Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa

Seppo Saarelainen, Harri Kivikoski

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Julkaisussa esitetään tien korjausrakenne Jeähkkasissa valtatiellä 21, jossa on pyritty uusilla rakenteilla vähentämään lumen kinostumisesta aiheutuneita suuria vuosittaisia kunnossapitokustannuksia. Ennen koerakentamista suoritettiin tuulimittauksia sekä lumen paksuus- ja kunnossapitoseurantaa kinostumista aiheuttavien tuulen suuntien ja nopeuksien selvittämiseksi. Seurantatulosten perusteella suunniteltiin koerakenne. Tien tasaus nostettiin korkeammalle kuin luonnontilainen lumen pinta ympäristössä, ja penkereet muotoiltiin mahdollisimman virtaviivaisiksi kinostavien tuulensuuntien suhteen. Koerakenteen toimintaa selvitettiin seurantamittauksilla talven 1988-1989 ajan.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Print)951-38-3666-5
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1096
ISSN0358-5085

Fingerprint

snow
roads
experimental design

Keywords

  • road construction
  • snowdrifts
  • wind velocity
  • repairs
  • structures
  • maintenance
  • costs
  • measurement
  • test roads

Cite this

Saarelainen, S., & Kivikoski, H. (1990). Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1096
Saarelainen, Seppo ; Kivikoski, Harri. / Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla : Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1096).
@book{93f7da7feb0742d2a79bd63ae31c9650,
title = "Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiell{\"a} 21 Je{\"a}hkkasissa",
abstract = "Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n tien korjausrakenne Je{\"a}hkkasissa valtatiell{\"a} 21, jossa on pyritty uusilla rakenteilla v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n lumen kinostumisesta aiheutuneita suuria vuosittaisia kunnossapitokustannuksia. Ennen koerakentamista suoritettiin tuulimittauksia sek{\"a} lumen paksuus- ja kunnossapitoseurantaa kinostumista aiheuttavien tuulen suuntien ja nopeuksien selvitt{\"a}miseksi. Seurantatulosten perusteella suunniteltiin koerakenne. Tien tasaus nostettiin korkeammalle kuin luonnontilainen lumen pinta ymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}, ja penkereet muotoiltiin mahdollisimman virtaviivaisiksi kinostavien tuulensuuntien suhteen. Koerakenteen toimintaa selvitettiin seurantamittauksilla talven 1988-1989 ajan.",
keywords = "road construction, snowdrifts, wind velocity, repairs, structures, maintenance, costs, measurement, test roads",
author = "Seppo Saarelainen and Harri Kivikoski",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3666-5",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1096",
address = "Finland",

}

Saarelainen, S & Kivikoski, H 1990, Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1096, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla : Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. / Saarelainen, Seppo; Kivikoski, Harri.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1096).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla

T2 - Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa

AU - Saarelainen, Seppo

AU - Kivikoski, Harri

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - Julkaisussa esitetään tien korjausrakenne Jeähkkasissa valtatiellä 21, jossa on pyritty uusilla rakenteilla vähentämään lumen kinostumisesta aiheutuneita suuria vuosittaisia kunnossapitokustannuksia. Ennen koerakentamista suoritettiin tuulimittauksia sekä lumen paksuus- ja kunnossapitoseurantaa kinostumista aiheuttavien tuulen suuntien ja nopeuksien selvittämiseksi. Seurantatulosten perusteella suunniteltiin koerakenne. Tien tasaus nostettiin korkeammalle kuin luonnontilainen lumen pinta ympäristössä, ja penkereet muotoiltiin mahdollisimman virtaviivaisiksi kinostavien tuulensuuntien suhteen. Koerakenteen toimintaa selvitettiin seurantamittauksilla talven 1988-1989 ajan.

AB - Julkaisussa esitetään tien korjausrakenne Jeähkkasissa valtatiellä 21, jossa on pyritty uusilla rakenteilla vähentämään lumen kinostumisesta aiheutuneita suuria vuosittaisia kunnossapitokustannuksia. Ennen koerakentamista suoritettiin tuulimittauksia sekä lumen paksuus- ja kunnossapitoseurantaa kinostumista aiheuttavien tuulen suuntien ja nopeuksien selvittämiseksi. Seurantatulosten perusteella suunniteltiin koerakenne. Tien tasaus nostettiin korkeammalle kuin luonnontilainen lumen pinta ympäristössä, ja penkereet muotoiltiin mahdollisimman virtaviivaisiksi kinostavien tuulensuuntien suhteen. Koerakenteen toimintaa selvitettiin seurantamittauksilla talven 1988-1989 ajan.

KW - road construction

KW - snowdrifts

KW - wind velocity

KW - repairs

KW - structures

KW - maintenance

KW - costs

KW - measurement

KW - test roads

M3 - Report

SN - 951-38-3666-5

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Saarelainen S, Kivikoski H. Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1096).