TY - BOOK
T1 - Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen
AU - Innamaa, Satu
AU - Malin, Fanny
AU - Rämä, Pirkko
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten
liikkumistottumuksia ja sitä, miten kilometrivero
vaikuttaisi niihin. Tutkimuksessa verrattiin
nykytilannetta tilanteeseen, jossa auto- ja ajoneuvovero
korvattaisiin kilometriverolla. Tulokset kilometriveron
hyväksyttävyydestä osoittivat, että vastaajista 41 %
valitsisi kilometriveron ja 30 % pysyisi nykyisessä
verotusjärjestelmässä. Vastaajista 28 % ei osannut
päättää, kumman vaihtoehdon valitsisi. Kannattajat
pitivät hyvänä puolena etenkin sitä, että
maksujärjestelmä tukee uuden auton hankintaa autoveron
poistuessa. Vastustajien huolenaiheina olivat etenkin
taloudellinen tasa-arvo, matkakustannusten kasvu ja se,
että autoilijat joutuisivat rahoittamaan entistä enemmän
yhteiskunnan menoja. Kävi kuitenkin ilmi, että
kilometriveron kannattajilla oli myös siihen liittyviä
huolia ja vastaavasti vastustajat näkivät
kilometriverossa myös positiivisia puolia. Epävarmojen
vastaajien suuri osuus viittaa siihen, että kilometrivero
on yhä ajankohtainen kysymys yhteiskunnallisessa
keskustelussa.
Jos auto- ja ajoneuvovero korvattaisiin kilometriverolla,
vastaajat arvioivat, että jopa 47-48 % matkoista, joissa
autolle olisi realistinen vaihtoehto, vaihtaisi
kulkutapaa. Työ- ja opiskelumatkoista osuus olisi 40 %.
Vastaajat arvioivat kilometriveron käyttöönoton
vaikuttavan valitsemiinsa reitteihin. Reitin pituudesta
tulisi tärkein kriteeri reitinvalinnalle. Kilometrivero
ohjaisi tehokkaimmin muiden lyhyiden matkojen kuin työ-
tai opiskelumatkojen ajankohtaa. Matkakustannusten
suuruus vaikuttaisi nykyistä voimakkaammin matkojen
määrään kaikilla tarkastelluilla matkatyypeillä.
Kilometriveron suuruus olisikin tärkein yksittäinen
muiden kuin työ- ja opiskelumatkojen määrään vaikuttava
tekijä. Auto- ja ajoneuvoveron korvaaminen
kilometriverolla nopeuttaisi autokannan uudistumista.
Vastaajat arvioivat autonvaihtovälin lyhenevän 7,7
vuodesta 6,9 vuoteen. Vastaajat arvioivat ajosuoritteensa
pienenevän keskimäärin 4 %, jos kilometrivero otettaisiin
käyttöön. Kaikki em. tulokset perustuvat kuljettajien
etukäteen tekemään subjektiiviseen arvioon vaikutuksista.
Ennakolta arvioitu käyttäytymismuutos ei välttämättä aina
arkielämässä kuitenkaan toteudu. Vastaukset antavat
kuitenkin suuntaa siitä, mikä potentiaali
kilometriverolla olisi vaikuttaa liikkumiseen ja millä
liikkumisen osa-alueilla vaikutukset näkyisivät
selvimmin.
Yhteiskunnan kannalta tulokset ovat positiiviset:
Nykyistä useampi valitsee joukkoliikenteen tai kevyen
liikenteen, matkoja tehdään vähemmän ja matkat jakautuvat
tasaisemmin kysyntähuippujen ulkopuolelle. Nämä
myönteiset yhteiskunnalliset muutokset vaikuttavat
pitkällä tähtäimellä positiivisesti myös yksilöiden
liikkumisen mahdollisuuksiin. Kilometrivero tarjoaa
merkittävän työkalun liikkumisen hallintaan.
AB - Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten
liikkumistottumuksia ja sitä, miten kilometrivero
vaikuttaisi niihin. Tutkimuksessa verrattiin
nykytilannetta tilanteeseen, jossa auto- ja ajoneuvovero
korvattaisiin kilometriverolla. Tulokset kilometriveron
hyväksyttävyydestä osoittivat, että vastaajista 41 %
valitsisi kilometriveron ja 30 % pysyisi nykyisessä
verotusjärjestelmässä. Vastaajista 28 % ei osannut
päättää, kumman vaihtoehdon valitsisi. Kannattajat
pitivät hyvänä puolena etenkin sitä, että
maksujärjestelmä tukee uuden auton hankintaa autoveron
poistuessa. Vastustajien huolenaiheina olivat etenkin
taloudellinen tasa-arvo, matkakustannusten kasvu ja se,
että autoilijat joutuisivat rahoittamaan entistä enemmän
yhteiskunnan menoja. Kävi kuitenkin ilmi, että
kilometriveron kannattajilla oli myös siihen liittyviä
huolia ja vastaavasti vastustajat näkivät
kilometriverossa myös positiivisia puolia. Epävarmojen
vastaajien suuri osuus viittaa siihen, että kilometrivero
on yhä ajankohtainen kysymys yhteiskunnallisessa
keskustelussa.
Jos auto- ja ajoneuvovero korvattaisiin kilometriverolla,
vastaajat arvioivat, että jopa 47-48 % matkoista, joissa
autolle olisi realistinen vaihtoehto, vaihtaisi
kulkutapaa. Työ- ja opiskelumatkoista osuus olisi 40 %.
Vastaajat arvioivat kilometriveron käyttöönoton
vaikuttavan valitsemiinsa reitteihin. Reitin pituudesta
tulisi tärkein kriteeri reitinvalinnalle. Kilometrivero
ohjaisi tehokkaimmin muiden lyhyiden matkojen kuin työ-
tai opiskelumatkojen ajankohtaa. Matkakustannusten
suuruus vaikuttaisi nykyistä voimakkaammin matkojen
määrään kaikilla tarkastelluilla matkatyypeillä.
Kilometriveron suuruus olisikin tärkein yksittäinen
muiden kuin työ- ja opiskelumatkojen määrään vaikuttava
tekijä. Auto- ja ajoneuvoveron korvaaminen
kilometriverolla nopeuttaisi autokannan uudistumista.
Vastaajat arvioivat autonvaihtovälin lyhenevän 7,7
vuodesta 6,9 vuoteen. Vastaajat arvioivat ajosuoritteensa
pienenevän keskimäärin 4 %, jos kilometrivero otettaisiin
käyttöön. Kaikki em. tulokset perustuvat kuljettajien
etukäteen tekemään subjektiiviseen arvioon vaikutuksista.
Ennakolta arvioitu käyttäytymismuutos ei välttämättä aina
arkielämässä kuitenkaan toteudu. Vastaukset antavat
kuitenkin suuntaa siitä, mikä potentiaali
kilometriverolla olisi vaikuttaa liikkumiseen ja millä
liikkumisen osa-alueilla vaikutukset näkyisivät
selvimmin.
Yhteiskunnan kannalta tulokset ovat positiiviset:
Nykyistä useampi valitsee joukkoliikenteen tai kevyen
liikenteen, matkoja tehdään vähemmän ja matkat jakautuvat
tasaisemmin kysyntähuippujen ulkopuolelle. Nämä
myönteiset yhteiskunnalliset muutokset vaikuttavat
pitkällä tähtäimellä positiivisesti myös yksilöiden
liikkumisen mahdollisuuksiin. Kilometrivero tarjoaa
merkittävän työkalun liikkumisen hallintaan.
KW - kilometre-based taxation
KW - impact assessment
KW - mobility
KW - transport modes
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -