Kiinteistönpidon laadun operationalisointi: Väitöskirja

Timo Lounela

Research output: ThesisDissertation

Abstract

Laatu määritellään tuotteen tai palvelun kykynä täyttää käyttäjän tarpeet ja odotukset. Toisen, käytännöllisemmän määritelmän mukaan laatu on tuotteen kykyä täyttää sille asetetut vaatimukset. Tutkimuksessa osoitetaan, kuinka käyttäjän tarpeisiin perustuva kiinteistönpidon laatu operationalisoidaan lukuarvoin ilmaistavaksi vaatimustentäyttymis-laaduksi. Lukuarvojen runkona on neliluokkainen laatuluokitus. Tutkimus käsittää kiinteistönpidon laadun määrityksen perusteet sekä sovellusalueena asumispalveluiden laadun. Asumispalveluiden laatuluokitus jatkaa muiden toiminta-alueiden laatuluokitusten sarjaa, jossa aikaisemmin ovat valmistuneet rakenteiden kunnossapidon, viheralueiden ja sisäilmaston laatuluokitus. Asumispalveluiden laatuominaisuuksien määrityksessä kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä täydentää laatutekniikassa yleisiä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Rakennussuunnittelussa käytetty toimivuusnäkemys ei riitä kiinteistönpidon laatuominaisuuksien määrittelyyn, vaan lisäksi tarvitaan ympäristöpsykologiassa käytettyä vuorovaikutusajattelua, jonka mukaan kiinteistön käyttäjä on vuorovaikutuksessa sekä fyysisen taloympäristön että sosiaalisen ympäristönsä kanssa. Kiinteistö on sekä rakentamisvaiheen tuloksena syntynyt fyysinen kokonaisuus että kiinteistönpitäjän johtama palveluyritys. Kiinteistönpidon tuotteita voidaan arvioida palveluyrityksen tuotteina. Kiinteistönpidon palvelujärjestelmän laatuominaisuuksista ja kiinteistön käyttäjän ympäristösuhteelle asettamista vaatimuksista muodostetaan viitekehys, joka jäsentää ja selittää laatuominaisuudet. Asumispalveluiden laatuluokitusesimerkki laaditaan Oulun kaupungin vuokrataloista kerätyn empiirisen aineiston pohjalta. Luokitusta arvioidaan kirjallisuudessa esitettyjen kotimaisten ja ruotsalaisten kiinteistönpidon palvelutasotutkimusten perusteella. Laadun käsitemäärittelyt, viitekehys ja laatuluokitusohje muodostavat yhdessä järjestelmän, jonka avulla voidaan yleisesti määrittää sekä luokitella kiinteistönpidon laatuominaisuuksia.
Original languageFinnish
QualificationDoctor Degree
Awarding Institution
  • University of Oulu
Supervisors/Advisors
  • Riihelä, Sakari, Supervisor, External person
Award date29 Nov 1991
Place of PublicationEspoo
Publisher
Print ISBNs951-38-3995-8
Publication statusPublished - 1991
MoE publication typeG4 Doctoral dissertation (monograph)

Keywords

  • real estate
  • management
  • apartment buildings
  • residential buildings
  • quality
  • real property
  • specifications
  • housing
  • classifications
  • requirements
  • maintenance
  • service contracts

