Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus

Heikki Jämsä

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimus tarkastelee tieverkkotasolla yksittäisiä tieosuuksia käsittelevää päällystystyön ohjaus- ja suunnittelujärjestelmää (POST-järjestelmää). POST-järjestelmän perustana on nykyaikainen ja laitteistosta riippumaton relaatiopohjainen tiedonhallintajärjestelmä SIR (Scientific Information Retrieval). Järjestelmä soveltuu käytettäväksi sekä mikrotietokoneella että isokoneympäristössä. POST-järjestelmä sisältää toiminnot, joiden avulla voidaan tulostaa tieverkon nykytilaa kuvaavia raportteja sekä ennustaa teiden kunnossa tapahtuvia muutoksia viisi vuotta tarkasteluhetkestä eteenpäin. Järjestelmän avulla voidaan tuottaa myös päällystystyön toimenpideohjelma, josta ilmenee tieverkon kunnosteltavat kohteet, toimenpiteet sekä niiden ajoitus ja kustannukset. Tutkimustulokset osoittavat, että POST-järjestelmässä käytettyjen tiekohtaisten ennustemallien avulla saadaan selvästi luotettavampia tuloksia kuin tavallisesti käytetyillä ns. yleisillä ennustemalleilla. Tähän on syynä se, että tiekohtaiset mallit kalibroidaan kullekin tielle erikseen mitatun historiatiedon perusteella, kun taas yleisiä malleja käytettäessä ei tien kunnon aikaisempaa muuttumisnopeutta oteta huomioon. Lisäksi järjestelmään kuuluvat taloudelliset vaikutustarkastelut, joiden avulla voidaan tutkia eritasoisten budjettien vaikutuksia tieverkon kunnon muuttumiseen. Päällystystyön ohjaus- ja suunnittelujärjestelmän tärkeimmät vaiheet tulosten luotettavuuden ja käyttökelpoisuuden kannalta ovat teiden kunnon ennustaminen sekä toimenpideohjelman laadinnassa käytetyt taloudelliset analysointimenetelmät. Tutkimuksessa on vertailtu toimenpideohjelman laadinnassa käytettyjen taloudellisten analysointimenetelmien osalta POST-järjestelmässä käytettävää optimointia sekä yleisimmin käyteltyjä priorisointimenetelmiä, joissa kohteet asetellaan toteuttamisjärjestykseen joko toimenpiteiden hyöty-kustannussuhteen perusteella tai ominaisuustietojen (kunto, liikennemäärä jne.) avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että optimoinnilla saadaan selvästi tehokkaampi toimenpideohjelma kuin priorisointimenetelmillä silloin, kun käytettävissä ei ole riittävästi varoja kaikkien tarpeiden mukaisten toimenpiteiden suorittamiseen. Mikäli käytettävissä oleva budjetti on 50-70 prosenttia tarpeiden mukaisesta budjetista, saatiin tulosten perusteella optimoinnilla 29-32 prosenttia suurempi hyöty kuin ominaisuustietojen perusteella tapahtuvalla priorisoinnilla. Vastaavasti hyöty-kustannussuhteella tapahtuvassa priorisoinnissa hyöty oli 18-22 prosenttia alhaisempi kuin optimoinnilla saatu hyöty.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages68
ISBN (Print)951-38-3519-7
Publication statusPublished - 1989
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number994
ISSN0358-5085

Fingerprint

information retrieval
research programs
roads

Keywords

  • streets
  • road construction
  • maintenance management
  • research programme
  • repairs
  • renovating
  • management systems
  • pavements

