Kiskoliikenteen turvapuskuri

Esitutkimus

Kulmala Risto, Korhonen Juha, Kärnä Tuomo

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin kiskoliikenteen turvapuskurin vaikutusmahdollisuuksia kisko- ja tieliikenteen välisissä onnettomuuksissa. Tavoitteena oli tuottaa tuotekehitystä varten tietoa puskurilta vaadittavista ominaisuuksista. Tutkimusta varten kerättiin tiedot 87 junan ja jalankulkijan välisestä sekä 30 junan ja moottoriajoneuvon välisestä onnettomuudesta. Lisäksi käytettiin hyväksi tietoja 83 raitiovaunuonnettomuudesta, joissa toisena osapuolena oli joko jalankulkija tai moottoriajoneuvo. Kirjallisuuden perusteella selvitettiin ihmisen henkiinjäämiselle tärkeät muuttujat ja niiden kriittiset arvot yhteentörmäyksissä. Näiden kriittisten arvojen avulla selvitettiin analyyttisesti puskurin rakenteellisten ominaisuuksien vaikutusta erilaisilla nopeuksilla tapahtuvien törmäysten seurauksiin. Puskurin hyödyllisyyden kannalta tärkeimmiksi seikoiksi tuotekehityksessä todettiin puskurin laukaisemismekanismi ja -nopeus. Puskurin tulisi avautua ja täyttyä painekaasulla korkeintaan yhdessä sekunnissa. Puskurin tulisi lisäksi olla rakenteeltaan sellainen, että puskuri pehmenee ja menettää kimmoisuutensa hyvin nopeasti törmäystilanteessa. Puskurin muodolle, pintamateriaalille yms. ominaisuuksille asetettiin joitakin vaatimuksia tuotekehitystä silmälläpitäen. Puskurin vaikutusmahdollisuuksia junatörmäyksissä kuolleiden jalankulkijoiden määrään tutkittiin erilaisille puskurivaihtoehdoille. Puskurin arvioitiin voivan vähentää kuolleiden jalankulkijoiden määrää 5 - 45 % eli 2 - 23 henkeä vuodessa, jos puskuri asennettaisiin kaikkiin Valtionrautateiden vetureihin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages47
ISBN (Print)951-38-1308-8
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume39
ISSN (Print)0358-5085

Fingerprint

buffers
Olla

Keywords

  • railroad trains
  • safety devices
  • shock absorbers

Cite this

Risto, K., Juha, K., & Tuomo, K. (1981). Kiskoliikenteen turvapuskuri: Esitutkimus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 39
Risto, Kulmala ; Juha, Korhonen ; Tuomo, Kärnä. / Kiskoliikenteen turvapuskuri : Esitutkimus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 47 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 39).
@book{ba189a4c526d48adbbce3abdd0dc117c,
title = "Kiskoliikenteen turvapuskuri: Esitutkimus",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin kiskoliikenteen turvapuskurin vaikutusmahdollisuuksia kisko- ja tieliikenteen v{\"a}lisiss{\"a} onnettomuuksissa. Tavoitteena oli tuottaa tuotekehityst{\"a} varten tietoa puskurilta vaadittavista ominaisuuksista. Tutkimusta varten ker{\"a}ttiin tiedot 87 junan ja jalankulkijan v{\"a}lisest{\"a} sek{\"a} 30 junan ja moottoriajoneuvon v{\"a}lisest{\"a} onnettomuudesta. Lis{\"a}ksi k{\"a}ytettiin hyv{\"a}ksi tietoja 83 raitiovaunuonnettomuudesta, joissa toisena osapuolena oli joko jalankulkija tai moottoriajoneuvo. Kirjallisuuden perusteella selvitettiin ihmisen henkiinj{\"a}{\"a}miselle t{\"a}rke{\"a}t muuttujat ja niiden kriittiset arvot yhteent{\"o}rm{\"a}yksiss{\"a}. N{\"a}iden kriittisten arvojen avulla selvitettiin analyyttisesti puskurin rakenteellisten ominaisuuksien vaikutusta erilaisilla nopeuksilla tapahtuvien t{\"o}rm{\"a}ysten seurauksiin. Puskurin hy{\"o}dyllisyyden kannalta t{\"a}rkeimmiksi seikoiksi tuotekehityksess{\"a} todettiin puskurin laukaisemismekanismi ja -nopeus. Puskurin tulisi avautua ja t{\"a}ytty{\"a} painekaasulla korkeintaan yhdess{\"a} sekunnissa. Puskurin tulisi lis{\"a}ksi olla rakenteeltaan sellainen, ett{\"a} puskuri pehmenee ja menett{\"a}{\"a} kimmoisuutensa hyvin nopeasti t{\"o}rm{\"a}ystilanteessa. Puskurin muodolle, pintamateriaalille yms. ominaisuuksille asetettiin joitakin vaatimuksia tuotekehityst{\"a} silm{\"a}ll{\"a}pit{\"a}en. Puskurin vaikutusmahdollisuuksia junat{\"o}rm{\"a}yksiss{\"a} kuolleiden jalankulkijoiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n tutkittiin erilaisille puskurivaihtoehdoille. Puskurin arvioitiin voivan v{\"a}hent{\"a}{\"a} kuolleiden jalankulkijoiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} 5 - 45 {\%} eli 2 - 23 henke{\"a} vuodessa, jos puskuri asennettaisiin kaikkiin Valtionrautateiden vetureihin.",
keywords = "railroad trains, safety devices, shock absorbers",
author = "Kulmala Risto and Korhonen Juha and K{\"a}rn{\"a} Tuomo",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1308-8",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Risto, K, Juha, K & Tuomo, K 1981, Kiskoliikenteen turvapuskuri: Esitutkimus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 39, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kiskoliikenteen turvapuskuri : Esitutkimus. / Risto, Kulmala; Juha, Korhonen; Tuomo, Kärnä.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 47 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 39).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kiskoliikenteen turvapuskuri

