Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena

Aulis Vakkilainen, Nils-Olof Nylund

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Kirjallisuustutkimuksessa selvitetään pölymäisten kiinteiden polttoaineiden käyttöä moottoripolttoaineena. Nykyiset nestemäisillä polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviytyäkseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinteät hiukkaset lisäävät kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen syöttöjärjestelmässä ja kaikkialla, missä hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteitä polttoaineita käytettäessä jopa 100-kertainen nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppinä suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit näyttävät täyttävän parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsiläisen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-%. Palaminen on ollut melko täydellistä, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta näyttävät ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitystyö on aivan alussa eikä kiinteää polttoainetta käyttävää moottoria tehdä lähitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. Pölymäinen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinteän polttoaineen pölyn ja nesteen seos, jolloin käsittelyongelmat ovat huomattavasti pienemmät kuin pelkkää pölyä käytettäessä. Pölyjen valmistaminen nykytekniikoita käyttäen tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteillä, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. Tällaisen pölyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä taloudellisesti mielekästä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages76
    ISBN (Print)951-38-2620 -1
    Publication statusPublished - 1986
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number590
    ISSN0358-5085

    Fingerprint

    engines

    Keywords

    • solid fuels
    • utilization
    • engines
    • pulverized fuels

    Cite this

    Vakkilainen, A., & Nylund, N-O. (1986). Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 590
    Vakkilainen, Aulis ; Nylund, Nils-Olof. / Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 76 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 590).
    @book{56d2ec75739f418ea128ca70a06eaa6c,
    title = "Kiinteiden polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet moottoripolttoaineena",
    abstract = "Kirjallisuustutkimuksessa selvitet{\"a}{\"a}n p{\"o}lym{\"a}isten kiinteiden polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} moottoripolttoaineena. Nykyiset nestem{\"a}isill{\"a} polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviyty{\"a}kseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinte{\"a}t hiukkaset lis{\"a}{\"a}v{\"a}t kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen sy{\"o}tt{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} ja kaikkialla, miss{\"a} hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteit{\"a} polttoaineita k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} jopa 100-kertainen nestem{\"a}isiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppin{\"a} suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t t{\"a}ytt{\"a}v{\"a}n parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsil{\"a}isen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-{\%}. Palaminen on ollut melko t{\"a}ydellist{\"a}, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitysty{\"o} on aivan alussa eik{\"a} kiinte{\"a}{\"a} polttoainetta k{\"a}ytt{\"a}v{\"a}{\"a} moottoria tehd{\"a} l{\"a}hitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. P{\"o}lym{\"a}inen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinte{\"a}n polttoaineen p{\"o}lyn ja nesteen seos, jolloin k{\"a}sittelyongelmat ovat huomattavasti pienemm{\"a}t kuin pelkk{\"a}{\"a} p{\"o}ly{\"a} k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a}. P{\"o}lyjen valmistaminen nykytekniikoita k{\"a}ytt{\"a}en tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteill{\"a}, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. T{\"a}llaisen p{\"o}lyn valmistaminen ei ole t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} taloudellisesti mielek{\"a}st{\"a}.",
    keywords = "solid fuels, utilization, engines, pulverized fuels",
    author = "Aulis Vakkilainen and Nils-Olof Nylund",
    year = "1986",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-2620 -1",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "590",
    address = "Finland",

    }

    Vakkilainen, A & Nylund, N-O 1986, Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 590, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. / Vakkilainen, Aulis; Nylund, Nils-Olof.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 76 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 590).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena

    AU - Vakkilainen, Aulis

    AU - Nylund, Nils-Olof

    PY - 1986

    Y1 - 1986

    N2 - Kirjallisuustutkimuksessa selvitetään pölymäisten kiinteiden polttoaineiden käyttöä moottoripolttoaineena. Nykyiset nestemäisillä polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviytyäkseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinteät hiukkaset lisäävät kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen syöttöjärjestelmässä ja kaikkialla, missä hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteitä polttoaineita käytettäessä jopa 100-kertainen nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppinä suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit näyttävät täyttävän parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsiläisen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-%. Palaminen on ollut melko täydellistä, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta näyttävät ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitystyö on aivan alussa eikä kiinteää polttoainetta käyttävää moottoria tehdä lähitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. Pölymäinen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinteän polttoaineen pölyn ja nesteen seos, jolloin käsittelyongelmat ovat huomattavasti pienemmät kuin pelkkää pölyä käytettäessä. Pölyjen valmistaminen nykytekniikoita käyttäen tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteillä, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. Tällaisen pölyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä taloudellisesti mielekästä.

    AB - Kirjallisuustutkimuksessa selvitetään pölymäisten kiinteiden polttoaineiden käyttöä moottoripolttoaineena. Nykyiset nestemäisillä polttoaineilla toimivat moottorit vaativat suuria ja kalliita muutoksia selviytyäkseen kiinteiden polttoaineiden aiheuttamista vaikeuksista. Kiinteät hiukkaset lisäävät kulumisnopeutta moottorissa, polttoaineen syöttöjärjestelmässä ja kaikkialla, missä hiukkaset joutuvat kosketuksiin liikkuvien pintojen kanssa. Kulumisnopeus on ollut kiinteitä polttoaineita käytettäessä jopa 100-kertainen nestemäisiin polttoaineisiin verrattuna. Moottorityyppinä suuremmat keskinopeat tai hitaat dieselmoottorit näyttävät täyttävän parhaiten moottoreille asetettavat vaatimukset. Sveitsiläisen Sulzer-moottoritehtaan kokeet hitaalla ristikappale-moottorilla ovat toistaiseksi lupaavimmat moottorikokeet. Sulzerin kokeissa on polttoaineena ollut hiili-vesiliete, jossa hiilen osuus on ollut 50 - 70 paino-%. Palaminen on ollut melko täydellistä, mutta kuluminen ja polttoainelietteen kallis hinta näyttävät ratkaisemattomilta ongelmilta. Moottoreiden kehitystyö on aivan alussa eikä kiinteää polttoainetta käyttävää moottoria tehdä lähitulevaisuudessa sarjavalmistuksessa. Pölymäinen polttoaine on tulevaisuudessa jonkin kiinteän polttoaineen pölyn ja nesteen seos, jolloin käsittelyongelmat ovat huomattavasti pienemmät kuin pelkkää pölyä käytettäessä. Pölyjen valmistaminen nykytekniikoita käyttäen tuhlaa runsaasti energiaa. Useat moottorikokeet on tehty hiililietteillä, joissa hiilihiukkasen koko on ollut alle 30 um. Tällaisen pölyn valmistaminen ei ole tällä hetkellä taloudellisesti mielekästä.

    KW - solid fuels

    KW - utilization

    KW - engines

    KW - pulverized fuels

    M3 - Report

    SN - 951-38-2620 -1

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Vakkilainen A, Nylund N-O. Kiinteiden polttoaineiden käyttömahdollisuudet moottoripolttoaineena. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 76 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 590).