@book{85a55f63cd92438fba6ae0225ca4b752,
title = "Kilometriveron vaikutukset liikkumiseen p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa selvitettiin, miten mahdollinen kilometrivero vaikuttaisi liikkumiseen p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla. Tavoitteena oli rakentaa vaikutusarviokehikko ja tuottaa numeerinen arvio kilometriveron vaikutuksista liikennem{\"a}{\"a}riin ja liikkumiseen hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}ll{\"a} Liikennelabra-hankkeessa ker{\"a}tty{\"a} aineistoa. Vaikutusarviokehikossa vaikutuksia arvioitiin kolmelle eri matkatyypille (ty{\"o}- ja opiskelumatkat, muut lyhyet matkat ja pitk{\"a}t matkat) erikseen vuorokauden liikenteellisesti erilaisina ajankohtina. Mallilla arvioitiin vaikutuksia henkil{\"o}auto-, joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen matkojen m{\"a}{\"a}riin p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla. Vaikutusarvio perustui kulkutapajakaumaan ko. ajankohtana ko. matkatyypill{\"a} ja siihen, mill{\"a} osuudella kyseisist{\"a} matkoista henkil{\"o}autolle olisi realistinen vaihtoehto ja kuinka suurella osalla t{\"a}st{\"a} potentiaalista kulkutapaa vaihdettaisiin kilometriveron my{\"o}t{\"a}. Esitetyll{\"a} vaikutusarviokehikolla laskettuna kilometriveron vaikutus henkil{\"o}automatkam{\"a}{\"a}riin olisi ty{\"o}matkoilla -11 %, muilla lyhyill{\"a} matkoilla -10 % ja pitkill{\"a} matkoilla -5 %. Tuntia kohti laskettuna vaikutus olisi suurin p{\"a}iv{\"a}liikenteess{\"a} (-12 500 henkil{\"o}automatkaa/tunti) ja iltap{\"a}iv{\"a}ruuhkassa (-12 200 henkil{\"o}automatkaa/tunti). Keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen vaikutus henkil{\"o}automatkoihin olisi -9 % (-161 000 matkaa/vrk). Joukkoliikenteeseen tulisi kilometriveron my{\"o}t{\"a} 9 % lis{\"a}{\"a} matkoja (89 000 matkaa/vrk) ja kevyeen liikenteeseen 5 % (73 000 matkaa/vrk). 5-11 % muutos henkil{\"o}automatkam{\"a}{\"a}riin on suuri. On oletettavaa, ett{\"a} kynnys vaihtaa kulkutapaa on suurempi sellaisilla matkoilla, jolloin matkustaa yksin henkil{\"o}autossa, verrattuna niihin matkoihin, jolloin henkil{\"o}autossa matkustaa useampi henkil{\"o}. N{\"a}in ollen vaikutus liikennem{\"a}{\"a}riin voisi olla viel{\"a} suurempi. Johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksen{\"a} voidaan todeta, ett{\"a} tehty tutkimus osoittaa kilometriveron ohjaavan liikkujia henkil{\"o}auton k{\"a}yt{\"o}st{\"a} joukkoliikenteeseen ja py{\"o}r{\"a}ilem{\"a}{\"a}n tai k{\"a}vele {\"a}{\"a}n. N{\"a}in ollen tutkimus vahvistaa mm. HSL:n tiemaksuihin liittyv{\"a}n tutkimustuloksen johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset.",
keywords = "km-based taxation, impacts, obility, number of journeys, transport modes",
author = "Satu Innamaa and Fanny Malin",
year = "2016",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "254",
address = "Finland",
}