiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppin{\"a} suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t t{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsil{\"a}isen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-{\%}. Palaminen on ollut melko t{\"a}ydellist{\"a}, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitysty{\"o} on aivan alussa eik{\"a} kiinte{\"a}{\"a} polttoainetta k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}{\"a} moottoria tehd{\"a} l{\"a}hitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. P{\"o}lym{\"a}inen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinte{\"a}n polttoaineen p{\"o}lyn ja nesteen seos, jolloin k{\"a}sittelyongelmat ovat huomattavasti pienemm{\"a}t kuin pelkk{\"a}{\"a} p{\"o}ly{\"a} k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a}. P{\"o}lyjen valmistaminen nykytekniikoita k{\"a}ytt{\"a}en tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteill{\"a}, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. T{\"a}llaisen p{\"o}lyn valmistaminen ei ole t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} taloudellisesti mielek{\"a}st{\"a}.",
keywords = "solid fuels, utilization, engines, pulverized fuels",
author = "Aulis Vakkilainen and Nils-Olof Nylund",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2620 -1",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Vakkilainen, A & Nylund, N-O 1986, Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 590, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. / Vakkilainen, Aulis; Nylund, Nils-Olof.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 76 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 590).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena

AU - Vakkilainen, Aulis

AU - Nylund, Nils-Olof

PY - 1986

Y1 - 1986

N2 - Kirjallisuustutkimuksessa selvitetään pölymäisten kiinteiden polttoaineiden käyttöä moottoripolttoaineena. Nykyiset nestemäisillä polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviytyäkseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinteät hiukkaset lisäävät kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen syöttöjärjestelmässä ja kaikkialla, missä hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteitä polttoaineita käytettäessä jopa 100-kertainen nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppinä suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit näyttävät täyttävän parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsiläisen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-%. Palaminen on ollut melko täydellistä, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta näyttävät ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitystyö on aivan alussa eikä kiinteää polttoainetta käyttävää moottoria tehdä lähitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. Pölymäinen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinteän polttoaineen pölyn ja nesteen seos, jolloin käsittelyongelmat ovat huomattavasti pienemmät kuin pelkkää pölyä käytettäessä. Pölyjen valmistaminen nykytekniikoita käyttäen tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteillä, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. Tällaisen pölyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä taloudellisesti mielekästä.

AB - Kirjallisuustutkimuksessa selvitetään pölymäisten kiinteiden polttoaineiden käyttöä moottoripolttoaineena. Nykyiset nestemäisillä polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviytyäkseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinteät hiukkaset lisäävät kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen syöttöjärjestelmässä ja kaikkialla, missä hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteitä polttoaineita käytettäessä jopa 100-kertainen nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppinä suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit näyttävät täyttävän parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsiläisen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-%. Palaminen on ollut melko täydellistä, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta näyttävät ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitystyö on aivan alussa eikä kiinteää polttoainetta käyttävää moottoria tehdä lähitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. Pölymäinen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinteän polttoaineen pölyn ja nesteen seos, jolloin käsittelyongelmat ovat huomattavasti pienemmät kuin pelkkää pölyä käytettäessä. Pölyjen valmistaminen nykytekniikoita käyttäen tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteillä, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. Tällaisen pölyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä taloudellisesti mielekästä.

KW - solid fuels

KW - utilization

KW - engines

KW - pulverized fuels

M3 - Report

SN - 951-38-2620 -1

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Vakkilainen A, Nylund N-O. Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 76 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 590).