Kotimaisten polttoaineiden kaasutus. Osa 5. Pienlämpöarvoisen kaasun käyttö paikallismoottoreissa

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa (VTT) rakennettiin koelaitteisto pienlämpöarvoisen kaasun moottorikäyttöä varten. Tavoitteena oli pienimuotoisen sähköntuotannon edellytysten selvittäminen. Kaasu valmistettiin puuhakkeesta myötävirtatyyppisessä kaasuttimessa ja puhdistettiin kaksivaiheisella vesipesulla moottorikäyttöön sopivaksi. Moottorina oli Valmet 611 -tyypin moottori. Se muunnettiin kokeita varten kipinäsytytteiseksi, sen puristussuhdetta alennettiin mäntiä sorvaamalla arvosta 17:1 arvoon 11:1 ja se varustettiin mekaanisella käyntinopeussäätimellä sekä asennettiin hydrauliseen moottoridynamometriin. Kaasun laatu- ja painevaihtelujen vaikutusten eliminoimiseksi moottoriin rakennettiin automaattinen kaasu-ilmaseoksen säätöjärjestelmä.Koeajoissa määritettiin saavutettavissa oleva maksimiteho eri kierrosnopeuksilla sekä moottorin säätöparametrien vaikutus moottorin toimintaan ja hyötysuhteeseen. Suurin saavutettu teho oli 65 kW:n pyörintänopeudella 2 300 r/min. Jatkuvassa käytössä oli suurin saavutettu teho noin 50 kW:n pyörintänopeudella 2 100 r/min. Moottorin hyötysuhde oli parhaimmillaan noin 30 %. Parhaat hyötysuhdearvot saavutettiin 33 - 35°:n sytytysennakoilla. Puhdistettu pienlämpöarvoinen kaasu sopii melko hyvin paikallismoottorien polttoaineeksi, ja Otto-periaatteella pystytään toimimaan pelkällä kaasulla. Sen sijaan kaasun puhtaustaso ei käytetystä vesipesumenetelmästä huolimatta ollut riittävä pitkäaikaiseen käyttöön. Moottorin imujärjestelmä olisi todennäköisesti vaatinut puhdistusta jo muutaman vuorokauden yhtäjaksoisen käytön jälkeen. Niinpä jatkotutkimus onkin suunnattava kaasun puhdistukseen tervamaisista epäpuhtauksista.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages90
    ISBN (Print)951-38-2697-X
    Publication statusPublished - 1986
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
    Number442
    ISSN0358-5077

    Keywords

    • domestic fuels
    • gases
    • combustion engines
    • tests
    • gasification

    Cite this