Cite this

Lounela, T. (1991). Kiinteistönpidon laadun operationalisointi: Väitöskirja. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland.
Lounela, Timo. / Kiinteistönpidon laadun operationalisointi : Väitöskirja. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 236 p.
@phdthesis{1706d02738d247c19aabb3a125e22e4e,
title = "Kiinteist{\"o}npidon laadun operationalisointi: V{\"a}it{\"o}skirja",
abstract = "Laatu m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n tuotteen tai palvelun kykyn{\"a} t{\"a}ytt{\"a}{\"a} k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n tarpeet ja odotukset. Toisen, k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}llisemm{\"a}n m{\"a}{\"a}ritelm{\"a}n mukaan laatu on tuotteen kyky{\"a} t{\"a}ytt{\"a}{\"a} sille asetetut vaatimukset. Tutkimuksessa osoitetaan, kuinka k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n tarpeisiin perustuva kiinteist{\"o}npidon laatu operationalisoidaan lukuarvoin ilmaistavaksi vaatimustent{\"a}yttymis-laaduksi. Lukuarvojen runkona on neliluokkainen laatuluokitus. Tutkimus k{\"a}sitt{\"a}{\"a} kiinteist{\"o}npidon laadun m{\"a}{\"a}rityksen perusteet sek{\"a} sovellusalueena asumispalveluiden laadun. Asumispalveluiden laatuluokitus jatkaa muiden toiminta-alueiden laatuluokitusten sarjaa, jossa aikaisemmin ovat valmistuneet rakenteiden kunnossapidon, viheralueiden ja sis{\"a}ilmaston laatuluokitus. Asumispalveluiden laatuominaisuuksien m{\"a}{\"a}rityksess{\"a} kvalitatiivinen tutkimusmenetelm{\"a} t{\"a}ydent{\"a}{\"a} laatutekniikassa yleisi{\"a} kvantitatiivisia tutkimusmenetelmi{\"a}. Rakennussuunnittelussa k{\"a}ytetty toimivuusn{\"a}kemys ei riit{\"a} kiinteist{\"o}npidon laatuominaisuuksien m{\"a}{\"a}rittelyyn, vaan lis{\"a}ksi tarvitaan ymp{\"a}rist{\"o}psykologiassa k{\"a}ytetty{\"a} vuorovaikutusajattelua, jonka mukaan kiinteist{\"o}n k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} on vuorovaikutuksessa sek{\"a} fyysisen taloymp{\"a}rist{\"o}n ett{\"a} sosiaalisen ymp{\"a}rist{\"o}ns{\"a} kanssa. Kiinteist{\"o} on sek{\"a} rakentamisvaiheen tuloksena syntynyt fyysinen kokonaisuus ett{\"a} kiinteist{\"o}npit{\"a}j{\"a}n johtama palveluyritys. Kiinteist{\"o}npidon tuotteita voidaan arvioida palveluyrityksen tuotteina. Kiinteist{\"o}npidon palveluj{\"a}rjestelm{\"a}n laatuominaisuuksista ja kiinteist{\"o}n k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n ymp{\"a}rist{\"o}suhteelle asettamista vaatimuksista muodostetaan viitekehys, joka j{\"a}sent{\"a}{\"a} ja selitt{\"a}{\"a} laatuominaisuudet. Asumispalveluiden laatuluokitusesimerkki laaditaan Oulun kaupungin vuokrataloista ker{\"a}tyn empiirisen aineiston pohjalta. Luokitusta arvioidaan kirjallisuudessa esitettyjen kotimaisten ja ruotsalaisten kiinteist{\"o}npidon palvelutasotutkimusten perusteella. Laadun k{\"a}sitem{\"a}{\"a}rittelyt, viitekehys ja laatuluokitusohje muodostavat yhdess{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}n, jonka avulla voidaan yleisesti m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} sek{\"a} luokitella kiinteist{\"o}npidon laatuominaisuuksia.",
keywords = "real estate, management, apartment buildings, residential buildings, quality, real property, specifications, housing, classifications, requirements, maintenance, service contracts",
author = "Timo Lounela",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3995-8",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "747",
address = "Finland",
school = "University of Oulu",

}

Lounela, T 1991, 'Kiinteistönpidon laadun operationalisointi: Väitöskirja', Doctor Degree, University of Oulu, Espoo.

Kiinteistönpidon laadun operationalisointi : Väitöskirja. / Lounela, Timo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 236 p.

