Kostnadsnyttanalys av tillläggsbromsljus

Markku Salusjärvi, Taru Potinkara

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Undersökningens syfte är att utreda lönsamheten av högt placerade extra bromsljus på personbilar. Som parametrar har använts lyktpris (ett el-ler två ljus), olycksreduktion, privat- eller samhälls-ekonomiska olyckskostnader, diskontoränta samt sättet att genomföra påbudet: a) för alla personbilar med en gång eller b) för nyregistrerade personbilar. Vi har tagit hänsyn till bilmaterialets och upphinnandeolyckornas förväntade utveckling under en 20 års återbetalningstid samt upphin-nandeolyckornas verkliga kostnader. Tilläggsbromsljus är en lönsam åtgärd om den reducerar upphinnande-olyckornas kostnader med 15, 11, 7 och 13 % i Danmark, Finland, Norge respektive Sverige. Om vi antager en olyckskostnadsreduktion på 20 % för upphinnande-olyckor och en diskontoränta på 6 %, återbetalar investeringen sig på 12, 8, 5 respektive 10 år. Av ovan nämnda alternativa sätt att genomföra åtgärden är alternativ b det lönsammaste. Ett ljus är lönsammare än två ljus. Majoriteten av de i undersökningen intervjuade ca. 60 nordiska exper-terna bedömer att tilläggsbromsljusets olycksreducerande effekt är större än vad som krävs för att de skulle vara lönsamma. Om hänsyn tages till samhällsekonomiska värderingar ökar åtgärdens lönsamhet med drygt en tredjedel.
Original languageSwedish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages70
ISBN (Print)951-38-2782-8
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume658

Keywords

  • brakes
  • vehicles
  • light
  • cars
  • automobiles
  • traffic accidents
  • costs
  • economy
  • Scandinavia

Cite this

Salusjärvi, M., & Potinkara, T. (1987). Kostnadsnyttanalys av tillläggsbromsljus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 658
Salusjärvi, Markku ; Potinkara, Taru. / Kostnadsnyttanalys av tillläggsbromsljus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 70 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 658).
@book{0e3928af1a6848e1bc6644649e8dec97,
title = "Kostnadsnyttanalys av tilll{\"a}ggsbromsljus",
abstract = "Unders{\"o}kningens syfte {\"a}r att utreda l{\"o}nsamheten av h{\"o}gt placerade extra bromsljus p{\aa} personbilar. Som parametrar har anv{\"a}nts lyktpris (ett el-ler tv{\aa} ljus), olycksreduktion, privat- eller samh{\"a}lls-ekonomiska olyckskostnader, diskontor{\"a}nta samt s{\"a}ttet att genomf{\"o}ra p{\aa}budet: a) f{\"o}r alla personbilar med en g{\aa}ng eller b) f{\"o}r nyregistrerade personbilar. Vi har tagit h{\"a}nsyn till bilmaterialets och upphinnandeolyckornas f{\"o}rv{\"a}ntade utveckling under en 20 {\aa}rs {\aa}terbetalningstid samt upphin-nandeolyckornas verkliga kostnader. Till{\"a}ggsbromsljus {\"a}r en l{\"o}nsam {\aa}tg{\"a}rd om den reducerar upphinnande-olyckornas kostnader med 15, 11, 7 och 13 {\%} i Danmark, Finland, Norge respektive Sverige. Om vi antager en olyckskostnadsreduktion p{\aa} 20 {\%} f{\"o}r upphinnande-olyckor och en diskontor{\"a}nta p{\aa} 6 {\%}, {\aa}terbetalar investeringen sig p{\aa} 12, 8, 5 respektive 10 {\aa}r. Av ovan n{\"a}mnda alternativa s{\"a}tt att genomf{\"o}ra {\aa}tg{\"a}rden {\"a}r alternativ b det l{\"o}nsammaste. Ett ljus {\"a}r l{\"o}nsammare {\"a}n tv{\aa} ljus. Majoriteten av de i unders{\"o}kningen intervjuade ca. 60 nordiska exper-terna bed{\"o}mer att till{\"a}ggsbromsljusets olycksreducerande effekt {\"a}r st{\"o}rre {\"a}n vad som kr{\"a}vs f{\"o}r att de skulle vara l{\"o}nsamma. Om h{\"a}nsyn tages till samh{\"a}llsekonomiska v{\"a}rderingar {\"o}kar {\aa}tg{\"a}rdens l{\"o}nsamhet med drygt en tredjedel.",
keywords = "brakes, vehicles, light, cars, automobiles, traffic accidents, costs, economy, Scandinavia",
author = "Markku Salusj{\"a}rvi and Taru Potinkara",
year = "1987",
language = "Swedish",
isbn = "951-38-2782-8",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Salusjärvi, M & Potinkara, T 1987, Kostnadsnyttanalys av tillläggsbromsljus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 658, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kostnadsnyttanalys av tillläggsbromsljus. / Salusjärvi, Markku; Potinkara, Taru.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 70 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 658).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kostnadsnyttanalys av tillläggsbromsljus

