@book{4561d3edc40b4f25a9c6845ed3e2ef6b,
title = "Korjattavan koulurakennuksen yll{\"a}pitokustannusten arviointi",
abstract = "Tutkimuksessa laadittiin yll{\"a}pitokustannusten arviointimenettely korjaushankkeen suunnitteluvaiheen p{\"a}{\"a}t{\"o}ksenteon tueksi. Korjattavia koulurakennuksia varten kehitettiin yll{\"a}pitokustannusten arviointimenetelm{\"a}. Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n my{\"o}s asuinkerrostalojen, toimistorakennusten sek{\"a} sosiaalitoimen ja terveydenhuollon laitosten yll{\"a}pitokustannusten arvioinnin erityispiirteit{\"a}. Arviointimenetelm{\"a}n testauksessa rajaudutaan koulurakennusten tarkasteluun. Yll{\"a}pitokustannusten arviointimenetelm{\"a} laadittiin kirjallisuuden ja kahden 1980-luvun alussa korjatun esimerkkikoulun tarkastelun pohjalta. Arviolaskentamenettely perustuu rakennuksen keskeisten yll{\"a}pidon menekkien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseen ja hinnoitteluun. Yll{\"a}pitokustannukset eritell{\"a}{\"a}n kiinteist{\"o}npitonimikkeist{\"o}n mukaisesti. Yll{\"a}pitokustannusarvio laaditaan erillisille laskentalomakkeille. Korjausten takia koulurakennuksen kokonaisyll{\"a}pitokustannukset tavallisesti kohoavat. Tutkimuksen mukaan koulurakennuksen l{\"a}mp{\"o}energiankulutus lis{\"a}{\"a}ntyy perusparannusty{\"o}n j{\"a}lkeen, ellei korjaukseen liity energians{\"a}{\"a}st{\"o}toimenpiteit{\"a}. My{\"o}s koulurakennuksen s{\"a}hk{\"o}nkulutus pyrkii lis{\"a}{\"a}ntym{\"a}{\"a}n koriaustoimenpiteiden j{\"a}lkeen. Tavallisesti perusparannust{\"o}ill{\"a} ei ole vaikutusta kohteen hallintokustannuksiin. P{\"a}{\"a}s{\"a}{\"a}nt{\"o}isesti perusparannusty{\"o} v{\"a}hent{\"a}{\"a} huoltohenkil{\"o}kunnan ruumiillisen ty{\"o}n m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ja lis{\"a}{\"a} vastaavasti esim. erilaisten s{\"a}{\"a}t{\"o}laitteiden hoitoon kuluvaa ty{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Suomessa useimpien rakennustyyppien siivousty{\"o}menekki on siivousalaa kohti laskettuna l{\"a}hes 2-kertainen Ruotsin tilanteeseen verrattuna. Siivousty{\"o}tarpeen mitoitus on maassamme v{\"a}lj{\"a}{\"a} ja yll{\"a}pidon kannalta ep{\"a}taloudellista. L{\"a}mp{\"o}- ja s{\"a}hk{\"o}huollon energiatariffeissa sek{\"a} vesi- ja j{\"a}tevesimaksuissa on suuria paikkakuntakohtaisia eroja. Korjaushankkeen suunnitteluvaiheessa yll{\"a}pitokustannuksia arvioitaessa tulee hinnoittelussa k{\"a}ytt{\"a}{\"a} rakennuksen sijaintipaikkakunnan yksikk{\"o}hintoja. Kehitetty yll{\"a}pitokustannusten arviointimenettely soveltuu ensisijaisesti korjattavien koulurakennusten luonnos- ja p{\"a}{\"a}piirustusvaiheissa tapahtuvaan yll{\"a}pitokustannusten arviointiin. Arviomenettely on k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} yksinkertainen ja korjaussuunnitelmien v{\"a}lisi{\"a} eroja kuvaava. Testauksen perusteella menettely antaa eri yll{\"a}pitoteht{\"a}ville tasoltaan oikeita tuloksia my{\"o}s korjauskohteessa, johon linttyy k{\"a}ytt{\"o}tarkoituksen muutos (koulurakennus terveysasemaksi). Periaatteessa kehitetty yll{\"a}pitokustannusten arviointimenettely on k{\"a}ytt{\"o}kelpoinen my{\"o}s uudisrakennuskohteissa.",
keywords = "buildings, school buildings, renovating, maintenance, cost estimates",
author = "Jukka Saarenp{\"a}{\"a} and Martti Hekkanen",
year = "1988",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3019-5",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "821",
address = "Finland",
}