@book{56d2ec75739f418ea128ca70a06eaa6c,
title = "Kiinteiden polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet moottoripolttoaineena",
abstract = "Kirjallisuustutkimuksessa selvitet{\"a}{\"a}n p{\"o}lym{\"a}isten kiinteiden polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} moottoripolttoaineena. Nykyiset nestem{\"a}isill{\"a} polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviyty{\"a}kseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinte{\"a}t hiukkaset lis{\"a}{\"a}v{\"a}t kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen sy{\"o}tt{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} ja kaikkialla, miss{\"a} hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteit{\"a} polttoaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} jopa 100-kertainen nestem{\"a}isiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppin{\"a} suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t t{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsil{\"a}isen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-%. Palaminen on ollut melko t{\"a}ydellist{\"a}, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitysty{\"o} on aivan alussa eik{\"a} kiinte{\"a}{\"a} polttoainetta k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}{\"a} moottoria tehd{\"a} l{\"a}hitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. P{\"o}lym{\"a}inen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinte{\"a}n polttoaineen p{\"o}lyn ja nesteen seos, jolloin k{\"a}sittelyongelmat ovat huomattavasti pienemm{\"a}t kuin pelkk{\"a}{\"a} p{\"o}ly{\"a} k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a}. P{\"o}lyjen valmistaminen nykytekniikoita k{\"a}ytt{\"a}en tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteill{\"a}, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. T{\"a}llaisen p{\"o}lyn valmistaminen ei ole t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} taloudellisesti mielek{\"a}st{\"a}.",
keywords = "solid fuels, utilization, engines, pulverized fuels",
author = "Aulis Vakkilainen and Nils-Olof Nylund",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2620 -1",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "590",
address = "Finland",
}