AU - Salusjärvi, Markku

AU - Potinkara, Taru

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Undersökningens syfte är att utreda lönsamheten av högt placerade extra bromsljus på personbilar. Som parametrar har använts lyktpris (ett el-ler två ljus), olycksreduktion, privat- eller samhälls-ekonomiska olyckskostnader, diskontoränta samt sättet att genomföra påbudet: a) för alla personbilar med en gång eller b) för nyregistrerade personbilar. Vi har tagit hänsyn till bilmaterialets och upphinnandeolyckornas förväntade utveckling under en 20 års återbetalningstid samt upphin-nandeolyckornas verkliga kostnader. Tilläggsbromsljus är en lönsam åtgärd om den reducerar upphinnande-olyckornas kostnader med 15, 11, 7 och 13 % i Danmark, Finland, Norge respektive Sverige. Om vi antager en olyckskostnadsreduktion på 20 % för upphinnande-olyckor och en diskontoränta på 6 %, återbetalar investeringen sig på 12, 8, 5 respektive 10 år. Av ovan nämnda alternativa sätt att genomföra åtgärden är alternativ b det lönsammaste. Ett ljus är lönsammare än två ljus. Majoriteten av de i undersökningen intervjuade ca. 60 nordiska exper-terna bedömer att tilläggsbromsljusets olycksreducerande effekt är större än vad som krävs för att de skulle vara lönsamma. Om hänsyn tages till samhällsekonomiska värderingar ökar åtgärdens lönsamhet med drygt en tredjedel.

AB - Undersökningens syfte är att utreda lönsamheten av högt placerade extra bromsljus på personbilar. Som parametrar har använts lyktpris (ett el-ler två ljus), olycksreduktion, privat- eller samhälls-ekonomiska olyckskostnader, diskontoränta samt sättet att genomföra påbudet: a) för alla personbilar med en gång eller b) för nyregistrerade personbilar. Vi har tagit hänsyn till bilmaterialets och upphinnandeolyckornas förväntade utveckling under en 20 års återbetalningstid samt upphin-nandeolyckornas verkliga kostnader. Tilläggsbromsljus är en lönsam åtgärd om den reducerar upphinnande-olyckornas kostnader med 15, 11, 7 och 13 % i Danmark, Finland, Norge respektive Sverige. Om vi antager en olyckskostnadsreduktion på 20 % för upphinnande-olyckor och en diskontoränta på 6 %, återbetalar investeringen sig på 12, 8, 5 respektive 10 år. Av ovan nämnda alternativa sätt att genomföra åtgärden är alternativ b det lönsammaste. Ett ljus är lönsammare än två ljus. Majoriteten av de i undersökningen intervjuade ca. 60 nordiska exper-terna bedömer att tilläggsbromsljusets olycksreducerande effekt är större än vad som krävs för att de skulle vara lönsamma. Om hänsyn tages till samhällsekonomiska värderingar ökar åtgärdens lönsamhet med drygt en tredjedel.

KW - brakes

KW - vehicles

KW - light

KW - cars

KW - automobiles

KW - traffic accidents

KW - costs

KW - economy

KW - Scandinavia

M3 - Report

SN - 951-38-2782-8

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Kostnadsnyttanalys av tillläggsbromsljus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Salusjärvi M, Potinkara T. Kostnadsnyttanalys av tillläggsbromsljus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 70 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 658).