Abstract
Höyryllä kuumennettavissa paperikoneen
kuivaussylintereissä höyryn kulkeminen akselin ja samalla
laakerin sisärenkaan läpi voi aiheuttaa laakerin välyksen
muuttumisen sisärenkaan voimakkaamman lämpölaajenemisen
seurauksena vaarallisen pieneksi. Lisäksi eräissä
erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia
käyntinopeutta pienemmillä nopeuksilla, joissa laakerin
rullien ja vierintäradan välisen voitelukalvon paksuus
voi olla liian ohut estääkseen metallipintojen väliset
kosketukset. Näiden kriittisten ilmiöiden esille
saamiseksi VTT suoritti yhteistyössä useiden suomalaisten
yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin
mittauksia sekä käytännön paperikoneympäristössä että
laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja
koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen
tietokantaa hyödyntävän diagnostiikkajärjestelmän
prototyypin, jonka uusia ja aiemmin vähän sovellettuja
piirteitä ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin
välyksen käynninaikainen seuranta, useiden
mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdistäminen
sekä laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.
Original language | Finnish |
---|---|
Pages (from-to) | 3-9 |
Journal | Tribologia |
Volume | 21 |
Issue number | 2-3 |
Publication status | Published - 2002 |
MoE publication type | B1 Article in a scientific magazine |