T2 - Esitutkimus

AU - Risto, Kulmala

AU - Juha, Korhonen

AU - Tuomo, Kärnä

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin kiskoliikenteen turvapuskurin vaikutusmahdollisuuksia kisko- ja tieliikenteen välisissä onnettomuuksissa. Tavoitteena oli tuottaa tuotekehitystä varten tietoa puskurilta vaadittavista ominaisuuksista. Tutkimusta varten kerättiin tiedot 87 junan ja jalankulkijan välisestä sekä 30 junan ja moottoriajoneuvon välisestä onnettomuudesta. Lisäksi käytettiin hyväksi tietoja 83 raitiovaunuonnettomuudesta, joissa toisena osapuolena oli joko jalankulkija tai moottoriajoneuvo. Kirjallisuuden perusteella selvitettiin ihmisen henkiinjäämiselle tärkeät muuttujat ja niiden kriittiset arvot yhteentörmäyksissä. Näiden kriittisten arvojen avulla selvitettiin analyyttisesti puskurin rakenteellisten ominaisuuksien vaikutusta erilaisilla nopeuksilla tapahtuvien törmäysten seurauksiin. Puskurin hyödyllisyyden kannalta tärkeimmiksi seikoiksi tuotekehityksessä todettiin puskurin laukaisemismekanismi ja -nopeus. Puskurin tulisi avautua ja täyttyä painekaasulla korkeintaan yhdessä sekunnissa. Puskurin tulisi lisäksi olla rakenteeltaan sellainen, että puskuri pehmenee ja menettää kimmoisuutensa hyvin nopeasti törmäystilanteessa. Puskurin muodolle, pintamateriaalille yms. ominaisuuksille asetettiin joitakin vaatimuksia tuotekehitystä silmälläpitäen. Puskurin vaikutusmahdollisuuksia junatörmäyksissä kuolleiden jalankulkijoiden määrään tutkittiin erilaisille puskurivaihtoehdoille. Puskurin arvioitiin voivan vähentää kuolleiden jalankulkijoiden määrää 5 - 45 % eli 2 - 23 henkeä vuodessa, jos puskuri asennettaisiin kaikkiin Valtionrautateiden vetureihin.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin kiskoliikenteen turvapuskurin vaikutusmahdollisuuksia kisko- ja tieliikenteen välisissä onnettomuuksissa. Tavoitteena oli tuottaa tuotekehitystä varten tietoa puskurilta vaadittavista ominaisuuksista. Tutkimusta varten kerättiin tiedot 87 junan ja jalankulkijan välisestä sekä 30 junan ja moottoriajoneuvon välisestä onnettomuudesta. Lisäksi käytettiin hyväksi tietoja 83 raitiovaunuonnettomuudesta, joissa toisena osapuolena oli joko jalankulkija tai moottoriajoneuvo. Kirjallisuuden perusteella selvitettiin ihmisen henkiinjäämiselle tärkeät muuttujat ja niiden kriittiset arvot yhteentörmäyksissä. Näiden kriittisten arvojen avulla selvitettiin analyyttisesti puskurin rakenteellisten ominaisuuksien vaikutusta erilaisilla nopeuksilla tapahtuvien törmäysten seurauksiin. Puskurin hyödyllisyyden kannalta tärkeimmiksi seikoiksi tuotekehityksessä todettiin puskurin laukaisemismekanismi ja -nopeus. Puskurin tulisi avautua ja täyttyä painekaasulla korkeintaan yhdessä sekunnissa. Puskurin tulisi lisäksi olla rakenteeltaan sellainen, että puskuri pehmenee ja menettää kimmoisuutensa hyvin nopeasti törmäystilanteessa. Puskurin muodolle, pintamateriaalille yms. ominaisuuksille asetettiin joitakin vaatimuksia tuotekehitystä silmälläpitäen. Puskurin vaikutusmahdollisuuksia junatörmäyksissä kuolleiden jalankulkijoiden määrään tutkittiin erilaisille puskurivaihtoehdoille. Puskurin arvioitiin voivan vähentää kuolleiden jalankulkijoiden määrää 5 - 45 % eli 2 - 23 henkeä vuodessa, jos puskuri asennettaisiin kaikkiin Valtionrautateiden vetureihin.

KW - railroad trains

KW - safety devices

KW - shock absorbers

M3 - Report

SN - 951-38-1308-8

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Kiskoliikenteen turvapuskuri

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Risto K, Juha K, Tuomo K. Kiskoliikenteen turvapuskuri: Esitutkimus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 47 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 39).