Cite this

Jämsä, H. (1989). Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 994
Jämsä, Heikki. / Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 994).
@book{330306aabe5b45ada09911b034b28d8e,
title = "Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus",
abstract = "Tutkimus tarkastelee tieverkkotasolla yksitt{\"a}isi{\"a} tieosuuksia k{\"a}sittelev{\"a}{\"a} p{\"a}{\"a}llystysty{\"o}n ohjaus- ja suunnitteluj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} (POST-j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}). POST-j{\"a}rjestelm{\"a}n perustana on nykyaikainen ja laitteistosta riippumaton relaatiopohjainen tiedonhallintaj{\"a}rjestelm{\"a} SIR (Scientific Information Retrieval). J{\"a}rjestelm{\"a} soveltuu k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi sek{\"a} mikrotietokoneella ett{\"a} isokoneymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}. POST-j{\"a}rjestelm{\"a} sis{\"a}lt{\"a}{\"a} toiminnot, joiden avulla voidaan tulostaa tieverkon nykytilaa kuvaavia raportteja sek{\"a} ennustaa teiden kunnossa tapahtuvia muutoksia viisi vuotta tarkasteluhetkest{\"a} eteenp{\"a}in. J{\"a}rjestelm{\"a}n avulla voidaan tuottaa my{\"o}s p{\"a}{\"a}llystysty{\"o}n toimenpideohjelma, josta ilmenee tieverkon kunnosteltavat kohteet, toimenpiteet sek{\"a} niiden ajoitus ja kustannukset. Tutkimustulokset osoittavat, ett{\"a} POST-j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} k{\"a}ytettyjen tiekohtaisten ennustemallien avulla saadaan selv{\"a}sti luotettavampia tuloksia kuin tavallisesti k{\"a}ytetyill{\"a} ns. yleisill{\"a} ennustemalleilla. T{\"a}h{\"a}n on syyn{\"a} se, ett{\"a} tiekohtaiset mallit kalibroidaan kullekin tielle erikseen mitatun historiatiedon perusteella, kun taas yleisi{\"a} malleja k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} ei tien kunnon aikaisempaa muuttumisnopeutta oteta huomioon. Lis{\"a}ksi j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n kuuluvat taloudelliset vaikutustarkastelut, joiden avulla voidaan tutkia eritasoisten budjettien vaikutuksia tieverkon kunnon muuttumiseen. P{\"a}{\"a}llystysty{\"o}n ohjaus- ja suunnitteluj{\"a}rjestelm{\"a}n t{\"a}rkeimm{\"a}t vaiheet tulosten luotettavuuden ja k{\"a}ytt{\"o}kelpoisuuden kannalta ovat teiden kunnon ennustaminen sek{\"a} toimenpideohjelman laadinnassa k{\"a}ytetyt taloudelliset analysointimenetelm{\"a}t. Tutkimuksessa on vertailtu toimenpideohjelman laadinnassa k{\"a}ytettyjen taloudellisten analysointimenetelmien osalta POST-j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}{\"a} optimointia sek{\"a} yleisimmin k{\"a}yteltyj{\"a} priorisointimenetelmi{\"a}, joissa kohteet asetellaan toteuttamisj{\"a}rjestykseen joko toimenpiteiden hy{\"o}ty-kustannussuhteen perusteella tai ominaisuustietojen (kunto, liikennem{\"a}{\"a}r{\"a} jne.) avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett{\"a} optimoinnilla saadaan selv{\"a}sti tehokkaampi toimenpideohjelma kuin priorisointimenetelmill{\"a} silloin, kun k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} ei ole riitt{\"a}v{\"a}sti varoja kaikkien tarpeiden mukaisten toimenpiteiden suorittamiseen. Mik{\"a}li k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} oleva budjetti on 50-70 prosenttia tarpeiden mukaisesta budjetista, saatiin tulosten perusteella optimoinnilla 29-32 prosenttia suurempi hy{\"o}ty kuin ominaisuustietojen perusteella tapahtuvalla priorisoinnilla. Vastaavasti hy{\"o}ty-kustannussuhteella tapahtuvassa priorisoinnissa hy{\"o}ty oli 18-22 prosenttia alhaisempi kuin optimoinnilla saatu hy{\"o}ty.",
keywords = "streets, road construction, maintenance management, research programme, repairs, renovating, management systems, pavements",
author = "Heikki J{\"a}ms{\"a}",
note = ".",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3519-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "994",
address = "Finland",

}

Jämsä, H 1989, Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 994, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus. / Jämsä, Heikki.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 994).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus

AU - Jämsä, Heikki

N1 - .

PY - 1989

Y1 - 1989

N2 - Tutkimus tarkastelee tieverkkotasolla yksittäisiä tieosuuksia käsittelevää päällystystyön ohjaus- ja suunnittelujärjestelmää (POST-järjestelmää). POST-järjestelmän perustana on nykyaikainen ja laitteistosta riippumaton relaatiopohjainen tiedonhallintajärjestelmä SIR (Scientific Information Retrieval). Järjestelmä soveltuu käytettäväksi sekä mikrotietokoneella että isokoneympäristössä. POST-järjestelmä sisältää toiminnot, joiden avulla voidaan tulostaa tieverkon nykytilaa kuvaavia raportteja sekä ennustaa teiden kunnossa tapahtuvia muutoksia viisi vuotta tarkasteluhetkestä eteenpäin. Järjestelmän avulla voidaan tuottaa myös päällystystyön toimenpideohjelma, josta ilmenee tieverkon kunnosteltavat kohteet, toimenpiteet sekä niiden ajoitus ja kustannukset. Tutkimustulokset osoittavat, että POST-järjestelmässä käytettyjen tiekohtaisten ennustemallien avulla saadaan selvästi luotettavampia tuloksia kuin tavallisesti käytetyillä ns. yleisillä ennustemalleilla. Tähän on syynä se, että tiekohtaiset mallit kalibroidaan kullekin tielle erikseen mitatun historiatiedon perusteella, kun taas yleisiä malleja käytettäessä ei tien kunnon aikaisempaa muuttumisnopeutta oteta huomioon. Lisäksi järjestelmään kuuluvat taloudelliset vaikutustarkastelut, joiden avulla voidaan tutkia eritasoisten budjettien vaikutuksia tieverkon kunnon muuttumiseen. Päällystystyön ohjaus- ja suunnittelujärjestelmän tärkeimmät vaiheet tulosten luotettavuuden ja käyttökelpoisuuden kannalta ovat teiden kunnon ennustaminen sekä toimenpideohjelman laadinnassa käytetyt taloudelliset analysointimenetelmät. Tutkimuksessa on vertailtu toimenpideohjelman laadinnassa käytettyjen taloudellisten analysointimenetelmien osalta POST-järjestelmässä käytettävää optimointia sekä yleisimmin käyteltyjä priorisointimenetelmiä, joissa kohteet asetellaan toteuttamisjärjestykseen joko toimenpiteiden hyöty-kustannussuhteen perusteella tai ominaisuustietojen (kunto, liikennemäärä jne.) avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että optimoinnilla saadaan selvästi tehokkaampi toimenpideohjelma kuin priorisointimenetelmillä silloin, kun käytettävissä ei ole riittävästi varoja kaikkien tarpeiden mukaisten toimenpiteiden suorittamiseen. Mikäli käytettävissä oleva budjetti on 50-70 prosenttia tarpeiden mukaisesta budjetista, saatiin tulosten perusteella optimoinnilla 29-32 prosenttia suurempi hyöty kuin ominaisuustietojen perusteella tapahtuvalla priorisoinnilla. Vastaavasti hyöty-kustannussuhteella tapahtuvassa priorisoinnissa hyöty oli 18-22 prosenttia alhaisempi kuin optimoinnilla saatu hyöty.

