Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen

Risto Parikka, Hannu Sainio, Ville Vidqvist, Eero Vaajoensuu

    Research output: Contribution to journalArticleScientific

    Abstract

    Höyryllä kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereissä höyryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sisärenkaan läpi voi aiheuttaa laakerin välyksen muuttumisen sisärenkaan voimakkaamman lämpölaajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lisäksi eräissä erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia käyntinopeutta pienemmillä nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierintäradan välisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut estääkseen metallipintojen väliset kosketukset. Näiden kriittisten ilmiöiden esille saamiseksi VTT suoritti yhteistyössä useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sekä käytännön paperikoneympäristössä että laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hyödyntävän diagnostiikkajärjestelmän prototyypin, jonka uusia ja aiemmin vähän sovellettuja piirteitä ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin välyksen käynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdistäminen sekä laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.
    Original languageFinnish
    Pages (from-to)3-9
    JournalTribologia
    Volume21
    Issue number2-3
    Publication statusPublished - 2002
    MoE publication typeB1 Article in a scientific magazine

    Cite this

    Parikka, R., Sainio, H., Vidqvist, V., & Vaajoensuu, E. (2002). Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen. Tribologia, 21(2-3), 3-9.