@book{d237108cfa9043deafa7a1acd18db1ca,
title = "Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin l{\"a}ht{\"o}arvoihin",
abstract = "Yhteispohjoismaisen raideliikennemelun laskentamallin uudistamisty{\"o}n yhteydess{\"a} tehtiin junamelun mittauksia kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) tekemien junamelun mittausten analyysi ja junameluun liittyvien parametrien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen ovat osoittaneet puutteita laskentamallin sis{\"a}lt{\"a}miss{\"a} parametreissa. Raideliikennemelun laskentamalli perustuu oletukseen, ett{\"a} junan py{\"o}rien ja kiskon v{\"a}lisest{\"a} kosketuksesta syntyv{\"a} melu on junamelun p{\"a}{\"a}asiallisin melul{\"a}hde. Koska melu syntyy kahden pinnan kosketuksesta, on selv{\"a}{\"a}, ett{\"a} pintojen ominaisuudet vaikuttavat sek{\"a} syntyv{\"a}n melun {\"a}{\"a}nitasoon ett{\"a} taajuusjakautumaan. Laskentamallissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon esimerkiksi kiskon pinnan kuntoa, vaan laskennassa oletetaan kiskon olevan kohtalaisen hyv{\"a}kuntoisen. Tutkimuksessa tarkasteltiin kiskon pinnan junan meluemissioon aiheuttamia vaikutuksia. Aluksi selvitettiin teoreettisesti kiskon pinnan mahdollisia meluemissiota kasvattavia ominaisuuksia ja vikoja. Sitten tutkittiin mittausaineiston avulla, olisiko laskentamalliin lis{\"a}tt{\"a}v{\"a} kiskon pinnan kunnon huomioon ottava korjaus. Lopuksi tehtiin ehdotus laskentamalliin liitett{\"a}v{\"a}ksi kiskokorjaukseksi, joka m{\"a}{\"a}ritettiin sek{\"a} oktaavikaistoittain laskentamallin uudistamisessa k{\"a}ytettyjen periaatteiden mukaisesti ett{\"a} A-painotettuna.",
keywords = "noise (sound), railroads, computation, calculations, methods, railroad tracks, surfaces, models, measurement, trains",
author = "Raimo Eurasto",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4874-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1719",
address = "Finland",
}