Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisujärjestelmät

Maarit Tuomisaari

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jossa tarkastellaan laivan konehuoneen paloturvallisuutta monista eri näkökulmista. Konehuonepalojen torjunnan päätavoitteiksi on tutkimuksessa asetettu syttymisen estäminen, aikainen ja tehokas havaitseminen ja sammutus sekä alueellinen rajoittaminen. Tässä osaprojektissa arvioidaan konehuoneisiin soveltuvia kiinteitä palonilmaisu ja sammutusjärjestelmiä. Laivan konehuoneen palonilmaisu- ja sammutusjärjestelmien vähimmäisvaatimukset on esitetty kansainvälisessä SOLAS-sopimuksessa. Käytännössä vähimmäisvaatimusten täyttäminen ei riitä takaamaan konehuoneen paloturvallisuutta, ja turvallisuustasoa tulisi nostaa joko lisäämällä palontorjuntakalustoa tai käyttämällä teknisesti kehittyneempiä ratkaisuja. Palonilmaisintekniikan kehitys on viime vuosina painottunut signaalinkäsittelyyn, jonka avulla palonilmaisusta on tehty entistä luotettavampaa: vaikka ilmaisin on herkkä, se ei ole altis erheellisille ilmoituksille. Ilmaisu perustuu kuitenkin edelleen lähes aina lämmön, savun tai liekin havaitsemiseen. Vaihtoehtoisena ilmaisintyyppinä markkinoille ovat tulleet erilaiset kaasuilmaisimet. Sammutusmenetelmien tutkimus ja kehitys on tällä vuosikymmenellä ollut erittäin laaja-alaista pääasiassa siksi, että lähes kaikki halonisammutusjärjestelmät tulee lähitulevaisuudessa korvata jollakin muulla järjestelmällä. Markkinoille on tullut ja jatkuvasti tulee täysin uusia sammutusaineita ja sammutusmenetelmiä. Uusista sammutusteknisistä ratkaisuista on muodostunut merkittäviä tutkimus- ja tuotekehityskohteita.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Print)951-38-4989-9
Publication statusPublished - 1996
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1794
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • ships
  • fires
  • fire prevention
  • fire protection
  • fire safety
  • safety
  • engines
  • engine rooms
  • fire alarm systems
  • fire fighting
  • fire extinguishers

Cite this

Tuomisaari, M. (1996). Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisujärjestelmät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1794
Tuomisaari, Maarit. / Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisujärjestelmät. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 42 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1794).
@book{bf967dfc0b0c4bbeb4c92d3d1e3f7ecc,
title = "Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisuj{\"a}rjestelm{\"a}t",
abstract = "Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jossa tarkastellaan laivan konehuoneen paloturvallisuutta monista eri n{\"a}k{\"o}kulmista. Konehuonepalojen torjunnan p{\"a}{\"a}tavoitteiksi on tutkimuksessa asetettu syttymisen est{\"a}minen, aikainen ja tehokas havaitseminen ja sammutus sek{\"a} alueellinen rajoittaminen. T{\"a}ss{\"a} osaprojektissa arvioidaan konehuoneisiin soveltuvia kiinteit{\"a} palonilmaisu ja sammutusj{\"a}rjestelmi{\"a}. Laivan konehuoneen palonilmaisu- ja sammutusj{\"a}rjestelmien v{\"a}himm{\"a}isvaatimukset on esitetty kansainv{\"a}lisess{\"a} SOLAS-sopimuksessa. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} v{\"a}himm{\"a}isvaatimusten t{\"a}ytt{\"a}minen ei riit{\"a} takaamaan konehuoneen paloturvallisuutta, ja turvallisuustasoa tulisi nostaa joko lis{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} palontorjuntakalustoa tai k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} teknisesti kehittyneempi{\"a} ratkaisuja. Palonilmaisintekniikan kehitys on viime vuosina painottunut signaalink{\"a}sittelyyn, jonka avulla palonilmaisusta on tehty entist{\"a} luotettavampaa: vaikka ilmaisin on herkk{\"a}, se ei ole altis erheellisille ilmoituksille. Ilmaisu perustuu kuitenkin edelleen l{\"a}hes aina l{\"a}mm{\"o}n, savun tai liekin havaitsemiseen. Vaihtoehtoisena ilmaisintyyppin{\"a} markkinoille ovat tulleet erilaiset kaasuilmaisimet. Sammutusmenetelmien tutkimus ja kehitys on t{\"a}ll{\"a} vuosikymmenell{\"a} ollut eritt{\"a}in laaja-alaista p{\"a}{\"a}asiassa siksi, ett{\"a} l{\"a}hes kaikki halonisammutusj{\"a}rjestelm{\"a}t tulee l{\"a}hitulevaisuudessa korvata jollakin muulla j{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a}. Markkinoille on tullut ja jatkuvasti tulee t{\"a}ysin uusia sammutusaineita ja sammutusmenetelmi{\"a}. Uusista sammutusteknisist{\"a} ratkaisuista on muodostunut merkitt{\"a}vi{\"a} tutkimus- ja tuotekehityskohteita.",
keywords = "ships, fires, fire prevention, fire protection, fire safety, safety, engines, engine rooms, fire alarm systems, fire fighting, fire extinguishers",
author = "Maarit Tuomisaari",
year = "1996",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4989-9",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1794",
address = "Finland",

}

Tuomisaari, M 1996, Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisujärjestelmät. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1794, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisujärjestelmät. / Tuomisaari, Maarit.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 42 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1794).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisujärjestelmät

AU - Tuomisaari, Maarit

PY - 1996

Y1 - 1996

N2 - Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jossa tarkastellaan laivan konehuoneen paloturvallisuutta monista eri näkökulmista. Konehuonepalojen torjunnan päätavoitteiksi on tutkimuksessa asetettu syttymisen estäminen, aikainen ja tehokas havaitseminen ja sammutus sekä alueellinen rajoittaminen. Tässä osaprojektissa arvioidaan konehuoneisiin soveltuvia kiinteitä palonilmaisu ja sammutusjärjestelmiä. Laivan konehuoneen palonilmaisu- ja sammutusjärjestelmien vähimmäisvaatimukset on esitetty kansainvälisessä SOLAS-sopimuksessa. Käytännössä vähimmäisvaatimusten täyttäminen ei riitä takaamaan konehuoneen paloturvallisuutta, ja turvallisuustasoa tulisi nostaa joko lisäämällä palontorjuntakalustoa tai käyttämällä teknisesti kehittyneempiä ratkaisuja. Palonilmaisintekniikan kehitys on viime vuosina painottunut signaalinkäsittelyyn, jonka avulla palonilmaisusta on tehty entistä luotettavampaa: vaikka ilmaisin on herkkä, se ei ole altis erheellisille ilmoituksille. Ilmaisu perustuu kuitenkin edelleen lähes aina lämmön, savun tai liekin havaitsemiseen. Vaihtoehtoisena ilmaisintyyppinä markkinoille ovat tulleet erilaiset kaasuilmaisimet. Sammutusmenetelmien tutkimus ja kehitys on tällä vuosikymmenellä ollut erittäin laaja-alaista pääasiassa siksi, että lähes kaikki halonisammutusjärjestelmät tulee lähitulevaisuudessa korvata jollakin muulla järjestelmällä. Markkinoille on tullut ja jatkuvasti tulee täysin uusia sammutusaineita ja sammutusmenetelmiä. Uusista sammutusteknisistä ratkaisuista on muodostunut merkittäviä tutkimus- ja tuotekehityskohteita.

AB - Tutkimus on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jossa tarkastellaan laivan konehuoneen paloturvallisuutta monista eri näkökulmista. Konehuonepalojen torjunnan päätavoitteiksi on tutkimuksessa asetettu syttymisen estäminen, aikainen ja tehokas havaitseminen ja sammutus sekä alueellinen rajoittaminen. Tässä osaprojektissa arvioidaan konehuoneisiin soveltuvia kiinteitä palonilmaisu ja sammutusjärjestelmiä. Laivan konehuoneen palonilmaisu- ja sammutusjärjestelmien vähimmäisvaatimukset on esitetty kansainvälisessä SOLAS-sopimuksessa. Käytännössä vähimmäisvaatimusten täyttäminen ei riitä takaamaan konehuoneen paloturvallisuutta, ja turvallisuustasoa tulisi nostaa joko lisäämällä palontorjuntakalustoa tai käyttämällä teknisesti kehittyneempiä ratkaisuja. Palonilmaisintekniikan kehitys on viime vuosina painottunut signaalinkäsittelyyn, jonka avulla palonilmaisusta on tehty entistä luotettavampaa: vaikka ilmaisin on herkkä, se ei ole altis erheellisille ilmoituksille. Ilmaisu perustuu kuitenkin edelleen lähes aina lämmön, savun tai liekin havaitsemiseen. Vaihtoehtoisena ilmaisintyyppinä markkinoille ovat tulleet erilaiset kaasuilmaisimet. Sammutusmenetelmien tutkimus ja kehitys on tällä vuosikymmenellä ollut erittäin laaja-alaista pääasiassa siksi, että lähes kaikki halonisammutusjärjestelmät tulee lähitulevaisuudessa korvata jollakin muulla järjestelmällä. Markkinoille on tullut ja jatkuvasti tulee täysin uusia sammutusaineita ja sammutusmenetelmiä. Uusista sammutusteknisistä ratkaisuista on muodostunut merkittäviä tutkimus- ja tuotekehityskohteita.

KW - ships

KW - fires

KW - fire prevention

KW - fire protection

KW - fire safety

KW - safety

KW - engines

KW - engine rooms

KW - fire alarm systems

KW - fire fighting

KW - fire extinguishers

M3 - Report

SN - 951-38-4989-9

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisujärjestelmät

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Tuomisaari M. Konehuoneen sammutus- ja palonilmaisujärjestelmät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 42 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1794).