Konfliktitutkimus Tuusulantien Korson liittymässä

Risto Kulmala, Kirsi Pajunen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tuusulantielle Korson liittymään asetettiin vuoden 1985 syksyllä vaihtuvaa nopeusrajoitusarvoa näyttävä liikennemerkki alueelle, jossa rajoitus oli 80 km/h. Arkipäivisin klo 6.30 - 8.00 ja 15.45 - 16.45 merkin osoittama nopeusrajoitus on 60 km/h ja muulloin 80 km/h. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratorio tutki vaihtuvan nopeusrajoituksen vaikutuksia ennen- ja jälkeen -selvityksenä tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta. Kenttämittauksia tehtiin lokakuun alussa 1984 ja 1985 kahtena arkipäivänä hyvien sääolojen vallitessa. Päivittäiset mittausajat olivat klo 7.00 - 9.00, 11.00 - 13.00 ja 15.15 - 17.15. Autojen keskinopeudet Tuusulantiellä olivat rajoituksen 60 km/h voimassaollessa ruuhkasuuntaan alle 60 km/h ja noin 6 - 15 km/h alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen tilanteessa. Tosin myös liikennemäärät olivat kasvaneet runsaalla 10 %:lla. Ruuhkasuuntaa vastaan nopeuksien väheneminen oli vähäisempää . Nopeuksien vähenemisen vaikutuksesta kaikkien vaaratilanteiden ja erityisesti vakavimpien tilanteiden eli konfliktien määrä ja tapahtumariski olivat rajoituksen 60 km/h voimassaoloaikana alhaisemmat kuin vastaavina aikoina ennen-tilanteessa. Niinä aikoina, jolloin vaihtuva nopeusrajoitusmerkki osoitti samaa 80 km:ä/h kuin ennen-tilanteessa, ajonopeudet olivat jonkin verran nousseet. Tämän seurauksena myös vaarallisten tilanteiden määrä ja riski olivat kasvaneet. Vaihtuvalla nopeusrajoituksella ei tässä tapauksessa näyttänyt olevan vaikutusta liittymän välityskykyyn sivutieltä (Korsosta) vasemmalle kääntyvien kannalta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages62
ISBN (Print)951-38-2157-9
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number641
ISSN0358-5085

Keywords

  • traffic accidents
  • traffic safety
  • conflict studies
  • junctions
  • crossings
  • traffic signs
  • speed limits
  • highways
  • vehicles

Cite this