Research output: ThesisDissertation

TY - THES

T1 - Kiinteistönpidon laadun operationalisointi

T2 - Väitöskirja

AU - Lounela, Timo

PY - 1991

Y1 - 1991

N2 - Laatu määritellään tuotteen tai palvelun kykynä täyttää käyttäjän tarpeet ja odotukset. Toisen, käytännöllisemmän määritelmän mukaan laatu on tuotteen kykyä täyttää sille asetetut vaatimukset. Tutkimuksessa osoitetaan, kuinka käyttäjän tarpeisiin perustuva kiinteistönpidon laatu operationalisoidaan lukuarvoin ilmaistavaksi vaatimustentäyttymis-laaduksi. Lukuarvojen runkona on neliluokkainen laatuluokitus. Tutkimus käsittää kiinteistönpidon laadun määrityksen perusteet sekä sovellusalueena asumispalveluiden laadun. Asumispalveluiden laatuluokitus jatkaa muiden toiminta-alueiden laatuluokitusten sarjaa, jossa aikaisemmin ovat valmistuneet rakenteiden kunnossapidon, viheralueiden ja sisäilmaston laatuluokitus. Asumispalveluiden laatuominaisuuksien määrityksessä kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä täydentää laatutekniikassa yleisiä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Rakennussuunnittelussa käytetty toimivuusnäkemys ei riitä kiinteistönpidon laatuominaisuuksien määrittelyyn, vaan lisäksi tarvitaan ympäristöpsykologiassa käytettyä vuorovaikutusajattelua, jonka mukaan kiinteistön käyttäjä on vuorovaikutuksessa sekä fyysisen taloympäristön että sosiaalisen ympäristönsä kanssa. Kiinteistö on sekä rakentamisvaiheen tuloksena syntynyt fyysinen kokonaisuus että kiinteistönpitäjän johtama palveluyritys. Kiinteistönpidon tuotteita voidaan arvioida palveluyrityksen tuotteina. Kiinteistönpidon palvelujärjestelmän laatuominaisuuksista ja kiinteistön käyttäjän ympäristösuhteelle asettamista vaatimuksista muodostetaan viitekehys, joka jäsentää ja selittää laatuominaisuudet. Asumispalveluiden laatuluokitusesimerkki laaditaan Oulun kaupungin vuokrataloista kerätyn empiirisen aineiston pohjalta. Luokitusta arvioidaan kirjallisuudessa esitettyjen kotimaisten ja ruotsalaisten kiinteistönpidon palvelutasotutkimusten perusteella. Laadun käsitemäärittelyt, viitekehys ja laatuluokitusohje muodostavat yhdessä järjestelmän, jonka avulla voidaan yleisesti määrittää sekä luokitella kiinteistönpidon laatuominaisuuksia.

AB - Laatu määritellään tuotteen tai palvelun kykynä täyttää käyttäjän tarpeet ja odotukset. Toisen, käytännöllisemmän määritelmän mukaan laatu on tuotteen kykyä täyttää sille asetetut vaatimukset. Tutkimuksessa osoitetaan, kuinka käyttäjän tarpeisiin perustuva kiinteistönpidon laatu operationalisoidaan lukuarvoin ilmaistavaksi vaatimustentäyttymis-laaduksi. Lukuarvojen runkona on neliluokkainen laatuluokitus. Tutkimus käsittää kiinteistönpidon laadun määrityksen perusteet sekä sovellusalueena asumispalveluiden laadun. Asumispalveluiden laatuluokitus jatkaa muiden toiminta-alueiden laatuluokitusten sarjaa, jossa aikaisemmin ovat valmistuneet rakenteiden kunnossapidon, viheralueiden ja sisäilmaston laatuluokitus. Asumispalveluiden laatuominaisuuksien määrityksessä kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä täydentää laatutekniikassa yleisiä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Rakennussuunnittelussa käytetty toimivuusnäkemys ei riitä kiinteistönpidon laatuominaisuuksien määrittelyyn, vaan lisäksi tarvitaan ympäristöpsykologiassa käytettyä vuorovaikutusajattelua, jonka mukaan kiinteistön käyttäjä on vuorovaikutuksessa sekä fyysisen taloympäristön että sosiaalisen ympäristönsä kanssa. Kiinteistö on sekä rakentamisvaiheen tuloksena syntynyt fyysinen kokonaisuus että kiinteistönpitäjän johtama palveluyritys. Kiinteistönpidon tuotteita voidaan arvioida palveluyrityksen tuotteina. Kiinteistönpidon palvelujärjestelmän laatuominaisuuksista ja kiinteistön käyttäjän ympäristösuhteelle asettamista vaatimuksista muodostetaan viitekehys, joka jäsentää ja selittää laatuominaisuudet. Asumispalveluiden laatuluokitusesimerkki laaditaan Oulun kaupungin vuokrataloista kerätyn empiirisen aineiston pohjalta. Luokitusta arvioidaan kirjallisuudessa esitettyjen kotimaisten ja ruotsalaisten kiinteistönpidon palvelutasotutkimusten perusteella. Laadun käsitemäärittelyt, viitekehys ja laatuluokitusohje muodostavat yhdessä järjestelmän, jonka avulla voidaan yleisesti määrittää sekä luokitella kiinteistönpidon laatuominaisuuksia.

KW - real estate

KW - management

KW - apartment buildings

KW - residential buildings

KW - quality

KW - real property

KW - specifications

KW - housing

KW - classifications

KW - requirements

KW - maintenance

KW - service contracts

M3 - Dissertation

SN - 951-38-3995-8

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Lounela T. Kiinteistönpidon laadun operationalisointi: Väitöskirja. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 236 p.