@book{330306aabe5b45ada09911b034b28d8e,
title = "Korjausrakentamisen tutkimusohjelma. Yhteenvetoraportti 4. Teiden ja katujen kunnossapidon ohjaus",
abstract = "Tutkimus tarkastelee tieverkkotasolla yksitt{\"a}isi{\"a} tieosuuksia k{\"a}sittelev{\"a}{\"a} p{\"a}{\"a}llystysty{\"o}n ohjaus- ja suunnitteluj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} (POST-j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}). POST-j{\"a}rjestelm{\"a}n perustana on nykyaikainen ja laitteistosta riippumaton relaatiopohjainen tiedonhallintaj{\"a}rjestelm{\"a} SIR (Scientific Information Retrieval). J{\"a}rjestelm{\"a} soveltuu k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi sek{\"a} mikrotietokoneella ett{\"a} isokoneymp{\"a}rist{\"o}ss{\"a}. POST-j{\"a}rjestelm{\"a} sis{\"a}lt{\"a}{\"a} toiminnot, joiden avulla voidaan tulostaa tieverkon nykytilaa kuvaavia raportteja sek{\"a} ennustaa teiden kunnossa tapahtuvia muutoksia viisi vuotta tarkasteluhetkest{\"a} eteenp{\"a}in. J{\"a}rjestelm{\"a}n avulla voidaan tuottaa my{\"o}s p{\"a}{\"a}llystysty{\"o}n toimenpideohjelma, josta ilmenee tieverkon kunnosteltavat kohteet, toimenpiteet sek{\"a} niiden ajoitus ja kustannukset. Tutkimustulokset osoittavat, ett{\"a} POST-j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} k{\"a}ytettyjen tiekohtaisten ennustemallien avulla saadaan selv{\"a}sti luotettavampia tuloksia kuin tavallisesti k{\"a}ytetyill{\"a} ns. yleisill{\"a} ennustemalleilla. T{\"a}h{\"a}n on syyn{\"a} se, ett{\"a} tiekohtaiset mallit kalibroidaan kullekin tielle erikseen mitatun historiatiedon perusteella, kun taas yleisi{\"a} malleja k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} ei tien kunnon aikaisempaa muuttumisnopeutta oteta huomioon. Lis{\"a}ksi j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n kuuluvat taloudelliset vaikutustarkastelut, joiden avulla voidaan tutkia eritasoisten budjettien vaikutuksia tieverkon kunnon muuttumiseen. P{\"a}{\"a}llystysty{\"o}n ohjaus- ja suunnitteluj{\"a}rjestelm{\"a}n t{\"a}rkeimm{\"a}t vaiheet tulosten luotettavuuden ja k{\"a}ytt{\"o}kelpoisuuden kannalta ovat teiden kunnon ennustaminen sek{\"a} toimenpideohjelman laadinnassa k{\"a}ytetyt taloudelliset analysointimenetelm{\"a}t. Tutkimuksessa on vertailtu toimenpideohjelman laadinnassa k{\"a}ytettyjen taloudellisten analysointimenetelmien osalta POST-j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}{\"a} optimointia sek{\"a} yleisimmin k{\"a}yteltyj{\"a} priorisointimenetelmi{\"a}, joissa kohteet asetellaan toteuttamisj{\"a}rjestykseen joko toimenpiteiden hy{\"o}ty-kustannussuhteen perusteella tai ominaisuustietojen (kunto, liikennem{\"a}{\"a}r{\"a} jne.) avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett{\"a} optimoinnilla saadaan selv{\"a}sti tehokkaampi toimenpideohjelma kuin priorisointimenetelmill{\"a} silloin, kun k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} ei ole riitt{\"a}v{\"a}sti varoja kaikkien tarpeiden mukaisten toimenpiteiden suorittamiseen. Mik{\"a}li k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} oleva budjetti on 50-70 prosenttia tarpeiden mukaisesta budjetista, saatiin tulosten perusteella optimoinnilla 29-32 prosenttia suurempi hy{\"o}ty kuin ominaisuustietojen perusteella tapahtuvalla priorisoinnilla. Vastaavasti hy{\"o}ty-kustannussuhteella tapahtuvassa priorisoinnissa hy{\"o}ty oli 18-22 prosenttia alhaisempi kuin optimoinnilla saatu hy{\"o}ty.",
keywords = "streets, road construction, maintenance management, research programme, repairs, renovating, management systems, pavements",
author = "Heikki J{\"a}ms{\"a}",
note = ".",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3519-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "994",
address = "Finland",
}