Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen

Risto Parikka, Hannu Sainio, Ville Vidqvist, Eero Vaajoensuu

    Research output: Contribution to journalArticleScientific

    Abstract

    Höyryllä kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereissä höyryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sisärenkaan läpi voi aiheuttaa laakerin välyksen muuttumisen sisärenkaan voimakkaamman lämpölaajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lisäksi eräissä erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia käyntinopeutta pienemmillä nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierintäradan välisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut estääkseen metallipintojen väliset kosketukset. Näiden kriittisten ilmiöiden esille saamiseksi VTT suoritti yhteistyössä useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sekä käytännön paperikoneympäristössä että laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hyödyntävän diagnostiikkajärjestelmän prototyypin, jonka uusia ja aiemmin vähän sovellettuja piirteitä ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin välyksen käynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdistäminen sekä laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.
    Original languageFinnish
    Pages (from-to)3-9
    JournalTribologia
    Volume21
    Issue number2-3
    Publication statusPublished - 2002
    MoE publication typeB1 Article in a scientific magazine

    Cite this

    Parikka, R., Sainio, H., Vidqvist, V., & Vaajoensuu, E. (2002). Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen. Tribologia, 21(2-3), 3-9.
    Parikka, Risto ; Sainio, Hannu ; Vidqvist, Ville ; Vaajoensuu, Eero. / Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen. In: Tribologia. 2002 ; Vol. 21, No. 2-3. pp. 3-9.
    @article{0db50122bbca44ce9a7f9d3894418dd9,
    title = "Koelaitteisto ja diagnostiikkaj{\"a}rjestelm{\"a} vierint{\"a}laakerin voitelutilanteen ja k{\"a}yntiv{\"a}lyksen m{\"a}{\"a}ritykseen",
    abstract = "H{\"o}yryll{\"a} kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereiss{\"a} h{\"o}yryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sis{\"a}renkaan l{\"a}pi voi aiheuttaa laakerin v{\"a}lyksen muuttumisen sis{\"a}renkaan voimakkaamman l{\"a}mp{\"o}laajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lis{\"a}ksi er{\"a}iss{\"a} erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia k{\"a}yntinopeutta pienemmill{\"a} nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierint{\"a}radan v{\"a}lisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut est{\"a}{\"a}kseen metallipintojen v{\"a}liset kosketukset. N{\"a}iden kriittisten ilmi{\"o}iden esille saamiseksi VTT suoritti yhteisty{\"o}ss{\"a} useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sek{\"a} k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n paperikoneymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a} ett{\"a} laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}n diagnostiikkaj{\"a}rjestelm{\"a}n prototyypin, jonka uusia ja aiemmin v{\"a}h{\"a}n sovellettuja piirteit{\"a} ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin v{\"a}lyksen k{\"a}ynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdist{\"a}minen sek{\"a} laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.",
    author = "Risto Parikka and Hannu Sainio and Ville Vidqvist and Eero Vaajoensuu",
    note = "Project code: V9SU00344",
    year = "2002",
    language = "Finnish",
    volume = "21",
    pages = "3--9",
    journal = "Tribologia",
    issn = "0780-2285",
    number = "2-3",

    }

    Parikka, R, Sainio, H, Vidqvist, V & Vaajoensuu, E 2002, 'Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen', Tribologia, vol. 21, no. 2-3, pp. 3-9.

    Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen. / Parikka, Risto; Sainio, Hannu; Vidqvist, Ville; Vaajoensuu, Eero.

    In: Tribologia, Vol. 21, No. 2-3, 2002, p. 3-9.

    Research output: Contribution to journalArticleScientific

    TY - JOUR

    T1 - Koelaitteisto ja diagnostiikkajärjestelmä vierintälaakerin voitelutilanteen ja käyntivälyksen määritykseen

    AU - Parikka, Risto

    AU - Sainio, Hannu

    AU - Vidqvist, Ville

    AU - Vaajoensuu, Eero

    N1 - Project code: V9SU00344

    PY - 2002

    Y1 - 2002

    N2 - Höyryllä kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereissä höyryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sisärenkaan läpi voi aiheuttaa laakerin välyksen muuttumisen sisärenkaan voimakkaamman lämpölaajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lisäksi eräissä erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia käyntinopeutta pienemmillä nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierintäradan välisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut estääkseen metallipintojen väliset kosketukset. Näiden kriittisten ilmiöiden esille saamiseksi VTT suoritti yhteistyössä useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sekä käytännön paperikoneympäristössä että laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hyödyntävän diagnostiikkajärjestelmän prototyypin, jonka uusia ja aiemmin vähän sovellettuja piirteitä ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin välyksen käynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdistäminen sekä laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.

    AB - Höyryllä kuumennettavissa paperikoneen kuivaussylintereissä höyryn kulkeminen akselin ja samalla laakerin sisärenkaan läpi voi aiheuttaa laakerin välyksen muuttumisen sisärenkaan voimakkaamman lämpölaajenemisen seurauksena vaarallisen pieneksi. Lisäksi eräissä erikoistilanteissa paperikonetta ajetaan normaalia käyntinopeutta pienemmillä nopeuksilla, joissa laakerin rullien ja vierintäradan välisen voitelukalvon paksuus voi olla liian ohut estääkseen metallipintojen väliset kosketukset. Näiden kriittisten ilmiöiden esille saamiseksi VTT suoritti yhteistyössä useiden suomalaisten yritysten kanssa tutkimuksen, jossa suoritettiin mittauksia sekä käytännön paperikoneympäristössä että laboratoriossa koelaitteistolla. Teollisuusmittausten ja koetulosten pohjalta VTT on ohjelmoinut Windows-pohjaisen tietokantaa hyödyntävän diagnostiikkajärjestelmän prototyypin, jonka uusia ja aiemmin vähän sovellettuja piirteitä ovat voitelukalvon paksuuden ja laakerin välyksen käynninaikainen seuranta, useiden mittaussuureiden samanaikainen seuranta ja yhdistäminen sekä laakerivaurion ajankohdan ennustaminen.

    M3 - Article

    VL - 21

    SP - 3

    EP - 9

    JO - Tribologia

    JF - Tribologia

    SN - 0780-2285

    IS - 2-3

    ER -