Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen

Risto Parikka, Hannu Sainio, Ville Vidqvist, Eero Vaajoensuu

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Abstract

Höyryllä kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereissä höyryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sisärenkaan läpi voi aiheuttaa laakerin välyksen muuttumisen sisärenkaan voimakkaamman lämpölaajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lisäksi eräissä erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia käyntinopeutta pienemmillä nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierintäradan välisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut estääkseen metallipintojen väliset kosketukset. Näiden kriittisten ilmiöiden esille saamiseksi VTT suoritti yhteistyössä useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sekä käytännön paperikoneympäristössä että laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hyödyntävän diagnostiikkajärjestelmän prototyypin, jonka uusia ja aiemmin vähän sovellettuja piirteitä ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin välyksen käynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdistäminen sekä laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.
Original languageFinnish
Pages (from-to)3-9
JournalTribologia
Volume21
Issue number2-3
Publication statusPublished - 2002
MoE publication typeB1 Article in a scientific magazine

Cite this

Parikka, R., Sainio, H., Vidqvist, V., & Vaajoensuu, E. (2002). Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen. Tribologia, 21(2-3), 3-9.
Parikka, Risto ; Sainio, Hannu ; Vidqvist, Ville ; Vaajoensuu, Eero. / Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen. In: Tribologia. 2002 ; Vol. 21, No. 2-3. pp. 3-9.
@article{0db50122bbca44ce9a7f9d3894418dd9,
title = "Koelaitteisto ja diagnostiikkaj{\"a}rjestelm{\"a} vierint{\"a}laakerin voitelutilanteen ja k{\"a}yntiv{\"a}lyksen m{\"a}{\"a}ritykseen",
abstract = "H{\"o}yryll{\"a} kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereiss{\"a} h{\"o}yryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sis{\"a}renkaan l{\"a}pi voi aiheuttaa laakerin v{\"a}lyksen muuttumisen sis{\"a}renkaan voimakkaamman l{\"a}mp{\"o}laajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lis{\"a}ksi er{\"a}iss{\"a} erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia k{\"a}yntinopeutta pienemmill{\"a} nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierint{\"a}radan v{\"a}lisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut est{\"a}{\"a}kseen metallipintojen v{\"a}liset kosketukset. N{\"a}iden kriittisten ilmi{\"o}iden esille saamiseksi VTT suoritti yhteisty{\"o}ss{\"a} useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sek{\"a} k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n paperikoneymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a} ett{\"a} laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}n diagnostiikkaj{\"a}rjestelm{\"a}n prototyypin, jonka uusia ja aiemmin v{\"a}h{\"a}n sovellettuja piirteit{\"a} ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin v{\"a}lyksen k{\"a}ynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdist{\"a}minen sek{\"a} laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.",
author = "Risto Parikka and Hannu Sainio and Ville Vidqvist and Eero Vaajoensuu",
note = "Project code: V9SU00344",
year = "2002",
language = "Finnish",
volume = "21",
pages = "3--9",
journal = "Tribologia",
issn = "0780-2285",
number = "2-3",

}

Parikka, R, Sainio, H, Vidqvist, V & Vaajoensuu, E 2002, 'Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen', Tribologia, vol. 21, no. 2-3, pp. 3-9.

Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen. / Parikka, Risto; Sainio, Hannu; Vidqvist, Ville; Vaajoensuu, Eero.

In: Tribologia, Vol. 21, No. 2-3, 2002, p. 3-9.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

TY - JOUR

T1 - Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen

AU - Parikka, Risto

AU - Sainio, Hannu

AU - Vidqvist, Ville

AU - Vaajoensuu, Eero

N1 - Project code: V9SU00344

PY - 2002

Y1 - 2002

N2 - Höyryllä kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereissä höyryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sisärenkaan läpi voi aiheuttaa laakerin välyksen muuttumisen sisärenkaan voimakkaamman lämpölaajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lisäksi eräissä erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia käyntinopeutta pienemmillä nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierintäradan välisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut estääkseen metallipintojen väliset kosketukset. Näiden kriittisten ilmiöiden esille saamiseksi VTT suoritti yhteistyössä useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sekä käytännön paperikoneympäristössä että laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hyödyntävän diagnostiikkajärjestelmän prototyypin, jonka uusia ja aiemmin vähän sovellettuja piirteitä ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin välyksen käynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdistäminen sekä laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.

AB - Höyryllä kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereissä höyryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sisärenkaan läpi voi aiheuttaa laakerin välyksen muuttumisen sisärenkaan voimakkaamman lämpölaajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lisäksi eräissä erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia käyntinopeutta pienemmillä nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierintäradan välisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut estääkseen metallipintojen väliset kosketukset. Näiden kriittisten ilmiöiden esille saamiseksi VTT suoritti yhteistyössä useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sekä käytännön paperikoneympäristössä että laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hyödyntävän diagnostiikkajärjestelmän prototyypin, jonka uusia ja aiemmin vähän sovellettuja piirteitä ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin välyksen käynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdistäminen sekä laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.

M3 - Article

VL - 21

SP - 3

EP - 9

JO - Tribologia

JF - Tribologia

SN - 0780-2285

IS - 2-3

ER -