TY - BOOK
T1 - Kitkarenkaiden pitomerkintöjen ymmärrettävyys ja kuljettajien rengasvalinnat
AU - Salenius, Salla
AU - Luoma, Juha
N1 - Project code: 78347
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset
henkilöauton kuljettajat ymmärtävät erilaisia renkaiden
pitomerkintöjä ja miten merkinnät vaikuttavat
rengasvalintoihin. Kohteena oli kitkarenkaiden märkä-,
lumi- ja jääpito. Autonkuljettajien käsityksiä
merkinnöistä selvitettiin maantieteellisesti edustavalla
Internet-kyselyllä, johon osallistui 1 012 vastaajaa,
jotka olivat ilmoittaneet osallistuvansa taloudessa
autoon liittyvään päätöksentekoon.
Tulosten mukaan EU:n viralliset rengasmerkintäsymbolit
ymmärretään hyvin. Myös renkaan lumi- ja jääpidosta
kertova symboli, jossa on rengas, tie ja lumihiutaleita,
tulkittiin oikein lähes poikkeuksetta.
Vastaajat pitivät kitkarenkaiden ostohetkellä tärkeimpänä
rengasmerkintänä lumi- ja jääpito-ominaisuuksia ja lähes
yhtä tärkeänä märkäpito-ominaisuuksia. Toistaiseksi EU:n
alueella ei kuitenkaan ole vaatimuksia lumi- ja
jääpito-ominaisuuksien esittämisestä renkaissa. Erillistä
lumi- ja jääpitomerkintää renkaissa puoltaa myös se, että
rengasvalinnat riippuivat huomattavasti siitä,
annettiinko tietoa lumi- ja jääpidosta. Kun renkaissa oli
vain märkäpitomerkintä, vastaajat päätyivät useimmin
märkäpidoltaan hyvään renkaaseen. Sen sijaan tilanteessa,
jossa renkaan lumi- ja jääpidosta oli erikseen kerrottu,
valinta kohdistui useimmin renkaisiin, jossa lumi- ja
jääpito olivat märkäpitoa paremmat tai nämä ominaisuudet
olivat luokitukseltaan yhtä hyvät.
Jotta suomalaiset kuluttajat osaisivat valita
tarpeisiinsa sekä ajo-olosuhteisiin sopivan ja
oikeanlaisen kitkarenkaan, tulisi niihin jatkossa lisätä
merkintä lumi- ja jääpidosta. Tiedotusta
rengasominaisuuksista eri keleillä ja niiden yhteyksistä
toisiinsa tulisi myös lisätä.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset
henkilöauton kuljettajat ymmärtävät erilaisia renkaiden
pitomerkintöjä ja miten merkinnät vaikuttavat
rengasvalintoihin. Kohteena oli kitkarenkaiden märkä-,
lumi- ja jääpito. Autonkuljettajien käsityksiä
merkinnöistä selvitettiin maantieteellisesti edustavalla
Internet-kyselyllä, johon osallistui 1 012 vastaajaa,
jotka olivat ilmoittaneet osallistuvansa taloudessa
autoon liittyvään päätöksentekoon.
Tulosten mukaan EU:n viralliset rengasmerkintäsymbolit
ymmärretään hyvin. Myös renkaan lumi- ja jääpidosta
kertova symboli, jossa on rengas, tie ja lumihiutaleita,
tulkittiin oikein lähes poikkeuksetta.
Vastaajat pitivät kitkarenkaiden ostohetkellä tärkeimpänä
rengasmerkintänä lumi- ja jääpito-ominaisuuksia ja lähes
yhtä tärkeänä märkäpito-ominaisuuksia. Toistaiseksi EU:n
alueella ei kuitenkaan ole vaatimuksia lumi- ja
jääpito-ominaisuuksien esittämisestä renkaissa. Erillistä
lumi- ja jääpitomerkintää renkaissa puoltaa myös se, että
rengasvalinnat riippuivat huomattavasti siitä,
annettiinko tietoa lumi- ja jääpidosta. Kun renkaissa oli
vain märkäpitomerkintä, vastaajat päätyivät useimmin
märkäpidoltaan hyvään renkaaseen. Sen sijaan tilanteessa,
jossa renkaan lumi- ja jääpidosta oli erikseen kerrottu,
valinta kohdistui useimmin renkaisiin, jossa lumi- ja
jääpito olivat märkäpitoa paremmat tai nämä ominaisuudet
olivat luokitukseltaan yhtä hyvät.
Jotta suomalaiset kuluttajat osaisivat valita
tarpeisiinsa sekä ajo-olosuhteisiin sopivan ja
oikeanlaisen kitkarenkaan, tulisi niihin jatkossa lisätä
merkintä lumi- ja jääpidosta. Tiedotusta
rengasominaisuuksista eri keleillä ja niiden yhteyksistä
toisiinsa tulisi myös lisätä.
KW - unstudded winter tyre
KW - tyre performance
KW - driver
KW - comprehensibility
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Kitkarenkaiden pitomerkintöjen ymmärrettävyys ja kuljettajien rengasvalinnat
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -