Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä

Risto Kulmala, Kirsi Pajunen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tuusulantielle Korson liittymään asetettiin vuoden 1985 syksyllä vaihtuvaa nopeusrajoitusarvoa näyttävä liikennemerkki alueelle, jossa rajoitus oli 80 km/h. Arkipäivisin klo 6.30 - 8.00 ja 15.45 - 16.45 merkin osoittama nopeusrajoitus on 60 km/h ja muulloin 80 km/h. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratorio tutki vaihtuvan nopeusrajoituksen vaikutuksia ennen- ja jälkeen -selvityksenä tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kenttämittauksia tehtiin lokakuun alussa 1984 ja 1985 kahtena arkipäivänä hyvien sääolojen vallitessa. Päivittäiset mittausajat olivat klo 7.00 - 9.00, 11.00 - 13.00 ja 15.15 - 17.15. Autojen keskinopeudet Tuusulantiellä olivat rajoituksen 60 km/h voimassaollessa ruuhkasuuntaan alle 60 km/h ja noin 6 - 15 km/h alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen tilanteessa. Tosin myös liikennemäärät olivat kasvaneet runsaalla 10 %:lla. Ruuhkasuuntaa vastaan nopeuksien väheneminen oli vähäisempää . Nopeuksien vähenemisen vaikutuksesta kaikkien vaaratilanteiden ja erityisesti vakavimpien tilanteiden eli konfliktien määrä ja tapahtumariski olivat rajoituksen 60 km/h voimassaoloaikana alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen-tilanteessa. Niinä aikoina, jolloin vaihtuva nopeusrajoitusmerkki osoitti samaa 80 km:ä/h kuin ennen-tilanteessa, ajonopeudet olivat jonkin verran nousseet. Tämän seurauksena myös vaarallisten tilanteiden määrä ja riski olivat kasvaneet. Vaihtuvalla nopeusrajoituksella ei tässä tapauksessa näyttänyt olevan vaikutusta liittymän välityskykyyn sivutieltä (Korsosta) vasemmalle kääntyvien kannalta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages62
ISBN (Print)951-38-2157-9
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number641
ISSN0358-5085

Keywords

  • traffic accidents
  • traffic safety
  • conflict studies
  • junctions
  • crossings
  • traffic signs
  • speed limits
  • highways
  • vehicles

Cite this

Kulmala, R., & Pajunen, K. (1986). Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 641
Kulmala, Risto ; Pajunen, Kirsi. / Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 62 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 641).
@book{da66df5ec8cc4df1b18899006bc4ffec,
title = "Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittym{\"a}ss{\"a}",
abstract = "Tuusulantielle Korson liittym{\"a}{\"a}n asetettiin vuoden 1985 syksyll{\"a} vaihtuvaa nopeusrajoitusarvoa n{\"a}ytt{\"a}v{\"a} liikennemerkki alueelle, jossa rajoitus oli 80 km/h. Arkip{\"a}ivisin klo 6.30 - 8.00 ja 15.45 - 16.45 merkin osoittama nopeusrajoitus on 60 km/h ja muulloin 80 km/h. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratorio tutki vaihtuvan nopeusrajoituksen vaikutuksia ennen- ja j{\"a}lkeen -selvityksen{\"a} tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kentt{\"a}mittauksia tehtiin lokakuun alussa 1984 ja 1985 kahtena arkip{\"a}iv{\"a}n{\"a} hyvien s{\"a}{\"a}olojen vallitessa. P{\"a}ivitt{\"a}iset mittausajat olivat klo 7.00 - 9.00, 11.00 - 13.00 ja 15.15 - 17.15. Autojen keskinopeudet Tuusulantiell{\"a} olivat rajoituksen 60 km/h voimassaollessa ruuhkasuuntaan alle 60 km/h ja noin 6 - 15 km/h alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen tilanteessa. Tosin my{\"o}s liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}t olivat kasvaneet runsaalla 10 {\%}:lla. Ruuhkasuuntaa vastaan nopeuksien v{\"a}heneminen oli v{\"a}h{\"a}isemp{\"a}{\"a} . Nopeuksien v{\"a}henemisen vaikutuksesta kaikkien vaaratilanteiden ja erityisesti vakavimpien tilanteiden eli konfliktien m{\"a}{\"a}r{\"a} ja tapahtumariski olivat rajoituksen 60 km/h voimassaoloaikana alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen-tilanteessa. Niin{\"a} aikoina, jolloin vaihtuva nopeusrajoitusmerkki osoitti samaa 80 km:{\"a}/h kuin ennen-tilanteessa, ajonopeudet olivat jonkin verran nousseet. T{\"a}m{\"a}n seurauksena my{\"o}s vaarallisten tilanteiden m{\"a}{\"a}r{\"a} ja riski olivat kasvaneet. Vaihtuvalla nopeusrajoituksella ei t{\"a}ss{\"a} tapauksessa n{\"a}ytt{\"a}nyt olevan vaikutusta liittym{\"a}n v{\"a}lityskykyyn sivutielt{\"a} (Korsosta) vasemmalle k{\"a}{\"a}ntyvien kannalta.",
keywords = "traffic accidents, traffic safety, conflict studies, junctions, crossings, traffic signs, speed limits, highways, vehicles",
author = "Risto Kulmala and Kirsi Pajunen",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2157-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "641",
address = "Finland",

}

Kulmala, R & Pajunen, K 1986, Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 641, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä. / Kulmala, Risto; Pajunen, Kirsi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 62 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 641).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä

AU - Kulmala, Risto

AU - Pajunen, Kirsi

PY - 1986

Y1 - 1986

N2 - Tuusulantielle Korson liittymään asetettiin vuoden 1985 syksyllä vaihtuvaa nopeusrajoitusarvoa näyttävä liikennemerkki alueelle, jossa rajoitus oli 80 km/h. Arkipäivisin klo 6.30 - 8.00 ja 15.45 - 16.45 merkin osoittama nopeusrajoitus on 60 km/h ja muulloin 80 km/h. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratorio tutki vaihtuvan nopeusrajoituksen vaikutuksia ennen- ja jälkeen -selvityksenä tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kenttämittauksia tehtiin lokakuun alussa 1984 ja 1985 kahtena arkipäivänä hyvien sääolojen vallitessa. Päivittäiset mittausajat olivat klo 7.00 - 9.00, 11.00 - 13.00 ja 15.15 - 17.15. Autojen keskinopeudet Tuusulantiellä olivat rajoituksen 60 km/h voimassaollessa ruuhkasuuntaan alle 60 km/h ja noin 6 - 15 km/h alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen tilanteessa. Tosin myös liikennemäärät olivat kasvaneet runsaalla 10 %:lla. Ruuhkasuuntaa vastaan nopeuksien väheneminen oli vähäisempää . Nopeuksien vähenemisen vaikutuksesta kaikkien vaaratilanteiden ja erityisesti vakavimpien tilanteiden eli konfliktien määrä ja tapahtumariski olivat rajoituksen 60 km/h voimassaoloaikana alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen-tilanteessa. Niinä aikoina, jolloin vaihtuva nopeusrajoitusmerkki osoitti samaa 80 km:ä/h kuin ennen-tilanteessa, ajonopeudet olivat jonkin verran nousseet. Tämän seurauksena myös vaarallisten tilanteiden määrä ja riski olivat kasvaneet. Vaihtuvalla nopeusrajoituksella ei tässä tapauksessa näyttänyt olevan vaikutusta liittymän välityskykyyn sivutieltä (Korsosta) vasemmalle kääntyvien kannalta.

AB - Tuusulantielle Korson liittymään asetettiin vuoden 1985 syksyllä vaihtuvaa nopeusrajoitusarvoa näyttävä liikennemerkki alueelle, jossa rajoitus oli 80 km/h. Arkipäivisin klo 6.30 - 8.00 ja 15.45 - 16.45 merkin osoittama nopeusrajoitus on 60 km/h ja muulloin 80 km/h. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratorio tutki vaihtuvan nopeusrajoituksen vaikutuksia ennen- ja jälkeen -selvityksenä tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kenttämittauksia tehtiin lokakuun alussa 1984 ja 1985 kahtena arkipäivänä hyvien sääolojen vallitessa. Päivittäiset mittausajat olivat klo 7.00 - 9.00, 11.00 - 13.00 ja 15.15 - 17.15. Autojen keskinopeudet Tuusulantiellä olivat rajoituksen 60 km/h voimassaollessa ruuhkasuuntaan alle 60 km/h ja noin 6 - 15 km/h alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen tilanteessa. Tosin myös liikennemäärät olivat kasvaneet runsaalla 10 %:lla. Ruuhkasuuntaa vastaan nopeuksien väheneminen oli vähäisempää . Nopeuksien vähenemisen vaikutuksesta kaikkien vaaratilanteiden ja erityisesti vakavimpien tilanteiden eli konfliktien määrä ja tapahtumariski olivat rajoituksen 60 km/h voimassaoloaikana alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen-tilanteessa. Niinä aikoina, jolloin vaihtuva nopeusrajoitusmerkki osoitti samaa 80 km:ä/h kuin ennen-tilanteessa, ajonopeudet olivat jonkin verran nousseet. Tämän seurauksena myös vaarallisten tilanteiden määrä ja riski olivat kasvaneet. Vaihtuvalla nopeusrajoituksella ei tässä tapauksessa näyttänyt olevan vaikutusta liittymän välityskykyyn sivutieltä (Korsosta) vasemmalle kääntyvien kannalta.

KW - traffic accidents

KW - traffic safety

KW - conflict studies

KW - junctions

KW - crossings

KW - traffic signs

KW - speed limits

KW - highways

KW - vehicles

M3 - Report

SN - 951-38-2157-9

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kulmala R, Pajunen K. Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 62 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 641).