AB - Tutkimus tarkastelee tieverkkotasolla yksittäisiä tieosuuksia käsittelevää päällystystyön ohjaus- ja suunnittelujärjestelmää (POST-järjestelmää). POST-järjestelmän perustana on nykyaikainen ja laitteistosta riippumaton relaatiopohjainen tiedonhallintajärjestelmä SIR (Scientific Information Retrieval). Järjestelmä soveltuu käytettäväksi sekä mikrotietokoneella että isokoneympäristössä. POST-järjestelmä sisältää toiminnot, joiden avulla voidaan tulostaa tieverkon nykytilaa kuvaavia raportteja sekä ennustaa teiden kunnossa tapahtuvia muutoksia viisi vuotta tarkasteluhetkestä eteenpäin. Järjestelmän avulla voidaan tuottaa myös päällystystyön toimenpideohjelma, josta ilmenee tieverkon kunnosteltavat kohteet, toimenpiteet sekä niiden ajoitus ja kustannukset. Tutkimustulokset osoittavat, että POST-järjestelmässä käytettyjen tiekohtaisten ennustemallien avulla saadaan selvästi luotettavampia tuloksia kuin tavallisesti käytetyillä ns. yleisillä ennustemalleilla. Tähän on syynä se, että tiekohtaiset mallit kalibroidaan kullekin tielle erikseen mitatun historiatiedon perusteella, kun taas yleisiä malleja käytettäessä ei tien kunnon aikaisempaa muuttumisnopeutta oteta huomioon. Lisäksi järjestelmään kuuluvat taloudelliset vaikutustarkastelut, joiden avulla voidaan tutkia eritasoisten budjettien vaikutuksia tieverkon kunnon muuttumiseen. Päällystystyön ohjaus- ja suunnittelujärjestelmän tärkeimmät vaiheet tulosten luotettavuuden ja käyttökelpoisuuden kannalta ovat teiden kunnon ennustaminen sekä toimenpideohjelman laadinnassa käytetyt taloudelliset analysointimenetelmät. Tutkimuksessa on vertailtu toimenpideohjelman laadinnassa käytettyjen taloudellisten analysointimenetelmien osalta POST-järjestelmässä käytettävää optimointia sekä yleisimmin käyteltyjä priorisointimenetelmiä, joissa kohteet asetellaan toteuttamisjärjestykseen joko toimenpiteiden hyöty-kustannussuhteen perusteella tai ominaisuustietojen (kunto, liikennemäärä jne.) avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että optimoinnilla saadaan selvästi tehokkaampi toimenpideohjelma kuin priorisointimenetelmillä silloin, kun käytettävissä ei ole riittävästi varoja kaikkien tarpeiden mukaisten toimenpiteiden suorittamiseen. Mikäli käytettävissä oleva budjetti on 50-70 prosenttia tarpeiden mukaisesta budjetista, saatiin tulosten perusteella optimoinnilla 29-32 prosenttia suurempi hyöty kuin ominaisuustietojen perusteella tapahtuvalla priorisoinnilla. Vastaavasti hyöty-kustannussuhteella tapahtuvassa priorisoinnissa hyöty oli 18-22 prosenttia alhaisempi kuin optimoinnilla saatu hyöty.

KW - streets

KW - road construction

KW - maintenance management

KW - research programme

KW - repairs

KW - renovating

KW - management systems

KW - pavements

M3 - Report

SN - 951-38-3519-7

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Jämsä H. Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 994).