Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa

Seppo Saarelainen, Harri Kivikoski

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Julkaisussa esitetään tien korjausrakenne Jeähkkasissa valtatiellä 21, jossa on pyritty uusilla rakenteilla vähentämään lumen kinostumisesta aiheutuneita suuria vuosittaisia kunnossapitokustannuksia. Ennen koerakentamista suoritettiin tuulimittauksia sekä lumen paksuus- ja kunnossapitoseurantaa kinostumista aiheuttavien tuulen suuntien ja nopeuksien selvittämiseksi. Seurantatulosten perusteella suunniteltiin koerakenne. Tien tasaus nostettiin korkeammalle kuin luonnontilainen lumen pinta ympäristössä, ja penkereet muotoiltiin mahdollisimman virtaviivaisiksi kinostavien tuulensuuntien suhteen. Koerakenteen toimintaa selvitettiin seurantamittauksilla talven 1988-1989 ajan.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages42
    ISBN (Print)951-38-3666-5
    Publication statusPublished - 1990
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number1096
    ISSN0358-5085

    Fingerprint

    snow
    roads
    experimental design

    Keywords

    • road construction
    • snowdrifts
    • wind velocity
    • repairs
    • structures
    • maintenance
    • costs
    • measurement
    • test roads

    Cite this

    Saarelainen, S., & Kivikoski, H. (1990). Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1096
    Saarelainen, Seppo ; Kivikoski, Harri. / Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla : Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1096).
    @book{93f7da7feb0742d2a79bd63ae31c9650,
    title = "Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiell{\"a} 21 Je{\"a}hkkasissa",
    abstract = "Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n tien korjausrakenne Je{\"a}hkkasissa valtatiell{\"a} 21, jossa on pyritty uusilla rakenteilla v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n lumen kinostumisesta aiheutuneita suuria vuosittaisia kunnossapitokustannuksia. Ennen koerakentamista suoritettiin tuulimittauksia sek{\"a} lumen paksuus- ja kunnossapitoseurantaa kinostumista aiheuttavien tuulen suuntien ja nopeuksien selvitt{\"a}miseksi. Seurantatulosten perusteella suunniteltiin koerakenne. Tien tasaus nostettiin korkeammalle kuin luonnontilainen lumen pinta ymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}, ja penkereet muotoiltiin mahdollisimman virtaviivaisiksi kinostavien tuulensuuntien suhteen. Koerakenteen toimintaa selvitettiin seurantamittauksilla talven 1988-1989 ajan.",
    keywords = "road construction, snowdrifts, wind velocity, repairs, structures, maintenance, costs, measurement, test roads",
    author = "Seppo Saarelainen and Harri Kivikoski",
    year = "1990",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-3666-5",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "1096",
    address = "Finland",

    }

    Saarelainen, S & Kivikoski, H 1990, Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1096, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla : Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. / Saarelainen, Seppo; Kivikoski, Harri.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1096).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla

    T2 - Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa

    AU - Saarelainen, Seppo

    AU - Kivikoski, Harri

    PY - 1990

    Y1 - 1990

    N2 - Julkaisussa esitetään tien korjausrakenne Jeähkkasissa valtatiellä 21, jossa on pyritty uusilla rakenteilla vähentämään lumen kinostumisesta aiheutuneita suuria vuosittaisia kunnossapitokustannuksia. Ennen koerakentamista suoritettiin tuulimittauksia sekä lumen paksuus- ja kunnossapitoseurantaa kinostumista aiheuttavien tuulen suuntien ja nopeuksien selvittämiseksi. Seurantatulosten perusteella suunniteltiin koerakenne. Tien tasaus nostettiin korkeammalle kuin luonnontilainen lumen pinta ympäristössä, ja penkereet muotoiltiin mahdollisimman virtaviivaisiksi kinostavien tuulensuuntien suhteen. Koerakenteen toimintaa selvitettiin seurantamittauksilla talven 1988-1989 ajan.

    AB - Julkaisussa esitetään tien korjausrakenne Jeähkkasissa valtatiellä 21, jossa on pyritty uusilla rakenteilla vähentämään lumen kinostumisesta aiheutuneita suuria vuosittaisia kunnossapitokustannuksia. Ennen koerakentamista suoritettiin tuulimittauksia sekä lumen paksuus- ja kunnossapitoseurantaa kinostumista aiheuttavien tuulen suuntien ja nopeuksien selvittämiseksi. Seurantatulosten perusteella suunniteltiin koerakenne. Tien tasaus nostettiin korkeammalle kuin luonnontilainen lumen pinta ympäristössä, ja penkereet muotoiltiin mahdollisimman virtaviivaisiksi kinostavien tuulensuuntien suhteen. Koerakenteen toimintaa selvitettiin seurantamittauksilla talven 1988-1989 ajan.

    KW - road construction

    KW - snowdrifts

    KW - wind velocity

    KW - repairs

    KW - structures

    KW - maintenance

    KW - costs

    KW - measurement

    KW - test roads

    M3 - Report

    SN - 951-38-3666-5

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Saarelainen S, Kivikoski H. Kinostumisen torjunta tien tasauksen ja muotoilun avulla: Koerakentaminen valtatiellä 21 Jeähkkasissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 42 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1096).